Jokin pielessä aurauskulmien säädössä?
Jokin pielessä aurauskulmien säädössä?
Teetin W124:een aurauskulmiensäädöt paikassa, jossa oli asianmukaiset laser-vehkeet, tosin ammattitaidosta ei ollut mitään tietoa. Ajaettavuus meni kyllä huonompaan suuntaan, sillä auto puoltaa oikealle aika voimakkaasti hiljaa ajettaessa. Suuremmissa nopeuksissa puoltamista ei niin huomaa. Johtuneeko ongelma pieleen menneestä säädöstä vai voisiko esim. renkailla olla tähän vaikutusta? Renkaat eivät kyllä päällepäin näytä epätasaisesti kuluneilta.
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Auto Peltipojat Vihdissä säätää kulmat niin auto menne
niin kun pitää
niin kun pitää
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
60 luvulla olin Nummelan autokorjaamolla töissä ja siellä säädettiin aurauskulmat silmämääräisesti eikä kukaan valittanut.CDI203 kirjoitti:Auto Peltipojat Vihdissä säätää kulmat niin auto menne
niin kun pitää
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Aika hyvät naurut sain . Ennen oli ennen, oltiin tyytyväisiä kun oli vaan liikkuva auto.tempera kirjoitti:60 luvulla olin Nummelan autokorjaamolla töissä ja siellä säädettiin aurauskulmat silmämääräisesti eikä kukaan valittanut.CDI203 kirjoitti:Auto Peltipojat Vihdissä säätää kulmat niin auto menne
niin kun pitää
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
"silmämääräisesti" minä ne säädän vieläkin, kun ei ole niitä yber lasereitakaan... eikä hae/puolla, eikä kulu renkaat... sitä sanotaan ammattitaidoksi
harjanvarsi ja se aurausksen mittaus keppi riittää aivan hyvin 4 pyörä suuntauksen tekemiseen, kun vain ymmärtää mitä on tekemässä...
harjanvarsi ja se aurausksen mittaus keppi riittää aivan hyvin 4 pyörä suuntauksen tekemiseen, kun vain ymmärtää mitä on tekemässä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Selvenyksekis autopelti pojat firmassa uudet laitteet
ja jos ei niilä säädön jälkeen vielä mene minne pitää
niin loput hoitavat sitten vaikka silmällä tai muuten vaan
ammatti taidolla(lienee ihan sama millä tekke, vaikka taika Matolla kunhan lopputulos on hyvä)
ja jos ei niilä säädön jälkeen vielä mene minne pitää
niin loput hoitavat sitten vaikka silmällä tai muuten vaan
ammatti taidolla(lienee ihan sama millä tekke, vaikka taika Matolla kunhan lopputulos on hyvä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
...varmaan osaavat mutta sitten kun tulee pitkäaikainen ammattitaito niin silloin kysytään minkälaisessa käytössä auto on jne ...vanhoilla "säätövelhoilla" on kokemuksen tuomaa pientä säätöä arvoihin siis ei ne raja-arvot aina ihan 100% toimi näillä suomen kuperilla, kieroilla ja huonokuntoisilla teillä ...tämä ei siis ollut moite tai aliarvostus vihdin peltipoikia kohtaan
- CDI203
- Asiantuntija
- Viestit: 12889
- Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
- Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°
Justiinsa siitä kokemuksesta se tulee että ovat tehneet hommia niin homma onnistuu
(ei mistään kurseilta tai koulun penkiltä)
(ei mistään kurseilta tai koulun penkiltä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)
100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)
jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
Kerrohan joku hyvä vinkki miten harjanvarrella mitataan kulkukulma kohdalleennapa kirjoitti:"silmämääräisesti" minä ne säädän vieläkin, kun ei ole niitä yber lasereitakaan... eikä hae/puolla, eikä kulu renkaat... sitä sanotaan ammattitaidoksi
harjanvarsi ja se aurausksen mittaus keppi riittää aivan hyvin 4 pyörä suuntauksen tekemiseen, kun vain ymmärtää mitä on tekemässä...
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
ihan vain siihen auton kylkeen verrataan (voihan sen kiintopisteen ottaa vaikka etupyörän navasta, jos on niin pitkä harjanvarsi...), että on sama etäisyys/kulma molemmin puolin autoa, kun taka-akselin auraus on ensin säädetty oikeaksi jos ei täsmää, niin sitten säädetään uudelleen...Jani kirjoitti:
Kerrohan joku hyvä vinkki miten harjanvarrella mitataan kulkukulma kohdalleen
tärkeintä kuitenkin tässä pyöränkulmien säädössä on käydä ajamassa säätämisen jälkeen pieni lenkki ja sitten vasta tarkistetaan ne kulmat...
päivä siihen menee, kun sen tekee itse "vanhanaikaisesti", mutta tulee kyllä hyvä ajaa... lisäksi kuskilta vaaditaan sitä perstuntumaa, että tietää mikä siellä mättää, jos auto ei ole hyvä ajaa, että osaa lähteä oikeasta päästä sitä virhettä etsimään (että ei siis ala säätämään etupäätä, jos vika on taka-akselilla...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."