W201 M111 Kompressor + Turbo
Se on limittäin ja kiristys vanteella. Kotelo ja solki on tehty kahden millin sähkösinkitystä aineesta ja hitsattu tigillä. Sivuputki on kakituumaista pakoputkea. Vanteen holkit on tehty sorvilla, pultti on sentään tehty tehtaassa ;-)Sergey kirjoitti:Mäki tarvin tollasen painekotelon, milläs tavalla se on kiinni tossa k-jetis... päittäin vai limittäin ja kiristys vanteella?
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Komeita laippoja saanu aikaseks
Tälläistä löyty mosselman satseille. Sielläkin satseissa mukana joku regulaattori Ruotsia täytyy vain osata.. Kuvat siellä on sitte mallikuvia..
http://www.stylingkompaniet.com/shop/ca ... 8146fb1805
Tälläistä löyty mosselman satseille. Sielläkin satseissa mukana joku regulaattori Ruotsia täytyy vain osata.. Kuvat siellä on sitte mallikuvia..
http://www.stylingkompaniet.com/shop/ca ... 8146fb1805
Turbon asennus
Viikonloppuna rutistettiin noin 26 tuntia ja asennettiin turbo paikoilleen.
Tässä osa palapelistä ennen asennusta:
Lopputulos on tämännäköinen edestä (ilmalevy poistettu jäähdyttimen vierestä)...:
oikealta...:
ja vasemmalta:
Ensimmäiset ajotuntumat ovat positiiviset. Alakierroksille on tullut reilusti lisää vääntöä ja liikkeellelähtö sujuu ripeämmin. Sytytys on alkuperäisessä asennossaan, seuraavaksi alkaa seosten ja ahtopaineen hienosäätö. Ahtoilman jäähdytystä pitää myöskin harkita. Tehokkaampi jäähdytin sähköflektillä odottaa myös asennustaan.
tomant
Tässä osa palapelistä ennen asennusta:
Lopputulos on tämännäköinen edestä (ilmalevy poistettu jäähdyttimen vierestä)...:
oikealta...:
ja vasemmalta:
Ensimmäiset ajotuntumat ovat positiiviset. Alakierroksille on tullut reilusti lisää vääntöä ja liikkeellelähtö sujuu ripeämmin. Sytytys on alkuperäisessä asennossaan, seuraavaksi alkaa seosten ja ahtopaineen hienosäätö. Ahtoilman jäähdytystä pitää myöskin harkita. Tehokkaampi jäähdytin sähköflektillä odottaa myös asennustaan.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Kiitos kommenteista. Turboon kuuluvan alkuperäisen nipan sisäreikä oli noin kolme mm ja tuo jarruputki on mitoiltaan samaa suuruusluokkaa. Ehkä se voisi olla pykälää isompi. Se on hehkutettua kuparia, mutta värinänkestosta en osaa sanoa.sunbeam kirjoitti:Turbolle tuleva öljyputki kannattais vaihtaa isompaan, jotain 6-8mm sisäreijältä ja tekis paineenkestävästä letkusta ei ainakaan värise poikki
Muuten olette tehny siistejä osia
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Laitappa se cooleri Mäki hain romikselt mun remmiahtimen jatkoks pienen Nissan 300ZX coolerin ja tehot nousi pelkästään se lisäämällä 20hp. Säädötkään ei oo koojetis aivan kohillaan viel.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Jäähdytin on harkinnassa, paineilman viileneminen toisi enemmän säätövaraa seoksiin ja sytytyshetkeen. Tällä hetkellä on peruslambda joutokäynnillä ja osakuormalla säädetty arvoon 0,9 ja EZL-KAT -sytytyksen maksimiennakko on noin 19 astetta (norm. 25).Sergey kirjoitti:Laitappa se cooleri :) Mäki hain romikselt mun remmiahtimen jatkoks pienen Nissan 300ZX coolerin ja tehot nousi pelkästään se lisäämällä 20hp. Säädötkään ei oo koojetis aivan kohillaan viel.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Ajokokemuksia ja hienosäätöä
Turbo toimii hyvin. Ensimmäiset varovaiset vedot noin 3/4-kaasulla (ei kickdowniin asti) antoi 0-100 ajaksi 9,0 eli kolme sekuntia lähti ajasta pois. Nakutuksen vuoksi ei kaikkea voinut laittaa peliin. Tämän jälkeen on peruslambda pudotettu arvoon 0,9 ja sytytystä myöhennetty 6 astetta (max 25 -> 19 astetta) vakioon verrattuna. Nyt on nakutus osakaasulla aika hyvin kurissa. Tyhjäkäyntipiirin ja huohotusletkuja on muutettu ja kiinnitetty paremmin.
