Ruiskutuspumpun säätäminen

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
VieläVapari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja VieläVapari »

Minkäslaiset tiivisteet tuossa suutinputkien lähössä mahtaa olla? :roll: näyttää siittä naftaa vuotavan melkolailla.
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

VieläVapari kirjoitti:Minkäslaiset tiivisteet tuossa suutinputkien lähössä mahtaa olla? :roll: näyttää siittä naftaa vuotavan melkolailla.
O-renkaat pitää diisselit pumpun sisäpuolella. On siellä kuparirikatkin jotka pitää vaihtaa kun nuo venttiilit aukoo.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
VieläVapari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja VieläVapari »

Kiitän! :)
VieläVapari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja VieläVapari »

Sitte vielä että onko nuille olemassa joku momentti mihin kiristetään vai mennäänkö ihan mutu tuntumalla ? :lol:
VieläVapari
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: Su 01.04.2012 19:12

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja VieläVapari »

tuplat
Avatar
mjiivee
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 455
Liittynyt: Ke 28.03.2012 10:17
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja mjiivee »

Suutinputkien kiristys momentti 15-18nm
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Ja paineventtiilien on 50Nm->löysälle->50Nm->löysälle->40Nm ja siihen jää.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Choke »

Eli seuraavanlainen tapaus. Vaparista turbotettu 603, suhteellisen ok kokoisella garrettin ahtimella, välijäähyllä ymym. Vaparinpumpulla mennään tällä hetkellä, mynän 7mm tulossa.
Mutta ennen sitä: tänään roplasin kaikki tuosta vaparin pumpusta irti mitä lähti. Syöttöruuvi niin ulos ettei ihan ota takakanteen kiinni, tyhjäkäynnin tasauksella ja ensimmäisellä sivulla mainitulla "torque capsul" ruuvilla tyhjäkäynti kohilleen kun normi tyhjäkäynnin säädön kiersin niin auki ku tuli.
Picture 1.jpg
Eli tuosta kuvasta nrot 50 ja 17.

Muuten pelittää helvetin hyvin, tyhjäkäynti 600 paikkeilla, ei aaltoile, tyhjäkäynnissä voima vielä tallella eli ei niiaile, kierrokset laskee nätisti tyhjäkäynnille eikä jää leijaamaan. Ongelmana on nyt se että meno haluja tuntuisi olevan mutta täyskaasu kiihytyksessä tuntuu niiaavan ja vetävän ja niiaavan ja vetävän vuorotellen. Tämä kun kierroksia alkaa olla päälle 3000rpm. Ihan kuin soppa loppuisi kesken ja sitten ahtopaineet tippuu (mittaria en ole vielä ehtinyt laittaa) ja sitten ahdot taas nousee ja laskee jne.

Mistä moinen voisi johtua? Samanmoista oli havaittavissa jo ennen pumpun ruuvausta, mutta nyt se voimistui kun saa hieman enempi soppaa.

Ja mustaa ei tule putken päästä yhtään, hieman paikaltaan polettaessa, mutta vedätettäessä ei yhtään :evil:
Eikö vakipumpussa yksinkertaisesti riitä tuotot että työntäisi ahtimen kanssa mustaa edes ennen ku ahdin herää? Nyt ei ole mahdollisuutta ruveta lyhentelemään syöttöruuviakaan :D
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Choke kirjoitti:Eli seuraavanlainen tapaus. Vaparista turbotettu 603, suhteellisen ok kokoisella garrettin ahtimella, välijäähyllä ymym. Vaparinpumpulla mennään tällä hetkellä, mynän 7mm tulossa.
Mutta ennen sitä: tänään roplasin kaikki tuosta vaparin pumpusta irti mitä lähti. Syöttöruuvi niin ulos ettei ihan ota takakanteen kiinni, tyhjäkäynnin tasauksella ja ensimmäisellä sivulla mainitulla "torque capsul" ruuvilla tyhjäkäynti kohilleen kun normi tyhjäkäynnin säädön kiersin niin auki ku tuli.
Picture 1.jpg
Eli tuosta kuvasta nrot 50 ja 17.

