Mikä on hyvä kartio/lieriö-ilmansuodatin ahdinkäyttöön?

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Mikä on hyvä kartio/lieriö-ilmansuodatin ahdinkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja jesse »

Onko FK:n suodattimista mihinkään? Olisivat sopivan hintaisia mutta onko laatu sitä samaa mitä thyyning-kamoissa yleensä?

Lähinnä arveluttaa suodatuskyky kun sitä on vapaavirtaussuodattimien yhteydessä niin paljon parjattu.

Jos on hyviä kokemuksia jostakin kartio/lieriö-suodatinmerkistä niin kertokaa ihmeessä.
Avatar
Heavy
Mersumies
Mersumies
Viestit: 982
Liittynyt: Ke 19.05.2004 00:41

Re: Mikä on hyvä kartio/lieriö-ilmansuodatin ahdinkäyttöön?

Viesti Kirjoittaja Heavy »

Onko noita kartiosuodattimia muunlaisia kuin vapaasti virtaavia? Eli onko olemassa sellaista kartiosuodatinta joka ei ole vapaasti virtaava vaan normaalin suodattimen kaltainen suodatusteholtaan?
V123 & W123

V123 langin osia saa tarjota!
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Juuri sellainen kiinnostaisi itseäkin. Olettaisin että kunnollisen suodatustehon omaava filltteri olisi hyvä virityskäyttöön kunhan on tarpeeksi iso.
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

"suodatin panoksen" pinta-ala taitaa olla suoraan verrannollinen sen "toimintaan" virityskäytössä.
elikkä jos on pieni suodatin pinta-ala ja imu joutuu suodatin koville.
kun taas iso suodatin pinta-ala ja sama imu, pääsee suodatin panos helpommalla.
itelläkin oli ettiminen tuon ilmansuodattimen kanssa, päädyin 100mm:n kaulalla varusttettuun sparcon yksilöön.. aika näyttää että oliko virhe ostos
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Ainakin noille "merkkisuodattimille", mitä ne siten ovatkaan, on määritelty tehorajat. Kun ottaa oman auton tehotavoitteen, kertoo sen 1,3:lla ja sen jälkeen kahdella on löytynyt sopiva suodatin dieselkäyttöön.

Mikäli suodatin ei sovi mekaanisesti pitää valita hieman pienempitehoinen tai mallinen.

1,3:lla kertominen tulee bensa -> diesel muunnoksesta ja kahdella kertominen on varmuusvara :roll:

Suodattimen toimivuus on paljon itsestä kiinni, suodatin tarvitsee kunnollista huoltoa, eli öljyämistä ja pesemistä aika ajoin. Sellaista huoltovapaata suodatinta ei kannata ostaa, sellaista ei voi olla olemassa.

Mikäli autossa on uudenaikainen ilmamassamittari, suodatin ei _saisi_ olla öljytty mikäli mittari on suodattimen jälkeen... :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Eikö ole tiedossa kenelläkään sellaista "turvallista" ilmansuodatinta ahdettuun koneeseen. Eli hyvä suodatusteho ja tarpeeksi iso jotta ei ahdista hengitystä.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Toi on ollut hyvä minun koneeseen: Klick. Klick. En tosin osaa sanoa sopiiko se Sinun koneeseesi :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Katselin K&N:n kotisivuja, mutta en löytänyt ainakaan sieltä mitään tehorajalukemia. Mistäköhän ne näkee? Ja mistä saa halvimmalla K&N:n filttereitä, kuka tuo maahan?
Avatar
AM
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 3179
Liittynyt: To 03.04.2003 01:30
Paikkakunta: Keski-Suomi

Viesti Kirjoittaja AM »

Ainakin autoracingin luettelossa(löytyy myös niitten kotisivuilta)on ilmoitettu myös tehot mille riittää.Löytyy ainakin K&N ,pipercross ja Viper merkkisiä suodattimia.Hinta ei välttämättä ole kyllä kaikkein halvin...
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Huhhuh mitä hintoja tuolla autoracingin sivuilla! Taitaa K&N jäädä hankkimatta... Yksi vaihtoehto on että ostan pari kappaletta MB:n vakiopaneelifiltteriä ja rakennan kotelon ympärille. Ei olisi paha rasti ja suodatusteho todennäköisesti on kohdallaan.
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Viimeinen paikka auton rakennuksessa on ilman suodattimessa säästää :roll: Loppupelissä yks halvimpia vakuutuksia moottorille :lol:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

tässä on mun "yksilö"
Kuva
merkki on sparco..
ihan hyvin tuntuu hönkivän..
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Mitäs Sparco maksaa?

