Lohkolämppäri 600:seen?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Pilot
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ke 08.02.2006 21:54

Lohkolämppäri 600:seen?

Viesti Kirjoittaja Pilot »

Tuli ostettua 600SEL V12 92' ja aloittelijan kysymys kuuluu, että
saako ks moottoriin asentaa lohkolämppärin?
DEFA ei tunne, mutta Calix tuntee.
VEHO Raisio ei osaa tai ei halua vastata.
Auto tuotu Saksasta viime vuonna. Kiitos etukäteen!!!
1992 600SEL
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kukaan kun ei ole vielä vastannut, niin kommentoisin hieman itse puhtaasti "mutu -tuntumalta".

Noin iso kone hyötyisi ehkä parhaiten Webastosta tai Eperspächeristä eli polttoainetoimisesta lämmittimestä.
Kustannuskin hankintahintaan ja/tai auton ylläpitokustannuksiin verrattuna on melkoisen pieni.
Tätä vaihtoehtoa ajattelisin siis itse ensimmäiseksi, sillä Sinäkin olet hankintapäätöstä tehdessäsi varmaan suunnnitellut pitäväsi autoa jonkin aikaa itselläsi.
Lisäbonuksena samalla lämpiää sisätilatkin, eikä lämmitys ole tolpasta riippuvainen.

Seuraavaksi tulee mieleen, että moinen kone ei yhdellä lohkolämmitinvastuksella toimeen tule.
Tarve olisi siis kaksi lohkolämmitintä.
Jos Defa ei automallia tunne, niin loogisin vaihtoehto siis lienee Calix ?

Lohkolämmitinvaihtoehdon tilalle taas voisi miettiä myös tehokasta letkulämmitintä, joita isoissa työkoneissa tavataan käyttää.
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
Avatar
markku
Mersumies
Mersumies
Viestit: 598
Liittynyt: Ti 02.09.2003 06:58
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Lämmitin

Viesti Kirjoittaja markku »

Calixia kehiin jos et Eberiä laita. Letkulämmitin ei ole hyvä idea. Minulle ja tuttavalleni sellaiset laitettiin erehdyksessä ja ne eivät lämmittäneet moottoria kunnolla. Nyttemmin vaihdettu lohkoversioihin.

Rolle tai Pitäjänmäen Veho voisivat tietää paremmin.

Tervetuloa foorumille, taidat olla ensimmäinen täysimoottorin omistaja täällä. Pidä ajan tasalla miten menee ja laita kuvia näytille.

W140-mallista löytyy foorumilta kohtuullisen paljon juttua haulla.

nimim. puolimoottori
S320L -97
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Re: Lohkolämppäri 600:seen?

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Pilot kirjoitti:Tuli ostettua 600SEL V12 92' ja aloittelijan kysymys kuuluu...
Menee vähän ooteeksi, mutta pakko on todeta, notta niin sitä pitää! 600SEL onkin oivallinen ns. lähtötason aloituspeli Mersuharrastukselle :D . Jatkossa tulee vain pulma, että mikä seuraavaksi, kun pitäisi pyrkiä eteen-/ylöspäin, kuten useimmissa harrastuksissa tapana on. Toisaalta, eipä tarvitse enää haavistella tulevaisuudenkuvien kanssa niin paljoa :shock: Hieno peli on kyseessä, joten lykkyä hommaan.

Henkilökohtaisesti en kyllä olisi lohkosta huolissani, pitäisin pirssiin kylmät kuukaudet joka tapauksessa talviunilla, pihkatappi pakoputkessä :lol: .

Juu, letkulämmittimillä ei tee mitään - tai ehkä jossain 3 litran vesitilan omaavassa myllyssä :roll: Nuo Ari66:n mainitsemat työkone-esimerkit lienevät jotain 3 kilowatin "ammattilaismalleja", jotka eivät autokäyttöön sovi ja virtakin otetaan kolmivaihepistokkeesta :lol:
Webasto bueno.
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Avatar
eerola
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 2998
Liittynyt: To 17.04.2003 13:17
Paikkakunta: Pirkanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eerola »

Ettei V12:n kanssa tulisi samaa ongelmaa kuin näissä uudemmissa V6:ssa, että lohko lämpiää toispuoleisesti ja autossa menee joku vikatila päälle...

