Automaattinen tasonsäätö

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Automaattinen tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Joo,kyllä öljyt on tullut vaihdettua. Ei nyt ihan viime vuonna,mutta eipä autolla paljon ajettukaan. Öljyä on kyllä
varastossa,että voi vaikka viikonvaihteessa vaihdella.Eihän se tuolla kirkkaana säily tai täytyis saada ihan kaikki vanha pois.Ite olen vaan ottanut säiliöltä putken irti ja letku astiaan.Sitten kone käymään ja antanut mennä säiliön miltei tyhjäksi.Sitten pari litraa läpitte ja putki kiinni ja lopuksi säiliö täyteen.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
lepanoksa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 17.08.2013 20:58

Re: Automaattinen tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja lepanoksa »

arska10 kirjoitti:Ota se tanko irti ja paina kädellä sitä vipua, niin näet laskeeko vai nouseeko. Muistaakseni alaspäin painamalla nousee. Auton siis pitää olla käynnissä.
Tanko on ollut irti ja ja siirrelty edestakaisin sitä säätimen kylessä ollutta vimstaakkelia. Melko kevyesti liikkuu, pitäskö siinä olla jotain vastusta? Jos käytän sen tasonsäätimen pöydällä älyänkö siitä mitään eli tuunko hullua hurskaammaksi? Oisko jollain kuvaa miten ne vivut on oikein ku käytin kaikki vivut irti ja viikon päästä vasta laitoin ne takasin että tuliko ne oikein :shock: Miten vois testata ne iskarit että toimiiko ne? Ei vuotoja ulospäin ainakaan iskareissa eikä muuallakaan. Testauksessa auto on ollut käynnissä niin paljon että vieläkin pyörryttää. Paluupuoleltakin tulee öljyä mutta ei paineella..pitäskö olla enemmän painettä. Toimiva pumppu pitäis olla ku vaihdettu vasta ja viat oli jo ennen pumpun vaihtoa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Automaattinen tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Vipu on selllainen hervoton käynnissäkin ja jos haluaa kokeilla nouseeko perä pitää laittaa painoa paljon konttiin.
Paluu putkesta ei tule nopeasti tai paineella öljyä...normaalia..tein just eilen samanlaisen operaation eli pallot ja öljyt vaihtoon..sihti muuten oli aika musta eli kliinerillä ja ilmalla puhtaaksi.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lepanoksa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 17.08.2013 20:58

Re: Automaattinen tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja lepanoksa »

atlas kirjoitti:Vipu on selllainen hervoton käynnissäkin ja jos haluaa kokeilla nouseeko perä pitää laittaa painoa paljon konttiin.
Paluu putkesta ei tule nopeasti tai paineella öljyä...normaalia..tein just eilen samanlaisen operaation eli pallot ja öljyt vaihtoon..sihti muuten oli aika musta eli kliinerillä ja ilmalla puhtaaksi.
Tänään teen sen pallojen ja öljyjen vaihdon, mutta auttaako se tosiaan siihen että mulla on autossa perä ihan tontissa? Senpä näkee sitten. Toivottavasti auttaa.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Automaattinen tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Jouset kyllä pitää sen normi korkeudella jos ei ole painoa....vaikka pallot olisi rikki pitää perän nousta normi korkeudelle mutta on joustamaton.
Joko sulla on tanko irti,repeytynyt,paineen säädin jotenkin rikki tai ei painetta ollenkaan koko järjestelmässä.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
lepanoksa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 6
Liittynyt: La 17.08.2013 20:58

Re: Automaattinen tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja lepanoksa »

atlas kirjoitti:Jouset kyllä pitää sen normi korkeudella jos ei ole painoa....vaikka pallot olisi rikki pitää perän nousta normi korkeudelle mutta on joustamaton.
Joko sulla on tanko irti,repeytynyt,paineen säädin jotenkin rikki tai ei painetta ollenkaan koko järjestelmässä.
Tanko on kyllä paikoillaan ja liikkuu jouhevasti. Ite epäilen kans jousia että ne on jo kuoleentunut ja paineensäädin mun pitää kans tutkia. Ite mielessään toivon ettei vaan iskarit ole rikki. Öljy kyllä liikkuu järjestelmässä. Kun auto ei ole käynnissä öljyä tippasee kun irroitan iskarille menevän letkun ja kun laitan käyntiin niin sieltä tulee valumalla ei millään paineella. Samanlaisella paineella kuin paluupuoleltakin öljy tulee. Käsittääkseni paluupuolellahan ei yleensä olekkaan kovia paineita??..mutta pitäiskö paine olla kova siinä letkussa joka menee iskarille? Miten testaan iskarin ja paineensäätimen? Taidan ostaa ainakin uudet jouset niin varmaan perä nousee jonkun verran..jos se tosiaan niin on että jouset jaksaa pitää perän normikorkeudella.
Avatar
atlas
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 19213
Liittynyt: Su 25.01.2009 21:06
Paikkakunta: Itä-Suomi

Re: Automaattinen tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja atlas »

Turhaan jouset osta kun järjestelmä pitää korkeuden kun se toimii...eli jos vipua liikutat noston suuntaa ei auto nouse?...odota jonkin aikaa kun se ei ole nopea laitos.
-w124 230e sedan
-w124 230e coupe
-c203 200k kompressor

