w124 tempomat: elkojen vaihto

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

w124 tempomat: elkojen vaihto

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Eli tarkotuksena olis vaihtaa tuohon ohjausyksikköön uudet elkot (usein vialliset). Jos sillä saisi tuon ohjausyksikön taas toimimaan. Herää vaan kysymys että minkä kokosia nuo elkot pitäisi olla...
http://s243.photobucket.com/albums/ff56 ... oelkot.jpg
Sinisellä ympyröidyissä arvot ovat selvät: 2µ2 ja 63V.
Keltasella ympyröidyissä lukee 10|63 V7 EK. Eli onko tuo 10µ ja 63V?
Punasella ympyröityssä lukee 22140 V4 EK. Meinaakos se 22µ ja 140V? Kun noista punaisella ja keltaisella ympyröidyistä ei oikein ota selvää kun ei ole merkkiä että mikä numero kertoo mitänkin ja onko numerot milli-, mikro- vai nanofaradeja...
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

nuohan voi vaihdella?
Partanen.net
Avatar
Make44
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ti 25.09.2007 00:41
Paikkakunta: Salonseutu

Viesti Kirjoittaja Make44 »

Konkat on: 2,2µ/63V 10µ/63V ja 22µ/40V . Siis mikrofaradia, löytyyy
varmasti kaikista elektroniikkaliikkeistä.
Toivotaan että selviät niiden vaihtamisella.
Make
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

Omassani ei elkot auttanu. No En mä mitään hollantiin lähettäny. Korjasin itte. Kylmäjuotoksia oli ja ne on vähä perhanan vaikea havaita paksun lakkakerroksen alta vaikka ko. hommaan tarkoitettu laite oli käytössä.

Käytännössä juotin kaikki boksin juotokset uudelleen. Siihen loppu oikkuilut. Paksu lakkakerros aiheuttaa sen ettei uudelleen juottaminen onnistu huonolla kolvilla ja langalla.
Avatar
jopi62
Mersumies
Mersumies
Viestit: 797
Liittynyt: Pe 10.08.2007 21:02

Viesti Kirjoittaja jopi62 »

Make44 kirjoitti:Konkat on: 2,2µ/63V 10µ/63V ja 22µ/40V . Siis mikrofaradia, löytyyy
varmasti kaikista elektroniikkaliikkeistä.
Toivotaan että selviät niiden vaihtamisella.
Make
jep.
Partanen.net
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Komponentit saan ilmatteeks koulusta :D Siellä ajattelin vaihtaa kunnono laitteilla... Eihän tossa muuten ole mitään ongelmaa, ellei tosiaan tuo lakka rupea ryttyilemään... Ja jos ei elkojen vaihto auta niin kyllähän sitä ilokseen juottaa vaikka joka juotoksen uudestaan kun ovat noin isoja nuo padit. Koulussa kun pari kertaa joutunut juottamaan 1x2 mm komponentteja padeille joita juuri paljaalla silmällä näkee. Se se vasta lystiä on... :evil:
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Jari Ke kirjoitti: Paksu lakkakerros aiheuttaa sen ettei uudelleen juottaminen onnistu huonolla kolvilla ja langalla.
Lähteekös tuo lakka irti jos flukseilla vähän sutasee? Vai onko kiinni kuin täi tervassa?
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Jari Ke
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5328
Liittynyt: Ke 10.05.2006 11:54

Viesti Kirjoittaja Jari Ke »

sundiz kirjoitti:
Jari Ke kirjoitti: Paksu lakkakerros aiheuttaa sen ettei uudelleen juottaminen onnistu huonolla kolvilla ja langalla.
Lähteekös tuo lakka irti jos flukseilla vähän sutasee? Vai onko kiinni kuin täi tervassa?
Kokeilin muutamia kemikaaleja ja en saanu pois. Wellerin kolvilla ja kunnollisella langalla ja jos on vielä juoksutetta niin onnistuu kohtuu helposti. Motonetin tms. kolvit lämpiää liikaa ja siitä seuraa se että juoksute joka on langassa palaa seuraus on ettei juotos onnistu. Mutta kouluillahan on vehkeet ja aineet että pitäisi onnistua.
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Elkojen vaihto oli suht helppoa. Vähän se lakka oli siinä tiellä, mutta hyvin lähti loppupeleissä. Tosiaan kannattaa kunnon langalla juottaa. Sellaisella jossa on juoteaine langan ytimessä. Tarttuu vähän paremmin kiinni. Löyty muutama kylmäjuotoskin työn tiimellyksessä...

Kaupasta hain konkat kun en koululta jaksanut niitä metsästää. Hintaa komponenteille tuli n.3€. Hieman hävetti moinen tilaus Elfalle tehdä :oops: Nyt pitäis saada vaan boksi autoon kiinni ja kokeilla pelittääkö se.