Vai onko 1992-mallin 600SEL kaikesta überautoudestaan huolimatta kuitenkin niissä määrin vanhempaa tekniikkaa, että siinä ei vielä ole näitä kiusaa tekeviä yliherkäksi säädettyjä tietokoneita?
-T

[img]http://www.iki.fi/eerola/signature.jpg[/img]
Avatar
Ari66
Valvoja
Valvoja
Viestit: 4696
Liittynyt: Su 26.10.2003 01:37
Paikkakunta: Hki-Utsjoki-Barentsinmeri
Viesti:

Re: Lohkolämppäri 600:seen?

Viesti Kirjoittaja Ari66 »

Kaapo kirjoitti:Nuo Ari66:n mainitsemat työkone-esimerkit lienevät jotain 3 kilowatin "ammattilaismalleja", jotka eivät autokäyttöön sovi ja virtakin otetaan kolmivaihepistokkeesta :lol:
Jaah :shock:
Crownissa oli semmonen, enkä ikään ole parempaa peliä moottorin (sähköllä) lämmittämiseksi nähnyt 8)

Ehkei sellaisia sitten ole enää, ei olisi ensimmäinen kerta kun kehitys kulkee väärään suuntaan :roll:
* Adria Twin 600 SF *
* Ex: Mercedes-Benz E 320 CDI V6 (S211) Tanzanite Blue Metallic *
* Ex: Mercedes-Benz E 300 TDT (S210) Brilliantsilber *
* Ex: Mercedes-Benz 200 Automatic (W124) Diamantblau *
* Ex: Mercedes-Benz 300 D (W123) *
* www.digitalfinland.net *
MeSee
Mersumies
Mersumies
Viestit: 614
Liittynyt: Ke 30.06.2004 09:54
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja MeSee »

Ot:
Pongasin Turussa muuten yks päivä w140 600 kans, rekkari viittasi myös vahvasti koneen sylinterimäärään...Komia oli ei voi muuta sanoa
S212 220cdi

Ex:

W212 250 cdi
S212 250 cdi -10
W210 2.9dt
w124 300dt -91
190d 2.5turbo -90
w124 300d -87
JariN
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 331
Liittynyt: Pe 16.09.2005 22:21
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja JariN »

Siinä "työkonemallin" lämppärissä on kiertovesipumppu,asennetaan esim.lämppärin letkujen väliin,jos oikeaan paikkaan asennettu on pirun tehokas,1-vaihesähköllä toimii.

JariN
Avatar
Olli Lajunen
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1222
Liittynyt: Ti 29.04.2003 00:05
Paikkakunta: Yppäri

Viesti Kirjoittaja Olli Lajunen »

Nyt mennään puhtaasti mututuntumalla:

Noinkohan siellä on tilaa asennella lohkolämmittimiä tuollaisen padan kanssa? :? Ei ole kokemusta, mutta muistaakseni on ollut vastaavissa vehkeissä ongelmia aiemmin.

Kiertovesipumpulla varustettu letkulämmitin voi olla ihan toimiva ratkaisu, jos ei lohkolämmittimet mahdu. Polttoainekäyttöinen lämmitin on sitten jo omaa luokkaansa ja sopisi ehkä paremmin tuon tason kulkineeseen. 8)
W115 200D 2.4 sttppdic 5/75
W211 E 320 CDI T 4Matic 10/05
Exä: W202 220 -96
Avatar
Jone M
Valvoja
Valvoja
Viestit: 423
Liittynyt: Su 16.03.2003 17:33
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja Jone M »

Nyt kun tänä talvena ainakin täälläpäin on taas saatu nauttia oikeista, raikkaista talvi-ilmoista, olen havainnut tuon sprintterin kanssa että eberi EI OLE LOHKOLÄMMITIN. Ei ole hauskaa ei, kun pakkasta -32 raitaa ja eberi ei käynnisty ja töihin on lähdettävä. Eikä lohkolämmitintä ( Nyt on !) , kyynel tuli silmäkulmaan kun 3 hehkutusta ja raakasti käyntiin. Ebereissä tuntuu olevan semmoinen ominaisuus ainakin vanhemmiten (tuossa 5 vee ja 190 thkm) ettei yli kahenkympin pakkasilla tykkää käynnistyä. Kyllä tuokin heräsi eloon kun auton sai käyntiin.

