sisäilmapuhallin vikisee (W203)
sisäilmapuhallin vikisee (W203)
Kun sisäilma tuuletin pyörii aivan hitaalla nopeudella se vikisee (todella hiljainen on vikinä, mutta sen kuulee).
Yleensä kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle ja auto ilmastointi päällä niin silloin se ohjaa tuon tuulettimen moottorin pienelle nopeudelle ja vikinä ilmenee..
Onko tämä tyyppi vika ja kuinka korjata? Tuntuu vaan erikoiselta kun auto kohtuu vähän ajettu niin miten voisi laakeri ääntää vai aiheuttaako tuon hienon vikinän jokin muu?
Onko kova homma purkaa tuuletin moottori käteen?
Yleensä kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle ja auto ilmastointi päällä niin silloin se ohjaa tuon tuulettimen moottorin pienelle nopeudelle ja vikinä ilmenee..
Onko tämä tyyppi vika ja kuinka korjata? Tuntuu vaan erikoiselta kun auto kohtuu vähän ajettu niin miten voisi laakeri ääntää vai aiheuttaako tuon hienon vikinän jokin muu?
Onko kova homma purkaa tuuletin moottori käteen?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Tuulettimen moottori löytyy W203:ssakin luultavasti matkustajan jalkatilan "katon" kautta.
Jos näin on, sisäilmansuodattimen kannen vieressä on toinen luukku, jonka takaa löytyy moottori. Johdot irti ja pari ruuvia auki, niin moottorin saa otetuksi pöydälle putsaamista ja akselin voitelua varten.
Jos näin on, sisäilmansuodattimen kannen vieressä on toinen luukku, jonka takaa löytyy moottori. Johdot irti ja pari ruuvia auki, niin moottorin saa otetuksi pöydälle putsaamista ja akselin voitelua varten.
-T
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Millä aineella puhaltimen laakerin voitelu kannattaa tehdä?
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Minä olen useampaankin puhaltimeen ruiluuttanut työmaalta "saatua" teflonpohjaista kuivavoiteluainetta, esim. Tefsol. Tai Tri-Flow oli kanssa moneen käypää. En kyllä muista sen tehoaineita..
Mutta kyllä se yleensä hiljenee, ja voi mennä vuosia kitisemättä.
Sitten ei muuta kuin uusi käsittely.
Jos sitä saa viisi kuusi vuottakin tekohengitettyä, niin johan se on uuden kiinalaisen käyttöikä..
Mutta kyllä se yleensä hiljenee, ja voi mennä vuosia kitisemättä.
Sitten ei muuta kuin uusi käsittely.
Jos sitä saa viisi kuusi vuottakin tekohengitettyä, niin johan se on uuden kiinalaisen käyttöikä..
Ville
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Otan Mersuni, kuten olueni. Pitkänä. 280 SEL.
Re: sisäilmapuhallin vikisee (W203)
Kuten sanottu, voitelu auttaa joksikin aikaa jos laakeri ääntää. Aseöljy saattaa kuivaa liian herkästi ja jankkiintua. Tavallinen öljy toiminee siinä kuin kalliimmatkin. Teflon toki on pienikitkaista. Joku vaseliinityyppinen pysyy paremmin, mutta kylmässä ei voitele.simppa80 kirjoitti:Kun sisäilma tuuletin pyörii aivan hitaalla nopeudella se vikisee (todella hiljainen on vikinä, mutta sen kuulee).
Yleensä kun lähtee kylmällä autolla liikkeelle ja auto ilmastointi päällä niin silloin se ohjaa tuon tuulettimen moottorin pienelle nopeudelle ja vikinä ilmenee..
Onko tämä tyyppi vika ja kuinka korjata? Tuntuu vaan erikoiselta kun auto kohtuu vähän ajettu niin miten voisi laakeri ääntää vai aiheuttaako tuon hienon vikinän jokin muu?
Onko kova homma purkaa tuuletin moottori käteen?
Ääntely voi myös johtua jos siipi ottaa alareunasta kiinni moottorikehikkoon. Näin oli ainakin w202 puhaltimessa oli asianlaita. Kaksi 0.7mm rikkaa moottorin ja kehikon väliin niin että siipi nousi 0.7mm ja ääntely loppui. Toivottavasti vielä mennään pitkään näillä eväillä, ainakin hiiliä on 5mm ja 2/3 osaa on kollektorissa pintaa......
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Kiitos hivistä vinkeistä! Pitää joku viikoloppu yrittää saada tuo tuulettimen moottori esille jos sille voitelua keksis. Pitää myös huomata katsoa tosiaan ettei ota siipi koppaan kiinni..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Puhutaan nyt vähän eri ikäluokan autoista, mutta W114:ssa on ns. alustavia kitinän oireita. Pääsääntöisesti siis hiljainen, mutta välillä vingahtaa. Tuossa mallissa kun tuo puhaltimen irrotus on tunnetusti "helppoa" , ajattelin ensiapua nyt kun kojetaulun irrotus on kuitenkin edessä.
W115:n puhaltimen voitelu aiheutti sellaisen efektin, että ensin oli kuin uusi, mutta kitinä palasi pian. Nyt pelkään, että vain esioireisen voitelussa se uusi voiteluaine pesee vanhan pois ja kitinä voi jopa koventua vähän ajan jälkeen. Pitäisi varmaan käyttää jotain jäykähkö teflonainetta, koska kesäautohan se on kuitenkin (ei tarvitse pakkasvoitelua).
