Muutama kysymys W123:seen liittyen..
Muutama kysymys W123:seen liittyen..
Elikkäs elikkäs.. Ihan vaan sellaista, kun meikäläisen täytyisi lorottaa bensan mukana semmoista venttiilinsuoja-ainetta, niin onko tietoa onko sitä pakko käyttää.. eipä tuo iso projekti ole, mutta jotkut ovat sanoneet että turhia kotkotuksia moiset... Auto on siis W123 -83 Bensa..
Ja sitten yleisempää asiaa, elikkäs paljonkohan tulisi maksamaan kyseisen rassin maalautus? Hinnat varmaan vaihtelee, mutta noin suurinpiirtein.
Oli aika tuskaa ajella muuten kun tuli ekat lumet, kun ei ole takapäässä paljon painoa, sutii meinaan AIKASTA herkästi! Pikku mäennyppylän ylitys on työn ja tuskan takana... hiekkasäkkejä konttiin?
Ja sitten yleisempää asiaa, elikkäs paljonkohan tulisi maksamaan kyseisen rassin maalautus? Hinnat varmaan vaihtelee, mutta noin suurinpiirtein.
Oli aika tuskaa ajella muuten kun tuli ekat lumet, kun ei ole takapäässä paljon painoa, sutii meinaan AIKASTA herkästi! Pikku mäennyppylän ylitys on työn ja tuskan takana... hiekkasäkkejä konttiin?
W124 300D autom. -86
bensa
Itse tankkasin 230:sen JET-asemien punaisesta pistoolista,käsittääkseni vastaa 99-oktaanista eikä vaadi erillistä suoja-ainetta... en koskaan käyttänyt ja hienosti toimi.
W123 on kammottava sutija talvella.Monet kerrat jäin sutimaan kotipihaan vaikka piha ei juurikaan ole "kallellaan".Painoa perään,ei kai muu auta.
W123 on kammottava sutija talvella.Monet kerrat jäin sutimaan kotipihaan vaikka piha ei juurikaan ole "kallellaan".Painoa perään,ei kai muu auta.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
Kiinnostavaa. Olen kyllä minäkin todennut että alempi oktaaniluku ei vielä juuri käyntiin vaikuta, mutta 95En käyttö varsinkin ilman lisäaineistusta saattaa vaikuttaa dramaattisesti nokan ja venttiilikoneiston ikään.Jussi L. kirjoitti:Oon ainaki käyttäny molemmissa 95 eetä ja eipä ole onkelmia ollut..
Maalaushinnat vähän riippuu maalarista.
Tästäkin aiheesta muistini mukaan on keskusteltu forumilla paljon ja melko asiallisestikin sekä myös bensalaatujen eroista (esim. liiasta hapesta) nykypäivänä.
Maalaushinnat 500 eurosta ylöspäin noin niinkun yleensä. Ja toiseksi paras tietämäni maalari on venäläinen joka ei liikoja veloita.
Ei ole kyllä minkäänlaista ongelmaa ollut ja on jotkut tututkin ajaneet 95 eellä ja hyvin on pelittänyt..raul kirjoitti:Kiinnostavaa. Olen kyllä minäkin todennut että alempi oktaaniluku ei vielä juuri käyntiin vaikuta, mutta 95En käyttö varsinkin ilman lisäaineistusta saattaa vaikuttaa dramaattisesti nokan ja venttiilikoneiston ikään.Jussi L. kirjoitti:Oon ainaki käyttäny molemmissa 95 eetä ja eipä ole onkelmia ollut..
Maalaushinnat vähän riippuu maalarista.
Tästäkin aiheesta muistini mukaan on keskusteltu forumilla paljon ja melko asiallisestikin sekä myös bensalaatujen eroista (esim. liiasta hapesta) nykypäivänä.
Maalaushinnat 500 eurosta ylöspäin noin niinkun yleensä. Ja toiseksi paras tietämäni maalari on venäläinen joka ei liikoja veloita.
