W203 sähköinen lisälämmitin ?

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
amx
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 23.04.2004 12:36
Paikkakunta: Porvoo

W203 sähköinen lisälämmitin ?

Viesti Kirjoittaja amx »

Tervehdys!

Mulla on 203 koppanen diesel missä moinen lämmitin ja mitä se lämmittää sisätillako? (toivottavasti kun näin talvipakkasillla ei meinaa lämpöä piisata)
Onko se ehkä lisävaruste.
Mistähän se laitetaan päälle.

nm. Webasto pitäisi olla pakollinen näissä "uudemissa" cdi autoissa.
Avatar
markoala
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2721
Liittynyt: Ma 11.04.2005 12:21
Paikkakunta: Mäntsälä Anttila

Viesti Kirjoittaja markoala »

Ajotietokoneen valikosta voi valita onko se päällä automaattisesti, pois tai pois kun ilmastointi pois. Nopeuttaa moottorin lämpiämistä ja siten myös sisätilojen lämpiämistä. Menee pois päältä muistaakseni 60 asteessa, joten lämpiäminen hidastuu siinä vaiheessa huomattavasti. On vakiovaruste ainakin suomi autoissa.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Löytyy myös mun 2001-mallisesta tuontiatosta. Sijaitsee starttimoottorin yläpuolella koneen kyljessä. Semmonen 10x 10 x 3 cm alumiinilaatikko, jota ei taida nähdä kuin altapäin kun startti on ensin irti.
W203CDI
amx
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 23.04.2004 12:36
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja amx »

Kiitos tiedosta........nyt pitää vain kokeilla miten se toimii
amx
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 47
Liittynyt: Pe 23.04.2004 12:36
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja amx »

Booster oli muuten OFF:lla
Element
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 03.11.2009 19:26

Viesti Kirjoittaja Element »

Mikähän mahtaa olla vialla, kun sähköisen lisälämmittimen laittaa päälle, niin auton tyhjäkäynti alkaa rykimään, hörrähtelemään - siis se ei käy tasaisesti. Heti kun lämmittimen ottaa pois päältä, tyhjäkäynti normalisoituu. Tekee sitä kylmänä ja lämpimänä(noin +60 asteinen moottori)

Boschin vikalukija sanoi huollossa(ei merkki), että laite ei ole aktiivinen. Se oli silloin kytketty pois päältä, mutta ei kuulema vaikutusta vikakoodiin.

Mielestäni lämmitin kuitenkin toimii, päälle laiton jälkeen lämpötila lähtee aina nousuun. Mutta sitä ei viitti pitää päällä, kuin vain ajon aikana.

Autoon on vaihdettu uusi akku, ei vaikutusta.

Kyseessä on C 270CDI -02 manuaali.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Element kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vialla, kun sähköisen lisälämmittimen laittaa päälle, niin auton tyhjäkäynti alkaa rykimään, hörrähtelemään - siis se ei käy tasaisesti. Heti kun lämmittimen ottaa pois päältä, tyhjäkäynti normalisoituu. Tekee sitä kylmänä ja lämpimänä(noin +60 asteinen moottori).
Noin se vaikuttaa tyhjäkäyntiin aika monessa autossa, omassanikin tyhjäkäynti hieman epätasaista kun lämmitin on päällä. Johtunee suuresta virrantarpeesta, mikä "jarruttaa" laturia.
W203CDI
simppa80
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3001
Liittynyt: Su 27.04.2008 20:24
Paikkakunta: Pohjois Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja simppa80 »

Voisko olla laturista alkamassa puhti loppumaan? Omassa 200 CDIssä en huomannut mitään eroa tyhjäkäynnissä kun laittoi lämppärin päälle tai pois. Lämmiti se kuitenkin kun sen huomas lämpöjen noususta.

