AIRMATIC/Farmarin takapussit topic

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13237
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tnurkkal kirjoitti:Heps

Ei jaksa millään lukea kaikkia viestejä läpi.

Voisiko joku tietävä kertoa, miten päin tuo jousituksen kompuran ilmanpuhdistimen tulee olla, siis mihin suuntaan nuoli?

Autoni kävi vastikään kolarikorjauksessa. Ilmanpuhdistin oli irronnut kolarissa ja se oli kiinnitetty uudestaan kolarikorjaamossa nuoli poispäin kompurasta. No nyt lakkasi kompura tuottamasta ilmaa(perä maassa, vaikka kompura käy), niin tuli mieleeni että onko suodatin vahingossa laitettu väärin päin ja syötetty kompuralle kaikki suodattimeen kertyneet liat?

Mistä tuo kompura muuten kannattaisi hommata?

T. Tero
Oikein päin se on eikä sitä väärin saakaan jos letkut on oikeat (eri kokoiset). Eikä se ilman saantia estäisi vaikka olisikin väärinpäin.
anamankeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 389
Liittynyt: Ti 07.08.2012 20:22

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja anamankeli »

suomesta kompuran taitaa halvimmalla saada jm techiltä n. 400e
Avatar
Mikko>
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ke 01.08.2007 23:46
Paikkakunta: Tampere

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja Mikko> »

Ja airsuspensionshopista kompura 260€ + 20€ posteja. Itse tilasin perjantaiaamuna ja tiistaina klo.9 oli mulla kädessä.
Avatar
Jasu24
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 214
Liittynyt: To 25.08.2005 13:09
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja Jasu24 »

Olen seurannut "kauhulla" viime vuodet tätä ketjua ja pari viikkoa sitten osui omalle kohdalle eli Airmatic antautui. Vasen etutolppa tyhjeni kimeästi vinkuen ja vain vaivoin kompura sai ilmaa palkeeseen sen verran että sai nilkutettua kotitalliin. Lyhyen kyselyn jälkeen tilaus Arnottille, joka lupasi kunnostetun tolpan 4-6 työpäivässä kotiovelle €650 + €200€ pantti vanhasta. Homma venähti heti melkein viikolla kun tavaraa ei ollutkaan. UPS.n seurannan mukaan huomenna on ilmajousi ovella ja asennus alkakoon. Käsitykseni mukaan selviän ilman staria kunhan kompura pörisee alkupaineet ilman korin painoa päällä eli tolppa pitkänä ilman pyörää. Samalla vaihdan kompuran ilmansuotimnen ja releen. Muita neuvoja kokeneemmilta?
MB E 300 de Avantgarde Business Premium Plus -19
MB E 280 CDI Avantgarde 7g -06 facelift
MB C 230 Avantgarde 7g -Ex
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Jasu24 kirjoitti: Samalla vaihdan kompuran ilmansuotimnen ja releen. Muita neuvoja kokeneemmilta?
Samalla kun vaihtaa suodatimen tarkistaa sen imuletkun,
kompuran johdot sieltä kompuran läheltä
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

Onkos kenellään muulla kokemusta, että airmaticista hajoaa etuiskari (ei siis ilmapalje)?
Omassa oli edellisen omistajan toimesta toinen etutolppa vaihdettu ja siitä lähtien on katsastuksessa moitittu sitä toista. Aluksi meni ikäeron piikkiin ja prosentitkin oli juuri ja juuri sallituissa rajoissa, mutta viimeksi ei näyttänyt sille toiselle iskarille, kuin 3% ja meinas laittaa vaihtamaan. Melkein jo suutuin ja sanoin, että saat käydä ajamassa vaikka 500km tuolla ja jos löydät siitä jotain huonompaa kun sun Avensiksesta, niin vaihdan joka ainoan pussin ja iskarin. No iskari jäi vielä vaihtamatta, kun ei sen huonoutta oikein pystynyt mitenkään muutoin toteamaan.
Myöhemmin huomasin pienemmällä mutkaisella tiellä vähän reilumpaa nopeutta ajettaessa, että toiseen suuntaan kaarrettaessa tuntuu pientä pompotusta ja auto ikäänkuin puskee pompottaen ulkokurviin. Taas ei pitkään aikaan huomannut mitään oireita, kunnes tänään huonosti hoidetulla tiellä 80km/h alueella ei vain pystynyt ajamaan kun 60-70km/h. Tie oli urainen ja röpelöinen jäästä ja lumesta. Auto oli aivan levoton varsinkin etupäästä. Volvoja, Bemareita, Audeja ja joku Hondakin päästeli vauhdilla ohi. Taas kun tuli paremmin auratulle osuudelle, niin kaikki ongelmat hävisi.
Nyt siis alan tosissaan uskoa, että se iskari täytyy olla rikki. Itse kysymys onkin, että voiko se ilmajousi "piilottaa" iskunvaimentimen viat, niin hyvin, ettei auto esimerkiksi niiaile tai tee muutenkaan mitään sellaista, mitä yleensä rikkinäinen iskari tekee.
Takaa meni muutama talvi sitten iskari kerrasta hajalle (öljyt pihalle) ja sen kyllä huomasi. Autolla ei voinut ajaa yli 80km/h hyvälläkään kelillä.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13237
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jos tämän threadin ensimmäistä viestiä lukee niin voisi veikata että siinä iskarin vaimennuskyky oli "tipahtanut" aika pohjalukemiin. Yleisempää varmaan ilmapussien hajoaminen ennen vaimenninta.
JVa79
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 192
Liittynyt: Pe 20.11.2009 13:56

