Juben w124 250d -91 OM605 ST -SÅLD-

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5330
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Mahtaisiko tuon liiallisen ennakon kuulla korvin jos ennakon säätelee mosan ollessa käynnissä :wtf: Hienosäädön kai voi tehdä vaikka suutinputket ei irti olekkaan?
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Jube »

Jari Ke kirjoitti:Mahtaisiko tuon liiallisen ennakon kuulla korvin jos ennakon säätelee mosan ollessa käynnissä :wtf: Hienosäädön kai voi tehdä vaikka suutinputket ei irti olekkaan?
Ei sitä tarvi korvakuulolla säätää kun varmistaa todellisen yläkuolokohdan ja asettaa pumpun valmistajan (Mynä, Herlevi, PP tms.) suosittelemaan arvoon!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja laineracing »

Heittokellolla jos mittaa männästä niin on epätarkkaa se yläkuolokohta kun se kello on monta astetta nollassa. Tee kammion tilalle ylipitkä holkki joka osuu Mäntään ja pyöritä kone sitä vasten edes takasin ja sen puoliväli on nollakohta.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Jube »

laineracing kirjoitti:Heittokellolla jos mittaa männästä niin on epätarkkaa se yläkuolokohta kun se kello on monta astetta nollassa. Tee kammion tilalle ylipitkä holkki joka osuu Mäntään ja pyöritä kone sitä vasten edes takasin ja sen puoliväli on nollakohta.
Juu tuo on varmasti yksinkertaisin ja tarkin tapa, kiitoksia neuvosta!

Käytiin poikien kans vähän ajelemassa, vanhempi poika sano että jännä auto kun ensin alkaa kuulumaan suhinaa ja sitten palaa kumi :D
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Jube »

Minkäverran muuten muilla huohottaa nämä vehkeet?
Kovemman ajon jälkeen nousee hento käry huohotinsäiliön filtteristä mutta öljykorkki pysyy avattunakin timmisti paikallaan, lienee ihan normaalia huohotusta?
Viimeksi muokannut Jube, La 18.10.2014 17:13. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
PTracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1096
Liittynyt: Ti 21.08.2007 20:15
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja PTracing »

Jube kirjoitti:Minkäverran muuten muilla huohottaa nämä vehkeet?
Kovemman ajon jälkeen jousee hento käry huohotinsäiliön filtteirstä mutta öljykorkki pysyy avattunakin timmisti paikallaan, lienee ihan normaalia huohotusta?
Kuulostaa menevältä paketilta 8) Ihan normaalilta kuulostaa huohotus. Eikös ne ennenvanhaan st miehet varmistanut öljytikun rautalangalla että ei turhaan pompi ylös vähän ennen kun moottori alkoi olemaan remontin tarpeessa :mrgreen:
IG: @pyrytakkunen
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Jube »

Juu ei sinne säiliön pohjalle ole tullu 800km matkalla käytännössä yhtään öljyä!
Vähän vieroksuin vaan tuota käryä kun en ole koskaan ennen avannut peltiä kovemman kiihdyttelyn jälkeen, ajossahan se imee käryt ison filsun kautta koneeseen kun säiliö on filsun vieressä :thumbup:

Käryäähän se tietysti kone kuin kone jos huohotus ei mene joko imupuolelle tai pakoputkeen!
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Jube »

850km ja ensimmäinen pit stop :|
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
JuhoL
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: La 12.08.2006 18:47
Paikkakunta: Jkl

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Vaihelaatikko vai vetoakseli? :roll:
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Jube »

JuhoL kirjoitti:Vaihelaatikko vai vetoakseli? :roll:
Kolmonen läksi, kesti maksimissaan viisi vaihtoa isolla kaasulla!
Onko tuossa 300te-12v:ssä yhtään lujempi laatikko?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Oma kokemus tollasen 300 12v laatikosta on sellanen että eka vedolla katos kolmonen ja ei ollu mikään kytkinpommi vaihto edes :lol:
Moottorina kylläkin 606 mut en siltikään kovin suosittelis sellasta laittaa jos meinaa rajummin ajella, tosin onkait nuo varmaan joillaki kestänykki. Helpoimmalla pääsee loota murheista kun nakkaa bemarin isoo zf:ää moottorin jatkeeksi :thumbup:
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Jube »

Bemarin laatikkoa ei tähän autoon tule koska alkuperäinen nopeusmittari on pystyttävä säilyttämään!
Talveksi on jokatapauksessa laitettava 300te:n laatikko ja kun sopiva osienluovuttaja löytyy niin sitten kokeillaan 300-24 ZF:ää, jos sekään ei kestä niin kai se on sitten mehumaija paskaan taivuttava tai myytävä koko harrastus eniten tarjoavalle :roll:

