W201 M111 Kompressor + Turbo

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
hoitokoti
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 87
Liittynyt: Su 10.07.2005 23:34
Paikkakunta: turku

Viesti Kirjoittaja hoitokoti »

kyllä sopii myös w201
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Hankin juuri purkuautosta 2.6:sen pääjarrusylinterin ja etujarrusatulat. Näihin tulee sitten 262 x 22 jäähdytetyt jarrulevyt. Vertailumalli on siis 190E - 2.6, jolloin selvinnee vähäisillä muutoksilla ennen muutoskatsastusta.

Onko teillä kokemusta tai numerotietoja automaatin 722.4 vääntömomentin- tai tehonkestosta? Vai pitääkö lahteä hankkimaan vahvempaa tai vahvistamaan laatikkoa? Toimiiko automaatti turbon kanssa. Voiko siinä käyttää dieselturbon osia (alipainepumppua?) vaihtojen ohjaamiseen normaaliajossa?

Toinen ongelma-alue on kickdown, joka kierrättää konetta 6000 kierrokseen asti ennen vaihtoa ylöspäin. Laatikko vaihtaa ihan nätisti kevyellä kaasulla, kun säädin sen vaijerin ohjeiden mukaisesti. Vaihtoraja pitäisi saada kickdownilla pudotettua tuonne 5000 kierroksen korville, joka sopisi tulevalle vääntöalueelle paremmin. Voiko kickdownin vaihtorajaa säätää? Forumin kirjoitusten perusteella en ole nähnyt tähän ratkaisua?

tomant
Hanssoni
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Ma 08.05.2006 22:27
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja Hanssoni »

Nythän on niin että noiden lisärikastussuuttimien laitto on yksi maailman yksinkertaisimmista jutuista kun vain tietää vähän...

Eli käykääs purkaamolla hakemassa subarun tyhjäkäyntisuuttimia, niissä on suoraan letkuliitäntä johon paineen voi pienellä haaroituksella ottaa suoraan päälinjasta, ja sitä ohjaamaan varaosaliikkeestä öljynpaineanturi joka laitetaan imusarjaan...

Noita öljynpaineantureita saa eri painelukemille, joten noita lisärikastuksia voi sitten käyttää useampiinkin ahtopaineen kohtiin jos haluaa enemmän ahtaa... (kilosta alkaa ilo =))
W201 pentsiini, nyt 3,0. Jatkojalostukseen hauskat kaasut ja eaton 62... ;)
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

tomant kirjoitti:Hankin juuri purkuautosta 2.6:sen pääjarrusylinterin ja etujarrusatulat. Näihin tulee sitten 262 x 22 jäähdytetyt jarrulevyt. Vertailumalli on siis 190E - 2.6, jolloin selvinnee vähäisillä muutoksilla ennen muutoskatsastusta.

Onko teillä kokemusta tai numerotietoja automaatin 722.4 vääntömomentin- tai tehonkestosta? Vai pitääkö lahteä hankkimaan vahvempaa tai vahvistamaan laatikkoa? Toimiiko automaatti turbon kanssa. Voiko siinä käyttää dieselturbon osia (alipainepumppua?) vaihtojen ohjaamiseen normaaliajossa?

Toinen ongelma-alue on kickdown, joka kierrättää konetta 6000 kierrokseen asti ennen vaihtoa ylöspäin. Laatikko vaihtaa ihan nätisti kevyellä kaasulla, kun säädin sen vaijerin ohjeiden mukaisesti. Vaihtoraja pitäisi saada kickdownilla pudotettua tuonne 5000 kierroksen korville, joka sopisi tulevalle vääntöalueelle paremmin. Voiko kickdownin vaihtorajaa säätää? Forumin kirjoitusten perusteella en ole nähnyt tähän ratkaisua?

tomant

miten meinaat katsastaa ton vehkees 2.6:seksi? ainakin vetarit on motonetin varaosalistan mukaan eri kuin 2.0/2.3?? joka on yksi dokumentti jolla meinaan todistaa vastaavuudet. eikös voimansiirtokin pidä olla mallisarjaa vastaava? kun kävin tiedusteleen konttorilta ja näin mulle sanottiin. joten tarvii tyytyä enintään 136 hevoseen! persdyno kyllä kertoo että vois olla vähä enemmän. mulla on suora letku ahtimelta kellolle joten paineita ei kai voi enää tiputtaa, ne on nyt alle 0.4. no tarvii sitte kai kuristella imupuolta. jarrut ja vakaaja on mulla 3.0:sta. jos on tarkkaa tiatoa asiasta nii kerro ihmeessä!!! dynoaika on viikonpäästä ja auto pelaa näillä säädöillä nii hienosti että ei viittis ruveta muutteleen!
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

