Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
no johan oli taas , soittelin pariin paikkaan soodapuhalluksesta. Samalla kyselin pulverimaalauksesta, no joku kehaisi että siitä tulee vähän pehmeää jotta maalailevat 2k maaleilla....
no asiaan , mikäs olis se seuraavaksi kestävin pulverin jälkeen ? joku rekkamaali ? pitäisi kuitenkin saada kirkasta pintaa ja värinä hopea.
no asiaan , mikäs olis se seuraavaksi kestävin pulverin jälkeen ? joku rekkamaali ? pitäisi kuitenkin saada kirkasta pintaa ja värinä hopea.
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Kyllä pulverinn pitäisi olla kova pinta, kestää suomen suolaliuokset ja muut, mutta raskaan liikenteen maalit voisivat olla hyvät, mutta onko pinta sitä?
W211
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Vanhat:
W124 300DT -92, W201 2.5DT -89/90, W123 280 -84
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Pulverin huono puoli onkin siinä, että se on liian kovaa. Lohkeaa kiveniskusta. Sama käy epoksilla.
Toisinaan olen maalannut uretaanimaalilla, sitkeää kuin mikä. Vasaralla kun lyö, niin lyttyyn vain menee. Pinnasta ei vain meinaa saada kovin tasaista.
Itse maalaisin inertan pohjalle, automaali (vesi- tai liukkaohenteinen) hopea ja sitten 2K lakka päälle.
Toisinaan olen maalannut uretaanimaalilla, sitkeää kuin mikä. Vasaralla kun lyö, niin lyttyyn vain menee. Pinnasta ei vain meinaa saada kovin tasaista.
Itse maalaisin inertan pohjalle, automaali (vesi- tai liukkaohenteinen) hopea ja sitten 2K lakka päälle.
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Jos vanteet maalauttaa pulverilla, niin pitääkö vanteiden kehät ulkopuoleltakin maalata uusiksi? Siis eli meneekö se alkuperäinen maali sielä pilalle kun se lämmitetään uunissa?
Vai minkälainen ruiskumaali pysyis vanteessa jos kävis lasikuula tai soodapuhalluttamassa vanteet ja ite vetelis ruiskulla? Mielellään sellanen maali mihin ei tarvisi lakkaa päälle. Tekis sähkömoottorista sellasen pyörityskoneen jossa vanne pyöris sopivaa vauhtia niin sais aika huoletta ruiskuttaa maalia ainaki sisäkehälle pelkäämättä että maali valuu. Ulkopuolellekkin vois toimia kun vanteet on monoblockit eli helpot maalattavat.
Vai minkälainen ruiskumaali pysyis vanteessa jos kävis lasikuula tai soodapuhalluttamassa vanteet ja ite vetelis ruiskulla? Mielellään sellanen maali mihin ei tarvisi lakkaa päälle. Tekis sähkömoottorista sellasen pyörityskoneen jossa vanne pyöris sopivaa vauhtia niin sais aika huoletta ruiskuttaa maalia ainaki sisäkehälle pelkäämättä että maali valuu. Ulkopuolellekkin vois toimia kun vanteet on monoblockit eli helpot maalattavat.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Ei tarvii, onha ne tehtaallaki saanu uunissa loikoilla.
Jos vanteet on ok kunnossa, käyt soodapuhaltamassa, tulee sileempi ja valmiimpi pohja. Lasikuullla tulee vähä karkeempi mut kyllä se silläki menee, jos ei mee puhki. Vetäisin ohuen happokerroksen tartunnaksi ja ihan 2k maalilla värit päälle. Ei tarvii lakkaa kun on suorakiilto. Ainoo vaa et jos hopeeksi meinaat niin sitä ei oo liukkarina mitään hyvää sävyä.
Ei tosta moottorista olis hyötyä kun takapuolelle, etupuolelle se melkeen on enemmän haittaa kun pitäis raot saada väriin, jos vanne pyörii ni onhan se ny pikkase haittaava tekijä
Jos vanteet on ok kunnossa, käyt soodapuhaltamassa, tulee sileempi ja valmiimpi pohja. Lasikuullla tulee vähä karkeempi mut kyllä se silläki menee, jos ei mee puhki. Vetäisin ohuen happokerroksen tartunnaksi ja ihan 2k maalilla värit päälle. Ei tarvii lakkaa kun on suorakiilto. Ainoo vaa et jos hopeeksi meinaat niin sitä ei oo liukkarina mitään hyvää sävyä.