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja JVa79 »

Juu, sepä se, kun ei oo vuotoa tai "selkeää" vikaa, niin tuntui aika pahalta painaa buy it now-nappia.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Ihan puhtaasti tuo on olemattoman vaimennustehon oire.

Epätasaisella pinnalla rengas on osan matkastaan irti tienpinnasta kun pomppii kuin mielipuoli.
Avatar
RAM
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1256
Liittynyt: Ke 19.05.2010 23:23
Paikkakunta: Numminen

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja RAM »

Mulla katosi ässästä ensin vaimennuskyky ja vasta sen jälkeen alkoivat jouset hajota, eli ihan oikeassa järjestyksessä hajosivat.
Vaihdoin koko kierroksen ja vaikutus oli melkoisen positiivinen :thumbup:

PS. kerran jugoslaviassa näin auton (vai olisikohan ollut zastava), jossa ei yksikään iskari toiminut. Hurjan näköistä oli kyyti kun renkaat ei näyttäneet ollenkaan koskevan tien pintaa. Mahtoi siellä kyydissäkin olla aika hurjan tuntuista. Se jäi mieleen, eikä iskareista ole tullut sittemmin säästeltyä.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Mulla rupeaa kanssa olemaan yhdessä autossa toisen takaiskarin vaimennusteho hävinnyt, vaikka pussukka onkin ehjä ja auto pysyy ylhäällä. Se oli jo vuosi sitten katsastuksessa siinä ja siinä ja nyt se pitäisi katsastaa uudestaan. 277 tkm ajettu iskari (15 vuotta vanha). Että kyllä noi ainakin on kestänyt ihan kohtuullisen hyvin.

Muut iskarit on alkuperäisiä ja autolla ajettu 247 tkm (-99). Tuosta yhdestä hajosi pussukka ja vaihdoin tilalle toisesta autosta tuon 262 tkm ajetun, mutta siinä tosiaan oli vaimennusteho jo kärsinyt vaikka olen sillä sen 15 tkm ajanut sen jälkeen, vähän se niiaa enemmän, kun muut. (Rakenne on vähän erilainen, kun kyseessä W220).
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
koyama
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1552
Liittynyt: Ma 04.07.2005 22:36
Paikkakunta: rovaniemi

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja koyama »

Saksalaisilla kilvillä oleva sedan EE "lipui" päivällä kemi-roi välillä .Vetokoukku raahas tien pintaa.
Oli ilmeisesti jäänyt huoltamatta kyseinen järjestelmä.Pakkasta sopivasti 27 ast.
Joutui kuski maistamaan kotimaan tuotoksia karvaamman kautta
Hirrenveistoa pääsääntöisesti pelkkahirrestä

Penari äks 3 vm 2005 3 L dieselmotor
W 211 avantg sedan 270cdi vm.02 Pwd=Tuikku=myyty
Väyrynen sedan 200 cdi/sipsi vm.2000 myyty
W 203 200 cdi vm.2003 såld
Paavo 220 cdi -2000 såld
satalankku 300dt-91 exsä
e 250 20v vm-93 exs
190 e 2.0 vm-88 ex
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja Sergey »

