Pikaisia kysymyksiä 300dtn piristyksestä.
Pikaisia kysymyksiä 300dtn piristyksestä.
Moi. Kaverin isäukkoa on alkanut kiinnostaa pienimuotoinen piristämis projekti jompaankumpaan/molempiin mersuihinsa.
Vanhempi on vuoden 90 malli (ei vähäpäästöinen) jossa tosin kone on jo kertaalleen vaihdettu eikä sen alkuperästä tietoa. Pikaisella silmäyksellä veikkailisin että kyseisessä kotterossa oli sähköinen pumppu.
Uudempi taas on mallia Väky. Liekkö tässä jo IC ihan vakiona? Jos on niin sitten sitä melkein suosittelisin heille projektiautoksi. Tarkoituksena kun ei ole minkään suprein rakentaminen, vaan ihan "pienimuotoinen" Piristys. Minkähän kokoista turboa noihin kannattaisi alkaa suunnittelemaan, jos vaikka idean asteelta päästään eteenpäin? Sellaista käyttöautoon sopivaa siis
Vanhempi on vuoden 90 malli (ei vähäpäästöinen) jossa tosin kone on jo kertaalleen vaihdettu eikä sen alkuperästä tietoa. Pikaisella silmäyksellä veikkailisin että kyseisessä kotterossa oli sähköinen pumppu.
Uudempi taas on mallia Väky. Liekkö tässä jo IC ihan vakiona? Jos on niin sitten sitä melkein suosittelisin heille projektiautoksi. Tarkoituksena kun ei ole minkään suprein rakentaminen, vaan ihan "pienimuotoinen" Piristys. Minkähän kokoista turboa noihin kannattaisi alkaa suunnittelemaan, jos vaikka idean asteelta päästään eteenpäin? Sellaista käyttöautoon sopivaa siis
diipa daapa...
Virityksen kannalta tuo vanhempi on helpompi, jos ei ole vähäpäästöinen. Pumppu on mekaaninen, ainoastaan nykimisenestolle menee sähköjohdot, mutta sillä ei ole mitään merkitystä käytännössä. Muu toimii alipaineella. Pumppuun isommat elementit ja kaikki on sen jälkeen mahdollista...Coolerin asennus ei ole pahakaan homma.
Uudempaan laittaisin henk. koht. ainoastaan uuden ohjelman. Muuten menee vaikeaksi käytännössä, tosin mikään ei oo mahdotonta...Ilmeisesti kyseessä on kuitenkin vain pieni tehonnosto, joten pelkkä lastutus/ohjelmointi riittänee.
Uudempaan laittaisin henk. koht. ainoastaan uuden ohjelman. Muuten menee vaikeaksi käytännössä, tosin mikään ei oo mahdotonta...Ilmeisesti kyseessä on kuitenkin vain pieni tehonnosto, joten pelkkä lastutus/ohjelmointi riittänee.
.
Jos uudempi on nelipyttyinen, niin suuttimen (AMG) oston lisäksi 270cdi,n ahdin ja ohjelmanmuutosta Mikalta.
Ahtimia on ahdenlaisia, ero on siinä pakoputken lähdössä.
Reiluun kahteensataan ei juuri muta muutosta tarvita.
Pakoputken takimmaista vaimenninta hiukan paremmin virtaavaan ehken.
Kaikki osat käy heittämällä paikoilleen.
Jos lähtökohtana on 200cdi man., niin kytkimen päivitystä.
Jos taas viisipyttyinen, niin suuttimien lisäksi 320cdi,n ahdin.
Samat turinat, kun edellä.
Tehot nousee +250 luokkaan.
Ei ongelmia osien sopivuuden suhteen.
Kuusipyttyiseen lastu.
Tehoa kyllä saa suuttimilla älyttömästi, mutta sopivaa, valmista vakioahdinta tilalle ei ole.
Tarvitaan innovatiivistä ja kiihkeätä suhtautumista ahdinasiaan.
Kuka sen ahdinongelman ratkaisee, niin tehot kyllä palkitsee.
+ 300 tasolle varmaan pääsee.
Kukkaron, ja halujen mukaan on mesen cdi- moottoriinkin saatavana osia, joilla tehoa/syl. saadaan vielä huomattavasti enemmänkin.
Minulla on nyt lähellä 60hv/syl
Mutta noin teoriassa, jos ilmaa saadaan moottoriin tarpeeksi, niin lähelle 100hv/syl tasoa pitäisi polttoaineen syötön puolesta päästä.
Sopivien, toimivien ahtimien löytyminen on se käytännön ongelma.
No, tietty rahakin näyttelee omaa osaansa.
Hatemi:
Puuhastelet aivan väärän merkin parissa.
Se on loppujen lopuksi ihan helppo juttu vaihtaa tähtikeulaan.