Painemittari näyttää tyhjäkäynnillä 0,5 baria alipainetta ja ajaessa paineet vaihtelevat alueella -0,7...+0,7 bar. Hukkaportin kellon pitäisi olla 0,4 barin. Johtuukohan korkeampi ahtopaine ahtaasta pakoputkiston takaosasta vai siitä, että hukkaportti ei ilmeisesti aukea kokonaan? Joka tapauksessa auto on kuin uudesti syntynyt ja ajamista sekä kiihtyvyyttä voi luonnehtia sanalla "miellyttävä". Kaupunkiajossa auto toimii yhtä hyvin kuin ennen eli sillä voi ajaa kävelyvauhtia. Säätö- ja koeajotoimet jatkuvat....
tomant
Painemittari näyttää tyhjäkäynnillä 0,5 baria alipainetta ja ajaessa paineet vaihtelevat alueella -0,7...+0,7 bar. Hukkaportin kellon pitäisi olla 0,4 barin. Johtuukohan korkeampi ahtopaine ahtaasta pakoputkiston takaosasta vai siitä, että hukkaportti ei ilmeisesti aukea kokonaan? Joka tapauksessa auto on kuin uudesti syntynyt ja ajamista sekä kiihtyvyyttä voi luonnehtia sanalla "miellyttävä". Kaupunkiajossa auto toimii yhtä hyvin kuin ennen eli sillä voi ajaa kävelyvauhtia. Säätö- ja koeajotoimet jatkuvat....
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mitäs teit tyhjäkäyntipiirille? Mul o edellee ongelmia vähä tuon pikkusen korkeen tyhjäkäynnin kanssa. Alkaa heijaamaan 800-1200 jos säätää tonnin kieppeille, nyt siis 1300, niin ei sammu vahingos. Ei se käyttöä estä mutta katsastusmies ei tykkää siitä. Painemittari sanoo -0,8/+0,5bar. Valtaosa ajastahan tuo on alipaineella.
Välijäähyl saisit muuten ton nakutuksen varmaa kokonaan pois, tai pitkien ylämäkivetojen loppuvaihees saattais viel esiintyä, mutta ei normiajossa. Ja potentiaalia siis lisää.
Välijäähyl saisit muuten ton nakutuksen varmaa kokonaan pois, tai pitkien ylämäkivetojen loppuvaihees saattais viel esiintyä, mutta ei normiajossa. Ja potentiaalia siis lisää.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Tyhjäkäyntipiiri toimii sinänsä hyvin. Auto käy tyhjää noin 700 kierroksella kuin kello edelleen eli turbo ei vaikuta siihen mitenkään. Ongelmaksi on tänään muodostunut se, että ilmamäärämittarista tyhjäkäyntisäätimelle menevä kumiletku ei pysy kiinni kun paine nousee tarpeeksi. Seuraavakai pitää avata ilmamäärämittari ja tutkia asiaa tarkemmin. Jos letkun kiinnitystä ilmamäärämittarin kumiseen alaosaan ei saa parannettua, täytynee tukkia sen reikä ja tehdä uusi lähtö letkulle toiseen paikkaan.Sergey kirjoitti:Mitäs teit tyhjäkäyntipiirille? Mul o edellee ongelmia vähä tuon pikkusen korkeen tyhjäkäynnin kanssa. Alkaa heijaamaan 800-1200 jos säätää tonnin kieppeille, nyt siis 1300, niin ei sammu vahingos. Ei se käyttöä estä mutta katsastusmies ei tykkää siitä. Painemittari sanoo -0,8/+0,5bar. Valtaosa ajastahan tuo on alipaineella.
Samoin minulla pääosan ajosta aipaineella, vain reilummassa kiihdytyksessä ja vastamäissä menee ahdon puolelle.Sergey kirjoitti:Painemittari sanoo -0,8/+0,5bar. Valtaosa ajastahan tuo on alipaineella.