Mitä jos ottaa ihan valoja, puhallinta yms. pois päältä? Auttaako?
Tuikutusta Oulun kuppeessa
_______________________________________
S205 250 CDI 4matic -15 AMG-Line "Vollaustung"
_______________________________________
Ex: S212 250 CDI 4matic -12
Ex: S211 220 CDI -04 "Suomi edition"
Ex: Basuuna PWD -03
Ex: S204 220 CDI Mopf "AMG"
EX: Basuuna PWD -02
EX: S211 320 CDI "facelift" -06
EX: W638 110D -97
EX: C30T CDI AMG -05
EX: S203 200 CDI -03
Element
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 03.11.2009 19:26

Viesti Kirjoittaja Element »

simppa80 kirjoitti:Voisko olla laturista alkamassa puhti loppumaan?
Mitä jos ottaa ihan valoja, puhallinta yms. pois päältä? Auttaako?
Kokeilin tänään, mutta ei ollu merkitystä. Hörähteli samalla tavalla, vaikka otin kaikki muut sähkölaitteet pois päältä. Mutta lämmöt lähti heti nousuun, että kyllä se lämmitin ainakin pelaa.

Itekki mietin tuota laturi, oisko toisaan jo parhaat päivät nähny. Vai voisiko siinä lämppärissä olla joku rele, joka katkoo sitä päälle - pois - päälle, eikä toimi kunnolla?
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

hanta kirjoitti:
Element kirjoitti:Mikähän mahtaa olla vialla, ......
.... lämmittimen ottaa pois päältä, tyhjäkäynti normalisoituu. Tekee sitä kylmänä ja lämpimänä(noin +60 asteinen moottori).
Noin se vaikuttaa tyhjäkäyntiin aika monessa autossa, omassanikin tyhjäkäynti hieman epätasaista kun lämmitin on päällä. Johtunee suuresta virrantarpeesta, mikä "jarruttaa" laturia.
Tuli myös mieleen että kun pari vuotta sitten jouduin vaihtamaan hajonneen ilmamäärämittarin, niin myös tuo tyhjäkäyntiongelma muuttui
huomattavasti paremmaksi, mutta edelleen kuulee käynnissä lievän eron kun lämmitin päällä vs. pois päältä.
W203CDI
Avatar
steku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 13.12.2005 21:10
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja steku »

Mulla oli ennen c mallin 200 cdi vm 02 talvella tosi kylmä vaikka uusi termostaatti vaihdettiin kolmesti,lisälämmittimestä en tiedä toimiko ollenkaan,se kuitenkin oli autossa.Mutta asiaan,vaihdoin kuukausi sitten autoa samanlainen c 200 cdi facelift vm 2006.ja nyt tarkenee noin 3 kilometrin matkalla lämmöt yli 80 astetta Onko facelift jotenkin kehitetty,ajotietokoneen kautta en löydä lisälämmitintä,onko ollenkaan,vai onko se aina päällä,polttoainetta syö n.0.8 litraa enämpi sataselle kun entinen.

Olis mukava tietää miksi facelift lämpenee paljon paremmin,ero kuin yöllä ja päivällä.vastatkaa viisaammat.
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

steku kirjoitti: Olis mukava tietää miksi facelift lämpenee paljon paremmin,ero kuin yöllä ja päivällä.vastatkaa viisaammat.
Eikä ilmeisesti mitään webastoja tms. löydy ?
W203CDI
Avatar
steku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 13.12.2005 21:10
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja steku »

Ei löydy webastoa tms.
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

Mulla oli ennen c mallin 200 cdi vm 02 talvella tosi kylmä vaikka uusi termostaatti vaihdettiin kolmesti,lisälämmittimestä en tiedä toimiko ollenkaan,se kuitenkin oli autossa.Mutta asiaan,vaihdoin kuukausi sitten autoa samanlainen c 200 cdi facelift vm 2006.ja nyt tarkenee noin 3 kilometrin matkalla lämmöt yli 80 astetta Onko facelift jotenkin kehitetty,ajotietokoneen kautta en löydä lisälämmitintä,onko ollenkaan,vai onko se aina päällä,polttoainetta syö n.0.8 litraa enämpi sataselle kun entinen.