Jos tolla sai boksin toimimaan niin kyllä siinä tuntipalkoille pääsee. KL-varaosissa uudella boksilla hintaa reilu 240€ :shock:
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
cdi turbo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 51
Liittynyt: Su 11.11.2007 09:33
Paikkakunta: TIEN PÄÄLLÄ
Viesti:

tempomat

Viesti Kirjoittaja cdi turbo »

minkälainen on tempomat vaihteisto Kiitos tiedosta tietämätön sprinter kuski
Avatar
Make44
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: Ti 25.09.2007 00:41
Paikkakunta: Salonseutu

Viesti Kirjoittaja Make44 »

Tempomat=Vakionopeussäädin
Teknisesti vaatii automaatin toimiakseen järkevästi.
Make
hekemann
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 23
Liittynyt: La 04.04.2009 01:32

Viesti Kirjoittaja hekemann »

missä tämä vakkarin boksi sijaitsee?? oma ei pelaa ollenkaa..
kiitoksia jo etukäteen
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Boksi

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Yleensä löytyy ratin alta muovin takaa.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Jarrupolkimen yläpuolelta.
-82 500 SEC

-92 SL 500

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Voisko tosta boksista johtua tuo kun mulla on 17v vanha auto ja alkanut vakkari nypyttämään ja joskus putoaa päältä kokonaan?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Petromax
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: Pe 03.12.2004 22:24
Paikkakunta: Tampere

Boksi

Viesti Kirjoittaja Petromax »

Oireet viittaa kontaktihäiriöön.Juotosvikoja on bokseissa ollut paljon.
Sitten konehuoneen puolella oleva liitin,onko hapettumaa?

Moottorista saattaa myös ajan saatossa kulua tuo säätövastus.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

Sergey kirjoitti:Voisko tosta boksista johtua tuo kun mulla on 17v vanha auto ja alkanut vakkari nypyttämään ja joskus putoaa päältä kokonaan?
Juu. poksivika.

Tinaile juotokset läpi. Ja jos ei toimi niin nuo elektrolyytit uusiksi
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

Samallahan ne vaihtaa vaikka ei vikaa olisikaan kun kerran auki ottais :D Mitkäs ne specsit niissä nyt olikaan jos tilailee, ettei ihan uunona tarvi olla puhelimes, nämä?
2kpl 2,2µ/63V
2kpl 10µ/63V
1kpl 22µ/40V
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Sergey kirjoitti:Samallahan ne vaihtaa vaikka ei vikaa olisikaan kun kerran auki ottais :D Mitkäs ne specsit niissä nyt olikaan jos tilailee, ettei ihan uunona tarvi olla puhelimes, nämä?
2kpl 2,2µ/63V
2kpl 10µ/63V
1kpl 22µ/40V
Ainakin tuossa oli, jonka laittelin kasaan. Mutta en tiedä onko ihan kaikissa boxeissa samat arvot. Ainakin joskus joku postasi kuvan boxista, jossa oli ihan erilainen layout. En vaan muista että oliko sielläkin nuo konkan arvot samat. Ainakin jotkin konkat oli erimallisia (omassa oli 3, "normikonkkaa" ja 2 sellaista jossa jalat tulevat komponentin eri päistä). Melkein kannattaisi vilkaista boxista minkä mallisia nuo konkat on, ja samallahan varmistaa vielä että osaa tilata samaa arvoa olevat mitä boxissa on alkujaan.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

kai auto on silti ajokuntoinen vaikka ton boksin pois ottaakin?
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Harri126
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2275
Liittynyt: Ke 16.05.2007 13:58
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Harri126 »

Sergey kirjoitti:kai auto on silti ajokuntoinen vaikka ton boksin pois ottaakin?
On on.
-82 500 SEC

-92 SL 500

- 05 C5 2.0i 16 V Aut.

-63 VW Karmann Ghia

-87 Citroen C25 Burstner

-97 Honda VF 750 C Magna
Avatar
Ari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1167
Liittynyt: Ke 09.04.2003 07:25
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ari »

Tarkoitus olisi myös vaihtaa kondensaattorit(5kpl) näinä päivinä.Arvot oli juuri nuo edellä mainitut.Toiveet ei ole kovin korkealla,ja kaikkia juotoksia en ala näillä vehkeillä tinaamaan uusiksi..käsittääkseni Hollannin poika lisäveloittaa jos on itse "korjailtu"?Ja sinnehän tuo boxi kait päätyy jos ei konkkien vaihto auta.Mutta missä on se aiemmin mainittu liitin ja moottori?Tätä kysynyt aikaisemminkin mutta huonoin tuloksin.Kuuluu joskus tuosta liittimestä löytyneen ratkaisu,ja sehän vasta hieno juttu olisi.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Avatar
kurati
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 18.07.2007 20:10
Paikkakunta: kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja kurati »

täältä löytys kans boxi joka pitäs korjata..
onnistuukohan jos vie normaali tv-huoltoon tms..?? vai tuleeko yhtään halvemmaksi suomessa?? jos sinne hollantiin lähettää tais olla jotain reilu 100€ posteineen..
Niin tai jos jollaki foorumilaisella ois intoa tinailla niin laita privaa.. :wink:
jaakko.putkisaari
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2561
Liittynyt: Su 25.02.2007 17:39
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaakko.putkisaari »