Kävin purkaamossa katsomassa välijäähyjä, mutta pyysivät 90 egee jäähystä, jonks kenno oli mitoiltaan 360 x 140 x 75. Tuntuu pieneltä, vaikka onkin pienet paineet. Täytyy kysellä vielä Saabi-foorumilta, jos siellä olisi Saab 9000:sen jäähyjä liikenteessä.Sergey kirjoitti:Välijäähyl saisit muuten ton nakutuksen varmaa kokonaan pois, tai pitkien ylämäkivetojen loppuvaihees saattais viel esiintyä, mutta ei normiajossa. Ja potentiaalia siis lisää.
tomant
Viimeksi muokannut tomant, Ke 26.09.2007 18:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Nojoo toi mun Nissan jäähy on sentin poiketen saman kokonen ja hintaa oli 20€. Mun oli kans pakko laittaa kaikki lähdöt uusiksi kumiin. Hain veneliikkeestä messinkisiä putken läpivientejä 3/8, 1/2 ja 1 tuumasia. Bypassille tuuma, tyhjäkäynnille muistaakseni puolituumaa ja... öö ja joku kolmas 3/8 tuumanen. Tein niin ahtaan reijän, että työntämäl ei menny läpi, vaan joutui kiertämään. Ja Sicaflexiä tiivisteeksi.
Otin varalta tollasia missä on ura O-renkaalle, jos joutuu peltiin laittamaan, mutta ei tarvinut.
linkki Maritim kuvaston ko. sivulle. Maritimissä noi kaikki o pari euroo kalliimpia ku Biltemassa, vaikka iha samoja.
Otin varalta tollasia missä on ura O-renkaalle, jos joutuu peltiin laittamaan, mutta ei tarvinut.
linkki Maritim kuvaston ko. sivulle. Maritimissä noi kaikki o pari euroo kalliimpia ku Biltemassa, vaikka iha samoja.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Miten kiinnitit letkun läpivientiin? Meneekö letku läpiviennin päälle ja klemmarilla kiinni?Sergey kirjoitti:Nojoo toi mun Nissan jäähy on sentin poiketen saman kokonen ja hintaa oli 20€. Mun oli kans pakko laittaa kaikki lähdöt uusiksi kumiin. Hain veneliikkeestä messinkisiä putken läpivientejä 3/8, 1/2 ja 1 tuumasia. Bypassille tuuma, tyhjäkäynnille muistaakseni puolituumaa ja... öö ja joku kolmas 3/8 tuumanen. Tein niin ahtaan reijän, että työntämäl ei menny läpi, vaan joutui kiertämään. Ja Sicaflexiä tiivisteeksi.
Otin varalta tollasia missä on ura O-renkaalle, jos joutuu peltiin laittamaan, mutta ei tarvinut.
linkki Maritim kuvaston ko. sivulle. Maritimissä noi kaikki o pari euroo kalliimpia ku Biltemassa, vaikka iha samoja.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Tässä ongelman ydin. Tyhjäkäyntisäätimeen menevä letku irtoaa ilmamäärämittarista nipan kera tai ilman. Nippa on niin lyhyt, ettei siihen saa letkua kunnolla klemmarilla kiinni. Sergeyn läpivientiä täytyy selvitellä tarkemmin.
Lisää kuvia löytyy projektin kotisivulta.
tomant
Lisää kuvia löytyy projektin kotisivulta.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Joo kyllä, letku meni siihen suoraan päälle ja kahel järeel klemmarilla kiinni. Toho reikään pitäs sopia joku noista läpivienneistä, kuha vaa muistas että mikä koko.
Se läpiviennin kierreosahan on 6-7cm pitkä, ite sahasin siitä pois niin jäi vielä 4cm tilaa kahdelle klemmarille. Kaks laitoin siks, että se on nii vittumaises paikassa ja jos se irtoaa niin... Ei oo irronnu viel vaikka on kilsoi takana jo monta tuhatta.
Eli sopiva läpivienti tuolta sisäpuolelta ulos, väliin asianmukaiset tiivisteet ja ulkopuolelle mutteri tiukkaan ja letku päälle. Tos kaava
Noita läpivientei saa sitten Nylon, Messinki, Alumiini ja RST.