RAM kirjoitti:Mulla katosi ässästä ensin vaimennuskyky ja vasta sen jälkeen alkoivat jouset hajota, eli ihan oikeassa järjestyksessä hajosivat.
Vaihdoin koko kierroksen ja vaikutus oli melkoisen positiivinen :thumbup:

PS. kerran jugoslaviassa näin auton (vai olisikohan ollut zastava), jossa ei yksikään iskari toiminut. Hurjan näköistä oli kyyti kun renkaat ei näyttäneet ollenkaan koskevan tien pintaa. Mahtoi siellä kyydissäkin olla aika hurjan tuntuista. Se jäi mieleen, eikä iskareista ole tullut sittemmin säästeltyä.
Minun s124 320 oli ostaessa tasonsäätöjärjestelmä yllättäen rikki, niin ei ollu mitään iskunvaimennusta. Tukholman läpi sillä ajettiin ja voi hyvääpäivää mitä pomppimista se oli monttujen jälkeen :D kipinät vaa sinkoili
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
opq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 04.09.2011 20:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja opq »

Mulla S211 airmaticin iskunvaimennus ollut ainakin omasta mielestä huononlainen jo pitemmän aikaa. Luultavasti ne ovat alkuperäiset (225tkm). Katsastuksessa meni kyllä läpi tosin sielläkin oltiin sitä mieltä, että kannattaa vaihtaa. Päätin ajoittaa vaihdon tälle kesälle. Vanhoissa tolpissa ei varsinaista päälle näkyvää vikaa.

Etutolpat tilasin tuolta:https://www.arnotteurope.com/ n. 750 €/kpl. Kyllä muuttui ajotuntuma selvästi.

Takaiskarit tilasin http://www.air-suspension-shop.com/airmatic_1" onclick="window.open(this.href);return false;, mutta toimitusta on toimitusvaikeuksien takia siirretty nyt kerta toisensa jälkeen. Saa nähdä tuleeko lopulta ollenkaan. Hinta oli n. 900 €/pari.
E220 CDI (S211) Avantgarde -08
Avatar
PepeKyy
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 930
Liittynyt: Pe 15.08.2003 19:42
Paikkakunta: Koria

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja PepeKyy »

W221 4maticista vajoaa oikea takanurkka.
Perän saa ylös mutta toinen nurkka on koko ajan selvästi alempana kuin toinen. Mitää pihinää ei kuulu.
Onko jousi sökö vai voiko tuolla olla muuta vikaa?
Kalusto:
Mersu(ja)

*
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13237
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

PepeKyy kirjoitti:W221 4maticista vajoaa oikea takanurkka.
Perän saa ylös mutta toinen nurkka on koko ajan selvästi alempana kuin toinen. Mitää pihinää ei kuulu.
Onko jousi sökö vai voiko tuolla olla muuta vikaa?
Voihan se venttiilistäkin vuotaa mutta ei sitä pihinääkään välttämättä kuule jos hitaasti istahtaa.
opq
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 41
Liittynyt: Su 04.09.2011 20:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja opq »

opq kirjoitti:Mulla S211 airmaticin iskunvaimennus ollut ainakin omasta mielestä huononlainen jo pitemmän aikaa. Luultavasti ne ovat alkuperäiset (225tkm). Katsastuksessa meni kyllä läpi tosin sielläkin oltiin sitä mieltä, että kannattaa vaihtaa. Päätin ajoittaa vaihdon tälle kesälle. Vanhoissa tolpissa ei varsinaista päälle näkyvää vikaa.

Etutolpat tilasin tuolta:https://www.arnotteurope.com/ n. 750 €/kpl. Kyllä muuttui ajotuntuma selvästi.

Takaiskarit tilasin http://www.air-suspension-shop.com/airmatic_1" onclick="window.open(this.href);return false;, mutta toimitusta on toimitusvaikeuksien takia siirretty nyt kerta toisensa jälkeen. Saa nähdä tuleeko lopulta ollenkaan. Hinta oli n. 900 €/pari.
En tiedä mitä tapahtui etutolpille, mutta ajotuntuma palasi entiselleen. Iskaritestissä katsastusasemalla 50 % tulos. Löytyi vikakoodit 5310 ja -20 + 5360 ja -70. Viittaavaat kontaktivikaan. Valmistaja lähettää uudet piuhat.
E220 CDI (S211) Avantgarde -08
Jyrmex
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Ma 13.07.2015 07:34

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja Jyrmex »

