W203-Alusta kolisee, missä vikaa?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
jarkko79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 09.12.2006 13:15

W203-Alusta kolisee, missä vikaa?

Viesti Kirjoittaja jarkko79 »

Tervehdys taas kaikille!

Tuossa taannoin kyselin niitä alustan kuvia ja samassa aiheessa oltais jälleen. Eli 203:sen alusta vapisee ja kolisee. Pienetkin montut tai nypyt kolahtaa tosi voimakkaasti. Jos jollain on tietoa/kokemusta aiheesta, niin kiitos mielelläni otan vinkit vastaan, ennenkuin lähden uusiin koko alustaa! Auto oli pari päivää sitten nosturilla ja koitin rynkytellä pyöriä, mutta en ainakaan näppituntumalla huomannut sivuttais- enkä pystyvälystä.
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Tukivarret (jotka olitkin jo kokeillut) tai löysä iskarin yläkiinnitys. Mielelläni tahtoisin edelleen pitäytyä tukivarsiteoriassa. Ei siellä paljon väljää tarvitse olla kun kolisee.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Sama ongelma alkaa hiipiä oman autoni tukirakenteisiin. On kahdenlaista ääntä, toinen pienempi klok klok hiljaisessa vauhdissakun tiellä on vähänkin epätasaisuutta. Voisiko olla kallistuksen vakaajan välitangot edessä ja takana ? Vai iskarin päät ? Sitten se isompi kolahdus kun ajaa vaikkapa viittäkymppiä uuden asfaltin 5 cm korkeaan reunaan tai reunakivetyksen yli pihalle. Oisko ne alatukivarret ?

Ongelmaa on vaikea tutkia kun käsin liikuttamalla ei tunnu mitään, eikä
katsastusmieskään löytänyt väljää.
W203CDI
Avatar
Mesedesi
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 3987
Liittynyt: Ma 01.09.2003 15:45
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Mesedesi »

Kallistuksenvakaajan kumit tuli täälläpäin mieleen ensiksi.....
Tärkeintä ei ole vauhdin määrä, vaan miltä se tuntuu.
Avatar
Jox
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 319
Liittynyt: Ti 03.08.2004 15:21

Viesti Kirjoittaja Jox »

Kallistuksenvakaajan kumit ja välitangot meni mullakin jo 60th:n jälkeen uusiin. Nuista jos alottaa..
W205 220d autom. AMG -15

Exät W203 Classic -01
W203 C200Kompressor autom. Classic -02
S203 C220cdi Avantgarde -05
W204 C200cdi autom. Elegance -08
W212 C200cdi autom. Avantgarde -13
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Kiitos vihjeistä ! Täytyypä osa joulusta viettää auton alla.
Onko kallistuksenvakaaja kumeineen ja välitankoineen ollut ongelma edessä ja takana ? Ainakin omassani kuulostaa siltä että molemmat päät autoa kloklottaa.
W203CDI
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Niissä koiranluissa, tai linnunluissa, tai niveltangoissa tai miten vaan, oleva välyshän on käsin kokeilemalla tavattoman hankala huomata, kun ne näyttää olevan koko ajan "jännityksessä".
Sama vaiva niissä kallistuksen vakaajan kumeissa.

Helpot nuo taitaa kuitenkin olla vaihtaa itsekkin.
Tangot maksaa halvimmillaa ~25€/pl ja vehollakin vaan ~40€.

Hanta, jos iskarit ääntää, niin elä ainakaan veholta osta uusia, mulla on ympäriinsä käytännössä käyttämätön satsi tästä omasta.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

tuikku kirjoitti:.
Hanta, jos iskarit ääntää, niin elä ainakaan veholta osta uusia, mulla on ympäriinsä käytännössä käyttämätön satsi tästä omasta.
.
Kiitos, pidetään mielessä, toistaiseksi en ole löytänyt iskareista vikaa, mutta pyhinä täytyy vähän rentoutua auton alla ja tutkia tilannetta tarkemmin.
W203CDI
Avatar
JP74
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 2778
Liittynyt: To 17.06.2004 06:59
Paikkakunta: Palokka

Viesti Kirjoittaja JP74 »

Kallistuksenvakaajien nivelet siellä tod. näk. kolisee. Ennen kestivät ajaa satoja tuhansia, mutta w210 ja w203 malleissa noita menee kuin leipää...
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

hanta kirjoitti:...en ole löytänyt iskareista vikaa, mutta pyhinä täytyy vähän rentoutua auton alla ja tutkia tilannetta tarkemmin.
Jos olet katsonut iskarien kiinnitykset, niin ei vika niissä ole. Siellä pitää olla selkeästi väljää, ennenkuin ne kolisevat. Mainitsin tämän mahdollisuuden vain, koska olen kerran nähnyt että iskarin yläkiinnityksen mutteri oli lähtenyt itsekseen aukeamaan. Ja koliseehan se silloin. Mutta yleensä niissä on loctitea, että eivät ne itsekseen aukea.
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
gipsy
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 210
Liittynyt: Pe 06.01.2006 11:48
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja gipsy »

-03 200c farkkuun vaihdettiin työntötuet, kun pyörankulmat olivat hukassa.
Kolahti terävissä kuopissa. Missähän nuokin osat sijaitsevat.
Laskussa ne esiintyivät kyllä tuonnimisinä. :roll:
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