Ari kirjoitti:Tarkoitus olisi myös vaihtaa kondensaattorit(5kpl) näinä päivinä.Arvot oli juuri nuo edellä mainitut.Toiveet ei ole kovin korkealla,ja kaikkia juotoksia en ala näillä vehkeillä tinaamaan uusiksi..käsittääkseni Hollannin poika lisäveloittaa jos on itse "korjailtu"?Ja sinnehän tuo boxi kait päätyy jos ei konkkien vaihto auta.Mutta missä on se aiemmin mainittu liitin ja moottori?Tätä kysynyt aikaisemminkin mutta huonoin tuloksin.Kuuluu joskus tuosta liittimestä löytyneen ratkaisu,ja sehän vasta hieno juttu olisi.
Ainakin jos potilas sinulla tuo 230e löytyy tuo vakkarin moottori sieltä imusarjan alta,sellainen neliskulmainen mötikkä josta vipu menee kaasuvivustoon,siitä lähtevää johtoa kun seuraat löytyy liitin,kuskin puolen sisä lokarista jos ny oikein muistan..
Jaakko.P

Ja näillä mennään.
123 230e 82
124 300ce 88
124 230e 89
124 200e 92
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

kurati kirjoitti:täältä löytys kans boxi joka pitäs korjata..
onnistuukohan jos vie normaali tv-huoltoon tms..?? vai tuleeko yhtään halvemmaksi suomessa?? jos sinne hollantiin lähettää tais olla jotain reilu 100€ posteineen..
Niin tai jos jollaki foorumilaisella ois intoa tinailla niin laita privaa.. :wink:
Kyllähän noi kondensaattorit vaihtaa mikä tahansa pulju, joka kehtaa itseään elektroniikkahuolloksi kutsua. Se että kannattaako sitä suomessa tehdä on eri asia... (Eräässä liikkeessä yhden digiboxin virtalähteen korjaus (parin konkan vaihto) maksoi 80€. Itse olen korjannut samanlaisia bokseja nyt pari kappaletta, kun ei osat maksa kuin n. 10-15€.) Melkeinpä suosittelisin itse korjaamaan. Ihmisen tekemiä laitteita nekin on. Jos ei korjaannu konkkien vaihdolla ja tinausten tarkastuksella niin sitten voi lähettää vaikka sinne ulkomaille sen korjattavaksi.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
kurati
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 44
Liittynyt: Ke 18.07.2007 20:10
Paikkakunta: kiuruvesi

Viesti Kirjoittaja kurati »

ok

olisko "sundiz" sulla intoa tinailla tuota mun boxia?
voisin ottaa tuon irti ja tuoda kun tässä vantaan alueella töissä käyn..
niin ja autohan oli 124 300d vm92 automaatti...
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

kurati kirjoitti:ok

olisko "sundiz" sulla intoa tinailla tuota mun boxia?
voisin ottaa tuon irti ja tuoda kun tässä vantaan alueella töissä käyn..
niin ja autohan oli 124 300d vm92 automaatti...
No voinhan minä sitä vilkaista. Olisi kuitenkin hyvä jos tarkastaisit ensin että sinun boxisi piirilevy on suunnilleen samanlainen kuin http://s243.photobucket.com/albums/ff56 ... oelkot.jpg

Noita bokseja kun tuntuu olevan vähän erilaisia. Itsellä kokemusta vaan linkin boxista. Mitään toimintatakuuta en pysty boxille antamaan, mutta teen minkä pystyn. Ota yv:llä yhteyttä niin sovitaan tarkemmin.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

sundiz, osaat sä sen toisenki korjata. on vaa 1 enemmä.

kuva ennen
kuva jälkeen

vaan mun autossa ei ole edes tuo, vaan se o kolmas systeemi, ASR boxissa, jonne en aijo koskea ite.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
sundiz
Mersumies
Mersumies
Viestit: 640
Liittynyt: Su 27.08.2006 09:41
Paikkakunta: Vantaa/Helsinki

Viesti Kirjoittaja sundiz »

Juu tuo kuratin boxin piirilevy on kuin Sergeyn kuvissa. Kyllähän tuohon elkot vaihtaa. Täytyy vaan huomenna yrittää ehtiä konkkakauppaan niin pääsisi perjantain kunniaksi juopottele... ei kun siis juottelemaan. :roll:

Pelkäsin aluksi, että jos levy olisi ollut samanlainen kuin sergeyn asr boxi. Siinä olisi mennyt sormi suuhun kun muistelisin että siinä piirilevyssä ei elkoja edes ollut.
Hyundai i30 cw -08 1.6crdi
ex:W124 200 -88 bensa katalysaattorilla
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

niin, se o sellasta suurennuslasilla justiinsa erottuvaa tekniikkaa siel ASR boxissa. Se onki niiden hollantilaistyyppien ydinaluetta, niitä ne eniten korjailee. Nää neuvostoliitto tyyppiset kamat o helppo korjaa kotona ku osat on senttien luokkaa, eikä max milli.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Vastaa Viestiin