Moikka,

Mun airmatic on nyt tossa pihalla työn alla ja asioita on saatu hieman eteenpäin. Eli tähän asti on tehty seuraavaa:
Kompura on purettu,putsattu,ryynit kuivattu ja siihen on vaihdettu tiivisteet ja männänrengas. Jakotukki on putsttu ja liittimet käytetty auki ja tarkistettu kontaktipinnat mahdollisien hapettumien varalta. Auto on pukeilla niin, että pyörät ovat oikeilla korkeuksilla runkoon nähden. Annoin Starin mitata asian. Kun katsoin vikamuistia, niin jousituksen ohjaimelle ( oliko se no. 57) antoin varmaan parikymmentä vikaa. Vielä en ole niiden kimppuun päässyt koska pitäisi saada tietää muutama juttu ensin.
Eli tällähetkellä pitäisi saada tietää seuraavaan:
1 Stari ilmoittaa, että kytke liitinlaatikko ja mittaa tuleeko xx ja xx navoille sähkö. Mitä tarkoittaa tuo kytkinlaatikko ja löytyykö pinnien järjestys jotenkin muuten jostain ja voiko niitä mitata ihan yleismittarilla?

2 Koska tuo auto on seissyt jouset pohjassa yli vuoden, niin sieltä on varmaan mennyt kaikki jouset tuhanne palasiksi. En ole vielä päässyt paineistamaan jousia koska ne eivät syystä tai toisesta täyty.
KAtsoin tossa Arnottin pakettia josssa tulis kaikki jouset ja kompura. Ajatuksena tuo kyllä kiehtoisi mutta voisiko olla niin, että siellä on vielä jotain muuta lisäksi, esin ohjainyksikössä, että tota pakettia ei saisi pelaamaan? Toinen vaihtoehtohan olisi Arnotin conversio rautajousille....
Ai niin toi peli on 213k ajettu 2003 W211

T.

Jyrki
Blistes
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 18
Liittynyt: Ma 13.07.2015 21:31

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja Blistes »

Moro, juuri tämä ketju, ja naapurin kommentit olivat syynä siihen, että kiersin Airmaticit h.tin kaukaa kun etsin W212:sta.... Naapuri latonut marmotiskiin reilut 4K€ 2011 mallisen 350 alustaan, eikä toimi vieläkään...
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13237
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Blistes kirjoitti:Moro, juuri tämä ketju, ja naapurin kommentit olivat syynä siihen, että kiersin Airmaticit h.tin kaukaa kun etsin W212:sta.... Naapuri latonut marmotiskiin reilut 4K€ 2011 mallisen 350 alustaan, eikä toimi vieläkään...
Meidänkin naapurilla on Airmatic auto ja minäkin olen siitä niin kateellinen että tekisi mieli oikein foorumille siitä kirjoittaa. :wink:

4k€:lla saa jokaisen Airmaticiin liittyvän osan. Toisaalta saahan sopivassa korjaamossa kulumaan enemmänkin muutaman kympin vikaan, oli sitten Airmaticista, moottorista tai jostain muusta kyse.

Sinänsä harmi kun korjaamot ottaa työn alle autoja joita eivät hallitse. Sitä todennäköisempää mitä harvinaisemmasta mallista tai varusteesta kyse.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13237
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Jyrmex kirjoitti:Moikka,

Mun airmatic on nyt tossa pihalla työn alla ja asioita on saatu hieman eteenpäin. Eli tähän asti on tehty seuraavaa:
Kompura on purettu,putsattu,ryynit kuivattu ja siihen on vaihdettu tiivisteet ja männänrengas. Jakotukki on putsttu ja liittimet käytetty auki ja tarkistettu kontaktipinnat mahdollisien hapettumien varalta. Auto on pukeilla niin, että pyörät ovat oikeilla korkeuksilla runkoon nähden. Annoin Starin mitata asian. Kun katsoin vikamuistia, niin jousituksen ohjaimelle ( oliko se no. 57) antoin varmaan parikymmentä vikaa. Vielä en ole niiden kimppuun päässyt koska pitäisi saada tietää muutama juttu ensin.
Eli tällähetkellä pitäisi saada tietää seuraavaan:
1 Stari ilmoittaa, että kytke liitinlaatikko ja mittaa tuleeko xx ja xx navoille sähkö. Mitä tarkoittaa tuo kytkinlaatikko ja löytyykö pinnien järjestys jotenkin muuten jostain ja voiko niitä mitata ihan yleismittarilla?