Maailma tarvitsee esikuvia/Best or nothing
W203 C200CDI automatic elegance -06
W203 C200CDI automatic elegance -06
Kaksi vanhempaa bemaria omistaneena, voin sanoa että kyllä 123:nen lähtee hangesta kuin tykin suusta baijerilaisiin serkkuihinsa verrattuna...Oli aika tuskaa ajella muuten kun tuli ekat lumet, kun ei ole takapäässä paljon painoa, sutii meinaan AIKASTA herkästi! Pikku mäennyppylän ylitys on työn ja tuskan takana... hiekkasäkkejä konttiin?
2000 vuotta sitten oli ainakin 3 viisasta miestä...
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
E320t cdi -00
Exät: Honda Civic -79 (Hightower)
BMW 316 e21 -81 (R.I.P)
Vw scirocco MkI -80
BMW 315 e21 -82
MB w123 200B -84 (R.I.P)
Opel Vectra 2.0 16v -95 (R.I.P)
Varsinkin 200Dgarbaazh kirjoitti:Kaksi vanhempaa bemaria omistaneena, voin sanoa että kyllä 123:nen lähtee hangesta kuin tykin suusta baijerilaisiin serkkuihinsa verrattuna...Oli aika tuskaa ajella muuten kun tuli ekat lumet, kun ei ole takapäässä paljon painoa, sutii meinaan AIKASTA herkästi! Pikku mäennyppylän ylitys on työn ja tuskan takana... hiekkasäkkejä konttiin?
508 D matkamersu -70
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
S203 C 220 T CDI -04/05
S211 E 220 T CDI -06/07
Tuosta maalautuksesta vielä.. onko tietoa onko mitään huokeita/hyviä maalaamoita täällä vantaan suunnalla? Ei tule ainakaan YHTÄÄN maalaamoa mieleen, mutta kaippa noita löytyy vaikka puh.luettelosta..
Tällä hetkellä mersu sininen, (stanis-blau tms.), Ihan siisti väri, mutta pahasti kulunut ja haalistunut..(ei kuulemma saa suomesta?? pitäisi tilata saksasta mukamas..) Muutenkin auto kukkii hiukan, suunnitelmissa itse hitsata/paklata jne, ja viedä maalattavaksi.. Tuumin sellaista "ministerinmustaa"
Sininen sisustus, musta vois sopia aika passelisti.
Tällä hetkellä mersu sininen, (stanis-blau tms.), Ihan siisti väri, mutta pahasti kulunut ja haalistunut..(ei kuulemma saa suomesta?? pitäisi tilata saksasta mukamas..) Muutenkin auto kukkii hiukan, suunnitelmissa itse hitsata/paklata jne, ja viedä maalattavaksi.. Tuumin sellaista "ministerinmustaa"
Sininen sisustus, musta vois sopia aika passelisti.
W124 300D autom. -86
No toi väite maalista,ettei saa suomestaPre-Pappa kirjoitti:Tuosta maalautuksesta vielä.. onko tietoa onko mitään huokeita/hyviä maalaamoita täällä vantaan suunnalla? Ei tule ainakaan YHTÄÄN maalaamoa mieleen, mutta kaippa noita löytyy vaikka puh.luettelosta..
Tällä hetkellä mersu sininen, (stanis-blau tms.), Ihan siisti väri, mutta pahasti kulunut ja haalistunut..(ei kuulemma saa suomesta?? pitäisi tilata saksasta mukamas..) Muutenkin auto kukkii hiukan, suunnitelmissa itse hitsata/paklata jne, ja viedä maalattavaksi.. Tuumin sellaista "ministerinmustaa"
Sininen sisustus, musta vois sopia aika passelisti.
Maalit sekoitetaan! ja löytyy varmaan automaalaimoista ja ko.liikkeistä!
Hyvät on perät.......
Auti
Tuusulassa on yks mitä kaverini suositteli, nimeä tai osoitetta en tiedä mutta lähellä Bemu-osaa, suurinpiirtein niiden nykyisen ja entisen tarhan välissä.Pre-Pappa kirjoitti:Tuosta maalautuksesta vielä.. onko tietoa onko mitään huokeita/hyviä maalaamoita täällä vantaan suunnalla? Ei tule ainakaan YHTÄÄN maalaamoa mieleen, mutta kaippa noita löytyy vaikka puh.luettelosta..
lisää
Olen ajellut 95E bensalla vuodesta '90 M102, ja M115 moottoreilla,
eikä ole ollut mitään ongelmia. Tämä lähti siitä, kun saksalaiset kaverit kertoivat tuolloin ajaneensa lyijyttömällä jo useampia vuosia - ilman vent. suojaaineita . Joten minäkin rohkenin...