Se läpiviennin kierreosahan on 6-7cm pitkä, ite sahasin siitä pois niin jäi vielä 4cm tilaa kahdelle klemmarille. Kaks laitoin siks, että se on nii vittumaises paikassa ja jos se irtoaa niin... Ei oo irronnu viel vaikka on kilsoi takana jo monta tuhatta.
Eli sopiva läpivienti tuolta sisäpuolelta ulos, väliin asianmukaiset tiivisteet ja ulkopuolelle mutteri tiukkaan ja letku päälle. Tos kaava
Noita läpivientei saa sitten Nylon, Messinki, Alumiini ja RST.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Alkuperäinen reikä on sellaisessa kohdassa, että kumin sisäpuoli ei ole tasainen vaan kalteva. Ihan tuon kaavan mukaan ei läpivientiä pysty laittamaan. Ajattelin ensiksi kokeilla messinkistä 19 mm:n letkun kaksoisnippaa, johon saa kunnolla klemmarit letkun puolelle. Kumikotelon puoli jää hieman kysymysmerkiksi. Messinkinippa on pidempi kuin alkuperäinen muovinippa, joten sen voisi työntää pidemmälle sisään ja tiivistää jollain öljynkestävällä töhnällä.Sergey kirjoitti:Joo kyllä, letku meni siihen suoraan päälle ja kahel järeel klemmarilla kiinni. Toho reikään pitäs sopia joku noista läpivienneistä, kuha vaa muistas että mikä koko.
Se läpiviennin kierreosahan on 6-7cm pitkä, ite sahasin siitä pois niin jäi vielä 4cm tilaa kahdelle klemmarille. Kaks laitoin siks, että se on nii vittumaises paikassa ja jos se irtoaa niin... Ei oo irronnu viel vaikka on kilsoi takana jo monta tuhatta.
Eli sopiva läpivienti tuolta sisäpuolelta ulos, väliin asianmukaiset tiivisteet ja ulkopuolelle mutteri tiukkaan ja letku päälle. Tos kaava :)
[ http://www.anjovisio.net/sergey/auto/lapi.gif ]
Noita läpivientei saa sitten Nylon, Messinki, Alumiini ja RST.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Mullakin on noi nipat n. 2,5" halkasijan soikeassa kumipalikassa kiinni. Noiden kaulus on sen verta iso, että se pysty vetämään aika isonkin viisteen tiiviisti kiinni, omassa yks n 30asteen viiste ja se piti litistää 10mm toiselta reunalta että pääsi tasoihin toisen reunan kanssa.
Tässä vielä kuva tosta 3/8 läpiviennistä... se o ainoo josta saa kuvan, muut on piilossa.
Tässä vielä kuva tosta 3/8 läpiviennistä... se o ainoo josta saa kuvan, muut on piilossa.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
OK, Sergey. Ajattelin omassa virityksessä kokeilla liimata messinkinipan pikaliimalla kumikoteloon kiinni, jotta kiinnitys kestäisi painetta. Avattava läpivienti voisi olla fiksumpi, mutta toisaalta avaamistarvetta (toivottavasti) ei tule.
Onko sinulla muuten tyhjäkäyntipiirin ilmanotto ennen ilmamäärämittaria? Tällöin KE-Jetti ei osaa annostella polttoainetta oikein tyjäkäynnillä, koska se ei tiedä ilmamäärää. Mersussa tyhjäkäyntipiiri alkaa ilmamäärämittarin jälkeen ennen kaasuläppää ja päättyy tyhjäkäyntisäätimen kautta imusarjaan ennen ruiskun suuttimia.