-Rämät mutta maksetut-
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Automaattinen tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Tuo nousu kestää aika kauan jos auto on tyhjäkäynnillä anna vaan olla sen vivun olla rauhassa toisessa ääri asennossa ja sitten toiseen ääriasentoon niin huomaat nouseeko vai laskeeko
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Automaattinen tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

lepanoksa kirjoitti: . Ite mielessään toivon ettei vaan iskarit ole rikki.
Öljy kyllä liikkuu järjestelmässä. Kun auto ei ole käynnissä öljyä tippasee kun irroitan iskarille menevän letkun ja kun laitan käyntiin niin sieltä tulee valumalla ei millään paineella. Samanlaisella paineella kuin paluupuoleltakin öljy tulee. Käsittääkseni paluupuolellahan ei yleensä olekkaan kovia paineita??..mutta pitäiskö paine olla kova siinä letkussa joka menee iskarille? Miten testaan iskarin ja paineensäätimen? Taidan ostaa ainakin uudet jouset niin varmaan perä nousee jonkun verran..jos se tosiaan niin on että jouset jaksaa pitää perän normikorkeudella.
Jos jouset ei ole poikki niin aivan turha ostaa uusia ja iskarit ei o rikki jos ei vuoda ulospäin tai kolise. Tasonsäädön venttiilin viikseä kun siirtää kolme neljä senttiä keskiasennosta niin pitäis alkaa tapahtumaan. Ei oo pitkäkään aika kun kaverinautoon vaihdettiin lähes kaikki putket. Mutta en minäkään nyt muista et kumpaan suuntaan piti likuttaa et perän saa nousemaan.

Niin ja se tasonsäädön venttiili on sit semmonen ettei paineilmakompuran paine me läpi tulopuolelta iskarin nippaan oli viiksi missä asennosa hyvänsä. Siellä on esijännitetty venttiili ja vaatii kovemman paineen läpimennäkseen.

Perä nousee kohtuu rivakasti jos kierroksia on noin 2000r/m . Ilmaaminenhan kannattaa tehdä juurikin niin et nostaa perää vuoron ylös vuoron alas. Kymmenkunta kertaa kun sen tekee ni ilmoja ei pitäisi enää olla.

Mix minä muistan et venttiilin viikseä pitäisi nostaa et perä nousisi???? Loogista se ei kyllä ole mutta tosiaan huomaa kun pitää jonkin aikaa toisessa asennossa ja sit toisessa. Jos järjestelmä oli ihan tyhjä niin aikaa tosiaan menee pari kolmekin minuuttia et täyttyy.

Jos perä roikkuu ja putket on ehjät ja säiliössä öljyä niin perän pitäisi nousta oikealle korkeudelle kun vaan tasonsäädön viiksi on paikoillaan.

Muistan tapauksen jossa pumppu ei saanu öljyä vaikka sitä säiliössä olikin ja syy oli se että sihti oli totaali tukossa.
Avatar
arska10
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7817
Liittynyt: Ti 14.09.2010 17:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: Automaattinen tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja arska10 »

Juu tuo sihti kannattaa ehdottamasti tarkastaa.
Mitään "näistä mersuista ymmärrä", mutta *.rilla on selvitty ja autettu muitakin ;)
Pitää vaan ajaa tolla -97 290td väykyllä kun ei ole varaa uudempaan
vk-60
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: To 08.09.2011 22:19

Re: Automaattinen tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja vk-60 »

terve. itellä kans ois ongelma ton tasonsäädön kanssa luulisin.. auto on w210 300 td farkku. eli auto on kuin pomppulinna konsanaan.. samanlainen kuin traktorilla ajelisi. perä jää pomppimaan töyssyn jälkeen ja on todella epämukava ajella. olen säätänyt sitä tankoa mikä on perän päällä ja korkeus autossa muuttu mutta ns. pomppiminen ei lopu.. mikähän mahtaisi olla vikana??
teppo21
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 275
Liittynyt: Ma 02.02.2009 12:04

Re: Automaattinen tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja teppo21 »

Kaasupallot, noin 100€ kappale, tarvitset kaksi. Löytyy mm. Motonetista ja KL-varaosista.
Vaihto helppoa, jos putket lähtee ehjänä irti.

Jossei, niin homma voi laajeta reilustikkin :)
Avatar
YOUgo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 324
Liittynyt: La 03.03.2012 19:18
Paikkakunta: K-pohjanmaa

Re: Automaattinen tasonsäätö

Viesti Kirjoittaja YOUgo »

Omassa w210 väykyssä on hiukan haasteita. Eli taakse ole jo vaihtanut käytety pallot, Noilla puolivuotta onnellisesti ajoin, ja nyt peräpää alkoi olemaan kova. Eli ensimmäisenä mielessä pallot, mutta tuossa pihassa kun sitä katsoin niin oikeapuoli on muutaman sentin matalemmalla kuin vasenpuoli. Eli eli mistä lähdetään vikaa nyt paikallistamaan? Autossa on -35mm madallus ja luulen, että nämä käy noitten pallojen päälle, olenkohan oikeassa?


Voisiko syy olla ilma? Meinasin jo pallot tilata, mutta sitten luin näitä juttuja, jos vika olisikin ilmassa?,m m
Vastaa Viestiin