Pikkuisen vaan pinnistät ja laitat vyötä tiukempaan, ja kohta huomaat olevasi porukassa ja sama naru kaulassa, kun meillä muillakin.
Jos uudempi on nelipyttyinen, niin suuttimen (AMG) oston lisäksi 270cdi,n ahdin ja ohjelmanmuutosta Mikalta.
Ahtimia on ahdenlaisia, ero on siinä pakoputken lähdössä.
Reiluun kahteensataan ei juuri muta muutosta tarvita.
Pakoputken takimmaista vaimenninta hiukan paremmin virtaavaan ehken.
Kaikki osat käy heittämällä paikoilleen.
Jos lähtökohtana on 200cdi man., niin kytkimen päivitystä.
Jos taas viisipyttyinen, niin suuttimien lisäksi 320cdi,n ahdin.
Samat turinat, kun edellä.
Tehot nousee +250 luokkaan.
Ei ongelmia osien sopivuuden suhteen.
Kuusipyttyiseen lastu.
Tehoa kyllä saa suuttimilla älyttömästi, mutta sopivaa, valmista vakioahdinta tilalle ei ole.
Tarvitaan innovatiivistä ja kiihkeätä suhtautumista ahdinasiaan.
Kuka sen ahdinongelman ratkaisee, niin tehot kyllä palkitsee.
+ 300 tasolle varmaan pääsee.
Kukkaron, ja halujen mukaan on mesen cdi- moottoriinkin saatavana osia, joilla tehoa/syl. saadaan vielä huomattavasti enemmänkin.
Minulla on nyt lähellä 60hv/syl
Mutta noin teoriassa, jos ilmaa saadaan moottoriin tarpeeksi, niin lähelle 100hv/syl tasoa pitäisi polttoaineen syötön puolesta päästä.
Sopivien, toimivien ahtimien löytyminen on se käytännön ongelma.
No, tietty rahakin näyttelee omaa osaansa.
Hatemi:
Puuhastelet aivan väärän merkin parissa.
Se on loppujen lopuksi ihan helppo juttu vaihtaa tähtikeulaan.
Pikkuisen vaan pinnistät ja laitat vyötä tiukempaan, ja kohta huomaat olevasi porukassa ja sama naru kaulassa, kun meillä muillakin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Ei tainnut vielä olla selvillä onko väykyssä kyseessä CDI vai esikammiomoottori (OM606)
No oli kumpi vain niin virittäminenhän ei ole mikään ongelma.
No oli kumpi vain niin virittäminenhän ei ole mikään ongelma.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Eipähän tuo kyllä tainnut CDI olla. Molempiin varmaan kannattaisi turbon suurennuksesta lähteä liikenteeseen jos nyt saan riittävällä intensiteetillä toimittua takapiruna ja pahojen ajatusten päähän läittajana Liekkö noihin saatavilla mitään vakionpaikalle käyvää mutta paremmin virtaavaa turboa?
Tuon vanhemman kyllä voisin itsellenikin ottaa, mutta taitaapi olla niin ettei vanha mies siitä luovu ennen kun aika jommastakummasta jättää...
Tuon vanhemman kyllä voisin itsellenikin ottaa, mutta taitaapi olla niin ettei vanha mies siitä luovu ennen kun aika jommastakummasta jättää...
diipa daapa...
Holsetti 40:n voisi olla aika jännä tuommosen perässä mutta tuskin hurraavat katsastuksessa
Justiinsa 6 sylinterisen ongelma on, ettei vakionnäköistä ahdinta taida löytyä. Vähempi sylinterisiin sitten taas tuo 6-koneen ahdin on se helpoin ratkaisu. Toki turbopaja laajentaa sen vakioahtimen minkä nyt pystyy laajentamaan.
Äläkä pidä enää jännityksessä vaan kerro vuosimalli ja koneen tyyppi, onko se 6 sylinterinen se väykky ?
om606:een eli 6 sylinteriseen siis laitetaan 7 mm tapit pumppuun **) , yritetään ajaa auto Karalalle lastutettavaksi *) ja toivotaan ettei mitään mene rikki kun tehot on saatu kohdilleen. Toki kaasun kulkureitti ulkoilmasta kromattuun pakoputken päähän suurennetaan niin hyväksi kuin uskalletaan ilman näkyviä toimenpiteitä, mutta senhän kyllä tiesitkin.
*) Toinen vaihtoehto on laittaa sinne mekaaninen pumppu, mutta vaatii melkoista harrastuneisuutta. Näitä 7 mm sähköpumppuja ei ole kukaan tainnut uskaltaa tehdä vielä, en kyllä ymmärrä miksei
**) monelle pelkkä lastu riittää noinkin tehokkaassa koneessa, kun monet eivät näe edes unta noista tehoista, mitkä ovat vakiona.