2 Koska tuo auto on seissyt jouset pohjassa yli vuoden, niin sieltä on varmaan mennyt kaikki jouset tuhanne palasiksi. En ole vielä päässyt paineistamaan jousia koska ne eivät syystä tai toisesta täyty.
KAtsoin tossa Arnottin pakettia josssa tulis kaikki jouset ja kompura. Ajatuksena tuo kyllä kiehtoisi mutta voisiko olla niin, että siellä on vielä jotain muuta lisäksi, esin ohjainyksikössä, että tota pakettia ei saisi pelaamaan? Toinen vaihtoehtohan olisi Arnotin conversio rautajousille....
Ai niin toi peli on 213k ajettu 2003 W211

T.

Jyrki
Kyllä sieltä Starista pitäisi saada ihan selkeät ohjeet mitata vaikkapa yleismittarilla niitä liitäntöjä ja antureiden arvoja jos siihen yleensä pitää mennä. Testeripaketista löytyy myös toimintakuvaukset ja testerillä mittausarvoja lukemalla ja ohjauksia antamalla voi aika pitkälle päätellä mitä siellä jousituksessa oikein tapahtuu ja miksi ei tapahdu jos ei tapahdu.

Alusta nousee paineilmalla, siitä voisi lähteä liikkeelle.
tj86430
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5419
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:10
Paikkakunta: Luxemburg

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja tj86430 »

Blistes kirjoitti:naapurin kommentit olivat syynä siihen, että kiersin Airmaticit h.tin kaukaa kun etsin W212:sta.
Minulla taas omat kokemukset s211 airmaticista olivat syynä siihen, että kun etsin s212:sta en suostunut muita kuin airmaticeja edes vilkaisemaan.

Se, että käyttää 4K airmaticin korjaamiseen, ilman että se tulee kuntoon kuulostaa idiotismilta.
s213 220d -17

Villa Pikkujalo
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Kyllähän se Airmatic on mukava varuste, ei sitä kannata pelätä. Jokainen toki saa työntää rahaa mihin haluaa, mutta 4000e korjaukseen eikä toimi, niin mitähän siihen sanoisi.

Oli mulla asiaakin: Mitenköhän tuo Airmatic pitäisi tyhjentää oikeaoppisesti, kun vaihtaa tolppaa? Tuohon W164:seen etutolppaa vaihtaessa otin ekan kerran näissä hommissa starin esille. En sieltä löytänyt, kun kohdan, jolla painevaraaja tyhjennettiin, sen tein ja iskarista tuli ilmat taas kerran pihalle, kun avasi ilmaputkea. En edes tiedä, miksi se pitäisi tyhjentää starilla, mutta kun ohjeessa niin sanotaan, niin kait niin pitäisi sitten toimia.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13237
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja DBFI »

noroljan kirjoitti:
Oli mulla asiaakin: Mitenköhän tuo Airmatic pitäisi tyhjentää oikeaoppisesti, kun vaihtaa tolppaa? Tuohon W164:seen etutolppaa vaihtaessa otin ekan kerran näissä hommissa starin esille. En sieltä löytänyt, kun kohdan, jolla painevaraaja tyhjennettiin, sen tein ja iskarista tuli ilmat taas kerran pihalle, kun avasi ilmaputkea. En edes tiedä, miksi se pitäisi tyhjentää starilla, mutta kun ohjeessa niin sanotaan, niin kait niin pitäisi sitten toimia.
Outoa kuinka erilaisia nuo valikot on eri Airmatic-autoissa. Kai ne pussit pitäisi sitten tyhjentää manuaalisen tasokalibroinnin kautta, ajaa sieltä kulmat alas.

Kuvittelisin että tyhjääminen on enemmän varotoimi ettei paineistettu osa irrotessaan tee vahinkoa. Vaikka joku letkun irrottaminen ei kauheasti vahinkoa voi tehdäkään. Ehkä ne mallit hankalampia joissa pussissa venttiili ettei pussia poista paineistettuna?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

DBFI kirjoitti:
noroljan kirjoitti:
Oli mulla asiaakin: Mitenköhän tuo Airmatic pitäisi tyhjentää oikeaoppisesti, kun vaihtaa tolppaa? Tuohon W164:seen etutolppaa vaihtaessa otin ekan kerran näissä hommissa starin esille. En sieltä löytänyt, kun kohdan, jolla painevaraaja tyhjennettiin, sen tein ja iskarista tuli ilmat taas kerran pihalle, kun avasi ilmaputkea. En edes tiedä, miksi se pitäisi tyhjentää starilla, mutta kun ohjeessa niin sanotaan, niin kait niin pitäisi sitten toimia.
Outoa kuinka erilaisia nuo valikot on eri Airmatic-autoissa. Kai ne pussit pitäisi sitten tyhjentää manuaalisen tasokalibroinnin kautta, ajaa sieltä kulmat alas.

