300D:n kumma hyytyminen..

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

300D:n kumma hyytyminen..

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

Terve kaikki!

- Seuraava vika ei ole enää ajankohtainen, kottero on jo vaihtanut omistajaa, mutta jäipähän kaivelemaan. Eli: 123 300TD:n kelpo OM617 -koneesta (vm. -82) hajosi laturi kesken hupiajelun sillä seurauksella että virrat katos, kone sammui ja auto jätti tien päälle! Ainokaisen kerran!

Hinaukseen meni tärypäärynä, mustalaiset vaan morjensti iloisesti kun vastaan ajoivat. :?

Ihmetyttää vieläkin että miks hyytyi, mihin siis OM617 tarvitsi virtaa käynnissä pysyäkseen? Eräs kaveri väitti ettei moinen ole mahdollista, mutta onpahan vaan. Ja on sekin ihme nähty, että kun virtalukosta poistin avaimen niin kone ei ollut moksiskaan vaan jatkoi käyntiään. Sillon ol syynä alipainepumpun viallinen kalvo.

Oma veikkaukseni: Toimiiko kenties virtalukon sammutustoiminto alipainepumpun kanssa silleen, että virran loppuessa loppuu myös alipaine ja sammutin tekee tehtävänsä?
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

...

Viesti Kirjoittaja jarski »

Sammutin toimii niin päin että kun sinne "syötetään" alipainetta, niin kone sammuu ja kun alipaine vapautetaan, niin sammutin lähtee pois päältä.


On multakin katkennu sähköt w123 300D:stä ja meno sen kun maistuu vaan enemmän, kun ei ole laturi viemässä tehoa :D

Odotan kyllä mielenkiinnolla selitystä siihen, miksi auto sammui kun virrat katosi...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

kumma juttu ei voi kieltää... 123sessahan se virtalukon sammutin juttu on ihan mekaaninen.. ei tosiaan tarvi virtaa käydäkseen.. ettei vain joku ois tehny sähkösammutusta. eli laittanu sähköventtiilin väliin, oon joskus kuullu että se virtalukon sammutusventtiili ois alkanu vuotamaan ja auto ei sammukkaan...
Avatar
raul
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 2966
Liittynyt: Ma 09.06.2003 13:22
Paikkakunta: Etelä

Re: ...

Viesti Kirjoittaja raul »

jarski kirjoitti:

On multakin katkennu sähköt w123 300D:stä ja meno sen kun maistuu vaan enemmän, kun ei ole laturi viemässä tehoa :D

Ai niinkö paljon enemmän että voi alkaa jo sakkolapuista uneksimaan???
Noh, omalle 240D kävi kesällä useasti sama juttu...

Kuulostaa kyllä muuten oudolle toi juttu... Onkohan vika ainoastaan laturissa...
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Viesti Kirjoittaja pasik »

Eihän autoon oltu tehty mitään sähköstä siirtopumppu viritelmää polttoainelinjaan? Se vois selittää jotain. Sammutin ei ainakaan sähköä tarvitse..
Avatar
PKivireki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 466
Liittynyt: Su 04.01.2004 00:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja PKivireki »

No nyt ihmetyttää entistä enemmän..

Autossa oli kyllä runsaasti ja monipuolisesti pielavetisiä viritelmiä ja se oli paprujen mukaan entinen "erikoisajoneuvo" (ambulanssi), joka aikanaan oli muutettu jollain konstilla tavan farkuksi.

Auto hyytyi vain ja ainoastaan tuon kerran ja vikahan meni näin: virtahäikän varoitusvalo pärähti palamaan ja ajo jatkui, kotvasen päästä alkoivat vastaantulijat vilkutella valoja ja sitten kone hyytyi hiljalleen vähän eri tavalla kun olis nafta loppunut, kierrokset vaan laski laskemistaan ilman nykimisiä.

Sitten meno loppui ja oli edessä hinaus Jyväskylään ST1:sen korjaamoon, jossa seuraavana päivänä vaihdettiin laturi ja sillä sipuli. Hyytyminen ei sen koommin toistunut.

Pitäisköhän piru vie kokeilla samalla autolla uudentaa vikaa, kas kun mersu lähti tutulle joka nykäisee siitä löistokuntoisen koneen irti jossain vaiheessa. Ainakin toistaiseksi vehje seisoskelee pressun alla. Jos nykäisis ajon aikana laturilta johdon irti ja katsois mitä tapahtuu.
Avatar
Ahti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1078
Liittynyt: Ke 12.11.2003 21:10
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

jos nykäisee käydessä laturin piuhan irti niin voi olla että pääsee ostamaan uutta diodisiltaa laturiin... :wink:
ex. Mersut:
E280T (S124) -95
S420L -95
C250T Turbodiesel -96/97 Digituned
E300D -93 PP D
300TD -89
200D -85 (W123)
280SE -71 (W108)

Skoda Fabia 1.9 TDI farkku -08
Chevy pikkari 6.5TD 4x4 -97
BMW 530D Touring -99 emännän
kesälelu Falcon Futura 408W -68 10,9/203
projektina nyt Buick Century Riviera 4D HT -55

www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Avatar
jarski
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2157
Liittynyt: Su 23.03.2003 20:15
Paikkakunta: Karstula

Re: ...

