Tulpan piuhojen järjestys

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Tulpan piuhojen järjestys

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Apua! Täällä tyhmä :D

Kertokaas miten kytken oikein noi tulpan johdot jakajaan? (M103)

Oma piirtämäni kaava irrotusvaiheessa kertoo aivan muuta, kuin muovi kannen ja jakajan numerot... :?

Eli onko johtojen järjestys sama kuin johtosuojan kyljessä oleva 1-5-3-6-2-4
Eli johto nro.1 motin takapäästä jakajan nro. 1:seen, nro.5 jakajan 5:seen jne?

Onko tuo 1-5-3-6-2-4 samalla sylintereiden numerot, eli niitä ei numeroida "järjestyksessä"?

Olenkohan siis ajanut puolivuotta johdot päin... :shock:
No, tuskin nyt sentään, mutta nyt menee yli hilseen kuitenkin... :oops:
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Aku P
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 6736
Liittynyt: Ti 18.03.2003 09:04
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Aku P »

Ei. Sylinterit numeroidaan koneen päästä lähtien. Se koneeseen painettu 1-5-3-6-2-4 on sytytysjärjestys millä ei tätä huoltotoimenpidettä tehtäessä ole merkitystä.

Eli virranjakajan kannen ykkösestä vedetään johto ykköspyttyyn, kakkosesta seuraavaan ja niin edespäin. Väärään järjestykseen menneet johdot huomaa kyllä käynnistä, jos auto edes suostuu käynnistymään
S124 300TD -93
W123 200 -84
W111 220SeB -64 edelleen projekti...

EX BMW 520i -84
EX MB 190 -89
EX MB 300TE 4matic -89
EX Land Rover Discovery Tdi -97
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

Sylinterit ovat jäähdyttimestä lähtien Järjestyksessä,eli123456.Helpoin tehdä näin....
Pyörität moottorin kampi-akselin merkin yläkuolokohtaan,samalla kun pyörität pidä virranjakajan kansi auki,että näet saarnaajan pyörimis suunnan(oikean moottorin pyöritys suunnan tsekkaat vaivattomimmin jäähdyttäjän siivistä,niiden on tarkoitus vetää ilmaa syylärin läpi,eli sinne päin)Nyt kun ykk:n merkki on 0 kohdassa ja pyörimissuunta (jakajan saarnajan)selvillä,käytät jakajan koppaa paikoillaan ja panet merkille mihin noista kuudesta johdon paikasta jakajan kannessa pyörijän (saarnaajan)metallipää osoittaa,se on ykkönen siitä saarnaajan kiertosuuntaan järjestyksessä painelet johdot paikoilleen eli seuraavaan reikään pyörimis suunnassa,tulee vitos pytyn johto ja seuraavaan 3 ja6 ja2 ja4 ja heureka!!!!
vielä sen verran et sielä kampi-akselin limpussa on myös ennakkomerkkejä,älä välitä niistä,sieltä löytyy selkee nollaviiva,siihen.jos et tahdo erottaa lukemia,ni ota pala hioma paperia ja hankaa pintaa sillä ni tulee hyvin näkyville kun numeropainumien ympäristö kiillottuu ja numerot jää tummina(likaisina )näkyviin...
Avatar
iteite
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 84
Liittynyt: Ke 07.01.2004 19:55
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja iteite »

Kun vaan muistat että 103 moottorissa ropelli pyörii vastapäivään.
Menihän tarpeeksi vaikeaksi. :)
Ei pyöri jakaja vaan tuulettimen ropelli.
Viimeksi muokannut iteite, Ma 26.01.2004 09:39. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
(ex) 300 TE (KAT) Autom. -88
240 D aut. -80
E 320 T -94
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

Kiitokset vinkeistä, löytyi oikea järjestys ja kone rallattaa iloisesti.

Oma piirros piti paikkaansa, kun luki sitä väärinpäin :oops:

Hämää kyllä suuresti toi sytytysjärjestys laittamaan numerot kannen kanssa yhteen, ja silloinkin järjestys näyttää "oikealta".
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
G280E
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 550
Liittynyt: Ti 23.12.2003 11:36
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja G280E »

hah hah..laitoit sit piirustukseen käänteisesti...on kyllä käyny joskus itsellekkin kun on vaihtanu sähköjä autoon...siin on sit istuttu kieli solmussa risti istunnassa iltoja puh elimessä tietävien kans.....no minä täällä taas.... syvähuokaus(langan toiseta päästä)....
timo230e
Mersumies
Mersumies
Viestit: 842
Liittynyt: Ti 08.04.2003 21:45
Paikkakunta: VANTAA

Vastapäivään

Viesti Kirjoittaja timo230e »

Pyöriikö tosiaan jossakin koneessa virranjakajan pyöriä vastapäivään. :roll:
ex123 300da 78. ex124 230ea 88. ex 203 220 cdia. 204 cdia 220 ja kesä 126
Avatar
Kimmo S.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 696
Liittynyt: La 12.07.2003 00:26

Viesti Kirjoittaja Kimmo S. »

G280E kirjoitti:hah hah..laitoit sit piirustukseen käänteisesti...on kyllä käyny joskus itsellekkin kun on vaihtanu sähköjä autoon...siin on sit istuttu kieli solmussa risti istunnassa iltoja puh elimessä tietävien kans.....no minä täällä taas.... syvähuokaus(langan toiseta päästä)....
:D
Ensin piirsin oikein sylintereiden järjestyksen eli 123456, mutta sitten jostain keksin tehneeni irroituksen "peilikuvana" eli 654321 ja muutin piirustusta. Asennus vaiheessa homma ei sitten ollutkaan niin päivän selvä...
Vielä kun ajatuksen sekoitti sytytysjärjestys ja kannen merkinnät, niin soppa oli valmis... :lol:

Korjausoppaastakin on apua.. "Kasaus käänteisesti" 8)
Volvo 855 T-5R & V70R AWD
Avatar
jorma-k
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 711
Liittynyt: Pe 12.12.2003 10:34
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jorma-k »

G280E kirjoitti: vielä sen verran et sielä kampi-akselin limpussa on myös ennakkomerkkejä,älä välitä niistä,sieltä löytyy selkee nollaviiva,siihen.jos et tahdo erottaa lukemia,ni ota pala hioma paperia ja hankaa pintaa sillä ni tulee hyvin näkyville kun numeropainumien ympäristö kiillottuu ja numerot jää tummina(likaisina )näkyviin...
Tuo on usein ongelma myös strobolampun kanssa: pilkkua ei meinaa erottaa.
Itse olen käyttänyt valkoista pienoismallimaalia esim. Humbold. Hammastikulla tippa maalia uraan, kuivuu nopeasti ja loistaa kuin jarruvalo strobolla.
Haluan isona ruuvimeisselinkuljettajaksi [img]http://www.my-smileys.de/smileys2/autofahrer.gif[/img]
[url=http://kotisivu.mtv3.fi/mb250td][b]BlueLady[/b] W124 250 TD[/url]
Vastaa Viestiin