W124 500:sen omistajat huom!

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

W124 500:sen omistajat huom!

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Muutama kysymys, toivottavsti mahdollisimman moni omistaja vastaa...

1. Minkä asteinen termari eli missä lämmöt normaalisti?
2. Mihin asti lämmöt nousevat kaupungissa lämpöisellä kelillä?
3. Missä lämpötilassa sähköflektit lähtevät päälle?
4. Kuinka nopeasti lämmöt laskevat kuumalla ilmalla siis maksimista johon ne nousee?
5. Onko automaatti vai manuaali-ilmastointi?
6 Onko ilmastoinnilla vaikutusta lämpöjen nousuun?
7. Laskeeko lämmöt matka-ajossa jos ovat nousseet ennen sitä?
8. Onko moottoritila mielestänne kuuma, aika kuuma vai helvetin kuuma aina ajon jälkeen?
9. Onko jäähdyttimen ylävesiletkussa kova paine vai pystyykö puristelemaan ajon jälkeen ihan normaalisti(mikäli ei polta sormia)?
10. Nostaako lämpöjä matka-ajon jälkeen kun ajaa taajamassa hiljempaa? Mihin asti?
11. Onko ollut jotain ongelmia lämpöjen suhteen? Miten korjattu?

Ihan vaan ajattelin kysellä koska kukaan ei tunnu tietävän edes merkkiliikkeissä noista lämpöasioista, jne... Ihan mutua tulee aina ja kukaan ei sano samaa :roll:
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

En erittele sen tarkemmin kysymyskohtia, vaan yritä poimia tekstistä vastauksia...

Itsellä ei nouse kuin reiluun 80, eli mittarin verran yli. Todella harvoin menee seuraavalle viivalle (100?), vaan jää aina mittarin verran alle. Tämä tapahtuu vain, jos ajaa todella kovaa (pidempi matka reilua nopeutta) ei sinällän nouse, vaikka kaupungissa ajelisi muita kiusaten liikennevaloista. (ja jos ajaisi autolla ja seuraisi tuota lämpöä, niin voisi tarkemmin sanoa. Tämä hieman mutua..)

Sen tarkemmin en ole katsellut lämpöjen elämistä, mutta jos ovat nousseet, niin kyllä ne isolla tiellä lähtee laskuun ja tasaantuu siihen 80 paikkeille.

Autohan oikein hohkaa kuumaa ympäristöönsä, kun sen pysäyttää, eli lämpimiä tuulahduksia on kyllä vaikka ei ihan vieressä seisoisikaan. Tämän voi todeta ajamalla auton talliin, jossa lämpöä 18c ja hetken päästä konepelti auki 23, tallin koko reilu 50neliötä ja ovet kiinni.

Ilmastointi päällä taikka pois ei ole vaikutusta. Tosin ilmastointi päällä, niin saattaa hieman apua tulla niistä lisäpuhaltimista, eivät kait muuten lähde päälle..?

Itse olen tehnyt niin, että tullessani kotia päin, niin lämmöt puhaltimesta täysille, niin tipauttaa lämpöjä alle 80. En tiedä kuinka paljon saa kuumuutta tuolla tavalla pois konehuoneesta, mutta kaikki keinot jolla saa sähköjohtosarjan elin ikää pidennettyä on pakko käyttää.. Tyyppivikana sinällään tuo kuumuus konehuoneessa, joka osa syyllisenä on muutamiin vikoihin. (Koputtaa puuta..)

Mutta kun kerta välillä käyt Kouvolassa, niin ole yhteyksissä, niin käydään heittämässä lenkki tuolla miun autolla, niin sitten on vertailu kohtaa. Huoltoliikkeet eivät varmaan osaa heittää kuin hyviä arvauksia, harva tuollaisiin on törmännyt ja eroja eri malleissa aina.

Toisaalta, tuossa välillä on huollettavana 300CE-24V, jossa lämmöt nousee mittarin mukaan ainakin todella nopeasti, eli pienellä tyhjäkäynnillä ovat jo melkein 80:ssä ja heti ajoon lähdettyä yli ja menee nopiasti sinne 100 keikkumaan. Omassa autossa saa ajaa kesälläkin useamman kilometrin, ennenkuin on siellä normilämmössä.

Tuosta lie mitään irti saa...
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

No minäpä heitän omat tulokset:

Testilenkki noin 30km, vaihtelevaa ajoa mutta ei kuitenkaan yli 110km/h eikä kovia kiihdyttelyjä ja keli aurinkoinen noin 27°C

(vastaan niinkuin kysytään)