Tilannehan on se, että Mersussa on alumiininkansi, joka vaatii venttiilikartiot
kovempaa ainetta muutenkin. Lyijyhän -kun sitä käytetään -juuri voitelee
nuo kartiot ja vent.lautaset. Ongelma koskee siis lähinnä moottoreita joissa on valurautakansi, koska niissä ei yleensä ole ko. kartioita.
Virallinen suositus Veholta '90-luvun alussa oli vuorotankkaus, jossa joka
kolmas tai neljäs tankki otettiin lyijyllistä. Arvelen kuitenkin että tässä oli kysymys varovaisuudesta, kun ei vielä tiedetty kuinka koneet sitä kestää,
" eli varmuuden maksimointia ". No - nyt yli kymmenen vuotta myöhemmin on nähty, että kyllä ne kestää. Lisäksi suositeltiin venttilien säädölle tiheämpää
tarkistus väliä.
En nyt tässä kuitenkaan kiistä virallista suositusta - mutta varmaan tuhannet
autot ja autoilijat ovat ajaneet tähän mennessä vuosia ilman ongelmia.
eikä ole ollut mitään ongelmia. Tämä lähti siitä, kun saksalaiset kaverit kertoivat tuolloin ajaneensa lyijyttömällä jo useampia vuosia - ilman vent. suojaaineita . Joten minäkin rohkenin...
Tilannehan on se, että Mersussa on alumiininkansi, joka vaatii venttiilikartiot
kovempaa ainetta muutenkin. Lyijyhän -kun sitä käytetään -juuri voitelee
nuo kartiot ja vent.lautaset. Ongelma koskee siis lähinnä moottoreita joissa on valurautakansi, koska niissä ei yleensä ole ko. kartioita.
Virallinen suositus Veholta '90-luvun alussa oli vuorotankkaus, jossa joka
kolmas tai neljäs tankki otettiin lyijyllistä. Arvelen kuitenkin että tässä oli kysymys varovaisuudesta, kun ei vielä tiedetty kuinka koneet sitä kestää,
" eli varmuuden maksimointia ". No - nyt yli kymmenen vuotta myöhemmin on nähty, että kyllä ne kestää. Lisäksi suositeltiin venttilien säädölle tiheämpää
tarkistus väliä.
En nyt tässä kuitenkaan kiistä virallista suositusta - mutta varmaan tuhannet
autot ja autoilijat ovat ajaneet tähän mennessä vuosia ilman ongelmia.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Henry on oikeassa ainakin siinä suhteessa että vanhempien Mercedesten moottorit kärsivät paitsi lyijyn puutteesta niin myös turhan happipitoisesta (puhtaasta?) bensasta. Esim venttiiliremontin yhteydessä on kai yleensä fiksua tehdä lyijyttömälle bensalle vaadittavat muutostyöt.
Varmasti tuhannet autoilijat ovat ajaneet ongelmitta eri bensalaaduilla. Väitän silti että kaikki eivät ongelmien ilmennyttyä joko ymmärrä niitä tai eivät vaan "huomaa".
Jos moottori on kaikinpuolin kunnossa, ei hankaluuksia varmasti ilmenisi pitkälläkään ajalla. Aina esim sytytys ei ole aivan kohdallaan, tiedän erään 230En joka kävi melkoista jälkikäyntiä 95E:llä.
Oman 230E '83 venttiiliremontti oli kallis, lähestulkoon koko koneisto. Uskon vahvasti että lyijyttömän bensiinin käytöllä oli vaikutusta asiaan. 200 ja 230En yksilöllisistä eroista voi myös löytyä vastauksia. Tietääkseni (ainakin Suomessa) M102 ruiskuversion pakoventtiilit ovat useammin selkeästi vaihtokamaa kuin kaksilitraisen... mene ja tiedä.