tomant
Onko sinulla muuten tyhjäkäyntipiirin ilmanotto ennen ilmamäärämittaria? Tällöin KE-Jetti ei osaa annostella polttoainetta oikein tyjäkäynnillä, koska se ei tiedä ilmamäärää. Mersussa tyhjäkäyntipiiri alkaa ilmamäärämittarin jälkeen ennen kaasuläppää ja päättyy tyhjäkäyntisäätimen kautta imusarjaan ennen ruiskun suuttimia.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Automaatin alipaineohjaus turbon kanssa
Onko joku törmännyt tällaiseen ongelmaan automaattivaihteiston toiminnassa bensaturbon kanssa? Automaatti 722.4 vaihtaa erittäin nätisti ja ilman nykäystä kiihdytyksessä, kun paine on ahdolla tai pienellä alipaineella. Sen sijaan pintakaasulla ajaessa, jolloin alipaine on luokkaa 0,5...0,3 bar, vaihto 2->3 ja erityisesti 3->4 on kuin lekalla löisi vaihteen päälle. Vaihto 3->4 tapahtuu S-asennossakin noin 50:n nopeudessa. En haluaisi säätää laatikon vaihtoja löysemmäksi, jotta se toimisi hyvin veto päällä. Voisiko automaatin ohjausta jotenkin muuttaa siten, että se toimisi sekä alipaineen että ahtopaineen vallitessa?
tomant
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Re: Automaatin alipaineohjaus turbon kanssa
Eikös automaatti ota tässä tapauksessa (laatikolle taitaa mennä violetti putki) imusarjasta tai määrämittarista painetunnistusta normaalisti? Jos vain kokeilisi ottaa kyseisin tunnistuksen suodattimen ja turbon välisestä putkesta?tomant kirjoitti:Onko joku törmännyt tällaiseen ongelmaan automaattivaihteiston toiminnassa bensaturbon kanssa? Automaatti 722.4 vaihtaa erittäin nätisti ja ilman nykäystä kiihdytyksessä, kun paine on ahdolla tai pienellä alipaineella. Sen sijaan pintakaasulla ajaessa, jolloin alipaine on luokkaa 0,5...0,3 bar, vaihto 2->3 ja erityisesti 3->4 on kuin lekalla löisi vaihteen päälle. Vaihto 3->4 tapahtuu S-asennossakin noin 50:n nopeudessa. En haluaisi säätää laatikon vaihtoja löysemmäksi, jotta se toimisi hyvin veto päällä. Voisiko automaatin ohjausta jotenkin muuttaa siten, että se toimisi sekä alipaineen että ahtopaineen vallitessa?
tomant
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Re: Automaatin alipaineohjaus turbon kanssa
Kiitos vihjeestä, AK47! Alipaineletkuja räplätessäni huomasin, että yksi letku oli kokonaan irronnut alapäästään. Tumma letku (muoviputki) lähtee kolmossylinterin imuputkesta U:n muotoisesta kumiletkun pätkästä. Ilmeisesti kyseessä on juuri vaihteistoon menevä letku, eli ohjauspaine on ollut kokonaan kateissa laatikolta. Täytyypi kiinnittää ja katsoa, josko tilanne muuttuu.AK47 kirjoitti:Eikös automaatti ota tässä tapauksessa (laatikolle taitaa mennä violetti putki) imusarjasta tai määrämittarista painetunnistusta normaalisti? Jos vain kokeilisi ottaa kyseisin tunnistuksen suodattimen ja turbon välisestä putkesta?
Edit: Alipaineletkulle löytyi paikka moduaattorista mustan kumitutin yläpuolelta. Sain mielestäni letkun kiinni, vaikka olikin hiukka ahdas paikka. Koeajon perusteella vaihtaminen ei juurikaan muuttunut - edelleen vaihtaa nätisti veto päällä ja potkaisee pintakaasulla (alipaineella).
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Itsellä tuli sama ongelma heti ahtamisen jälkeen. Enkä jaksanut siihen sen enempää paneutua. Mutta ajan kanssa rupes tottuun siihe ja aina vaihdon yhteydessä vähä keventeli kaasua...kyllä sen kanssa oppi elämään.
kickdowni kannattaa kanssa vähä herkemmälle säätää, ei nakuttele niin herkästi, jos sellaista taipumusta on. Ja kai se voi vähä laatikon kestoikääkin pidentää.
kickdowni kannattaa kanssa vähä herkemmälle säätää, ei nakuttele niin herkästi, jos sellaista taipumusta on. Ja kai se voi vähä laatikon kestoikääkin pidentää.