En ole vielä selvittänyt voimansiirron muutostarpeita, vaan aloitan jarruista ja jousista. Motonetin hinnastossa ei mielestäni vetoakseleita ole eritelty moottorikoon mukaan. Eri katsastuskonttoreilla saattaa myös olla eri näkemykset tarvittavista muutoksista. Olen keskustellut vasta Ake:n teknisen neuvonnan kanssa, seuraavaksi täytyy ottaa yhteyttä paikalliseen katsastuskonttoriin.

tomant
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Automaatti 722.4 ja bensaturbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

Uudistan kysymykseni automaattivaihteiston ominaisuuksista:
tomant kirjoitti:Onko teillä kokemusta tai numerotietoja automaatin 722.4 vääntömomentin- tai tehonkestosta? Vai pitääkö lahteä hankkimaan vahvempaa tai vahvistamaan laatikkoa? Toimiiko automaatti turbon kanssa. Voiko siinä käyttää dieselturbon osia (alipainepumppua?) vaihtojen ohjaamiseen normaaliajossa?

Toinen ongelma-alue on kickdown, joka kierrättää konetta 6000 kierrokseen asti ennen vaihtoa ylöspäin. Laatikko vaihtaa ihan nätisti kevyellä kaasulla, kun säädin sen vaijerin ohjeiden mukaisesti. Vaihtoraja pitäisi saada kickdownilla pudotettua tuonne 5000 kierroksen korville, joka sopisi tulevalle vääntöalueelle paremmin. Voiko kickdownin vaihtorajaa säätää? Forumin kirjoitusten perusteella en ole nähnyt tähän ratkaisua?
tomant
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Automaatti 722.4 ja bensaturbo

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tomant kirjoitti:Uudistan kysymykseni automaattivaihteiston ominaisuuksista:
tomant kirjoitti:Onko teillä kokemusta tai numerotietoja automaatin 722.4 vääntömomentin- tai tehonkestosta? Vai pitääkö lahteä hankkimaan vahvempaa tai vahvistamaan laatikkoa? Toimiiko automaatti turbon kanssa. Voiko siinä käyttää dieselturbon osia (alipainepumppua?) vaihtojen ohjaamiseen normaaliajossa?

Toinen ongelma-alue on kickdown, joka kierrättää konetta 6000 kierrokseen asti ennen vaihtoa ylöspäin. Laatikko vaihtaa ihan nätisti kevyellä kaasulla, kun säädin sen vaijerin ohjeiden mukaisesti. Vaihtoraja pitäisi saada kickdownilla pudotettua tuonne 5000 kierroksen korville, joka sopisi tulevalle vääntöalueelle paremmin. Voiko kickdownin vaihtorajaa säätää? Forumin kirjoitusten perusteella en ole nähnyt tähän ratkaisua?
tomant
Kun kysyin asiaa JarkkoS.ltä niin sain vastaukseksi että 2.0E:n laatikko kestää tuommoisen pikkupiristyksen eli 150-175hp. Vahvistamalla sitten lissää.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ht=#274022

Taitaa nuissa olla keston määräävä se 722.4 osa ja mallikohtaiset pikkuerot sitten määrää loppunumerot???
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Automaatti 722.4 ja bensaturbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

AK47 kirjoitti:Kun kysyin asiaa JarkkoS.ltä niin sain vastaukseksi että 2.0E:n laatikko kestää tuommoisen pikkupiristyksen eli 150-175hp. Vahvistamalla sitten lissää.

http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... ht=#274022

Taitaa nuissa olla keston määräävä se 722.4 osa ja mallikohtaiset pikkuerot sitten määrää loppunumerot???
Kiitos infosta. Näyttää tuo 2.6:sen laatikko olevan samaa sukujuurta kuin 2.0, joten sen kanssa ei liene ongelmia tehonkeston eikä katsastuksen suhteen.

