Jokin pielessä aurauskulmien säädössä?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 365
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Jokin pielessä aurauskulmien säädössä?

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Teetin W124:een aurauskulmiensäädöt paikassa, jossa oli asianmukaiset laser-vehkeet, tosin ammattitaidosta ei ollut mitään tietoa. Ajaettavuus meni kyllä huonompaan suuntaan, sillä auto puoltaa oikealle aika voimakkaasti hiljaa ajettaessa. Suuremmissa nopeuksissa puoltamista ei niin huomaa. Johtuneeko ongelma pieleen menneestä säädöstä vai voisiko esim. renkailla olla tähän vaikutusta? Renkaat eivät kyllä päällepäin näytä epätasaisesti kuluneilta.
Avatar
felmit
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2447
Liittynyt: Ke 23.06.2004 07:40
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja felmit »

ammattimies asentaa oikeaa casterin edemmäksi oikealla puolella verrattuna vasempaan n 1 asteen verran. Ongelma poistuu.
autodidakti
kaarik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 365
Liittynyt: Ke 01.09.2004 22:16
Paikkakunta: Pääkaupunkiseutu

Viesti Kirjoittaja kaarik »

Syynä oli alhainen ilmanpaine, säädöt olivat kohdallaan.
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Auto Peltipojat Vihdissä säätää kulmat niin auto menne
niin kun pitää
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
tempera
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1248
Liittynyt: Pe 28.08.2009 07:45
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja tempera »

CDI203 kirjoitti:Auto Peltipojat Vihdissä säätää kulmat niin auto menne
niin kun pitää
:P 60 luvulla olin Nummelan autokorjaamolla töissä ja siellä säädettiin aurauskulmat silmämääräisesti eikä kukaan valittanut. :roll: :roll:
MB E 320 CDI Avantgard
Cevrolet Lumina 1995
MB 250 D 1994
Nappisilmä Lada 1980
Yahama sport 1970
Pappatunturi 1968
Ranskalainen kiilahihnavetoinen mopo 1965
Merkki oli Mobylette=yksi murheenkryyni.
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14016
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

tempera kirjoitti:
CDI203 kirjoitti:Auto Peltipojat Vihdissä säätää kulmat niin auto menne
niin kun pitää
:P 60 luvulla olin Nummelan autokorjaamolla töissä ja siellä säädettiin aurauskulmat silmämääräisesti eikä kukaan valittanut. :roll: :roll:
Aika hyvät naurut sain :-D. Ennen oli ennen, oltiin tyytyväisiä kun oli vaan liikkuva auto.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

"silmämääräisesti" minä ne säädän vieläkin, kun ei ole niitä yber lasereitakaan... eikä hae/puolla, eikä kulu renkaat... sitä sanotaan ammattitaidoksi :wink:

harjanvarsi ja se aurausksen mittaus keppi riittää aivan hyvin 4 pyörä suuntauksen tekemiseen, kun vain ymmärtää mitä on tekemässä...
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Avatar
Aapo.T
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4661
Liittynyt: Ti 29.04.2003 22:53
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Aapo.T »

Se on noissa uudemmissa malleissa tarkkaa säätöä. Pystärillä voi ajaa vanhaa turuntietä monta kilometriä rattiin pahemmin koskematta.
Taatusti suuntavakain auto jota olen ajanu.
W114.011 250 1974 M130.923
W115.010 220 1969 M115
http://www.flickr.com/photos/zenitmania/
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Selvenyksekis autopelti pojat firmassa uudet laitteet
ja jos ei niilä säädön jälkeen vielä mene minne pitää
niin loput hoitavat sitten vaikka silmällä tai muuten vaan
ammatti taidolla(lienee ihan sama millä tekke, vaikka taika Matolla kunhan lopputulos on hyvä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Viesti Kirjoittaja cuuno »

:D ...varmaan osaavat mutta sitten kun tulee pitkäaikainen ammattitaito niin silloin kysytään minkälaisessa käytössä auto on jne :twisted: ...vanhoilla "säätövelhoilla" on kokemuksen tuomaa pientä säätöä arvoihin :arrow: siis ei ne raja-arvot aina ihan 100% toimi näillä suomen kuperilla, kieroilla ja huonokuntoisilla teillä :evil: ...tämä ei siis ollut moite tai aliarvostus vihdin peltipoikia kohtaan :wink:
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Justiinsa siitä kokemuksesta se tulee että ovat tehneet hommia niin homma onnistuu
(ei mistään kurseilta tai koulun penkiltä)
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Jani
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1358
Liittynyt: Pe 04.04.2003 23:57
Paikkakunta: Karvia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jani »

napa kirjoitti:"silmämääräisesti" minä ne säädän vieläkin, kun ei ole niitä yber lasereitakaan... eikä hae/puolla, eikä kulu renkaat... sitä sanotaan ammattitaidoksi :wink:

harjanvarsi ja se aurausksen mittaus keppi riittää aivan hyvin 4 pyörä suuntauksen tekemiseen, kun vain ymmärtää mitä on tekemässä...
Kerrohan joku hyvä vinkki miten harjanvarrella mitataan kulkukulma kohdalleen :roll:
-Jani-
W124, W210, W163, W251
+Pari ajoneuvoa
Avatar
napa
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 7067
Liittynyt: Ke 23.08.2006 09:24
Paikkakunta: Seinäjoki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja napa »

Jani kirjoitti:
Kerrohan joku hyvä vinkki miten harjanvarrella mitataan kulkukulma kohdalleen :roll:
ihan vain siihen auton kylkeen verrataan (voihan sen kiintopisteen ottaa vaikka etupyörän navasta, jos on niin pitkä harjanvarsi...), että on sama etäisyys/kulma molemmin puolin autoa, kun taka-akselin auraus on ensin säädetty oikeaksi :wink: jos ei täsmää, niin sitten säädetään uudelleen...

tärkeintä kuitenkin tässä pyöränkulmien säädössä on käydä ajamassa säätämisen jälkeen pieni lenkki ja sitten vasta tarkistetaan ne kulmat...

päivä siihen menee, kun sen tekee itse "vanhanaikaisesti", mutta tulee kyllä hyvä ajaa... lisäksi kuskilta vaaditaan sitä perstuntumaa, että tietää mikä siellä mättää, jos auto ei ole hyvä ajaa, että osaa lähteä oikeasta päästä sitä virhettä etsimään (että ei siis ala säätämään etupäätä, jos vika on taka-akselilla...)
W124 300E -89 "päivityksessä", W124 200E -91 huilimassa, S124 E250TD -94 ajossa

"Dieselit pitävät terävää ihmiskorvalle sopimatonta kolinaa, jota ei pystytä vaimentamaan millään. Sen sijaan bensiinimoottorin peltipakosarjan mukavaa ja pehmeämpää porinaa on ilo kuunnella. Tämä on ehkäpä merkittävin ero bensiinin ja dieselin välillä, jonka takia dieselit kannattaa jättää rahtilaivojen ja työkoneiden voimanlähteeksi."
Vastaa Viestiin