VALOISSA EI E-HYVÄKSYNTÄÄ, VAAN VALOT OVAT DOT-MERKEILLÄ ??

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

VALOISSA EI E-HYVÄKSYNTÄÄ, VAAN VALOT OVAT DOT-MERKEILLÄ ??

Viesti Kirjoittaja jameri »

LED TAKAVALOT. PUNAINEN-KIRKAS. VALOISSA EI E-HYVÄKSYNTÄÄ, VAAN VALOT OVAT DOT-MERKEILLÄ.

Meinasin tilata tuollaiset japilta mutta, mutta mitä tuo tarkoittaa ns Suomeksi. Lailliset vai ei vai mitä kukkua :lol:
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

Taitaa olla tiettyyn päivämäärään 1996 asti, siis käyttöönotetussa, missä saa DOT-valot olla. Ja jos muuttoautona tuodaan maahan sellainen uudempi niin nekin hyväksytään tietyin vilkun/parkin värien erityisehdoin. Omat Tahoe meni DOT-valoilla kilpiin kun on 29.6.1995 käyttöönotettu. Niin, AKEn sivuilla on aiheesta lisää.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

Kiitos tiedoista , kyseiset valot on tarjolla W220 sarjaan joka tuli markkinoille 1999, kaippa ne on ajateltu johonkin näyttelyautoon muttei liikenteeseen :lol:

Taidanpa jatkaa surffailua
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Ellei auto satu olemaan tuotu muuttoautona USA:sta, ei valoja kannata alkaa vaihtaa DOT-hyväksyttyihin. (DOT = Department Of Transportation = Sikäläinen AKE.) E-merkittömien osien kanssa katsastuksessa oleminen on ihan rulettia, jonka lopputulos riippuu katsastusmiehen innokkuudesta ja tarkkuudesta. Jos auto on tuotu muuttoautona, siihen sovelletaan muuttoautopykäliä, joiden ansiosta alkuperämaan hyväksyntä kelpaa jatkossakin.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
vito500tkm
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1383
Liittynyt: To 27.07.2006 23:37

Viesti Kirjoittaja vito500tkm »

Ainakaan noi uudemmat amerikkalaiset ei kelvanneet dot valoilla, vaan kaikki täytyi vaihtaa e-hyväksyttyihin ja joitain valoja piti vielä lisäilläkkin. Huvittavaa hommaa, kun esimerkiksi porataan reijät rekisterikilven valon viereen että saa e-merkityt rekisterikilvenvalot paikalleen ja leiman lappuun, muuten ei saannut. Siellä ameriikassa on varmaan jotenkin erillailla pimeää kuin suomessa :lol: Ja sitten jotkin autot taas kelpasi dot valoilla vaikka oli ihan samanlainen auto ja sama vuosimalli. Riippu vähän mihin alustanumeroon kuului ja jne. ei siitä mitään selvää saannut.

Minun mielestä dot valot ei käy suomessa tai käy silloin jos konttorin setä ei ole niistä valojen merkinnästä kiinnostunut.
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

1995 - 1997 vuodet alkaa olla se raja mitä saa täällä kilpiin jos ei tuo siis muuttoautona:
www.ake.fi kirjoitti: Muualle kuin Euroopan markkina-alueelle valmistettu ajoneuvo



Muualle kuin Euroopan markkinoille alun perin tarkoitetun yksittäiskappaleena maahantuodun henkilö- ja pakettiauton, alle 12 tonnin kuorma-auton ja L-luokan ajoneuvon vaatimustenmukaisuuden tarkastuksessa voidaan sovelletaan tiettyjä poikkeuksia siten, että esimerkiksi koko ajoneuvon EY-tyyppihyväksyntää ei tällaiselta ajoneuvolta vaadita.



Ajoneuvon tulee kuitenkin vastata pääosin eurooppalaisia normeja, esimerkiksi päästöjen, melujen ja jarrujen osalta ja siinä tulee olla mm. E-/e-hyväksytyt valaisimet.

Linja-auton ja kokonaismassaltaan yli 12 tonnin kuorma-auton rakenteen ja varusteiden tulee kaikilta osin vastata ajoneuvon ensimmäisen käyttöönottoajankohdan suomalaisia vaatimuksia.



Vaatimustaso tarkastetaan rekisteröintikatsastuksessa kaikilta osin.



Joidenkin USA-vaatimusten vastaavuus suomalaisiin vaatimuksiin:

USA-turvallisuusnormit ovat poikenneet suomalaisista vaatimuksista käytännössä 14.6.1995 alkaen.

Esimerkiksi:

- Valaisimet: DOT merkityt (HB1 – HB5, HB7, D2S tai D2R tyyppisillä lampuilla varustetut) valot voidaan hyväksyä henkilöautoissa 31.12.1997 asti ja muissa autoissa 13.6.1995 asti, mikäli eurooppalaisten normien mukaisia valaisimia ei ole saatavilla. Lähivalojen korkeudensäätölaite vaaditaan muiden kuin DOT merkittyjen lähivalojen kanssa 14.6.1995 alkaen. Alkuperäisiä DOT merkittyjä kaasupurkausvaloja ei myöskään edellytetä varustettavaksi ajovalojen pesulaitteella.

- Jarrut: FMVSS 105 vastaa E13/06 vaatimuksia 31.12.1996 asti.