Muuten pelittää helvetin hyvin, tyhjäkäynti 600 paikkeilla, ei aaltoile, tyhjäkäynnissä voima vielä tallella eli ei niiaile, kierrokset laskee nätisti tyhjäkäynnille eikä jää leijaamaan. Ongelmana on nyt se että meno haluja tuntuisi olevan mutta täyskaasu kiihytyksessä tuntuu niiaavan ja vetävän ja niiaavan ja vetävän vuorotellen. Tämä kun kierroksia alkaa olla päälle 3000rpm. Ihan kuin soppa loppuisi kesken ja sitten ahtopaineet tippuu (mittaria en ole vielä ehtinyt laittaa) ja sitten ahdot taas nousee ja laskee jne.

Mistä moinen voisi johtua? Samanmoista oli havaittavissa jo ennen pumpun ruuvausta, mutta nyt se voimistui kun saa hieman enempi soppaa.

Ja mustaa ei tule putken päästä yhtään, hieman paikaltaan polettaessa, mutta vedätettäessä ei yhtään :evil:
Eikö vakipumpussa yksinkertaisesti riitä tuotot että työntäisi ahtimen kanssa mustaa edes ennen ku ahdin herää? Nyt ei ole mahdollisuutta ruveta lyhentelemään syöttöruuviakaan :D
Ei riitä vakiopumpussa tuotto jos on ahdin edes jonkun kokonen. Kuitenkin tämä peruskysymys että meneehän kaasu pohjaan pumpun päässä? Eli se vipu mikä normaalisti vastaa rajotinruuviin (jonka tietenkin otit pois?) menee sen ruuvin kohdan yli.
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Jupezki
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 203
Liittynyt: Ti 18.10.2011 21:58

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jupezki »

Yhellä kaverilla oli myös samanlaista ongelmaa, mutta se ei johtunut syöttöpumpusta. Hänellä oli vaparin imusarja, johon hänellä meni vielä moottorin huohotus, jonne sitte ahtopaine meni. Käyttäytyi aivan samallalailla ja mekin luulimme että ei riitä polttoaine. Liekkö sulla sama?
Viimeksi muokannut Jupezki, Ti 03.09.2013 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mercedes Benz W124 OM606 Turbo -89
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Jupezki kirjoitti:Yhellä kaverilla oli myös samanlaista ongelmaa, mutta se ei johtunut syöttöpumpusta. Hänellä oli vaparin imusarja, johon hänellä meni vielä moottorin huohotus, jonne sitte ahtipaine meni. Käyttäytyi aivan samallalailla ja mekin luulimme että ei riitä polttoaine. Liekkö sulla sama?
Tuossakin on ideaa. Ei tee kyllä hyvää koneelle :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Choke »

No voi prkl :D justiinsa vielä viikonloppuna mietin että pitääpä nypätä se helvettiin mutta jäi kiireessä tekemättä! :? Eli vaparin imusarja painekotelolla on kiinni ja sinnehhän se moottorin huohotus vielä menee :D Täytyypä tulpata huomenna ja kertoa että kuinka kävi!! Kuinka tuo olisi järkevin tulpata?!

Mitäs tuosta pahimmoilleen olisi voinut seurata?! :D

Edit: Ja kyllä tänään sitä vivustoakin värkkäsin jotta sain pohjaamaan sekä tyhjäkäynnillä että lappu lattiassa!
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Choke kirjoitti:No voi prkl :D justiinsa vielä viikonloppuna mietin että pitääpä nypätä se helvettiin mutta jäi kiireessä tekemättä! :? Eli vaparin imusarja painekotelolla on kiinni ja sinnehhän se moottorin huohotus vielä menee :D Täytyypä tulpata huomenna ja kertoa että kuinka kävi!! Kuinka tuo olisi järkevin tulpata?!