W115:n puhaltimen voitelu aiheutti sellaisen efektin, että ensin oli kuin uusi, mutta kitinä palasi pian. Nyt pelkään, että vain esioireisen voitelussa se uusi voiteluaine pesee vanhan pois ja kitinä voi jopa koventua vähän ajan jälkeen. Pitäisi varmaan käyttää jotain jäykähkö teflonainetta, koska kesäautohan se on kuitenkin (ei tarvitse pakkasvoitelua).
Kumipyöräinen käyttökartano: LMC Liberty 635 / Sprinter W903 313CDI 2000
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Harrasteautot: 114.008 1976 ruumisauto, tallin nurkassa: 115.108 1975 ruumisauto
Exät: 115.110 1972 tuhoutunut ympäriajossa, myydyt: 124.106 1993 ruumisauto, 124.125 1987, Smart CDI Coupe W451 2009, 115.117 1975, 203.208 2005 Sport edition
http://www.ruumisauto.fi/ - Raskas työ vaatii raskaat huvit...
https://www.youtube.com/@EccentricHistoryOfficial
Onko se laakeri, joka kitisee, vai hiilet?
Jos pysähtelee välillä, niin hiilet kitisee. Annoin tekohengitystä ottamatta edes moottoria pois - ruuvarilla liikuttelin hiiliä - myin auton sitten kahden vuoden jälkeen pois; ei ollut vika uusiutunut siihen mennessä kertaakaan.
Jos pysähtelee välillä, niin hiilet kitisee. Annoin tekohengitystä ottamatta edes moottoria pois - ruuvarilla liikuttelin hiiliä - myin auton sitten kahden vuoden jälkeen pois; ei ollut vika uusiutunut siihen mennessä kertaakaan.
290 TurboDiesel, sedan -96 ex
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
CL 600 C215 ABC-alusta vm. 2001
Volvoja pilvin pimein
- gulfstream
- Vakiokalustoa
- Viestit: 380
- Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
- Paikkakunta: Espoo
Minun 203:n puhallin vikisee todella hiljaa pienillä puhaltimen pyörimisnopeuksilla. Kun automaatti-ilmastoinnin nappaa päälle, vikinä katoaa, vaikka pyörimisnopeus olisi pieni. Outoa.
Syksyllä Rollelle vaan. Nyt on uudet kamat (aineet) ilmastointilaitteessa. On puhuria ja viileyttä. Antoivat Veholla vahingossa viime vuoden hintaan 93 euroa. Nykyinen 138 egee.
Tuo vikinä ei häiritse minua yhtään, kun radio soi aina sen verran kovalla tai puhun puhelimessa. Mersu on siitä jännä auto, että kun tuollainen vikinä kuuluu, niin se alkaa häiritä. Monissa muissa autoissa pohjamelu on niin saakelinmoinen, ettei pienet vikinät kuulu lainkaan.
Tuo laatu on joskus inhottava asia...
Syksyllä Rollelle vaan. Nyt on uudet kamat (aineet) ilmastointilaitteessa. On puhuria ja viileyttä. Antoivat Veholla vahingossa viime vuoden hintaan 93 euroa. Nykyinen 138 egee.
Tuo vikinä ei häiritse minua yhtään, kun radio soi aina sen verran kovalla tai puhun puhelimessa. Mersu on siitä jännä auto, että kun tuollainen vikinä kuuluu, niin se alkaa häiritä. Monissa muissa autoissa pohjamelu on niin saakelinmoinen, ettei pienet vikinät kuulu lainkaan.
Tuo laatu on joskus inhottava asia...
Käytin tässä kesällä tuon puhaltimen moottorin pois ja purin sen kokonaan. Siis siipi ja kotelo pois. Sitten pusailin elektroniikan puhdistus aineella ja lopuksi akselin päihin laakereihin voitelu ainetta. On pysynyt hiljaa nyt sen 3kk. Saapas nähä jatkuuko vikinä kun pakkaset tulee..
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
- gulfstream
- Vakiokalustoa
- Viestit: 380
- Liittynyt: La 20.01.2007 16:32
- Paikkakunta: Espoo
Laitoin YV.tä.gulfstream kirjoitti:Vaan nytpä on vikinä kylmien ilmojen aikana palannut.
Mitä maksaa remontti osien puolesta? Tietty Rollen työt päälle...
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Re: sisäilmapuhallin vikisee (W203)
Omassa ei vikise vaan enemminki ehkä rahisee tai kahisee?? Ensin luulin oireen tulevan oikeanpuolen jarruista tai laakerista. Mutta tuntuu ääni tulevan kabiinista ja sieltä apukuskin puhaltimen suunnalta. Ääni joskus voimistuu ja joskus katoaa, paikalla ollessa ei kuulu mitään. Puhaltimen laitto pois päältä ei auta. Näillä kovilla pakkasilla tuo ääni sai alkunsa.
Voiko ääni tulla puhaltimen moottorista vaikka puhallus pois päältä? Vai mistä?
Voiko ääni tulla puhaltimen moottorista vaikka puhallus pois päältä? Vai mistä?
Re: sisäilmapuhallin vikisee (W203)
Ehkä ilmankulkua säätävien läppien moottori?sallaas kirjoitti: ↑Ti 13.02.2024 18:56 Omassa ei vikise vaan enemminki ehkä rahisee tai kahisee?? Ensin luulin oireen tulevan oikeanpuolen jarruista tai laakerista. Mutta tuntuu ääni tulevan kabiinista ja sieltä apukuskin puhaltimen suunnalta. Ääni joskus voimistuu ja joskus katoaa, paikalla ollessa ei kuulu mitään. Puhaltimen laitto pois päältä ei auta. Näillä kovilla pakkasilla tuo ääni sai alkunsa.
Voiko ääni tulla puhaltimen moottorista vaikka puhallus pois päältä? Vai mistä?