1. Termari on 80°C (vaihdettu ja muulla asteella ei alkuperäisiä ole) mutta mittarissa melkein kokoajan viisarin yli 80°C
2. Ei ollut suoranaista kaupunkiajoa mutta ei nouse tuosta normaalista kuin se viisarin enemmän (jääden kuitenkin alle 100°C)
3. Tällä reissulla ei letit lähteneet pyörimään Huom! ilmastointi tällähetkellä pois käytöstä :evil:
4. Ei tietoa nopeastikko olisi letit lämpöä pudottaneet, mutta ajossa laskee melkein sitämukaa kun nopeus nousee hitaasti kiihdyttäen
5. Manuaali-ilmastointi
6. Järjestelmä tällähetkellä tyhjä (odotellut oikeaa kuivaajaa joka on kyllä jo hyllyssä, mutta keskiviikkona vasta asennus) edelliskesästä muistelisin että nosti noin 100°C hitaasti ajaen jolloin letit heräsivät ja sen kyllä kuuli :) tosin termostaatti oli viallinen(jälkeenpäin huomattu). Ja viime kesänhän tuo olikin telakalla moottoripuolen ongelmien takia :evil:
7. Kyllä laskee
8. Aina ajon jälkeen helvetin kuuma (mittasin Fluken infrapunalämpömittarilla ympäri konehuonetta ja koneen päällä vaihdellen 65-85°C ja pakosarjassa heti ajon jälkeen 190°C elikkä hyvin hohkaa!)
9. On kova paine ja polttaa sormia (mittasin 87°C letkun päältä)
10. En havainnut tuollaista ja todellisesta kaupunkiajosta en muista (Täältä Härmästä on niin pitkä kaupunkiin)
11. Ei muutakuin talvella autoa kokeiltaessa lämmöt ei noussut millään yli 60°C joka korjattiin vaihtamalla termostaatti ja nyt pysyy talvella tasan 80°C. Niin no tosin viimekesänä moottoria korjaamolla käytellessä huomasin että tuo taitaa olla aika herkkä palamaan :!:
kun puolituntia joutokäyntiä käytyä alkoi nousemaan outo kumin haju nenään ja vilkaisu auton alle :arrow: savua kattien päältä suojapellien ja pohjan välistä :shock: jolloin minä pystyyn, autoon sisälle ja kone seis. Asentaja häjynä tivaamaan syytä sammutukselle kun hyvä testaus keskeytyi johon minä järkyttyneenä ja samalla tyynenä totesin että taitaa auto ruveta palamaan :( En ole muuten ikinä nähnyt niin liukasliikkeistä autosähkömiestä kun hän juoksi ympäri hallia etsien vesiletkua ja kun sai letkun seinään niin samaa juoksua ympäri hallia kastellen samalla seinät, muut korjattavana ollet autot ja pari tietokonetta :? Samalla minä suoritin elämäni nopeimman takapenkkien irroituksen (noin 1 sekuntti) ja totesin lattian, kardaanitunnelin yms. olevan aivan helvetin kuuma ja outoa palaneen hajua nousi niistä bitumi äänieristeistä jotka olivat liikuteltavassa muodossa.

No terävänä letkun saatuani maahan makaamaan ja kattien päälle vettä niin että riittää (turkkilainen saunakin kalpenee sen höyryn rinnalla) ja saatiin auto jälleen inhimillisen lämpöiseksi, tosin jälkeenpäin jännittelin kattien kohtaloa, mutta ainakin vielä toimii :| Ja onneksi ei tullut mitään vakavempia vaurioita autolle eikä korjaamolle.

Joten jälleen kokemuksesta voin kertoa että älkää käyttäkö W124 500sarjan autoja kesällä paikallaan oiken montaa miinuuttia :!:

Nyt mittailin samaisen testilenkin päätteeksi kattien lämmön 138°C mutta en tiedä mihin nousee jos oikein polkaisee muutaman kilometrin

Lopuksi kysyisin onko muut huomanneet kardaanitunnelin lämpenävän aika mukavasti (varsinkin siitä kattien kohdalta takapenkin edestä) hiljaa ajaessa? vai onko tullut itsestä vainoharhainen tapahtuneen johdosta :oops:
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Outoa vai normaalia?

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Siksi näitä kyselinkin kun tuntuu tuo auto "syttyvän" tuleen aina siloin tällöin. Kardaanitunneli on kuuma siitä vaihdevivulta takapenkeille asti. Muutamia kertoja on käynyt niin että jostain tulee nestettä(ei öljyä) pakoputkille siihen kattien eteen. Nousee melkoiset höyryt ja tuntuu kuin auto syttyisi tuleen. Ilmastoinnin kondensiovettä kai koska mitään öljyä se ei ole.
Välillä "höyrysavua" tulee vähän ja toisinaan losottelun jälkeen paljonkin. Matka-ajon jälkeen tätä on tapahtunut.

Mersun merkkihuollossa sanoivat että auton lämmöt on normaalit jos ne on alle 120-astetta :roll: . Eli kun tuo omani pitää välillä ilmastointi päällä lämmöt siellä 110 hujakoilla niin minusta se ei enää ole normaalia. Ilman ilmastointia ei nosta satasta ylemmäs(karvan alle sata koko ajan), mutta heti kun laittaa ilmastoinnin niin..... Tuntuu että nuo sähköflektit ei toimi ajaessa tai siis vauhdissa. Paikallaan kaikki toimii kuten pitääkin, visko ja sähköflekti siis. Termarin ajattelin uusia jos se vaikka on vielä alkuperäinen.