Mitäs tuosta pahimmoilleen olisi voinut seurata?! :D
Voi kait sieltä koneesta stefat lennellä :lol:
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Choke »

:D no ei ole ainakaan vielä määräänsä enempää ruvennut tiputtelemaan! :) Niin mitenkäs porukka on tuon huohotuksen imusarjalle tulpannut?! :eh:
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ei mitään rakettitiedettä, imusarjaan tulppa joka kestää halutun ahtopaineen ja huohotus paksulla letkulla ahtimen imuletkuun.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Choke »

No niin, lupasin raporttia laittaa niin kyllähän se "vika" siinä huohotuksessa oli! Nyt vetää nätisti ja tasaisesti läpi kierrosalueen. Ja vetojakin tuntuisi olevan jonkun verran enemmän! :)
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

kyllä se auttaa, kun ne paineet on männän yläpuolella. :D
W201 250DT 20V
w201 190E
Avatar
Choke
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 317
Liittynyt: Ti 12.02.2013 18:57
Paikkakunta: Turku

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Choke »

Juu, näinhän se on :D :D

Menee nyt ehkä hieman offiksi, mutta pera miten olit toteuttanut sen laatikon alipaine/ahtopaine venttiiliohjauksen tuollain niin kuin selkokielellä selostettuna :D
-Kun tekee itse, ei voi kun itseään syyttää-
Avatar
pera8x
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 6702
Liittynyt: Ke 09.02.2005 19:55
Paikkakunta: TAMPERE/LEMPÄÄLÄ

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja pera8x »

enkös mää sen jo tuolla jossain elementti topikissa selittäny? vai oliko liian sekavasti sanottu? no, jokatapauksessa. sen pumpun kyljessä olevan alipainesäätimen ja lootan välillä menee alipaineputki. siihen putkeen kytket sen 3 tie venttiilin. venttiili muuten siihen välille, mutta sitten kun siinä on se yks ylimääränen haara, niin sen jätät vapaaks, taikka sitten jos toosa luistaa, niin kytket siihen ahtopaineen.

ja sille venttiilille ohjaus jostain kaasuvivustosta tms, että kun on sen ja sen verran kaasua, niin venttiili kääntääkin linjat niin päin, että lootalle ei menekkään alipaine sieltä pumpun kyljestä, vaan ahtopaine imusarjasta. taikka vaihtoehtosesti niin, että sinne ei mene mitään, jollonka se vaan päästää kaikki alipaineet pois. riippuu tehosta ja laatikosta, että laittaako sinne sitä ahtopainetta, vai ei.
W201 250DT 20V
w201 190E
Urpodiisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.04.2013 15:39
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Urpodiisseli »

Nyt tarvis vähän säätöapua... Eli tuossa autossani on 7mm pumppu joka pitäs olla ppd:n tekemä , mutta alavääntöä on aika huonosti ku pitää kaasulla vähän auttaakkin kun lähtee liikkeelle, jos käy vähän raskaasti.
Ja kun paikalla kaasuttaa niin jos pitää siinä 1500-2000 välissä niin vaikka kaasua ei lisää niin kierrokset nousee melkee tappiin :S
Ja sitte vielä tuntuu niin ku yläkierroksilla loppuis veto... on kyllä iso turbo (holset h1e)
Mitä nyt ymmärsin niin tuolla torque capsulilla pitäs saada lisää vetäviä kierroksia, mutta sillon häviää alavääntö? mutta kun nyt molemmat kateissa? :DD
Tuosta nyt kuukaus sitten otin syöttöä kierroksen ja tyhjäkäynti ruuvia saman, ja ennenkin kierrokset meni nousemaan ite , mutta silloin vasta jossain 2500 paikkeilla
Eli nyt jos ruuvvaa enemmän niin kohta nousee ittestään varmaan kierrokset.
Ja tuota ruuvvaan siksi koska tuo entinen omistaja oli ruuvvanut syöttöä vähemmäksi kun tuossa ei ole alppikelloa, vaikka näyttäs että on ollu siinä vivussa :?: niin syöttöä ei ole vieläkään se 120cc, ehkäpä joku 100 jos sitäkään
Tuommosella menee hermot, en ymmärrä miks joku menee säätämään tuota pumppua joka on ollut ammattilaisella, ja hän on säätänyt sen.. :evil:
Jos en tuota saa säädettyä lähetän kyllä mynälle
Mercedes-Benz W201 2.5ST
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jolle »

En ole mikään asiantuntija mutta siitä maksimikierrosten ruuvin ja syöttöruuvin välistä ( 2. alin ruuvi) eli sitä torque capsulia puoli kierrosta - kierros auki päin niin pitäis helpottaa kierrosten leijailu.

