202 takajarrukengät
202 takajarrukengät
Nyt on pulmia takajarrukenkien kanssa.On uudet rummut ja kengät+jousisarja.Säätö on kieputettu niin lähelle,kuin mahdollista.
Hieman jo "laahaakin".
Poljin painuu lähes pohjaan.Huonosti ottaa toinen pyörä kiinni,toinen ei lukkiudu ollenkaan.
Onko mahdollista,että vaijerit venuvat niinpaljon,ettei kenkä tarraa kunnolla kiinni.
Hieman jo "laahaakin".
Poljin painuu lähes pohjaan.Huonosti ottaa toinen pyörä kiinni,toinen ei lukkiudu ollenkaan.
Onko mahdollista,että vaijerit venuvat niinpaljon,ettei kenkä tarraa kunnolla kiinni.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Ensinnäkin vaijerit ei veny milliäkään ja toiseksi ne vaikuttaa seisontajarruun!
Tuota W202:sta en tunne että onko siellä omat kengät seisonta jarrulle ja palat käyttöjarrulle mutta jos poljintuntuma huono niin järjestelmään lienee päässyt ilmaa.
Tuota W202:sta en tunne että onko siellä omat kengät seisonta jarrulle ja palat käyttöjarrulle mutta jos poljintuntuma huono niin järjestelmään lienee päässyt ilmaa.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Öööh.. Oli vissiin nyt kymysys kuitennii "käsijarru"polkimesta..
Liikkuuko vaijerit ihan ok ja onko vaijeri säädetty niin että alkaa ottamaan heti kun poljinta painetaan?
Ei tarte paljo olla löysiä ku pedaali menee pohjaan ja mitään ei kuitenkaan tapahdu.
Liikkuuko vaijerit ihan ok ja onko vaijeri säädetty niin että alkaa ottamaan heti kun poljinta painetaan?
Ei tarte paljo olla löysiä ku pedaali menee pohjaan ja mitään ei kuitenkaan tapahdu.
Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Joo no niinpä tietenkin...pari kaljaa ottaneena ei heti hoksaa.
Olikos siinä nyt käyny niin että joku on joskus kiristäny seisontajarrua vaijerista ja nyt uusilla hiluilla vaijeria ei ole ensin löysätty? Siinä on voinu käydä niin että vaikka vaijerit on tiukalla ja kengät lähellä niin kenkien levittimen liikevara ei riitä että jarru otteisi kunnolla.
Löysää ensin vaijerit iha löysälle ja sitten säädä kengät lähelle rumpua.
Sitten vaijerit tiukalle niin pitäisi toimia.
Olikos siinä nyt käyny niin että joku on joskus kiristäny seisontajarrua vaijerista ja nyt uusilla hiluilla vaijeria ei ole ensin löysätty? Siinä on voinu käydä niin että vaikka vaijerit on tiukalla ja kengät lähellä niin kenkien levittimen liikevara ei riitä että jarru otteisi kunnolla.
Löysää ensin vaijerit iha löysälle ja sitten säädä kengät lähelle rumpua.
Sitten vaijerit tiukalle niin pitäisi toimia.
MB E280 CDI 4Matic -07 AMG-Look
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Ford Focus Trend Wagon -11(Vaimon auto)
Zetor 6245 + Quicke 520 etukuormaaja -89
David Brown 996 -76
MF 35 -59
Tunturi Super Sport -85
Ja vielä Stiga Park 12 HST -90 :)
Re: 202 takajarrukengät
Ainakin mallissa W201 on takana käyttöjarruna levyjarrut ja seisontajarruna jarrulevyjen keskiössä olevat rumpujarrut, joissa on melko kapeat jarrukengät. Seisontajarrua käytetään käsivivulla. Rumpujarrun säätö ei vaikuta levyjarruihin eikä jarrupoljin vaikuta rumpujarruihin. Toisin sanoen jarrupoljin ja käsijarruvaijeri eivät liity toisiinsa. Luultavasti W202-mallissa on sama systeemi.Petromax kirjoitti:Nyt on pulmia takajarrukenkien kanssa.On uudet rummut ja kengät+jousisarja.Säätö on kieputettu niin lähelle,kuin mahdollista.
Hieman jo "laahaakin".