Ai niin Mauri taisi suositella sellaista masterpowerin ahdinta, jos sellainen siihen vanhempaan autoon vakiopaikalle...
Justiinsa 6 sylinterisen ongelma on, ettei vakionnäköistä ahdinta taida löytyä. Vähempi sylinterisiin sitten taas tuo 6-koneen ahdin on se helpoin ratkaisu. Toki turbopaja laajentaa sen vakioahtimen minkä nyt pystyy laajentamaan.
Äläkä pidä enää jännityksessä vaan kerro vuosimalli ja koneen tyyppi, onko se 6 sylinterinen se väykky ?
om606:een eli 6 sylinteriseen siis laitetaan 7 mm tapit pumppuun **) , yritetään ajaa auto Karalalle lastutettavaksi *) ja toivotaan ettei mitään mene rikki kun tehot on saatu kohdilleen. Toki kaasun kulkureitti ulkoilmasta kromattuun pakoputken päähän suurennetaan niin hyväksi kuin uskalletaan ilman näkyviä toimenpiteitä, mutta senhän kyllä tiesitkin.
*) Toinen vaihtoehto on laittaa sinne mekaaninen pumppu, mutta vaatii melkoista harrastuneisuutta. Näitä 7 mm sähköpumppuja ei ole kukaan tainnut uskaltaa tehdä vielä, en kyllä ymmärrä miksei
**) monelle pelkkä lastu riittää noinkin tehokkaassa koneessa, kun monet eivät näe edes unta noista tehoista, mitkä ovat vakiona.
Ai niin Mauri taisi suositella sellaista masterpowerin ahdinta, jos sellainen siihen vanhempaan autoon vakiopaikalle...
Lisää tietoa: www.skg.fi
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Turbo-eemeli kirjoitti: Tuikulle sen verran, et vois sitä cdi 270: kin jalostaa aikas mukavasti.
Tarkoitatko moottoria vai tuon ahtimen jalostamista?
Jos on ajatusta, miten kyseisen ahtimen saisi toimimaan yli 1.7 barin ahtopaineilla, kerro toki lisää...
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
No ei se isoin portillinen suoraan mene, mutta pienellä välilaipalla kylläkin, ja passaa hyvin sinne 200 hv tehoille ja toimiikin kivasti.veskola kirjoitti:Ai niin Mauri taisi suositella sellaista masterpowerin ahdinta, jos sellainen siihen vanhempaan autoon vakiopaikalle...
Alkaa noi laatuturbot olemaan niin asiallisissa hinnoissa että kannattaako sitä enää muuta miettiäkään.
Juu tuo uudempi näytti olevan OM606. Se turbo siinä kyljessä vaikutti kyllä aika naurettavan pieneltä No juu. Eipä tuohon uudempaan varmaan muuta muutosta kannata alkaa tekemään muuta kuin lievä piristys vaikkapa lastuttamalla. Siihen vanhempaan pitää alkaa tosiaankin lobbaamaan tuota viriviri projektia Mihinkäs asti tuo vakiolaatikko/perä kestää vahvistelematta? Tallista kuitenkin löytyy varalaatikko jos tarvetta tulee
diipa daapa...
Olikos siinä vanhassa tämä sama laippa mitä näissä "pikkuahtimissa", en usko, että tuosta 500 HP hirviötä aletaan tekemään tai no mikä ettei jos auto siirtyy hatemiin käyttöönMauri H. kirjoitti:No ei se isoin portillinen suoraan mene, mutta pienellä välilaipalla kylläkin, ja passaa hyvin sinne 200 hv tehoille ja toimiikin kivasti.veskola kirjoitti:Ai niin Mauri taisi suositella sellaista masterpowerin ahdinta, jos sellainen siihen vanhempaan autoon vakiopaikalle...
Alkaa noi laatuturbot olemaan niin asiallisissa hinnoissa että kannattaako sitä enää muuta miettiäkään.
http://www.hevosvoima.com/site/tuotteet ... &prodid=70
http://www.hevosvoima.com/site/tuotteet ... &prodid=75
Tuossa jälkimmäisessä saisi käsittääkseni olla pienempi kompressorisiipi dieselille, ja puuttuu siitä hukkaporttikin
Lisää tietoa: www.skg.fi
Pitänee tarkastaa että minkälaisella laipalla nuo alkuperäiset mutkat tuolla on. Ei sillä että se välilaipan tekokaan mikään aivan mahdoton projekti olisi
Jos tuo vanhempi noista olisikin oma niin tasan varmasti se projekti karkais taas lapasesta niinkuin tämän kansanvaununkin kanssa pääsi käymään. Fiksun käyttöauton ostin, mutta sitten pääsi iskemään se sama kuume mikä jo mopoaikoina tuotti paikalliselle koneistamolle pitkän pennin kun koneesta otettiin tehoja enemmän irti kuin mitä paikat kestivät... Minkä sitä ihminen luonnolleen voi
Jos tuo vanhempi noista olisikin oma niin tasan varmasti se projekti karkais taas lapasesta niinkuin tämän kansanvaununkin kanssa pääsi käymään. Fiksun käyttöauton ostin, mutta sitten pääsi iskemään se sama kuume mikä jo mopoaikoina tuotti paikalliselle koneistamolle pitkän pennin kun koneesta otettiin tehoja enemmän irti kuin mitä paikat kestivät... Minkä sitä ihminen luonnolleen voi
diipa daapa...
