webaston virrankulutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
hpkatteli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 96
Liittynyt: Ti 21.10.2003 12:12
Paikkakunta: Lahti

webaston virrankulutus

Viesti Kirjoittaja hpkatteli »

terppa ja hyvät joulunpyhät kaikille!

Webastoon liittyvä kysymys ois sitten esitettävänä, pikaisesti haulla en löytänyt tietoa, joten jos joku tietää niin valaiskaahan vähän...

auto on C200CDI W202, 2000 vuoden auto ja alkuperäisasennetella webastolla. Paljonkohan ton webaston virrankulutus suunnilleen on? Oli männy akku tyhjäks ku webasto unohtui päälle...
Avatar
jytäkkä
Mersumies
Mersumies
Viestit: 679
Liittynyt: To 25.11.2004 17:02
Paikkakunta: Tampereen esikaupunkialue

Viesti Kirjoittaja jytäkkä »

Jos Webaston malli kyseessä niin.

Kuva
S212 300 BE A Avantgarde -10
Valmet 602T-80 ****************

EX S204 220 cdi -08
Ex S211 320 cdi A Avantgarde -05
Ex S123 300TD Aut.-80
Ex W124 230 A -89
Ex V 70 -06 D5 Aut
Ex W201 190E 90 Aut.
Ex W210 200 Cdi -01 Automatic Tiptronic
Ex S210 E 230 T Automatic Avantgarde-96
Ex S124 200d-90
Ex Opeleita kymmenittäin

---------------------------------------------------------------------
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13817
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Tuohon kai pitää lisätä puhaltimen kulutus. Mutta webaston kulutusta tässä kyseltiinkin.
Potifaari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 333
Liittynyt: Ke 16.08.2006 16:49
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Potifaari »

täysteho/puoliteho...miten kytketään vai säätyykö itsestään ?
320 CDI farkku -00 mausteineen.
Päässyt pois kahden opelin loukusta
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Lämmitin käy täydellä teholla, kunnes lämpötila on 72 astetta, jonka jälkeen menee puoliteholle. Näin kerrotaan Z/C mallin korjausohjeessa. Tässä vielä lainaus kyseisestä kohdasta:

When the temperature rises to reach 72 °C the heater
switches to the energy saving part load operation. A rise
in temperature up to 76.5 °C causes the heater to enter a
control idle period. This also happens when exceeding a
total heating operating time of 76 minutes.
After cool-down of the coolant to 71 °C the heater
resumes part load operation. Another rise in temperature
to 76.5 °C causes the heater to enter again the control idle
period. A drop in the coolant temperature during part load
operation due to an increased demand in heat will cause
the heater to switch to full load operation at 56 °C.
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
mwessman
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 247
Liittynyt: Ke 14.03.2007 13:46

Viesti Kirjoittaja mwessman »

Mittasin Webastoni virran tänään; 4,7 A kun sisätilan puhallin pyörii hiljaa. Laite lienee puoliteholla nyt, kun pakkasta on huimat yksi astetta. Sähkötehoa tarvitaan siis vajaa 60 W.

Laite on Thermo Top C
jukgra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 05.12.2006 20:36

Viesti Kirjoittaja jukgra »

:P
Mittaappa kuinka merkittävästi virrankulutus laskee?, jos otat tuon paljon käytetyn ja silti turhan puhaltimen johdon irti webaston johdoista.

Mulla on ekaa talvea kyseinen piuha iroitettuna ja miinus puolia en ole ajatellut ollenkaan , ja plussaa on ettei tarvi lyhyellä matkalla pihtailla esilämmityksistä.
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Simo97 kirjoitti:Lämmitin käy täydellä teholla, kunnes lämpötila on 72 astetta, jonka jälkeen menee puoliteholle. Näin kerrotaan Z/C mallin korjausohjeessa. Tässä vielä lainaus kyseisestä kohdasta:

When the temperature rises to reach 72 °C the heater
switches to the energy saving part load operation. A rise
in temperature up to 76.5 °C causes the heater to enter a
control idle period. This also happens when exceeding a
total heating operating time of 76 minutes.
After cool-down of the coolant to 71 °C the heater
resumes part load operation. Another rise in temperature
to 76.5 °C causes the heater to enter again the control idle
period. A drop in the coolant temperature during part load
operation due to an increased demand in heat will cause
the heater to switch to full load operation at 56 °C.
Laitappa samalla muillekkin korjausohje esille, kun on oikeen enklanniksi :) Ties vaikka joskus tarvis muutakin kuin saksankielistä...
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Tässäpä linkki josta manuaalin voi ladata: http://www.techwebasto.com/heater_main/ ... 63378A.pdf
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Simo97
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 99
Liittynyt: To 19.04.2007 20:13

Viesti Kirjoittaja Simo97 »

Tässä vielä linkki jos joku kaipaa Eberpächeriin vastaavaa manuaalia. Manuaalissa on siis mm. vianetsintäohjeet, ohjearvot ja räjäytyskuvat.

http://www.espar.com/documents/hydronic4_5.pdf
W123 300D 1984
W124 200D 1987
W210 220D 1997
S210 320CDI 2001
S123 300 TD Turbodiesel 1982
R129 SL 280 1997
S211 320CDI 4Matic 2007
Avatar
masaf1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1944
Liittynyt: La 29.11.2003 19:13
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja masaf1 »

Suurkiitos!

Tästä ois ollu pirusti apua puol vuotta sitten kun webastoa kunnostelin ja siihen osia vaihtelin. Oli vähän hakuammuntaa germaaniaksi, mutta toimiva peli tuli silti... Seuraavan kerran jos/kun joku osa siitä leviää, niin homma hoituu käden käänteessä 8)
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13817
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jukgra kirjoitti::P
Mittaappa kuinka merkittävästi virrankulutus laskee?, jos otat tuon paljon käytetyn ja silti turhan puhaltimen johdon irti webaston johdoista.

Mulla on ekaa talvea kyseinen piuha iroitettuna ja miinus puolia en ole ajatellut ollenkaan , ja plussaa on ettei tarvi lyhyellä matkalla pihtailla esilämmityksistä.
Itse ei myöskään yleensä kaipaa sisätilan lämmitystä mutta näissä CAN-väylällä ohjatuissa lämmittimissä ei voikaan sisätilan lämmitintä kytkeä pois päältä johtoja irrottelemalla. Pitäisi varmaan napata puhaltimen sulake irti. Täytyy myöntää että en kyllä ole käyttöohjetta lukenut, joskus ohjeena oli että puhallin pitäisi jättää automaatille tai vähintään ykköselle, ei kai se puhallin jää pelistä pois jos auton sammuttaa puhallin nollilla. En edes ole varma onko nykyisissä tuollainen asento kun tähän asti ei ole muuta tarvittu kuin "auto" ja jokusen kerran defrost (kylmällä kelillä lyhyen ajon jälkeen lämpimään ja kosteaan parkkihalliin ajaessa). Joku viritys olisi hyvä saada tuon puhaltimen pois kytkemiseksi, mielellään valinnaisesti.
jukgra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 05.12.2006 20:36

Viesti Kirjoittaja jukgra »

:shock: A170cdi -98
Can tai muu ohjaus, en tiedä.
Mulla weban ohjaus tulee auton omista tehdasasenteisista johto sarjoista ja niiden lisäksi z webaan myöhemmin laitetusta vesipumpusta ja kello sarjasta , joiden johtosarjasta lähtee myös puhaltimen ohjaus.


Uskoisin että vebastosi/eberin johtosarjoista menee kaksi piuhaa auton oman puhaltimen nopeuden säätimen katkaistuun piuhaan.
Nämä webastolta/eberiltä tulevat piuhat kun otat irti ja teippaat päät kiinni ja yhdistät autosi oman puhaltimen nopeussäätimelle menevän piuhan, takaisin yhteen.
NÄIN saat puhaltimen pois esilämmityksistä. ungh
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13817
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jukgra kirjoitti::shock: A170cdi -98
Can tai muu ohjaus, en tiedä.
Mulla weban ohjaus tulee auton omista tehdasasenteisista johto sarjoista ja niiden lisäksi z webaan myöhemmin laitetusta vesipumpusta ja kello sarjasta , joiden johtosarjasta lähtee myös puhaltimen ohjaus.