Taitaa olla nämäkin pitkälti uskon asioita. Jatkan aiheesta korkeintaan keväämällä kun tehdään tohon toiseenkin jossain vaiheessa venttiiliremppa.
Varmasti tuhannet autoilijat ovat ajaneet ongelmitta eri bensalaaduilla. Väitän silti että kaikki eivät ongelmien ilmennyttyä joko ymmärrä niitä tai eivät vaan "huomaa".
Jos moottori on kaikinpuolin kunnossa, ei hankaluuksia varmasti ilmenisi pitkälläkään ajalla. Aina esim sytytys ei ole aivan kohdallaan, tiedän erään 230En joka kävi melkoista jälkikäyntiä 95E:llä.
Oman 230E '83 venttiiliremontti oli kallis, lähestulkoon koko koneisto. Uskon vahvasti että lyijyttömän bensiinin käytöllä oli vaikutusta asiaan. 200 ja 230En yksilöllisistä eroista voi myös löytyä vastauksia. Tietääkseni (ainakin Suomessa) M102 ruiskuversion pakoventtiilit ovat useammin selkeästi vaihtokamaa kuin kaksilitraisen... mene ja tiedä.
Taitaa olla nämäkin pitkälti uskon asioita. Jatkan aiheesta korkeintaan keväämällä kun tehdään tohon toiseenkin jossain vaiheessa venttiiliremppa.
Tämä on varmasti aiheellista, mutta arvelisin, että venttiiliremontin syyraul kirjoitti: Esim venttiiliremontin yhteydessä on kai yleensä fiksua tehdä lyijyttömälle bensalle vaadittavat muutostyöt.
on yleensä voitelu/ suodatus/ mekaaninen kuluma puolella.
Kirjoitin tuossa 95E bensasta, koska keskustelu lähti 200 B mallista.
98E on varmaankin soveliaampi muihin versiohin, ja hinnassakaan ei
ole nykyisin paljon eroa (?). Mutta kommentit tarkoitin noin yleisesti
verrattuna lyijytön/ lyijyllinen oktaanista riippumatta.
Kaasutin korjaajat manailevat tätä nykyistä bensiinilaatua liian paljon lisäaineistetuksi. Pienet kanavat vanhoissa kaasareissa menevat tukkoon,
kun niihin kertyy valkoista kattilakivimäistä töhnää - tätä ilmiöta ei aikaisemmin ole ollut.
1980 200 Autom., 1993 E 300D-24, 1994 C 180 Aut., 1997 C 230 T Aut., 2003 E 240 T Aut.( sekä muutama muunkin merkkinen)
Jälleen asiaa Henry!Henry V. kirjoitti:Tämä on varmasti aiheellista, mutta arvelisin, että venttiiliremontin syyraul kirjoitti: Esim venttiiliremontin yhteydessä on kai yleensä fiksua tehdä lyijyttömälle bensalle vaadittavat muutostyöt.
on yleensä voitelu/ suodatus/ mekaaninen kuluma puolella.
Kirjoitin tuossa 95E bensasta, koska keskustelu lähti 200 B mallista.
98E on varmaankin soveliaampi muihin versiohin, ja hinnassakaan ei
ole nykyisin paljon eroa (?). Mutta kommentit tarkoitin noin yleisesti
verrattuna lyijytön/ lyijyllinen oktaanista riippumatta.
Kaasutin korjaajat manailevat tätä nykyistä bensiinilaatua liian paljon lisäaineistetuksi. Pienet kanavat vanhoissa kaasareissa menevat tukkoon,
kun niihin kertyy valkoista kattilakivimäistä töhnää - tätä ilmiöta ei aikaisemmin ole ollut.
Viitatessani vanhempiin koneisiin, en toki tarkoittanut vaurioiden aiheuttajaksi bensiinilaatua, vaan juuri kuten itsekin sanoit. Kokemuksieni mukaan vanhemmissa myllyissä esiintyisi enemmänkin suoria käyntiin ja ajoon vaikuttavia häiriöitä mitä tulee bensa-aiheeseen.
Muuten, ne takasivulasit on nyt kaverilla Vantaalla. Maanantaina klubitallille?