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 378
- Liittynyt: La 05.03.2005 19:17
- Paikkakunta: Kangasala
- Viesti:
Turboa tottakai, otetaan "kenkälusikka" käteen ja muutetaan isommaksi.paloviita kirjoitti:Turbo-eemeli kirjoitti: Tuikulle sen verran, et vois sitä cdi 270: kin jalostaa aikas mukavasti.
Tarkoitatko moottoria vai tuon ahtimen jalostamista?
Jos on ajatusta, miten kyseisen ahtimen saisi toimimaan yli 1.7 barin ahtopaineilla, kerro toki lisää...
Paljonko pakopainetta nyt
Voi olla ettei pääse ahdoissa 1.7 yli järkevillä pakopaineilla, mutta lisäähän muutos hengitystä.
Huomasin vasta nyt.Turbo-eemeli kirjoitti:Turboa tottakai, otetaan "kenkälusikka" käteen ja muutetaan isommaksi.paloviita kirjoitti:Turbo-eemeli kirjoitti: Tuikulle sen verran, et vois sitä cdi 270: kin jalostaa aikas mukavasti.
Tarkoitatko moottoria vai tuon ahtimen jalostamista?
Jos on ajatusta, miten kyseisen ahtimen saisi toimimaan yli 1.7 barin ahtopaineilla, kerro toki lisää...
Paljonko pakopainetta nyt
Voi olla ettei pääse ahdoissa 1.7 yli järkevillä pakopaineilla, mutta lisäähän muutos hengitystä.
Auton rakentelut on nyt olleet pari kuukautta pannassa, kun mulla on ollut muuta puuhaa.....
Talvella sitten homma jatkuu.
Olen kuullut huhuja, että eemeli olisi garretin kuoriin laittanut sellainen kompurasiiven, jolla pystyy 2bar ahtoihin ?
Minullahan se olisi sellaisen tarve, tuohon gt2359,n imusiiveksi.
Kun joudun coolerin vaihdon yhteydessä kuitenkin nostamaan auton pukeille muutamiksi päiviksi, niin siihen yhteyteen pitää jossain tuota ahdintakin päivittää.
Kerro jotain lisää siitä pienemmän ahtimen muutoksesta (gt2256).
Se kiinnostaa täällä Paloviidan lisäksi monia muitakin.
Se ahdin kun on niin helppo vaihtaa nelipyttyiseen vakion tilalle.
Vakiomappi antaa mahdollisuuden nostaa ahdot 1,7bar.
Silloin ei varmaan enää ilman muutosta pakopuoli riitä.
Valmiit osat olisi molemmille puolille, jos siitä 320,sen ahtimesta gt2359,stä siirtoistuttaisi akseleineen ja säätösiipineen.
Siinä olisi valmis bolt-on ahdin meseen 170KW tehoon asti.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Yhdessä vaggineessa sellainen siipi taitaa olla jo. Tai no siinä on kyllä jo muutamaa ranskalaista ja saksalaista autoa ja kuoret taitaa olla espanjan suunnalta Ja kaikki osat on väärän firman tekeleitä täällä foorumilla postattavaksi. Mutta juu. Ehkäpä sitä pitäis vaan keskittyä ensin tähän omaan autoon ennen kun siirtyy kavereitten autojen pariin. Pakoputki ja ahtoputket rämisee ja öljyä valuu vähän joka kolosta. Puskurista puuttuu osia ja vähän kaikki muukin on rempallaan. Pitäis varmaan hommata kunnon talli ja vara-auto että ehtis tekemään tuon kolopallon talven aikana edustavammaksi. Projektit vaan yleensä tuntuu laajenevan vähän odotettua isommiksi. Ja odotettua vaikeammiksikin. Sitten kun sen voisi saada jopa myytyä voisi sitten siirtyä tälle osastolle. joku 2.5 koneelline ja asiallisen näköinen pienempikoppainen voisi olla vallan passeli Tosin farmari tai paku olis paljon käytännöllisempi töiden puolseta. Liikaa vaihtoehtoja yksinkertaiselle mielelle....
diipa daapa...