Poljin painuu lähes pohjaan.Huonosti ottaa toinen pyörä kiinni,toinen ei lukkiudu ollenkaan.
Onko mahdollista,että vaijerit venuvat niinpaljon,ettei kenkä tarraa kunnolla kiinni.
Jarrulevyjen vaihdon yhteydessä pitää myös jarrupalat uusia. Jos käyttöjarru ei toimi normaalisti polkimesta, tarkista jarrunesteen määrä ja jarrusatuloiden ilmaus. Tarkista myös, että pyörien jarrusylinterit eivät ole jumissa. Jos kaikki em. on kunnossa, tarkista jarrupääsylinterin ja sen tiivisteiden kunto.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
202 käsijarrukengät
Juu,tässä ei vaikuta käyttöjarru kenkiin mitenkään,kun on palat erilliset.
Aika mystiseltä tuntuu.Säätöpyörästä on säädetty kenkät ihan rumpuun kiinni.Kuitenkaan ei kenkät pure kunnolla.Eikös penkin alla oleva säätö ole automaattinen?
Aika mystiseltä tuntuu.Säätöpyörästä on säädetty kenkät ihan rumpuun kiinni.Kuitenkaan ei kenkät pure kunnolla.Eikös penkin alla oleva säätö ole automaattinen?
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
202:ssa on saman tyyliset takajarrut ko 124:ssa, 201:ssä, 123:ssa ja monessa muussaki. Se käsijarruvaijeri pitää kiristää sieltä auton alta, ni käsijarrupoljin ei painu alas asti. itse en oo vaihtanu ikinä seisontajarrun kenkiä, oon vaan säätänyt ne lähelle rumpua, ja kiristäny vaijerin, ni käsijarrupoljinta ei jaksa edes painaa 4:ää naksausta syvemmälle ja hyvin pitää molemmat renkaat.
Eli vaijerin säätö ei vaikuta siihen, että jarrut pitäisi paremmin, vaan siihen montako naksausta poljin painuu. Mutta jos vaijeri on niin löysällä että poljin painuu pohjaan, eikä kengät vielä ota rumpuun, niin tietty sillon vaijerinkin säätö vaikuttaa pitoon.
Kannattaa lukasta:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... %A4t%C3%B6
Eli vaijerin säätö ei vaikuta siihen, että jarrut pitäisi paremmin, vaan siihen montako naksausta poljin painuu. Mutta jos vaijeri on niin löysällä että poljin painuu pohjaan, eikä kengät vielä ota rumpuun, niin tietty sillon vaijerinkin säätö vaikuttaa pitoon.
Kannattaa lukasta:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... %A4t%C3%B6
w124 300d -85
s124 300d -89
w124 200d -90
w203 180 -01
BMW 324 -86
Suzuki GT550 -73
Honda 125 XL -83
s124 300d -89
w124 200d -90
w203 180 -01
BMW 324 -86
Suzuki GT550 -73
Honda 125 XL -83
Kyllä vaijerin säätö vaikuttaa pitoon oleellisesti. Nimittäin huonontavasti. Jos vaijerit on liian tiukalla, kun rummussa olevaa säätöä säädetään, niin pyörässä oleva levittäjä on jo valmiiksi huonossa asennossa. Tällöin käkkärissä ei ole pitoja, kuten juuri tässä topicissa on käynyt.
Periaate w202:ssa on sama kuin vanhemmissakin, mutta erona on juurikin tämä automaattisäätö vaijerissa takapenkin alla. Edeltäjissä säätö on mekaaninen ja sijaitsee auton alla.
Periaate w202:ssa on sama kuin vanhemmissakin, mutta erona on juurikin tämä automaattisäätö vaijerissa takapenkin alla. Edeltäjissä säätö on mekaaninen ja sijaitsee auton alla.
Juu, mutta W201, W202 jne. on käsijarrukahva, ei -poljinta.Villeys kirjoitti:...itse en oo vaihtanu ikinä seisontajarrun kenkiä, oon vaan säätänyt ne lähelle rumpua, ja kiristäny vaijerin, ni käsijarrupoljinta ei jaksa edes painaa 4:ää naksausta syvemmälle ja hyvin pitää molemmat renkaat.