Toisaalta nämä kokemukset on dieselikäyttöisestä, ei ole bentsiiniversioista kokemusta josko olisivat toimintavarmempia.
Avatar
waari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ke 17.08.2005 15:43
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja waari »

Jone M kirjoitti: eberi EI OLE LOHKOLÄMMITIN. Ei ole hauskaa ei, kun pakkasta -32 raitaa ja eberi ei käynnisty ja töihin on lähdettävä.
Toisaalta nämä kokemukset on dieselikäyttöisestä, ei ole bentsiiniversioista kokemusta josko olisivat toimintavarmempia.
Kyllä minulla on ainakin ollut Eberin kanssa ihan hyvät välit,itse asensin sellaisen D4WSC:n vuonna 2000 123/240D:hen,pari päivää seisseellä suht lämpimällä Mersulla oli kiva lähteä korvesta ainakin -37 asteen pakkasesta pois.
Meillä on toisessakin (250D) autossa samanlainen,eikä kumpikaan ole keljuillut,paitsi kaukosäädön patterijousi on liian löysä,sitä joutuu joskus vääntelemään.Tuo 4Kw on vähän kyllä pieni,mutta menettelee,onhan D/B5W olemassa.Asuntoautossa on parivuotias webasto,epävarmemman oloinen se on kuin nämä Epelit,jotka autosta toiseen siirrettyäkin heti toimivat.
Noita myy mm. http://www.zakotto.com/index.php?page=1002 mielestäni kohtuuhintaan,ellei sitten itse hommaa suoraan "Helmutilta"
Asennus on uudemmassa autossa aika tarkkaa,ettei se lämmitä antureita liikaa suhteessa muuhun moottoriin,muuten moottorinohjauselektroniikka luulee tulleen kesän eikä taas toimi oikein.
Kulkuneuvot:
Fiat Adria Win peltikuorinen ainakin kesän ajossa.
VW Transporter Syncro 4X4 avolava 2,4D -97 rankempaan maastoon.
Mönkijä Kymco MXU 500 kun ei volkkarillakaan enää pääse.
Vito 639 matkailuauto kierretty 2017 12 maassa +Suomessa seisonnassa talviautoksi kai päätyy.
Mb 220 cdi 202 kori seisonnassa.
Avatar
roiala
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 478
Liittynyt: To 24.02.2005 17:09
Paikkakunta: Rovaniemi

Viesti Kirjoittaja roiala »

Juu, jos ei toimi pakkasella niin huoltoon se kannattaa viedä, pakkasellahan sitä tarvitaan!! Omat Webastot ja Eberit joita on autoissa ollut ovat kyllä aina toimineet. Vanhemmilla oli joskus aikojen alussa mekaanisella kellolla varustettu Webasto ja se jätti kerran käynnistymättä mökillä kovalla pakkasella mutta sittenkin kun lämmin vesipussilla jotain sieltä ohjauslaitteistosta konepellin alta lämmittivät niin suostui yhteityöhön!

Enemmän tuntuu olevan ongelma tuo akun kesto ja riittävyys jos ajo lyhyttä pätkää, sen olen ratkaissut lohkolämmittimellä ja siihen liitetyllä laturilla eli käytän myös lohkolämmitintä/automaattista laturia jos on tolppa johon liittää auto!
300td -91, manuaali.
Avatar
Kaapo
Valvoja
Valvoja
Viestit: 3800
Liittynyt: Ti 11.03.2003 08:38
Paikkakunta: Tampereen talousalue

Viesti Kirjoittaja Kaapo »

Heh, juuri tuli vastaan tilanne, että uudehko Transportteri oli tuurajakuskin toimesta ajettu puolihailakkaan talliin, "kun siellä näytti olevan tilaa" :? Autossa oli ollut automaattinen Webasto, joka siis lähtee käyntiin lämpötilan alittaessa tietyn asetetun pisteen.
No tallissa oli ollut Webaston mielestä aavistuksen liian vilpoista, kuitenkin jotain 5-10 astetta. Oli kuulemma ollut sievoiset savut pirtissä :shock: :lol:
Exät: W114 250, W123 200D, W123 240D, W124 230E

- V126 300 SEL '89
- W140 S300 turbodiesel '98
- W460 230GE '85
Vastaa Viestiin