Kun vielä saisi säädettyä kickdownin vaihtokierroksia, löytyisikö siihen vinkkejä?

tomant
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Re: Automaatti 722.4 ja bensaturbo

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tomant kirjoitti: Kiitos infosta. Näyttää tuo 2.6:sen laatikko olevan samaa sukujuurta kuin 2.0, joten sen kanssa ei liene ongelmia tehonkeston eikä katsastuksen suhteen.

Kun vielä saisi säädettyä kickdownin vaihtokierroksia, löytyisikö siihen vinkkejä?

tomant
Senverran vielä laatikosta että tietty 200D:ssä on heikompi laatikko kuin 2.6E ja 2.5TD ja kuustoistavenaset. Tuossa 2.0 Bensassa oli muistaakseni myös joku osa alumiinista siellä sisällä, joka pitää vaihtaa teräksiseen, jotta kestää paremmin. Teholuvut siis tällä vahvistuksella sen mitä 0.4-0.5bar paineilla on luvassa. Sitten jos muuten vahvistetaan ja rempataan niin kestänee yli 200hp. Kuitenkin isot tehot (aina yli 400hp+ asti) on otettava 722.3 laatikon läpi jotta kestää ja nekin on vahvistettava.

Eikö vaihtokierroksiin tule yhtään muutosta vaijereita säätämällä? Riittäisikö vaijereiden säätö ja paineiden säätö jotta ajettavuus olisi mieleinen?

En ole perehtynyt tuohon w201 2.0 aut laatikkoon sen enempää, mutta käsittääkseni laatikko vaihtaa sen mukaan mikä on vaijereiden kireys ja imusarjan alipaine ja painetaanko kicdown nappulaa. Mitään sähköohjausta lukuunottamatta ehkä kickdownia (muistaakseni siellä on sähkökytkin) ei ole.

Miten mahtaisi mersu käyttäytyä jos kickdownin ja kaasupolkimen (siis itseasiassa kaasuläpän) liikkeitä muuttelisi? Siis kickdown painuisi jo pohjaan pienemmällä kaasulla? Kaiketi haluat että vaihtaa matalimmilla kierroksilla?

Tietysti joku voisi tehdä pikku virityksen joka tarkkailisi nouseeko kierrokst esim yli 4000rpm (valmiita antureitahan autossa jo onkin) jonka jälkeen kickdownia simuloiva pulssi olisi päällä. Sitten vielä oma kytkin orkkis KD-kytkimen rinnalle (tai oma KD valjastetaan uuteen käyttöön eli KD antaa suoraan 12v kylmäkäynnistyssuuttimelle ;) ).

Nämä nyt on semmoisia idean juuria ei näin varmaan kannata tehdä. Mutta kehittele itse lisää.

Ne jotka paremmin tietää voisivat korjata hetsiltään mahdolliset asiavirheet pois.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: Automaatti 722.4 ja bensaturbo

Viesti Kirjoittaja tomant »

AK47 kirjoitti:Eikö vaihtokierroksiin tule yhtään muutosta vaijereita säätämällä? Riittäisikö vaijereiden säätö ja paineiden säätö jotta ajettavuus olisi mieleinen?
Vaijerin säädöllä sain laatikon tottelemaan kaasua kevyessä ajossa. Lisäämällä kaasua saan pidettyä pidempään vaihteen pienemmällä ja hieman kaasua keventämällä saan laatikon vaihtamaan nätisti isommalle. Mutta kickdown-toimintaan vaijerin säätö ei vaikuttanut, vaan silloin menee joka vaihto 6000 kierrokseen asti (rajoitin?), mikä on turhan paljon, kun kone on hengetön noilla kierroksilla.
AK47 kirjoitti:En ole perehtynyt tuohon w201 2.0 aut laatikkoon sen enempää, mutta käsittääkseni laatikko vaihtaa sen mukaan mikä on vaijereiden kireys ja imusarjan alipaine ja painetaanko kicdown nappulaa. Mitään sähköohjausta lukuunottamatta ehkä kickdownia (muistaakseni siellä on sähkökytkin) ei ole.

Miten mahtaisi mersu käyttäytyä jos kickdownin ja kaasupolkimen (siis itseasiassa kaasuläpän) liikkeitä muuttelisi? Siis kickdown painuisi jo pohjaan pienemmällä kaasulla? Kaiketi haluat että vaihtaa matalimmilla kierroksilla?