Viesti Kirjoittaja jarski »

raul kirjoitti:
jarski kirjoitti:

On multakin katkennu sähköt w123 300D:stä ja meno sen kun maistuu vaan enemmän, kun ei ole laturi viemässä tehoa :D

Ai niinkö paljon enemmän että voi alkaa jo sakkolapuista uneksimaan???
Noh, omalle 240D kävi kesällä useasti sama juttu...

Kuulostaa kyllä muuten oudolle toi juttu... Onkohan vika ainoastaan laturissa...
Joo-o. Se hyökkää satasen vauhdissa heti perä edelle, kun laturi lakkaa pelaamasta :shock: Ei vaineskaa, kyllähän se laturi vie tehoa, mutta ei sitä tunne tehoissa että lataako se vai ei. Paitsi seuraavassa:

Yhdestä laturista puuttui kondensaattori (en tiedä johtuiko vika siitä) ja aina kun ajoi apuskin puolen lätäkköön ja laturi kastui, niin tapahtui seuraavaa: Latauksen valo vilkkui ja kierrokset seilasi samaan tahtiin, auto nyki jos ajoi hiljoksiin kakkosella :shock: Eli kyllä se voimaakin vie...
w115,123,124,126,140, 210 yms.
Avatar
Mika.T
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 8789
Liittynyt: Pe 17.10.2003 19:47

Viesti Kirjoittaja Mika.T »

saattaa olla huhupuhetta mutta olen joskus kuullut että 100hv moottorista tehoa menee noin 10% laturille jos se lataa täysillä...
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1225
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Aika outoa. Näiden moottoreiden pitäisi käydä ilman sähköä vaikka maailman tappiin, kunhan saa löpöä.

Ei siinä ole (koskaan ollut) turboa? Ainoa sähköhärpäke ruiskutukseen liittyen (OM617) löytyi turbodieselin ylikuormitussuojasta... Veikkaisin pielavetisiä, tai sitten joku jälkiasennus käynnistyksenesto? :?

Eikä laturikaan hihnan välityksellä jaksa mottia sammuttaa vaikka kuinka kanittaisi. :)

Ei tapauksesta muistu mitään muuta erikoista mieleen? Mitäs erikoisuuksia erikoisajoneuvoon on sisältynyt?
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
pasik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 70
Liittynyt: Ma 01.12.2003 15:00

Viesti Kirjoittaja pasik »

Laturin kampiakselilta ottama teho on esim 65A laturilla 65A*14.4V = 936W . Laturin hyötysuhde on luokkaa 90% ja kiilahihnan saman verran, niin alle 1,5kw tehohävikkiin se jää joka tapauksessa.
Avatar
Antti M.
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1064
Liittynyt: Ti 28.09.2004 09:57
Paikkakunta: Pietarsaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Antti M. »

No kyllä siinä on joku magneettiventtiili varmaan ollu jälkiasennettuna sammuttimen alipaineletkuun tai sitte tosiaan joku sähkönen siirtopumppu, tai joku normaalista poikkeava sähköhässäkkä kumminki, ei se käydäkseen sähköä mihinkään tarvi.
Millhill Performance
-Built With Pride-
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3100
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Antti M. kirjoitti:No kyllä siinä on joku magneettiventtiili varmaan ollu jälkiasennettuna sammuttimen alipaineletkuun tai sitte tosiaan joku sähkönen siirtopumppu, tai joku normaalista poikkeava sähköhässäkkä kumminki, ei se käydäkseen sähköä mihinkään tarvi.
Mietin joskus olisko S123 vai W123 TD -kotteroon ollut asennettuna alunperin jonkinsorttinen polttoainelämmitin, joka olisi poistettu ja sitten ongelma putkahtanut näin ilmoille.

"Keltainen kauhistus" kuten akkani sitä kutsui ennen kun minut omakseen "sai" on muuten edelleen liikenteessä! Vasta varmaan miljoona ajettuna ja ei taatusti mitään muuta kun moottori ja alusta alkuperäisestä jäljellä. Kuulemma parisataa € on hinta ens keväänä..

Kyseinen auto näkyi muuten ennen maalamistaan telkkarissa. Ei voinut erehtyä; turkoosinvihreät ovet, kattoluukku, konepelti ja takaluukku, rauchsilber muuten, paitsi katto luukku poislukien mattamusta. Sittemmin maalauksen jälkeen ikiliikkuja näytti hitusen luotettavammalta:

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1966
Vastaa Viestiin