Pintakaasulla ajaessa aiheuttaa kaasun keventäminen heti vaihdon isompaan ja kovalla nykäisyllä. Kiihdyttäessä veto päällä vaihto sujuu pehmeästivilpel kirjoitti:Itsellä tuli sama ongelma heti ahtamisen jälkeen. Enkä jaksanut siihen sen enempää paneutua. Mutta ajan kanssa rupes tottuun siihe ja aina vaihdon yhteydessä vähä keventeli kaasua...kyllä sen kanssa oppi elämään.
Alaspäin vaihto toimii hyvin kickdownila ja ilman. Kickdown toimii sähköisesti ja vetää rajoittimeen asti. Miten sitä voi säätää?vilpel kirjoitti:kickdowni kannattaa kanssa vähä herkemmälle säätää, ei nakuttele niin herkästi, jos sellaista taipumusta on. Ja kai se voi vähä laatikon kestoikääkin pidentää.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Alaspäin vaihto toimii hyvin kickdownila ja ilman. Kickdown toimii sähköisesti ja vetää rajoittimeen asti. Miten sitä voi säätää?
Itteellä oli ihan mekaanisesti vaijerilla, tosin oli kaasaripeli. Sitä säätämällä sai auton kyllä aika "herkäksi" eli vähänkin enemmän painamalla kaasua oli heti oikea vaihde silmässä
Itteellä oli ihan mekaanisesti vaijerilla, tosin oli kaasaripeli. Sitä säätämällä sai auton kyllä aika "herkäksi" eli vähänkin enemmän painamalla kaasua oli heti oikea vaihde silmässä
Voitelu- ja sytytysasiaa
Jarruputki ei kestänyt turbon voiteluputkena, vaan katkesi kiinnitysmuhvin tyvestä ilmeisesti tärinän väsyttämänä. Öljynpainemittari putosi joutokäynnillä kahteen kiloon, mutta pysyi kierroksilla kolmessa. Onneksi konepellin alta nouseva savu paljasti murtuman. Putki täytynee korvata punosletkulla. Lauantaina ei sellaista tunnu saavan mistään.
Sytytys on edelleen kuusi astetta myöhennetty ja lambda on 0,92. Seuraavaksi kokeilen öljynpainekellon (0,15 bar) ohjauksella sytkykarttojen valintaa siten, että alle rajapaineen on pelissä alkuperäinen ennakkokartta ja rajapaineen yläpuolella kuusi astetta myöhäisempi. EZL KATin vastusarvoja voi simuloida potentiometrillä ellei ECU tykkää huonoa sytytyskartan vaihtamisesta lennossa.
tomant
Sytytys on edelleen kuusi astetta myöhennetty ja lambda on 0,92. Seuraavaksi kokeilen öljynpainekellon (0,15 bar) ohjauksella sytkykarttojen valintaa siten, että alle rajapaineen on pelissä alkuperäinen ennakkokartta ja rajapaineen yläpuolella kuusi astetta myöhäisempi. EZL KATin vastusarvoja voi simuloida potentiometrillä ellei ECU tykkää huonoa sytytyskartan vaihtamisesta lennossa.
tomant
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Turbon voiteluletku vaihdettu teräspunoksella päällystettyyn teflon-letkuun, jonka pitäisi kestää. Väälijäähy edelleen mietintämyssyssä ja samoin sytytyksen ohjaus alkuperäisellä imuilman lämpötila-anturilla ja paineanturilla. Lisää tarinaa löytyy projektisivuiltaja konehuone näyttää tällä hetkellä tältä:
Kiihdytin 190E 201.024 1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Eikös tämä ratkeaisi kunnon klemmareilla? Itsellä on yksi täysin sileä kaulus vain 12mm leveä ja siinä en saanut kuin sellaisella kaksipuolisella kuusiokolokiristyksellä ja kitkasprayllä pysymään, yksipuoleisella kiristyksellä olevalla klemmarilla ei pysynyt myöskään. On pysynyt sen jälkeen kuin tauti. Sitten kun sen laitoin tuollaisen, niin alkoi muualta vuotamaan kunnes jokaiseen paikkaan tuli laitettua.tomant projektisivuillaan kirjoitti:Paineletkun kiinnitys on myös ongelmallinen. Tänään huomasin, että paineputki ei kestä 0.5 barin painetta, vaan kompressorin pää alkaa vuotaa.
Jos ymmärsin tekstin oikein...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021