Sitten siitä maksimikierrosten säätöruuvin yläpuolelta tyhjäkäynnin tasaimesta käydessä säätelet tyhjäkäynnin kohilleen. Avaaminen heikentää tyhjäkäyntiä ja kiristäminen lisää tyhjäkäyntiä.

Kannattaa myös tarkistaa ettei tyhjäkäynnin hienosäätöä ole säädetty toiseen ääriasentoon, säätö pitäisi olla keskivaiheilla.

EDIT: Jossei kerran vetojakaan ole tarpeeksi niin vedä syöttöruuvi ja tyhjäkäyntiruuvi ihan ulos (sen verran että kansi menee paikalleen) suosiolla ennen kun alat tuota tyhjäkäyntiä säätelemään, joutuu sitten säätämään uusiksi kun käyt seuraavaksi syöttöruuvilla :lol:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Urpodiisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.04.2013 15:39
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Urpodiisseli »

Jolle kirjoitti:En ole mikään asiantuntija mutta siitä maksimikierrosten ruuvin ja syöttöruuvin välistä ( 2. alin ruuvi) eli sitä torque capsulia puoli kierrosta - kierros auki päin niin pitäis helpottaa kierrosten leijailu.

Sitten siitä maksimikierrosten säätöruuvin yläpuolelta tyhjäkäynnin tasaimesta käydessä säätelet tyhjäkäynnin kohilleen. Avaaminen heikentää tyhjäkäyntiä ja kiristäminen lisää tyhjäkäyntiä.

Kannattaa myös tarkistaa ettei tyhjäkäynnin hienosäätöä ole säädetty toiseen ääriasentoon, säätö pitäisi olla keskivaiheilla.

EDIT: Jossei kerran vetojakaan ole tarpeeksi niin vedä syöttöruuvi ja tyhjäkäyntiruuvi ihan ulos (sen verran että kansi menee paikalleen) suosiolla ennen kun alat tuota tyhjäkäyntiä säätelemään, joutuu sitten säätämään uusiksi kun käyt seuraavaksi syöttöruuvilla :lol:
Juu näin aattelinkin mutta jos tuota torque capsulia otan auki niin eikö sitten häviä voima yläkierroksilla? ja nytkin jo tuntuu että yläkierroksilla loppuu soppa. Vai auttaako yläkierroksille vaan se syöttöruuvin säätö?
Joo oli tarkotuski säätää niin paljon kunnes ottaa kanteen, mutta kun ne kierrokset alko leijaamaan niin ei viihtinyt :lol:
Tuota tyhjäkäynnin hienosäätöä epäilen, koska kaverin 250d vaparilla jo voi mennä kakkosella melkee ilman kaasua ja mun autolla pitää jo kunnolla kaasutttaa
Tuleeko tuosta mitään ulos jos ruuvvaa sen ihan ulos ja sitten ihan kiinni ja laskee kierrokset ja laittaa keskivaiheille ja sitten tyhjäkäyntiruuvvilla ja tyhjäkäynnin tasaimesta säätää?
Ja ennenkuin syöttöjä laitan tappiin olis hyvä tehä semmonen "morkooli" vaikka vanhasta hukkaportin kellosta ettei tukehu alakierroksilla :P
Mercedes-Benz W201 2.5ST
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Hienosäädä vaan huoletta sitä torquecapsulia, se leikkaa syöttöjä ylhäältä mutten usko sen vaikuttavan olennaisesti. Pääasia on että saa tyhjäkäynnin kohilleen... Ja syöttöruuvista sitten lisää ruokaa jossei riitä savu yläkierroksilla :D
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Avatar
Siekkinen
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3171
Liittynyt: Ma 14.11.2011 00:39
Paikkakunta: Kuopio

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Siekkinen »

Kaasuvivun rajotinpultti pois ja kaasuvivun liikerata niin että se menee pohjaan kummassakin päässä. Sitten ei enää se torque ruuvi vaikuta yläpäähän mitään. Vetävät säätyy maksimiruuvin mukaan sen jälkeen. Ja capsulella voi säätää sitten kierrokset tippumaan alas. Tämä on ihan käytännössä kokeiltu homma ja toimii :D
W211 4.0 CDI / om628
W124 3.0 TurboD / om606, Herlevin 8mm, schwitzer s3b, 722.3 by Siekkinen yms.
W202 2.5 TurboD / om605
W201 2.6E / m103
Urpodiisseli
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Ma 08.04.2013 15:39
Paikkakunta: Kruunupyy