Pitää nyt pieksäää tuo nykyinen laatikko loppuun, koska peli on jo menetetty ja kytkimessä on potentiaalia niin huomenna kokeilen kestääkö (luultavasti ei) kakkosella sutien nakata isolla kytkinpommilla nelosta pesään siten että sutiminen jatkuu? :oops:
Alkaa pikkuhiljaa tuntua että vaikka koneessa on jöötiä niin se on ehkä sittenkin tämän kokokoonpanon vahvin lenkki :thumbup:

Ps. Se jysäys kun kolmosen rattaat antautui oli aivan käsittämätön, ajattelin vähintään taka-akselin revenneen totaalisesti irti rungosta tai perän tulleen auton sisätiloihin :oops:
Viimeksi muokannut Jube, Su 19.10.2014 00:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja T-D »

Miksi et hanki yksinkertaisesti "cossun" perästä olevaa getragia? Kestää tuolla kokoonpanolla antaa surutta monoa.
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Jube »

T-D kirjoitti:Miksi et hanki yksinkertaisesti "cossun" perästä olevaa getragia? Kestää tuolla kokoonpanolla antaa surutta monoa.
Kai se sitten ZF:kin kestää kun siinähän on todistetusti Getragia jämerämmät sisuskalut, näitähän joku foorumilainen aikanaan ihan pöydällä vertaili kuvien ja mittojen kera!
Tosin molempia on silti hajotettu OM605 perässä, harmi kun Mersulla ei ole oikeasti kestävää laatikkoa :|
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja T-D »

Oon käsittäny että se 300/24 zf:n loota on heikompi kuin getrag mutta eipä oo ite tullu vertailtua. On tota getragia ainakin ilman missejä vaikee saada hajalle olettaen että on muuten kunnossa oleva.
Avatar
mik4--
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 128
Liittynyt: Su 17.06.2012 20:04
Paikkakunta: Oulu

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja mik4-- »

Millä numerolla tuo nykyinen loota on, minkä särit?
Audi S2
MB s124 om605
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Jube »

mik4-- kirjoitti:Millä numerolla tuo nykyinen loota on, minkä särit?
Älä kysy, 250d -91 vakio matolaatikko!
T-D kirjoitti:Oon käsittäny että se 300/24 zf:n loota on heikompi kuin getrag mutta eipä oo ite tullu vertailtua. On tota getragia ainakin ilman missejä vaikee saada hajalle olettaen että on muuten kunnossa oleva.
Toki osien materiaali on fyysistä kokoa merkittävämpi tekijä mutta ZF:ssä kaikki näyttää silmämääräisesti suuremmalta ja lujemmalta, edellä mainitsemani topic varmasti löytyy foormumilta jos jaksaa kaivaa :roll:
Sinänsä erikoista on myös se, että 286hv M3 laatikko kuulemma kestää jopa OM606 perässä antaa huolella kytkinpommia, pitää olla varmuuskertoimet kohdallaan jos tehot voi kaksinkertaistaa sekä väännöt kolminkertaistaa ja laatikko vain nielee/kestää :wtf:
Onhan noitakin tosipuheessa tainnut muutama hajota mutta niistä ei vaan ole muistettu puhua :wink:
Viimeksi muokannut Jube, Su 19.10.2014 01:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
T-D
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 160
Liittynyt: Ma 24.09.2007 23:09
Paikkakunta: Rauma

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja T-D »

Joo kyllähän se hullulta kuulostaa mutta kestää ne parhaillaan tärpätti koneissa sellasta 800hv 1000nm. On toki huippuväännötkin hieman eri kierroksilla vrt diesel. Kyllä niitä silti hajoilee, ei vain aina puhuta :D
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Jube »

T-D kirjoitti:Joo kyllähän se hullulta kuulostaa mutta kestää ne parhaillaan tärpätti koneissa sellasta 800hv 1000nm. On toki huippuväännötkin hieman eri kierroksilla vrt diesel. Kyllä niitä silti hajoilee, ei vain aina puhuta :D
Niin, kyllähän nämä vakio laatikotkin kiihdyttelyä ja ylävääntöjä kestää mutta nahkasahassa voi olla kaasu pohjassa juuri 2-3 vaihtohetkellä 600-700Nm pelissä niin se on hetkellisesti hieman eri rasitus verrattuna kyseiseen vääntöön yhdellä vaihteella kiihdyttäessä ja/tai että iso ahdin heräilee uudelleen 800hv/1000Nm bensakoneessa vasta 1000rpm vaihdon jälkeen :roll:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja pera8x »

oman käsityksen mukaan mikään noista "normaaleista" manuaaleista ei kestä pitkässä juoksussa tollasen motin perässä. ihan sama onko se 200D:stä vai 300 pensasta. kaikki ne hajoo samalla lailla.