Kuvittelisin että tyhjääminen on enemmän varotoimi ettei paineistettu osa irrotessaan tee vahinkoa. Vaikka joku letkun irrottaminen ei kauheasti vahinkoa voi tehdäkään. Ehkä ne mallit hankalampia joissa pussissa venttiili ettei pussia poista paineistettuna?
Paineet sisällä niin se irtoava letku voi osua silmään mistä
jo pienstäkin iskusta tulla peruuttaamatonta vaurio
samoin paineen puhaltamista kiven siruista ym terävistä roskista
(no näinhän ei toki käy kun silmät on suojattu asian mukaisesti ;) )

jos ei testeriä käytössä tai ei sillä saa tyhjenetyä
niin vaikkapa 9v paristosta virtaa suoraan ventiiliin
Mökkillä
'
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Niin en tiedä onnistuisiko tyhjentäminen, jostain muualta, mutta täältä sitä kokeilin (Simulaatiosta otettu kuvat):
Airmatic_1.jpg
Tuolta ehdotetusta valikosta tässä vehkeessä nimeltä: "Kalibroidun tason ajaminen (manuaalisesti)", se tosiaan näyttää onnistuvan, mutta ei nyt tullut sinne mieleen mennä, kun nimi viittasi ihan muuhun.
Airmatic_2.jpg
Täytin tolpan vaihdon jälkeen, niin että painevaraajan täytin ensin ja sitten katsoin: Mittausarvoista -> Painetunnistinarvot -> Paine joustintuki xx, kun se näytti ensiksi matalaa painetta, laski ohjaus sinne painevaraajasta ilmaa ja näin se oli täysi. Nyt tekisin ehkä toisin, mutta onnistui se näinkin.

Jos ei tuolla tyhjentämisellä ole muuta merkitystä, kun ettei itseään telo, niin olen aina avannut sitä painelinjan liitintä "vähän" ja antanut suhista tyhjäksi hetkenaikaa, jolloin ei räjähtele silmille. Toisaalta ei sitä raksallakaan koskaan tyhjennetä kompuraa, kun letkuja/työkaluja liitetään ja se kun on vähän paksumpaa putkea, niin se letku lentelee välillä mihin sattuu :)

E: Tosiaan valikoissa on eroja, W220:sta löytyy suoraan tälläinen kohta:
Airmatic_3.JPG
Jollain konstilla se tolppa/pussi on kyllä tyhjäksi saatava, ei se vaihto muuten onnistu ilman rälläkkää :)
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

noroljan kirjoitti: Jollain konstilla se tolppa/pussi on kyllä tyhjäksi saatava, ei se vaihto muuten onnistu ilman rälläkkää :)
Pukko on hyvä sillä tyhjenee :)
Mökkillä
'
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2467
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja noroljan »

FinlandMerceds kirjoitti:
noroljan kirjoitti: Jollain konstilla se tolppa/pussi on kyllä tyhjäksi saatava, ei se vaihto muuten onnistu ilman rälläkkää :)
Pukko on hyvä sillä tyhjenee :)
Juu niin on, kun muistaa käyttää suojalaseja :lol:
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

noroljan kirjoitti:
FinlandMerceds kirjoitti:
noroljan kirjoitti: Jollain konstilla se tolppa/pussi on kyllä tyhjäksi saatava, ei se vaihto muuten onnistu ilman rälläkkää :)
Pukko on hyvä sillä tyhjenee :)
Juu niin on, kun muistaa käyttää suojalaseja :lol:
Toki aina työohjeiden, ym mukainen suoja varustus teki sitten mitä teki :)
Mökkillä
'
Maucca
Mersumies
Mersumies
Viestit: 504
Liittynyt: Ke 23.12.2009 21:17
Paikkakunta: Pahoinvointivaltio

Re: AIRMATIC, jos haluat tuhlata kaikki rahasi.

Viesti Kirjoittaja Maucca »

On siellä starissa yksityiskohtainen opastus mitä tehdä kun vaihdetaan ilmajousi.
En muista, ohjainlaitteet vai useampaa ohjainlaitetta kautta sinne pääsee.
Vastaa Viestiin