Tietysti joku voisi tehdä pikku virityksen joka tarkkailisi nouseeko kierrokst esim yli 4000rpm (valmiita antureitahan autossa jo onkin) jonka jälkeen kickdownia simuloiva pulssi olisi päällä. Sitten vielä oma kytkin orkkis KD-kytkimen rinnalle (tai oma KD valjastetaan uuteen käyttöön eli KD antaa suoraan 12v kylmäkäynnistyssuuttimelle ;) ).
Kickdown toimii jotenkin sähköisesti, mutta en tiedä, miten voisin manipuloida ylöspäin vaihdon kierroksia. Jos sellainen konsti löytyisi, olisi taas yksi ongelma vähemmän ;-)

tomant
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Automaatin vaihtokierrosten hallinta

Viesti Kirjoittaja tomant »

Yritän kontrolloida automaatin vaihtokierroksia lisäämällä avaavan releen kickdown-kytkimen ja automaatin solenoidin väliin. Relettä ohjaa FMI 2.1 säädettävä vaihtovalo ( http://www.fmi.vtoy.fi/ ) . Näin pitäisi saada vaihtokierroksia alemmaksi säätämällä vaihtovalon kierroslukua vaikka kaasu on pohjassa ja polttoaineen syöttöä ei katkaista. Alkuperäinen säätöalue on 5000...10000 rpm, mikä on hieman korkea. Onneksi valmistaja lupasi pudottaa alarajaa noin 4000:een, eli hyvää asiakaspalvelua löytyi. Tämä vaihtokierrosten toiminta pelaa siis noin alueella 4000...6000. Rajoitin vaihtaa väkisin isommalle 6000 kierroksen kohdalla ja tämä toiminto säilyy edelleen. Härveli saapuu viimeistään ensi viikon alussa, jonka jälkeen pääsen testaamaan laitteistoa. Tuurilla voin saada jopa sen toimimaan, kunhan oikeat piuhat löytyvät ;-)

tomant
Avatar
Antti V
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1495
Liittynyt: To 03.06.2004 10:32
Paikkakunta: Naantali/Nummela

Viesti Kirjoittaja Antti V »

tomant kirjoitti:Onneksi valmistaja lupasi pudottaa alarajaa noin 4000:een, eli hyvää asiakaspalvelua löytyi.
Kyllä tuolta FMI:n puljusta todellakin saa aivan yksilöllistä palvelua, eikä he ensimmäiseksi sano, että ei onnistu, jos haluat jotain erikoista. Joskus kauan aikaa sitten tarvitsimme vaihtovaloa niin ylös-, kuin alaspäin vaihtoa varten, he ilmoittivat, että jos viikon saisi aikaa ja nythän se on heillä jopa tuotevalikoimassa.
SL AMG
S6 TFSI
T6 4motion
K 1600 GT
ex CLK AMG
ex ML 350 CDI

"Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.''
-Jope Ruonansuu-
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Automaattivaihteiston jäähdytys

Viesti Kirjoittaja tomant »

Vaihtovalo ja rele -viritys ei suostu vielä toimimaan, koska automaatti 722.4 vaihtaa täyskaasulla (kickdown-toiminta poistettuna käytösta) seuraavasti: 1-2 noin 4500 rpm, 2-3 noin 5200 ja 3-4 noin 5500. Vaijerin säätäminen ei vaikuta em. vaihtokohtiin. Asiaa selvitellään vielä.

Uutena asiana aion tehostaa sekä moottorin että automaatin jäähdytystä uusilla jäähdyttimillä ja sähköflekteillä. Tietääkö joku kumminpäin alkuperäisen öljynjäähdyttimen öljynkierto tapahtuu, kuskin puolelta apumiehen puolelle vai päin vastoin?

EDIT Kierto on kuskin puolelta apumiehen puolelle eli vasen -> oikea.

tomant
Viimeksi muokannut tomant, La 09.09.2006 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Projekti etenee maltillista vauhtia. Automaatin jäähdytin toimii lopulta siten, että öljyt pysyvät sisällä ;-) Tähänastisia vaiheita löytyy uusilta nettisivuiltani muutamalla kuvalla höystettynä.