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Urpodiisseli »

Jolle kirjoitti:Hienosäädä vaan huoletta sitä torquecapsulia, se leikkaa syöttöjä ylhäältä mutten usko sen vaikuttavan olennaisesti. Pääasia on että saa tyhjäkäynnin kohilleen... Ja syöttöruuvista sitten lisää ruokaa jossei riitä savu yläkierroksilla :D
Juu no pitää tuota säädellä ja katsoa miten rupee toimimaan eli aukippäin torque capsulia = enemmän alasyöttöä, ja kierrosten leijautuminen tai nousu miten sanois poistuu?
Voiko muuten tämmönen silleen "tukehtua" jos tuota nyt vaan koittaa säätää täysille ennenkun teen tommosen morkoolin siihen että näkee jos saa syöttöä sieltä? vai onko se vaan siihen tarkotukseen että ei savuta niin paljoa?
Mercedes-Benz W201 2.5ST
Jolle
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2596
Liittynyt: To 03.07.2008 21:39
Paikkakunta: Mynämäki

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Jolle »

Urpodiisseli kirjoitti:
Jolle kirjoitti:Hienosäädä vaan huoletta sitä torquecapsulia, se leikkaa syöttöjä ylhäältä mutten usko sen vaikuttavan olennaisesti. Pääasia on että saa tyhjäkäynnin kohilleen... Ja syöttöruuvista sitten lisää ruokaa jossei riitä savu yläkierroksilla :D
Juu no pitää tuota säädellä ja katsoa miten rupee toimimaan eli aukippäin torque capsulia = enemmän alasyöttöä, ja kierrosten leijautuminen tai nousu miten sanois poistuu?
Voiko muuten tämmönen silleen "tukehtua" jos tuota nyt vaan koittaa säätää täysille ennenkun teen tommosen morkoolin siihen että näkee jos saa syöttöä sieltä? vai onko se vaan siihen tarkotukseen että ei savuta niin paljoa?
Avaa sitä torque capsulia nyt alkuun se puolikierrosta.
Taitaa se syöttöruuvin asento vaikuttaa eniten tuohon alavääntöön, plus sitten tekniikan muu kunto :lol:
-00 C200CDI AT
-83 300GD A
Fox79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 27.10.2013 16:34

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Fox79 »

Tässä nyt päivän lueskeltuani ja löytämättä vastausta niin kissa pöydälle. Eli onko tuota syöttöpumppua ylipäätään mahdollista säätää "ärhäkäksi" ettei tarvitse odotella vastaamaamista kaasuun :evil: kun ei ainakaan ahtoviivettä ole vaparissa. Ärsyttävää kun valoista lähtiessä odotat kierroksia että vetoa alkaa tulla. Mikään muu diiseli ei näin käyttäydy mutta mersu :D

Kestävyydeltähän tämä olisikin huippua siksi tuli toinen mese hankittua. ensimmäinen lähti juuri tuon miettimisen takia ja tuo käytös on tässäkin :thumbdown: niin haetaan nyt vielä kerran sitä mystistä asiaa, onko tehtävissä jotain vai hylkäänkö koko merkin dieselinä..

Kyseessähän on 123 2.4 litranen vapaasti savustava, suuttimet yms uutta joten ei ole siitä kiinni vaan että pumpun täytyisi antaa tavaraa kun se jalka niin sanoo, eikä odotella sekunteja kuin olisi tyhmä että täytyykö oikeesti :shock:
Todella ärsyttävää ajaa jos ei moottori reagoi kuten siltä pyytää, lie näillä mystisillä kahdella ruuvilla saadaan aikaan muutosta, jos ne on niin tuhoavia ettei äkkinäisille uskalla kertoa niin laittaa tietävä asiasta vaikka YV niin ei jaeta kaikille. Otan itse vastuun pumppuni ruuvauksesta mutta en mene tekemään mitä en tiedä, se olisikin jo tyhmää :lol:

Kuitenkään ei tässä haeta ohjusta mutta kun kysyn ne kaikki kaakit ulos tallista niin olisi suotavaa herätä heti eikä kahvitauon päätyttyä :lol:
Fox79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 27.10.2013 16:34