Ei tosta moottorista olis hyötyä kun takapuolelle, etupuolelle se melkeen on enemmän haittaa kun pitäis raot saada väriin, jos vanne pyörii ni onhan se ny pikkase haittaava tekijä
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
tikkurilan Temalac 90 yksikomponentti ja saa jopa pensselillä kiiltopinnan aikaan. Jos haluaa taas varmasti kovan ja kestävän niin siihen me ollaan käytetty tikkurilan temadur 50. Minulle on riittänyt tähän mennessä tuo Temalac 90. Kaivinkoneeni maalasin tuolla temalac 50 telalla ja pensselillä, tuli hyvä kaveri maalasi hienolla telalla oman Geländewagenin mustalla temalac 90:llä ja pinta on kiiltävä mitä ny muutama roska kun ulkona maalasi sen.nj^ kirjoitti:Kyllä pulverinn pitäisi olla kova pinta, kestää suomen suolaliuokset ja muut, mutta raskaan liikenteen maalit voisivat olla hyvät, mutta onko pinta sitä?
ja näistä vinkeistä kiitos "Terho P" joka vuosi sitte kertoi että nää o kova juttu.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Entäs pohjamaalit? Noista mun vanteista on alkuperäiset maalit hiottu/puhallettu pois ja maalattu tökerösti mustaksi jollain huonolla maalilla, maali lähtee helposti pois ihan spraypullossa olevalla maalinpoistoaineella. Saako tuota temalaccia kuinka hyvin alkuperäisen hopean sävynä?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Alkuperäinen väri taitaa olla sterling silver.
Siihen tulee pohjalle musta ja sitten päälle hopea, ja on muuten sairaan kallista maalia.
Siihen tulee pohjalle musta ja sitten päälle hopea, ja on muuten sairaan kallista maalia.
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
-83 300GD A
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Kiikutin vanteet perjantaina soodapuhallettavaksi. Minkälainen pohjamaali olis parasta?
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
onko turun seudulla joku hyvä vanteiden "puhdistaja"??
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Saattaa olla että vien vanteet jauhemaalattavaksi. Mitäs toi rautafosfatointi tarkottaa? Kappale käsitellään jollain aineella joka lisää tarttuvuutta? Poistaako se alumiinista sen oksidikerroksen? Kyseinen paikka maalaa myös kromipulverilla, ei välttämättä olisi pahan näköinen
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Hain vanteet eilen puhalluksesta ja vein samalla reissulla jauhemaalaamoon. Käskin vetää kromipulverilla, saa nähdä minkälaiset tulee
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
kuvia sitten kehiin, oli sitte hyvä tai ei
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Tottakai. Sielä oli näytillä joku pikku pellivanne joka oli kromilla maalattu, kyllä se kiiltää, ei nyt tietenkään vedä aidolle kromille vertoja. Vähän sellanen tummempi sävy. Tossa edellisellä sivulla joku kirjotti että pesemällä lähtee kromin kiillot pois ja jäljelle jää matta harmaa mutta sitä en usko.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
S202 kirjoitti:Mitäs toi rautafosfatointi tarkottaa? Kappale käsitellään jollain aineella joka lisää tarttuvuutta? Poistaako se alumiinista sen oksidikerroksen?
Se on korroosionestokäsittely joka toimii parhaiten mustalleraudalle, kirkkaalle alumiinille se ei tee muuta kun poistaa rasvat päältä.
S202 kirjoitti:Tottakai. Sielä oli näytillä joku pikku pellivanne joka oli kromilla maalattu, kyllä se kiiltää, ei nyt tietenkään vedä aidolle kromille vertoja. Vähän sellanen tummempi sävy. Tossa edellisellä sivulla joku kirjotti että pesemällä lähtee kromin kiillot pois ja jäljelle jää matta harmaa mutta sitä en usko.
Testasin töissä ~3 vuotta sitten Akzo Nobelin kromipulverin, kiilto oli ihan ok, mut kestävyyttä ei ollu pätkän vertaa, naarmuuntui samantein kun kynnellä pyyhkäsi, ei hyvä.
Pulverilakkaa tuli myös kokeiltuu siihen päälle, ei toiminu sekään, pinta himmeni täysin.
Mut tuostahan nyt on jo aikaa ja jauheet kehittyy kokoajan, ehkä kromipulverille on keksitty joku toimiva ratkasu.
[img]http://i2.photobucket.com/albums/y3/_Antti/2010/aava10.jpg[/img]
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Juu ja kuvaa myös sitten ensimmäisen kesän käytön jälkeen.Sergey kirjoitti:kuvia sitten kehiin, oli sitte hyvä tai ei
Tää kromipulveri on nimittäin semmonen homma joka kiinnostaa itseäkin...