Korjaus: vain W201-mallissa on kahva.
tomant
Viimeksi muokannut tomant, La 07.07.2007 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
W201 on kahva, muut pedaalilla..tomant kirjoitti:Juu, mutta W201, W202 jne. on käsijarrukahva, ei -poljinta.Villeys kirjoitti:...itse en oo vaihtanu ikinä seisontajarrun kenkiä, oon vaan säätänyt ne lähelle rumpua, ja kiristäny vaijerin, ni käsijarrupoljinta ei jaksa edes painaa 4:ää naksausta syvemmälle ja hyvin pitää molemmat renkaat.
tomant

Ajossa: S202 200cdi A -00
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Edesmenneet:
-W202 200cdi A -99
-S203 270cdi A -05
-W203 230 V6 -05
-W202 280 A -93
-W202 220d -98
-W201 190d -84
Sorry, en tiennyt, että oli palattu vanhaan käytäntöön. Kahva nimittäin toimii ihan hyvin, ehkä se vain oli liian radikaali ratkaisu aikanaan ;-)salesone kirjoitti:W201 on kahva, muut pedaalilla.. :roll:tomant kirjoitti:Juu, mutta W201, W202 jne. on käsijarrukahva, ei -poljinta.Villeys kirjoitti:...itse en oo vaihtanu ikinä seisontajarrun kenkiä, oon vaan säätänyt ne lähelle rumpua, ja kiristäny vaijerin, ni käsijarrupoljinta ei jaksa edes painaa 4:ää naksausta syvemmälle ja hyvin pitää molemmat renkaat.
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020
Kiitos PasiK:n Mekasta löytyy ohje myös W202 takajarruille, kera hyvien kuvien:
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... _kunnostus
http://www.mese.fi/mekka/index.php?titl ... _kunnostus
202 käsijarrukengät
No niin,vika syyhyn löytyi.Ei kannata ostaa halpoja motonetin kenkiä.
Nyt oli käynyt niin,että kengät olivat vääntyneet ihan kieroiksi.Säätörulla oli "isoimmillaan",mutta kenkien päästä vääntyneet.Lisäksi oli lähtenyt
pinta irti toisesta kengästä.Vaurioo oli siis tullut vähän muutakin.Tämä kenkänlevittäjämekanismi oli saanut turpiin kunnolla.Täytyy vaihtaa
tämä sekä uudet parempilaatuiset kengät.Samalla ähellyksellä menis uudet vaijeritkin.Ei tartte taas hetken päästä avata uudestaan.
Nyt oli käynyt niin,että kengät olivat vääntyneet ihan kieroiksi.Säätörulla oli "isoimmillaan",mutta kenkien päästä vääntyneet.Lisäksi oli lähtenyt
pinta irti toisesta kengästä.Vaurioo oli siis tullut vähän muutakin.Tämä kenkänlevittäjämekanismi oli saanut turpiin kunnolla.Täytyy vaihtaa
tämä sekä uudet parempilaatuiset kengät.Samalla ähellyksellä menis uudet vaijeritkin.Ei tartte taas hetken päästä avata uudestaan.
w124 200d -87
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
w202 220d aut-98
w124 e300tdt aut-95
w124 e250d aut-94
Viimeinen mersu tehtiin vuonna -95
Re: 202 käsijarrukengät
Jos asennat jarrukengät ilman lekaa ja rautakankea ja teet säädöt asiallisesti, niin luultavasti tarvikejarrukengät pysyvät suorina ja toimivat hyvin. Ainakaan W201-mallissa en ole havainnut kuvaamiasi ongelmia.Petromax kirjoitti:No niin,vika syyhyn löytyi.Ei kannata ostaa halpoja motonetin kenkiä.
Nyt oli käynyt niin,että kengät olivat vääntyneet ihan kieroiksi.Säätörulla oli "isoimmillaan",mutta kenkien päästä vääntyneet.Lisäksi oli lähtenyt
pinta irti toisesta kengästä.Vaurioo oli siis tullut vähän muutakin.Tämä kenkänlevittäjämekanismi oli saanut turpiin kunnolla.Täytyy vaihtaa
tämä sekä uudet parempilaatuiset kengät.Samalla ähellyksellä menis uudet vaijeritkin.Ei tartte taas hetken päästä avata uudestaan.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024
1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020

Käyttöautot C240 203.061, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edelliset C180 203.035 ja C200 202.020