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Fox79 »

Oikeasti?? Tarjoatteko apua vai menenkö perse edellä puuhun ja alan hoidella lonkalta tota pumppua. sekin onnistuu mutta säästäisi huomattavasti aikaa jos joku, sikäli tietää mitä ne tyhjäkäynnin tasaus ruuvi ja se alempi syötönlisäys ruuvin vieressä ole reakoi.
Kuten sanoin jo aiemmin, otan vastuun teostani ja olen säätänyt ihan muutaman pumpun, mutta tää mersu on mulle ihan hepreaa :x Ainut on vanha kuormurin pumppu jonne vakkarikierrosen säädin pti änkee kun veti hakkuria, ettei karkaa taivaalle kiekat ilman kuormaa :clap:

Sellaisen reakoinnin kun saisikin :P tappi ulos ja siellä alko silppu lentää nyt eikä kolmastoista päivä..
Avatar
johani
Mersumies
Mersumies
Viestit: 895
Liittynyt: Pe 23.09.2011 00:15
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja johani »

Kyllä ainaki w124 300D tuli huomattavasti kierrosherkempi, vastaa kaasuu todellapaljo paremmin pumpunsäädöllä, mukavampi ajaa matkaa kun ei nopeus niin seilaa. Omatoimisella säädöllä (vain näiden kahden ruuvin pyörittelyllä) tulee yleensä enemmälti yläkierroksille soppaa mutta sitä pitäs saada alaskin että vastaa kaasuun ripiästi, tuo mersun diisselin painava vauhtipyörä tietty vie osan ilosta (kierrosherkkyydestä)

En tiiä onko sulla siinä tämä uudempi, vai vanhemman mallin pumppu, mutta tuosta voi kattoa jos englantia ymmärtää niin säätöohjeita.
http://www.youtube.com/watch?v=6z2qJx1yHoI" onclick="window.open(this.href);return false;

1:15 säädä 0,5mm:stä 1,5:mm saadaksesi lisää vääntöä alakierroksille.

4:55 kohdassa irrottaa ruuvin joka rajoittaa kaasuvivuston liikettä, tällä myös saatu lisää syöttöä ja vetoja korkeille kierroksille.

Kaverille viitisen kertaa pumpun säätänyt (vaihtaa autoa tiheään :D) ja yhtä autoaki säädettiin kolmeen kertaan, aina saatiin lisää syöttöä, pitää huomata se että ku tyhjäkäyntiä säätää pienemmälle ruuvista niin kaasuvivuston pitää elää samalla ja senkin pitää päästä liikkumaan lisää, ja kaasu kun painetaan pohjaan hytistä niin sen pitää sitte myös pohjata pumpusta, nämä useammassa autossa vaatinu huomiota.
Fox79
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 27.10.2013 16:34

Re: Ruiskutuspumpun säätäminen

Viesti Kirjoittaja Fox79 »

Se näyttää niin helpolle kun on tuossa testi koneessa kiinni :)
Mutta juuri tätä kaipasin, eniten nostaa lämpöjä tuo miettiminen kaasun polkasun jälkeen, toki vauhtipyörä saa sorvia kun aski vaihtuu tässä joten ei ylimääräsiä jää! kun sillä ei ole mitään tekemistä väännön kanssa. saattasin ostaakkin jos olisi sika kevennetty vauhtis, eikä kiitos painotus vammasia. Välillä kun joutuu polkemaan liikennevalo rumpassa kaupungissa niin olisi ihan kiva jos konekkin reakoisi ennen seuraavaa vihreää :roll:

Käynnin perusteella toi oma mosa pyörii aika kiltisti mutta ei näy paljoa tuplien kalibroinnista poikkeavan tuo hoito ehkä hieman :P
Suurin ongelma varmasti saavutetaan kun koneessa kiinni säädetään ja live vaste tulee samantien :problem: Sammutinhan toiminee vaikka olisi kaikki irti noista ruuveista, ettei käy se kuuluisa HUPS :mrgreen:

niin ja pumppuhan on vanha ilmeisesti koska ei ole muita hilkkeitä kuin kaasuvipu. ja pari mukia vähempi mutta periaatteet ei poikenne
Vastaa Viestiin