mutta saisko CDI:stä tehtyä toosan sillain, että nopeusmittarikin vielä pelaa? noi cdi:n laatikot on ainakin lähtökohtasesti tehty suuremmille väännöille, että luulis sellasen kestävän vähän paremmpin.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Jube »

pera8x kirjoitti:mutta saisko CDI:stä tehtyä toosan sillain, että nopeusmittarikin vielä pelaa? noi cdi:n laatikot on ainakin lähtökohtasesti tehty suuremmille väännöille, että luulis sellasen kestävän vähän paremmpin.
Ei ole cdi:n laatikoissa vaijerin paikkaa :|
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja antti_k »

Eikö tapsa89 vaihtanut johonki cdi lootaan vanhemman mallin loovan hännän ja sillain sai nopeusmittarin paikan, vai muistanko ihan mitä sattuu :roll:
94zip
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 193
Liittynyt: To 07.02.2013 17:31
Paikkakunta: Porvoo

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja 94zip »

antti_k kirjoitti:Eikö tapsa89 vaihtanut johonki cdi lootaan vanhemman mallin loovan hännän ja sillain sai nopeusmittarin paikan, vai muistanko ihan mitä sattuu :roll:
Laitto se. 5v manuaaliin.
300D -91
250D - 92
190E 1.8 - 91
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Jube »

antti_k kirjoitti:Eikö tapsa89 vaihtanut johonki cdi lootaan vanhemman mallin loovan hännän ja sillain sai nopeusmittarin paikan, vai muistanko ihan mitä sattuu :roll:
No perhana, pitääpä kysyä Tapsalta!
Edit: Tarkoitattehan nyt Oulun mies tapio89 nimimerkkiä?
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
antti_k
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 264
Liittynyt: Su 04.11.2007 23:16

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja antti_k »

nimi meni kuitenki väärin eli tapio89 tarkotin :roll:
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja pera8x »

juben kuvat ei taaskaan näy. olisko paha vaihtaa palvelinta tms? vai mistä tuo johtuu? kuvat.fi maksaa, mutta se myös toimii. voin kyllä suositella sitä. muutaman euron kuussa ja menee siinä sivussa vaikka puhelinlaskuun liitettynä.
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Jube »

Lunta tuli maahan, hyvin menee liipissä joka vaihteella mutta pitää kädet ja jalat pelata yksiin kun nakkaa 6000rpm kakokselta neloselle, 120km/h eteenpäin ei kestä tarjota vitosella kaasua käytännössä lainkaan ilman sutimista vaikka alla on uudet merkkinastat :roll:
Ensimmäisen täyden tankillisen keskikulutus 7.9l/100km josta 550km mentiin alkuhuumassa ja viimeiset reilu 100km linkuttaen ilman kolmosta, minusta aika vähän kun vanhalla koneella meni talvella 7,5-8,5l/100km tyhjäkäynnin määrästä riippuen joten täytyy olla tyytyväinen Mynäpumppuun...

Voimansiirron kun saa kestämään sekä kunnon iskarit ja vakaajat niin todella mukava käyttöpeli :thumbup:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Jube »

Tällä rintamalla ei mitään uutta, sport laatikolla varustettua purkuautoa etsitään edelleen mutta tiukassa tuntuu olevan :|
Monivenan pesuneste säiliön ostin ja se olisi tarkoitus asennella ensiviikolla paikalleen...

Lähes viisikymmentä autoa olen omistanut mutta tämä on ensimmäinen joka saa aina hymyn huulille kun painaa kaasua!
Parasta on se korviin hiipivä vihellys jolloin tietää että kohta mennään :thumbup:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Avatar
Messerschmitt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1370
Liittynyt: To 30.03.2006 14:04
Paikkakunta: Utajärvi / Oulu

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Messerschmitt »

Onko sulla lukkoperä? Se on kyllä aivan ehdoton mukavuusvaruste...?
-92 w124 300D turbo-
-Toyota Carina E -92 (the old reliable)
-Chevrolet Corvette 1969 Stingray Convertible-
Avatar
Jube
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 6771
Liittynyt: Ti 27.01.2004 15:23

Re: Juben talviauto w124 250d -91 OM605 ST

Viesti Kirjoittaja Jube »

Messerschmitt kirjoitti:Onko sulla lukkoperä? Se on kyllä aivan ehdoton mukavuusvaruste...?
Ei, mutta annahan kun säästöpossu karttuu niin laitan Quaife lukkoyksikön tallilla odottavaan "aihioon" :thumbup:
Eihän näihin muuten kunnon lukkoa saa, LSD perät on 99% täysrempan tarpeessa ja ASD järjestelmää en jaksa alkaa jälkiasentamaan...

Tämän auton kanssa on onneksi loppuelämä aikaa koska myymäänkään ei pysty ilman että ottaisi 10000€ persnettoa :mrgreen:
Näillä mennään:
Toyota Corolla 1.8 Hybrid -21
MB c124 230CE -90
MB s204 220cdi -08
BMW e39 528ia M-sport -00
Bmw e34 525i -90
BMW e30 320i cabriolet -90
Vastaa Viestiin