- Turvavyöt ja niiden kiinnityspisteet: FMVSS 210 vastaa E 14/02 ja FMVSS 209 vastaa E16/04 vaatimuksia 1.7.1997 asti.

Yhdysvaltojen päästönormit:

EPA-päästönormien vastaavuus Suomen määräyksiin nähden hyväksytään henkilö- ja pakettiautoilla, sekä dieselkäyttöisillä kuorma-autoilla 30.6.1996 saakka. Ottomoottorikäyttöiset, EPA-päästönormin mukaiset kuorma-autot voidaan hyväksyä, mikäli ne on käyttöönotettu ennen 4.9.2004.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
jameri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1059
Liittynyt: Pe 25.03.2005 23:14
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja jameri »

Elikkäs DOT hyväksyntä on esim USA markinoille tarkoitetuissa tuotteissa, tässä tapauksessa joku valmistaa facelift takavaloja em. markkinaan esim jälkiasennettaviksi originaalien tilalle ja joku tuo niitä EU alueelle, näyttelyautoihin asennettaviksi :)

Eli käytännössä sopivat mutteivat hyväksytyt.
Hummer H2
W203-C32AMG
ex VMax
ex 190E 2.3-16
ex W220 S500 full loadet
Naapurin puolella ruoho on aina vihreämpää mutta meillä se on pidempää.
-loesje-
Avatar
Ylläpito
PR Admin
PR Admin
Viestit: 574
Liittynyt: Ti 11.03.2003 00:59

Viesti Kirjoittaja Ylläpito »

DOT -valoissa ei sinänsä hyvin ihmeellistä eroa ole eurooppalaisiin (paitsi että eurooppalaisissa on se E-merkki jonka kaverina numero josta näkee mikä maa sen on hyväksynyt), toki jenkkilässä oli ja taitaa edelleenkin olla punavaloja/jarruvaloja takavilkkuina. Suurin ero lienee etuvaloissa: siinä missä DOT -valot lähettävät normaalin valokiilan lisäksi myös rahtusen valoa yläviistoon jotta ameriiikan highwayn yllä roikkuvat kyltit valaistuvat, eurooppalaiset valot taas eivät suihki valoa ylöspäin.

Ainakin 124-korin mersuissa orggis DOT-valoja on haukuttu vihoviimeisiksi taskulampuiksi ja jenkeissä suosittua tuningia on vaihtaa W124siin eurooppalaiset valot dottien tilalle.

Vuosimalli- ja lakiasiat tuossa tuli hyvin ruodittuakin joten eipä siitä kummempaa. Olen töissä jenkkiherkkuja maahantuovassa yrityksessä ja kyllä pahaa tekee katsoa kun tuliteristä ameriikan ihmeistä pitää tärvätä lamput ja jopa vaihtaa kaikki ikkunat ja vielä ostaa tuhannen euron päästöpapereita että kelpaa tänne sarvikuonojen maahan. Samaan aikaan muissa EU-maissa saman auton saisi liikenteeseen pilkkomatta mitään, kansallisella poikkeusluvalla (jota suomessa ei myönnetä kenellekään). Kuitenkin muuttoautona sama auto kelpaisi sellaisenaan mitään pilkkomatta.

Typerää, typerää.

Erästä katkeroitunutta entistä katsastusmiestä siteeratakseni "pelkkää protektionismia ja epävirallista suojatulliahan nämä kaikki ovat".

Henkka
"Tyytyväisyys on kehityksen loppu ja rappeutumisen alku"
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Ylläpito kirjoitti:......"pelkkää protektionismia ja epävirallista suojatulliahan nämä kaikki ovat"...
Synninpäästönä EU:lle ja Suomella voi sanoa, että sama toimii toki myös toisin päin.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti:1995 - 1997 vuodet alkaa olla se raja mitä saa täällä kilpiin jos ei tuo siis muuttoautona:
www.ake.fi kirjoitti:
- Valaisimet: DOT merkityt (HB1 – HB5, HB7, D2S tai D2R tyyppisillä lampuilla varustetut) valot voidaan hyväksyä henkilöautoissa 31.12.1997 asti ja muissa autoissa 13.6.1995 asti, mikäli eurooppalaisten normien mukaisia valaisimia ei ole saatavilla.
Kuulin taannoin että tällaisia DOTti valoja on nähty W124:ien keulilla, suomikilvissä :? . Tuo aken ohje sanoo että hyväksytään jos eurovaloja ei ole saatavilla; W124:ään on varmasti...

Henkka täällä kirjoitti että DOT valot on kuulemma varsinaiset tuikut mutta nyt olisi ajatuksena leipoa tuo myyntipalstalla oleva 1988 Toronton/Floridan satalankku kekkoslovakian kilpiin, ja mahdollisimman halvalla, rimaa jopa alittaen :D . Loppuis spekuloinnit verosta siihen paikkaan kun ne olisi jo maksettu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
retzki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 112
Liittynyt: Ke 26.09.2007 22:16

Viesti Kirjoittaja retzki »

kysyisin että mistä saa tämän tyylisiä valoja, jotka ois e-hyväksytyt että sais liikenteeseen?

http://www.mainoskeskus.com/customers/j ... php?id=124

vai saako kirkaslasisia etulamppuja ollenkaan liikenteeseen mistään?(w201)
Vastaa Viestiin