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Ei varmaan pahitteeksi oo jos vahaan ne kunnolla ennen alle laittoa
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
- Pakardinen
- Mersumies
- Viestit: 3146
- Liittynyt: Ti 31.10.2006 11:18
- Paikkakunta: Rautalampi, Pohjois-Savo
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Ei, mutta sitten syksyllä saat korkeintaan pestä puhtaaksi, että nähään kuinka hyvänä se pinta on pysyny.
Savolaiset ovat kaikista komeimpia ja kaikessa ylivertaisia. Säälittävän primitiivisessä kateudessaan muut heimot yrittävät heitä pilkata.
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
jalasjärvellä sellainen paikka ku Japoma. sielä ny maalauttanu useampia sarjoja vanteita. kaveri maalautta sielä vanne hopeaksi niin tulos oli tämän näköistä
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1246349" onclick="window.open(this.href);return false;
maksoikohan pulverimaalaus ja soodapuhallus 160e sarja
peltivanteet ku hiekkapuhalletaan ja pulveri niin 80e
http://www.nettivaraosa.com/vanteet/1246349" onclick="window.open(this.href);return false;
maksoikohan pulverimaalaus ja soodapuhallus 160e sarja
peltivanteet ku hiekkapuhalletaan ja pulveri niin 80e
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
No tuola japomalla ne munki monoblockit saa kromipulverit päälle. Eiköhän niistä hyvät tuu
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
kromi pulveri? en oo ikinä kuullukkaa. noi on normaalilla vannehopealla vedetty.
W201 Odottaa konetta/inspiraatiota
VW T5
fzr1000
VW T5
fzr1000
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Motipin vannehopea ja lakka päälle, mulla ainakin hyvin pysynyt useissa vannesarjoissa...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Tuossa tommonen suttunen kuva, mutta antaa kuitenkin aika hyvän kuvan siitä kuinka "kromi" pinnasta tuli. Täytyy kattoa jos sais oikealla kameralla todellisuutta vastaavan kuvan. Tosiaan, pinta on aavistuksen himmeä sen takia että siinä on pulverilakka päällä, ja jos ei sitä olisi niin ei se kromikiilto vannekäytössä siinä kauaa pysyisi. Pinta on vähän niinku aidon kromin ja kiiltävän vannehopean puolestavälistä. Mutta kyllä minä tykkään
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Hienot...
nyt mennään: W 210/ E 430/ 4-matic/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
ex mersut:
W140/300SE
W124/260
W124/230
W124/230/farkku
W210/430/farkku
W210/320/farkku
W210/240/farkku
W210/230/farkku
W210/220 cdi/farkku
W211/E500/farkku
W220/S500
W210/ E320 CDI/farkku
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Sama kiinnostaisi itseänikin. Tarttisi nuo vanteet hiukan hoitoa...AMGE55 kirjoitti:onko turun seudulla joku hyvä vanteiden "puhdistaja"??
Tällä mennään kesät R170 230K
-
- Mersumies
- Viestit: 1636
- Liittynyt: Ti 04.05.2010 21:16
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Näkyy tulevan ihan hyvä pinta Finsolin vanne hopealla ja kirkaalla lakalla. Hionnan tein 600 hiomapaperilla, kun ei ollut kolhuja vanteissa. Tinnerillä huolellinen puhdistus hionnan jälkeen ja kolmeen kertaan vannehopea ja lakkaus samoin. Vinkki kannattaa maalata ja lakata vanne lapeellaan ohuita keroksia. pystyssä ollen voi valua helposti, kun on kuivanut kääntö ja toiselta puolen sama juttu.kari v kirjoitti:Motipin vannehopea ja lakka päälle, mulla ainakin hyvin pysynyt useissa vannesarjoissa...
Meseillään
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
ehdottomasti hyvällä kameralla kuva. Mielenkiinto heräs.S202 kirjoitti:Tuossa tommonen suttunen kuva, mutta antaa kuitenkin aika hyvän kuvan siitä kuinka "kromi" pinnasta tuli. Täytyy kattoa jos sais oikealla kameralla todellisuutta vastaavan kuvan. Tosiaan, pinta on aavistuksen himmeä sen takia että siinä on pulverilakka päällä, ja jos ei sitä olisi niin ei se kromikiilto vannekäytössä siinä kauaa pysyisi. Pinta on vähän niinku aidon kromin ja kiiltävän vannehopean puolestavälistä. Mutta kyllä minä tykkään
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Täytyy koittaa ulkona ottaa, toi väri on vaan sellanen että parempi kamera saa pinnan näyttämään herkästi ihan perus hopeelta.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Kiinnostus heräsi täälläkin erittäin paljon!
Re: Alumiinivanteiden puhallus ja maalaus
Jaa Kyllä noi ihan siistit on alla, vaikka ei läheskään oikean kromin tasoista kiiltoa.
S124 300TE
S211 E500
S211 E500