No niin, tuli karattua joulusiivousta autotalliin ja vaihdoin ensin kallistuksenvakaajasta apumiehen puoleisen välitangon. Koeajo osoitti että diagnoosi oli ollut oikea, se yllä mainitsemani pienempi klok klok hävisi kokonaan, vaikka olin ollut aikaisemmin kuulevinani sitä myös vasemmalta puolelta ja ehkä takaakin.
Mutta se iso kolahdus, vauhdilla töyssyyn tultaessa, oli yhä tallella.
Niinpä vaihdoin vielä molemmat etummaiset alatukivarret (ne alumiiniset, varmaankin juuri ne "työntövarret"), ja auto muuttui kuopissa äänettömäksi. :D Niistä tukivarsista ei menekään pallonivel, vaan rungonpuoleisessa päässä oleva kumipusla, joka repeytyy. Diagnoosi on aika helppo kun ottaa pyörän pois ja työntää n. sentin paksuisen raudan sinne puslan väliin ja vääntää tukivartta sivusuunnassa. Halkeamat kumissa tulevat selvästi esiin, vaikka kyllä ne jotenkuten näkyy ilman vääntämisiäkin.
Aikaa paloi koko joulusiivouksen verran koska tukivarsien vaihtamiseksi joutuu purkamaan aika paljon. Kallistuksen vakaaja auton pohjasta irti
jotta tukivarsien pultit pääsevät tulemaan pois. Iskarit alapäästään irti, jotta tukivarren pallonivel pääseen nousemaan reiästään.

Täytyy vielä kuunnella takapäätä löytyiskö sieltä ylimääräisiä ääniä.

Niitä kumipusliahan myydään erikseenkin, jolloin hintaa remontille ei tule paljoakaan, mutta kumipuslien vaihto voi olla aika hankalaa, koska ovat tosi tiukassa vakaajan reiässä.
W203CDI
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

pystyy vaihtaan myös pelkät puslat ilman iskarin irroitusta.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

"pystyy vaihtaan myös pelkät puslat ilman iskarin irroitusta.[/quote]

Joo huomasin saman, mutta kerropa vielä vastaisuuden varalle miten se pusla vaihdetaan varsinkin kun tukivarren toinen pää on autossa kiinni.
W203CDI
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

siihen tarkoitukseen olevalla ulosvetimellä. ja samalla se holkki painetaan myös paikalleen. viimeks perjantaina semmosen työn tein.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Onko tuo ulosvedin hydraulinen vai mekaaninen ? Onko se jokin yleismalli mitä voi käyttää myös muun kokoisten puslien, esim narinanivelen vaihtoon ja laakerihommissa ? Kiinnostaisi vähän kun näissä harrastelijahommissakin törmää vastaavanlaisiin tilanteisiin...

Niin ja Hyvää Joulua kaikille sekä kestäviä autoja vuodelle 2007!
W203CDI
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

se on klannin hydraulinen työkalu. käytetäään juurikin laakerien vaihdossa,narinahelat ja kaikkiin pusliin. erikokoisilla holkeilla vain.
Avatar
laineracing
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2687
Liittynyt: Su 08.02.2004 16:13
Paikkakunta: hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja laineracing »

http://www.klann-online.de/Produkte.htm
tuolta ne työkalut löytyy,hiukan arvokkaita vaan harrastekäyttäjälle :wink:
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Voin kuvitella että maksavat... kiitos kuitenkin tiedoista, oli mielenkiintoista nähdä miten ammattilaiset homman hoitavat
W203CDI
jarkko79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 10
Liittynyt: La 09.12.2006 13:15

Viesti Kirjoittaja jarkko79 »

Jeps, kiitos kaikille infoista! Osat tilauksessa ja varmaan viikonloppuun mennessä saatu jo auton alle, et tuumitaan myöhemmin lisää jos kolinat jatkuu. Toivottavasti ei! :)
Avatar
Eeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 54
Liittynyt: To 22.04.2004 00:23
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Eeli »

Tähän pitää vielä mainita, että itsellä on ollut aivan samat toimet aikanaan.
Ensin meni koiranluut ja kallistuksenvakaajien välitanko. Oli syy juurikin tuohon pikkukolinaan (pienempi klok klok). Ja nyt tuossa vähän aikaa sitten vaihdettiin alatukivarret, jotka aiheuttivat juurikin noissa töyssyissä tuon ison klonk äänen.
Kumipuslia ei lähdetty irroittamaan, sillä pallonivelkin oli jo vähän huonona, ei kuitenkaan vielä rikki, mutta olisi voinut olla jossain vaiheessa taas edessä. Olisihan se ollut työläämpikin, se puslan irroitus.

Saa nähdä mikä kolisee seuraavaksi tai koska tulee uusi kierros :)
Tai ehkä ne kolinat alkaa olla jo vaihdettu.

Tanko ja luut olivat jo alle 100tkm.
Alatukivarret taisivat olla n.120-140tkm.
Nyt on 160tkm mittarissa.
W203 220CDi -01
Avantgarde, Parktronic, Climatronic, Tiptronic, Nahat, Kattoluukku, Pyyhinautomatiikka.
JagMerCit
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 20
Liittynyt: Ma 30.10.2023 19:33

Re: W203-Alusta kolisee, missä vikaa?

Viesti Kirjoittaja JagMerCit »

Taas on W203 melkein katsastettu. Mutta takana kallistuksenvakaaja poikki vasemman korikiinnityksen vierestä... Onko yleinen vika? Paljonkohan maksaa tuo mutkatanko, ja nillainen saatavuus?
Taisto L
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 74
Liittynyt: To 22.09.2022 19:37

Re: W203-Alusta kolisee, missä vikaa?

Viesti Kirjoittaja Taisto L »

Varaosahaku.fi sieltä pitäis löytyä.
Vastaa Viestiin