Koska noiden 500:sten moottoritila käy noin kuumana ovat KAIKKI kumiletkut mukaanlukien alipaineletkut ja ruiskunjohtosarjat aika lopussa. Omaani olen vaihdattanut lähes kaikki. Viimeisimpänä nuo alipaineletkut ja ruiskunjohtosarjan.
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
piippu
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 491
Liittynyt: Ke 08.12.2004 00:59
Paikkakunta: Härmä/Forssa

Viesti Kirjoittaja piippu »

No nyt rupeaa kuulostamaan tutulta :D :( Joo kyllä välillä oikein hirvittää kun sitä kuumaa puskee joka reijästä (en tarkoita ruostetta) mitä autosta löytyy, ja asiaa kokemattomalle tiedoksi että viimeksi tuollaista lämpöä "tunsin" ollessani kaverillani huollossa jyskälässä ja huoltoon tullessa mitsu huokui vähän samaan tyyliin :arrow: Todella kuuma

Mutta mutta, pitäiskö kokeilla tuota lämmönlasku potikkaa mikä löytyy tuolta linkin alkupäästä http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_S500.html kunhan olisi joku kuka tuon tekisi (ainakin minulle kun ei tuo elektroniikka puoli ole niitä vahvimpiani :oops: )

edit. Äh tuo olikin muuttunut maksulliseksi potikaksi kun ennen oli rakennus ohjeet yleisesti jaossa eikä käsittänyt niitä sieltä silloin tallennella
-94 E500 Limited Edition
-03 W220 320CDI
Avatar
rainerb
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 268
Liittynyt: Ma 06.02.2006 10:02
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja rainerb »

piippu kirjoitti: Mutta mutta, pitäiskö kokeilla tuota lämmönlasku potikkaa mikä löytyy tuolta linkin alkupäästä http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_S500.html kunhan olisi joku kuka tuon tekisi (ainakin minulle kun ei tuo elektroniikka puoli ole niitä vahvimpiani :oops: )

edit. Äh tuo olikin muuttunut maksulliseksi potikaksi kun ennen oli rakennus ohjeet yleisesti jaossa eikä käsittänyt niitä sieltä silloin tallennella
Eikös se ole tämä?

http://pages.prodigy.net/jforgione/MB_CTS.html

Näyttäisi olevan lähes pelkkä vastus jäähdytysnesteen anturilla, jolla saadaan flektit kuvittelemaan, että moottori on kuumempi kuin todellisuudessa?
------
W124 300 TD -92
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Tuollaista linkin systeemiä olen omaani miettinyt. Sähköhommat ei onnistu täälläkään joten kukas laittaisi vaikka minulle ja Piipulle tuollaiset :idea: :?:
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
kimlahti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 148
Liittynyt: Ti 11.05.2004 16:18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja kimlahti »

Eikait tuon vastuksen laittaminen ole kummoinen homma, jos satutte Oulussa päin liikkumaan. ;)

-Kimmo-
-03 W220.184
-87 951
-08 3.6 Vogue
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja pt »

Aki H. kirjoitti:Tuollaista linkin systeemiä olen omaani miettinyt. Sähköhommat ei onnistu täälläkään joten kukas laittaisi vaikka minulle ja Piipulle tuollaiset :idea: :?:
Onnistuu Kouvolassa. Ei ole kuin vastus kiinni-homma (nopeasti katoin pelkän kuvan, joten jos tekstissä jotain muutakin, niin pitää tarkastella illalla..)
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Samalla vois tutkailla noita autojakin...

Viesti Kirjoittaja IsoE »

Pitää kattoa joku hetki jolloin onnistuu. Hommaatko tykötarpeet? Mitä maksaa tommonen homma? Privalla voidaan sopia tarkemmin...
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Avatar
pt
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1238
Liittynyt: Ma 27.10.2003 17:47
Paikkakunta: Kouvola

Re: Samalla vois tutkailla noita autojakin...

Viesti Kirjoittaja pt »

Aki H. kirjoitti:Pitää kattoa joku hetki jolloin onnistuu. Hommaatko tykötarpeet? Mitä maksaa tommonen homma? Privalla voidaan sopia tarkemmin...
Jos mahdollista, niin hommaan osat.

Periaatteessa viikonloppuina käy minulle, joten laita kalenteripäiviä, jolloin olet täälläpäin. Laita yv:tä.

Jos yrittäisi ensi viikolla ehtiä osia kaivelemaan valmiiksi, niin sittenhän se ois tekemistä vaille valmista, katsotaan millaista kiirettä pitää...
W903 316cdi
W124 500E
Dodge Stealth R/T TT
Mustang '72 Convertible
Avatar
IsoE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1338
Liittynyt: Pe 07.11.2003 21:36
Paikkakunta: Täs pellon reunalla
Viesti:

Viesti Kirjoittaja IsoE »

OK! Tässä on viikonloppuisin ohjelmaa aina, mutta jos ajelisin päiväseltään joku lauantai. Duunissa ainakin ensi lauantain(14.07) eli vaikka seuraavana 22.07 voisin tulla :idea:
Ex:
204.208
124.083
124.036
201.028
202.089
Vastaa Viestiin