Ymmärrän kyllä että ilmansuodattimessa ei kannataisi säästää, mutta toisaalta ilmansuodatin on otollisin paikka tulla kusetetuksi markkinointihypetykseen uskomalla. Jotenkin vain tuntuu että K&N:n yli 100€ tuollaisesta kookkaasta kartiosta on liikaa eli hinnassa brändi-lisää sun muuta perseilyä.

Olen tässä yrittänyt löytää netistä puolueettomia testejä mutta ainakaan mun hakutaidoilla ei oikein mitään käyttökelpoista ole löytynyt.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Tämä on aivan minun oma mielipide, joten sen voi ohittaa myös olankohautuksella ilman sen kummenpia vasta-argumentteja...

Mikäli aikoo virittää autoa siinä määrin, että tarvitaan vapaavirtaussuodatin, ei sillä pitäisi olla mitään merkitystä maksaako suodatin satasen vai kaksi...se raha on nimittäin taskurahoja siinä auton virittämisessä.

Minä pidin noita autoracigin hintoja ihan kohtuullisia kun ottaa huomioon, että sieltä sentään sai sitä mitä tilasi ja suomenkielellä vielä. Asioin ennen tuota sellaisessa firmassa, jossa luvattiin aata, ja kolmen viikon kuluttua soitettiin jotta otatko beetä, kun aata ei olekkaan, ja toimitusaika beelle olisi vielä kolme viikkoa lisää :evil:

Palvelu, se on osa osasen hintaa, ja juuri siitä on mukava maksaa...oli se sitten pumpun laittajan palkka, lkaatikon vahvistajan taskuraha tai maahantuojan kate. Kannattaa myös muistaa, että takuuasiatkin on hyvä saada hoitumaan, jos sellainen huonotuuri sattuu kohdalle.

Nyt on ajettu noin 48 tkm tuolla suodattimella...

Olikos se BMC kun lienee todella laadukas merkki,,,
Lisää tietoa: www.skg.fi
Avatar
jesse
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: Ke 24.03.2004 17:54
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jesse »

Aika samoilla linjoilla olen kanssasi veskola, kyllä minäkin voisin sen satasen siihen filtteriin sijoittaa kunhan vain tiedän että en ole silloin maksanut itseäni kipeäksi filtterin nimen takia vaan sen takia että todella pitää sen hienommankin pölyn koneen ulkopuolella kuitenkaan ahdistamatta virtausta liiaksi.

Ja nimenomaan näitä laatuun liittyviä asioita koitan tässä selvittää. Siksi kyselenkin kokemusten perään ja olen kiinnostunut puolueettomista testeistä.
Näitä "hyvin hönkii" kommentteja löytää kyllä netistä helposti, mutta lähinnä kiinnostaisi onko joku esimerkiksi havainnut lisääntynyttä kulumista jonkun filtterin yhteydessä tai jotain muuta vastaavaa. Ja nyt ei ollut tarkoitus mollata yllä olevia kommentteja, nekin olivat erittäin tervettulleita tyytyväisyydestä kertoessaan.
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

Olikohan kaks vai kolme k&n:n kartiosuodatinta, mitä testasin ennen tätä nykyistä GREENiä. Kaikkien nuitten k&n:n olis pitäny riittää noille tehoille, mitä tuosta omasta löytyy, mutta kurttuun menivät kaikki. :evil: En osta enää yhtäkään kyseisen merkin suodatinta, enkä voi suositella muillekkaan...
Suodatustehokkuudesta en muuta tiedä kuin sen, että k&n:ä ilmeisesti suodattaa liiankin hyvin :roll:
JACKHAMMER
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 274
Liittynyt: Ti 09.12.2003 18:37
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja JACKHAMMER »

tuo on tarkalleen sparcon super flow.. jotenki aika "osuva" nimi..
hintaa oli reilu 100€ paljonko yli, jää se hinta minun ja myyjän väliseksi..
kiinnitys "rinkula" on 99mm.
Vito 115 4x4 ja ml 320cdi
lassi-s
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 286
Liittynyt: La 05.02.2005 18:27