Uskoisin että vebastosi/eberin johtosarjoista menee kaksi piuhaa auton oman puhaltimen nopeuden säätimen katkaistuun piuhaan.
Nämä webastolta/eberiltä tulevat piuhat kun otat irti ja teippaat päät kiinni ja yhdistät autosi oman puhaltimen nopeussäätimelle menevän piuhan, takaisin yhteen.
NÄIN saat puhaltimen pois esilämmityksistä. ungh
Ei tuo toimi CAN-pohjaisissa, niissä ei ole mitään erillistä puhaltimen ohjauspiuhaa lämmittimeltä eikä myöskään pumpulle. Webastolle menee sähköt, CAN-väylä ja radio-ohjaimen käynnistyspiuha ja sitten polttoainepumpulle piuha.

Tuo tekee asennuksen helpoksi sikäli että vesipumppu ja puhallin toimii olemassa olevalla johdotukselle kun CAN-väylältä voi vain sähköttää kunkin osan toimintaan mutta toiminnan muuttaminen tehtaan asetuksista onkin sitten hankalampaa.
jukgra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 05.12.2006 20:36

Viesti Kirjoittaja jukgra »

:?: No sammuta se auto puhallin nolla asennossa ja koita weba esilämmitystä, pyöriikö puhallin vai ei?
Pekko
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 62
Liittynyt: La 02.04.2005 22:12
Paikkakunta: Häme

Viesti Kirjoittaja Pekko »

Eberiltä tuleva ohjaus auton lämmityslaiteelle CAN-väylän kautta ohjaa lämmityslaitteen läpät ja puhaltimen tiettyyn asentoon, ei ole merkitystä missä asennossa ne on olleet aiemmin. Ainakin W211-mallissa auton lämmityslaitteen ohjauspaneelissa näkyy oma "merkkivalo", kun Eberi lämmittää.
MB EQE 350 4Matic
exät:
MB E 300 de EQ Power 4Matic
MB E 300 de EQ Power
MB E 220 d 4Matic
MB E 250 CDI BlueTec 4Matic
MB E 250 CDI BE 4Matic
MB E 250 CDI BE A
MB E 280 CDI A 4Matic
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13817
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Pekko kirjoitti:Eberiltä tuleva ohjaus auton lämmityslaiteelle CAN-väylän kautta ohjaa lämmityslaitteen läpät ja puhaltimen tiettyyn asentoon, ei ole merkitystä missä asennossa ne on olleet aiemmin. Ainakin W211-mallissa auton lämmityslaitteen ohjauspaneelissa näkyy oma "merkkivalo", kun Eberi lämmittää.
Noin se vaan toimii omassanikin. Oikeastaan harmi, kuka sen lämppärin laittaa vahingossa nollille autoa sammuttaessa ja pettyy jos sisälämppäri ei käynnistykään seuraavalla lisälämmittimen käyttökerralla. Tuollainen käyttäjän valintamahdollisuus olisi ihan paikallaan. Ei tulisi kuuloonkaan Amerikan markkinoille sikäläisellä tuotevastuulla mutta tällä puolen, toistaiseksi, voisi olla mahdollinen. Kukahan lähtisi virittämään CAN-kontrolleria jolla voi laittaa puhaltimen pois heti sen jälkeen jos lisälämmitin on sen käskenyt päälle (tai vaikka komento ei tulekaan oikeasti lisälämmittimeltä niin tuon lämmittimen ohjaussekvenssin kyllä pystyisi tunnistamaan).

Eikös ne vesikierrot hoidu automaattisesti jos lämpöä tulee lisälämmittimestä enemmän kuin sisätilat tarvitsee, silloinhan tehdastoteutuksessakin ylimääräiset lämmöt tuupataan moottorille.
jukgra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 05.12.2006 20:36

Viesti Kirjoittaja jukgra »

:roll: http://fi.wikipedia.org/wiki/CAN-v%C3%A4yl%C3%A4

Viidu en usko noihin CAN juttuihin ollenkaan. Tosin en ole tutustunnut kuin omaan webastooni .