tomant
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tuo katsastuksessa kummitteleva 20% tehosääntö sai minut ottamaan yhteyttä liikenneministeriöön, AKEen ja paikalliseen katsastusasemaan. Liikenneneuvos Kari Saari (joka on laatinut alkuperäisen päätöksen LM:ssä) kannattaa ajatusta, että kaikissa moottorinvaihdoissa sallitaan 20% tehonlisäys. Kerroin tämän myös AKEn Sami Peuraselle (joka on laatinut AKEn ohjeen). Joillakin asemilla noudatetaan jo 20% sääntöä kaikissa moottorinvaihdoissa ja toisilla AKEn ohjeen mukaan vain tehokkaimman vertailumoottorin yhteydessä. Toivottavasti katsastusasemien ohjeistukseen tulee muutos / tarkennus. Tässä asiaa koskevaa kirjeenvaihtoa.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Onko jollain kirjallista selvitystä W201 190E 2.0- ja 2.3-mallien yhteneväisyydestä / eroavaisuuksista, jolla voisi vertailla jarruja, voimansiirtoa, jousitusta jne muutoskatsastusta varten? Onko tietoa, mistä sellaisen saisi?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
AK47
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2645
Liittynyt: Ti 10.08.2004 20:00
Paikkakunta: 08/09

Viesti Kirjoittaja AK47 »

tomant kirjoitti:Tuo katsastuksessa kummitteleva 20% tehosääntö sai minut ottamaan yhteyttä liikenneministeriöön, AKEen ja paikalliseen katsastusasemaan. Liikenneneuvos Kari Saari (joka on laatinut alkuperäisen päätöksen LM:ssä) kannattaa ajatusta, että kaikissa moottorinvaihdoissa sallitaan 20% tehonlisäys. Kerroin tämän myös AKEn Sami Peuraselle (joka on laatinut AKEn ohjeen). Joillakin asemilla noudatetaan jo 20% sääntöä kaikissa moottorinvaihdoissa ja toisilla AKEn ohjeen mukaan vain tehokkaimman vertailumoottorin yhteydessä. Toivottavasti katsastusasemien ohjeistukseen tulee muutos / tarkennus. Tässä asiaa koskevaa kirjeenvaihtoa.

tomant
Ohoh, siis olisi mahdollista saada loogiset soveltamissäännöt tuon 20% suhteen. Hienoa että löytyy ihan tervettä järkeä tässä asiassa.

Elikkä koska 2.0 ja 2.3 on samalla tekniikalla, niin voisi saada 2.0E:n 122hp:n => 136x1.2=163.2hp ;)

Hienoa että tomant näki vaivaa asian selvittelyyn, jospa myös muut turbon asentajat saisivat nyt helpommin leimaa muutoskatsastukseen.
Jos kiipeää perse edellä puuhun, tipahtaa pää edellä alas.
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

tomant kirjoitti:Onko jollain kirjallista selvitystä W201 190E 2.0- ja 2.3-mallien yhteneväisyydestä / eroavaisuuksista, jolla voisi vertailla jarruja, voimansiirtoa, jousitusta jne muutoskatsastusta varten? Onko tietoa, mistä sellaisen saisi?

tomant
En tiedä kuinka virallinen tuo Haynesin kirja on, mutta siinä kyllä kaikki luetellaan. kaikista malleista.

Eli täkäläinen katsastuskonttori siis käsittelee tuolla verrokkimallin mukaan 20%, ei isoimman mukaan.
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Sergey kirjoitti:Eli täkäläinen katsastuskonttori siis käsittelee tuolla verrokkimallin mukaan 20%, ei isoimman mukaan.
Tuo olisikin järkevää, täällä on eri konttoreissa erilaisia tulkintoja. Nyt näyttää siltä, että tulkintaeroja saattaa olla ministeriön ja AKEnkin välillä. Yritän ottaa selkoa asiasta.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
vilpel
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 130
Liittynyt: Pe 12.11.2004 18:09

Viesti Kirjoittaja vilpel »

Tampereella kaksi konttoria sanoi, että nimenomaan mallisarjan tehokkaimmasta versiosta 20% tehonlisäys, piste! Ei ollu työläisella paljon nokan avaamista kyseisestä asiasta.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

vilpel kirjoitti:Tampereella kaksi konttoria sanoi, että nimenomaan mallisarjan tehokkaimmasta versiosta 20% tehonlisäys, piste! Ei ollu työläisella paljon nokan avaamista kyseisestä asiasta.
Tämä on AKEn ohjeen mukainen tulkinta ja ikävä kyllä viimeisten tietojan mukaan liikenneministeriössäkin kannatetaan tätä. Näyttää siltä, että asiaa on mahdoton muuttaa, vaikka alkuperäinen liikenneministeriön päätös sanookin toista. Sellaisia katsastusasema, joissa hyväksytään 20% tehonlisäys muihin kuin tehokkaimpaan vertailumoottoriin, saattaa kuitenkin olla.