Viesti Kirjoittaja lassi-s »

itselläni on viritetyssä dieselissä greenin kartiofilsu. kiinnityskaula on 150mm halkaisijaltaan ja kartion pituus noin 400mm. tuntuis ihan laadukkaalta ja varmasti läpivirtauskyky on riittävä, en usko että 1000hp vehkeessäkään vielä rupiaa ahistaan.

hintaa on noin 100 euroa
w124 300tdt om 606+8mm mynä + hx50mfs. w201 black low & high volume. bmw+om???
Avatar
dansku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1190
Liittynyt: Pe 15.10.2004 20:23
Paikkakunta: 09 alue

Viesti Kirjoittaja dansku »

on se hurja, kun toiset virittäjät sanoo että green on täys paska, ja k&n paras..
ja toiset taas sanoo päinvastoin??

jokunen vuos sitte oli ITG kuulemma paras kautta aikojen, ei ole enää tullut vastaan pitkiin aikoihin..

yhtään en halua väheksyä kenenkään, mielipidettä, mutta aletaan tulla siihen pisteeseen, että ei ketään voi enää uskoa, ja kukaan ei ole oikeassa näitten filtterien kanssa.


markkinoilla on jo NIIIN paljon erillaisia vapaavirtaus suodatin merkkejä, ja niin eri hintaisia, ja kaikki on omiensa mainospuheiden mukaan jotain uutta ja parasta.

oon mennyt jo aikoja sitte sekaisin kaikista suodatinmerkeistä.

ainoa asia, mikä painaa K&N eduksi on sen pitkä ikä markkinoilla, joka kielii siitä, että tuotteet ovat pakko olla sen verran laadukkaita, ettei ihmiset ajan saatossa lakkaa niitä ostamasta, syystä esim, että ne olisi humpuukkia/huonoja/ei kestäviä, tai muuta.

tälläisiä ajatuksia täälläpäin.. :roll:
S212 E220 -11
S203 C180 -02
W123 230TE -83 MR
W201 2.6E -90 (sportline) MR

Star kulkee väliä Mäntsälä-Korso-Helsinki päivittäin
Avatar
nokileka
Mersumies
Mersumies
Viestit: 515
Liittynyt: La 17.04.2004 00:19

Viesti Kirjoittaja nokileka »

BMC:n kaksoiskartiofilsu on ainakin toiminut ihan hyvin.
1992 W201 & S124 [size=75]TURBODIESEL[/size]
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Kyllä ITG:tä edelleen saa vaikka minkä kokoisena. Nim. omassa sellainen :lol: Kaasutin expertti niitä myy :idea:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
XUX63
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1393
Liittynyt: To 06.11.2003 17:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja XUX63 »

Pipercross on hyvä eikä mene ruttuun kuin oikein likaisena pojettaessa. Ainakin isoja pipereitä on ollut "stonehead"lla.
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

dansku kirjoitti:on se hurja, kun toiset virittäjät sanoo että green on täys paska, ja k&n paras..
ja toiset taas sanoo päinvastoin??
Ehkä tuohon vaikuttaa semmonenkin että konjamiinin autossa on viisi kertaa enemmän tehoa :lol:

Niinkuin sanoin aiemmin, minun moottorissa se on toistaiseksi toiminut ja pysynyt ehjänä. Mitään kokemusta muista merkeistä ei ole, eikä tule ennen kuin tulee todellinen ongelma tuon kanssa.

Toisaalta mitäs sitä 60 hv autoon laittamaan suodatinta, joka toimii 600 hv ST:ssä.

Yritin muuten sillon aluksi ostaa greeniä, muttei mulle myyty :shock:

Tervallakohan se konjamiini ne suotimet öljysi :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Mopo Sportista tilasin oman K&N filtterin 6" lähdöllä pituutta joku 8" Hinta 77 rahaa

Tossa virtauksiin vaikuttaa kai aika paljon oikealla öljyllä käsittely?