Laitoin juuri eberin kellon webastoon, hyvin toimii, ei siellä mitään bittitunnisteita kulje, eikä tietokoneet keskustele eri komponenttien kanssa.

piuhassa on joko 12v tai ei mitään.

Ottakaa ne johdot näkyville , ni kyllä se siitä alkaa selvitä.
Avatar
hannun1
Mersumies
Mersumies
Viestit: 662
Liittynyt: Pe 16.04.2004 19:07

Viesti Kirjoittaja hannun1 »

jukgra kirjoitti::roll: http://fi.wikipedia.org/wiki/CAN-v%C3%A4yl%C3%A4

Viidu en usko noihin CAN juttuihin ollenkaan. Tosin en ole tutustunnut kuin omaan webastooni .

Laitoin juuri eberin kellon webastoon, hyvin toimii, ei siellä mitään bittitunnisteita kulje, eikä tietokoneet keskustele eri komponenttien kanssa.

piuhassa on joko 12v tai ei mitään.

Ottakaa ne johdot näkyville , ni kyllä se siitä alkaa selvitä.

Juu, sen webaston saa kyllä pyörimään vaikka on/off kytkimellä, mutta mersun lämppäri ei mahda ihan noin yksinkertaisesti toimia. Ainakin 203 puhaltimen "etuvastukselle" tulee muistaakseni 5 johtoa, joista kaksi on paksuja ja 3 ohuita. Enpä sitten alkanut tuohon ohjaukseen sen enempää perehtymää, vaan laitoin puhaltimelle oman etuvastuksen webastokäyttöä varten. ainoa huono puoli on, että tuulilasia tuo ei sulata, sillä puhallus ohjautuu aina jalkatilaan, kun auto sammutetaan.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13817
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jukgra kirjoitti::roll: http://fi.wikipedia.org/wiki/CAN-v%C3%A4yl%C3%A4

Viidu en usko noihin CAN juttuihin ollenkaan. Tosin en ole tutustunnut kuin omaan webastooni .

Laitoin juuri eberin kellon webastoon, hyvin toimii, ei siellä mitään bittitunnisteita kulje, eikä tietokoneet keskustele eri komponenttien kanssa.

piuhassa on joko 12v tai ei mitään.

Ottakaa ne johdot näkyville , ni kyllä se siitä alkaa selvitä.
Aika rehvakkaan oloinen kommentti. Kehottaisin kaivamaan uudemman mesen webaston esille ja tutustumaan johtoihin, tai etsimään käsiin kytkentäkaavion tai jopa toimintaselostuksen ja vasta sen jälkeen kannattaisi jakaa neuvoja foorumilla. Yritys saattoi olla hyvä mutta kyllä tuosta aiemmasta jo olisi pitänyt käydä selville että tuo ohjeesi tuo vain sekaannusta jos joku aikoo sen perusteella uudempaan meseen webastoa asennella.
jukgra
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 78
Liittynyt: Ti 05.12.2006 20:36

Viesti Kirjoittaja jukgra »

A mallissa -98 oli weban puhaltimen piuha kytketty, apukuskin jalkotilasta keskikonsolin takaanta löytyvään "vastushässäkkään" menevään piuhaan , eikä nopeus säätimen taakse, kuten aikaisemmin väärin muistelin.

Onko olemassa biteillä ohjattua can väylä webastoa ? ja mikä on sen mallimerkintä? :|
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13817
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

jukgra kirjoitti: Onko olemassa biteillä ohjattua can väylä webastoa ? ja mikä on sen mallimerkintä? :|
No esimerkiksi tällaiset "mallimerkinnät": A2215006798 tai A2115004298.

Ilmeisesti hait jotain webaston tyyppimerkintää, epäilen että sellaista löytyisi kun nuo kuitenkin ovat automerkkikohtaisia.

Tai oikeasti kyse on jostain webaston tavallisesta yksiköstä jossa elektroniikkayksikkö on automerkkikohtainen. Joku noita lämmittimiä tarkemmin tunteva osaa varmaan kertoa mallivastaavuuksista.
Vastaa Viestiin