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Sergey
Vannespesialisti
Vannespesialisti
Viestit: 12276
Liittynyt: Su 27.08.2006 17:12
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sergey »

ihme touhua tällänen tulkitseminen jos selvällä suomenkielellä (ja jopa ruotsin, keskustelin paikallises konttoris pari tuntii asiasta) että miten tulisi toimia, ja niin ei toimita! Miten olis joku EU kysely asiasta...
Pajero 2005, Hullu-Pösö 2023, Skoda Citigo-e 2021
Avatar
Joni P.
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 390
Liittynyt: Ma 11.08.2003 01:52
Paikkakunta: Rauma
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni P. »

NFS kirjoitti:Kyllä kE-jetti riittää nuihin tehoihin ihan hyvin. kestää hyvin 0,5bar. 0,8bar on kokeiltu hetkellisesti, kumitiivisteet ei oikein halua pysyä siellä missä pitäis.
mut tuon 0,5bar kestää takuulla.
Omastakin aikoinaan lensi irti nuo alipaineletkut mutta ei muuta ku sokkona näppitunumalla liquisolea liitoskohtaan ja vielä tänäkin päivänä on paikallaan.
Sergey kirjoitti:ihme touhua tällänen tulkitseminen jos selvällä suomenkielellä (ja jopa ruotsin, keskustelin paikallises konttoris pari tuntii asiasta) että miten tulisi toimia, ja niin ei toimita! Miten olis joku EU kysely asiasta...
Heh, tervetuloa käymään paperisotaa autosta jota ei ole ikinä euroopan markkinoille tuotu uutena.

Pikkasen menee hermot kun AKE kiertää kaikki puheensa ja aina kun toimittaa jonkun dokumentin, pyytävät vain uutta keksien aina yhtä huonot selitykset.
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

ASD-perä ja -vetoakselit W201:seen

Viesti Kirjoittaja tomant »

Olen hankkimassa W201:seen isoa perää, jossa ABS ja ASD. ASD-perän on kerrottu olevan noin 45 mm leveämpi kuin normaali iso perä ja noin 65 mm leveämpi kuin pikku perä. Myynnissä näkee usein veto-akseleita, joiden pituus on 63 cm (iso perä?) tai 64 cm (pikku perä?). Mikä on oikea ASD-vetoakselin pituus korimallissa W201? Onko se lyhyempi kuin 63 cm, esim noin 60,7 cm vai jotain muuta?

tomant
Viimeksi muokannut tomant, La 21.10.2006 11:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
jorma
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 420
Liittynyt: Ti 30.09.2003 18:05
Paikkakunta: pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja jorma »

w124 30024v. e, te, ce akselit sopii
Billett
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

http://personal.inet.fi/private/julli/IMG_1270.JPG

Siinäpä 200D pikkuperän ja 300TE ASD-perän akselit.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

jorma kirjoitti:w124 30024v. e, te, ce akselit sopii
Kiitos tiedosta! Onkohan noita 24-volttisen osia paljon saatavilla, lienee harvinaisempi malli? Onko akselin pituus noin 60,5 cm?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Julli kirjoitti:http://personal.inet.fi/private/julli/IMG_1270.JPG

Siinäpä 200D pikkuperän ja 300TE ASD-perän akselit.
Kiitos kuvasta! Onko ainoa ero akselin pituudessa? Muilta osin näyttävät akselien ulkopäät äkkiseltään samanlaisilta. Onko kyseessä 300TE 24V-malli vai sopivatko 12V-mallin akselit myös W201:seen?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
Julli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 328
Liittynyt: Su 28.09.2003 20:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Julli »

12V-akselit mallia -88 on kuvassa. Näissä ei ollut päällepäin muuta eroa kuin pituus. Onhan näitä ilmeisesti myös paksumpia olemassa 12v-malleissakin.
W211 270CDI 2003
ex. W124 200DT -87 155kW
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tomant »

Julli kirjoitti:12V-akselit mallia -88 on kuvassa. Näissä ei ollut päällepäin muuta eroa kuin pituus. Onhan näitä ilmeisesti myös paksumpia olemassa 12v-malleissakin.
Mikä on tuon 300TE ASD-akselin pituus? Sopiiko se 190E ASD-perään?

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Vastaa Viestiin