Tiedä sit onko näistä vapaavirtaussuodattimista mikään hyvä, tuntuis et on "paskoja" kaikki jos vertaa hyvään paperifiltteriin. Ei vaan mahdu mihinkään tarpeeksi iso paperisuodatin.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
juk3
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 196
Liittynyt: Su 21.03.2004 15:19
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja juk3 »

Moposportista ostin oman pipercrossin 153m liitoksella, hyvin on sillä pelannu. Makso siellä noin 90e
Kuljettimet
MB W447 Vito 116 4x4 Amg styling -18
MB W166 ML350 Amg styling black -12
MB W110 220d -63


ex meset
-MB W164 ML420cdi -07
-MB w166 ML350 Amg styling white -12
-MB W164 GL420cdi -07
-MB W639 Vito 120cdi -07
-MB W906 Sprinter 319cdi -10
-MB W164 ML320cdi 4matic -07
-MB w211 320cdi avantgarde amg styling -07
-MB w202 300 24v st -94
-MB Vito W639 111cdi -04
-MB w211 320cdi avantgarde -03
-MB w210 E55 amg -99
-MB w210 320 cdi avantgarde -00
-MB w210 300td avantgarde-98
-MB w124 300tdt st -91
-MB w124 ce 230 sportline -90
Avatar
konjamiini
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 346
Liittynyt: La 19.06.2004 15:11
Paikkakunta: K-Pohojanmaa

Viesti Kirjoittaja konjamiini »

veskola kirjoitti: Niinkuin sanoin aiemmin, minun moottorissa se on toistaiseksi toiminut ja pysynyt ehjänä. Mitään kokemusta muista merkeistä ei ole, eikä tule ennen kuin tulee todellinen ongelma tuon kanssa.

Tervallakohan se konjamiini ne suotimet öljysi :lol:
Joo, en mää sitä tarkotakkaan ettäkö eivät k&n:t vois toimia. Mulle vain on varmaan sattunu tuleen ne maanantaikappaleet :shock: :D
Huono maku vain jää väkisinki suuhun, kun luvataan moneen kertaan että tämä riittää varmasti, joka ei sitte pidäkkään paikkaansa... mutta kantapään kauttahan sitä pitää kaikki oppia :)

Niin ja noihin suotimiin on hyvä käyttää pihkaa :D Sillä mää ainaki oon sivelly nuo kaikki :lol:
Sami T
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 362
Liittynyt: To 07.04.2005 17:53
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Sami T »

lassi-s kirjoitti:itselläni on viritetyssä dieselissä greenin kartiofilsu. kiinnityskaula on 150mm halkaisijaltaan ja kartion pituus noin 400mm. tuntuis ihan laadukkaalta ja varmasti läpivirtauskyky on riittävä, en usko että 1000hp vehkeessäkään vielä rupiaa ahistaan.

hintaa on noin 100 euroa
Green ilmoittaa että 583hv asti tuo riittää, en tiedä sitten onko miten mitattu, ja onko vaparissa, turbossa, bensassa vai dieselissä
Avatar
Mikko K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1556
Liittynyt: Ma 27.10.2003 18:10
Paikkakunta: Itä-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mikko K »

Ilmoitetut teho tulokset on mitattu vapari koneessa :!:
TURBO INTERCOOLER DIESEL POWER
Avatar
teerola
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 174
Liittynyt: Ma 23.01.2006 07:42
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja teerola »

Itse olen vaparisuotimet käynyt aina hakemassa paikallisesta tuning pajalta (b&t, hollola), jolta löytyy kolmea suodatin 2 kokoa puuvillasuodatinta joka ei tarvi öljyä ja sitten tosi miehille metalliverkko suodatin joka jo päästää pientä pölyä vähän jo läpikin.

pienin suodatin riittää 300hv saakka ja hintaa alle 40€. Merkkiä en muista, mutta ei hinnoissakaan ole mitään brändi lisää.
ytte
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 168
Liittynyt: Ma 08.12.2003 15:37
Paikkakunta: Pyhäjärvi

Viesti Kirjoittaja ytte »

Kuka sitä estää laittamasta kahta suodatinta kiinni jos kerran rupee suodattimet ahdistaa. Tehokkaissa suprissa ym... Riisikupeissa käyttävät tollasta kikkaa.
Lukittu