Olis mukava tietää miksi facelift lämpenee paljon paremmin,ero kuin yöllä ja päivällä.vastatkaa viisaammat.
Ei ole eroa Faceliftin ja vanhan mallin lämmityksessä. Lisäksi molemmissa on suurella todennäköisyydellä se sähkövastus. Päällelaitto löytyy faceliftin valikoista kuhan selailet. Mikään pikalämmitinhän tuo vastus ei ole auttaa vain koneen lämpiämistä sinne 60 asteeseen asti. Jos molemmissa termarit toimii 92asteeseen asti ja lämppärin kennot eivät ole tukossa lämpöä tulee täsmälleen samaan malliin.
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Avatar
steku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 13.12.2005 21:10
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja steku »

ei löydy lämmitintä ajotietokoneelta.

settings-valikon alavalikot
inst.cluster
time/date
lighting
vehicle

Voiko olla että faceliftissä sähkövastus aina päällä,lämmön ollessa alta 60
Avatar
Marko M
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1683
Liittynyt: Ti 18.03.2003 17:50
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Marko M »

Mulla löytyy kyllä. Settings valikossa HEATER osasto. Ja heater booster. Automaatti, pois päältä ja sitten joku AC off kohta.

Facelift siis ja tuontipeli vieläpä 8)
230 C 1978
Avatar
steku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 13.12.2005 21:10
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja steku »

Mulla ei löydy HEATER osastoa
Element
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 11
Liittynyt: Ti 03.11.2009 19:26

Viesti Kirjoittaja Element »

Tuli myös mieleen että kun pari vuotta sitten jouduin vaihtamaan hajonneen ilmamäärämittarin, niin myös tuo tyhjäkäyntiongelma muuttui
huomattavasti paremmaksi, mutta edelleen kuulee käynnissä lievän eron kun lämmitin päällä vs. pois päältä.
Siihen on se vaihdettu pari kuukautta sitten. Normaali tyhjäkäynti on OK, käy tasasesti, mutta lämppärin päälle laitto tuo mukanaan käynti ongelmat. Sen verran pahasti kyllä hörähtelee, ettei sitä päällä viitti pitää. Voihan olla, että laturin vaihdon myötä asia korjaantuisi...
Avatar
Wulfride
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 26.07.2009 23:13
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wulfride »

Mullon kans tuo 203 facelift ja lämpenee aivan ällistyttävän nopeesti. Miinus 10-15 ilmalla ei tarvi montaa kilsaa ajaa kun viisari huitelee jo 80 ja hytissä on lämmintä. Noin 2 kilsan päässä tulee jo haaleaa ilmaa lämppäristä. Ei löydy ajotieturin valikoista mitään lisälämmittimeen liittyvää vaikka kuinka selaa. En tiedä onko siellä moottorin kyljessä sitä lämmitintä, mutta valikoista sitä ei löydy. Mutta tärkeintä on että lämpenee. Tosin jos sen löytäisin niin ainakin kokeilisin ilman sitä, tottahan se lisää polttoaineen kulutusta kun laturilla tehdään huonolla hyötysuhteella sähköä lämmöksi, ja laturia pyöritetään huonolla hyötysuhteella toimivalla lämpövoimakoneella.
W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
Avatar
Cmeli
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 335
Liittynyt: Ti 22.02.2005 20:52
Paikkakunta: JoesMouth

Viesti Kirjoittaja Cmeli »

No jos ei löydy settingseistä niin sitten sitä palikkaa ei ole. Mitenkään 'ällistytävästä' lämpiämisestä kuitenkin facelift-mallin yhteydessä turha puhua. Varsinkin kun pakasta lähemmäs 30c tai yli. w202 webastolla lämpeni paremmin joten turhapa sitä vastusta on kehua :x
ajossa w203 220cdi, aut avantgarde
exät:
BMW 118d, -08 (Kirppu, mieletön mikroauto ajaa, joka ei kuluttanut mitään mutta...tähti puuttui)
BMW e46, 320d, -05 (OH jeah mikä ajaa, mutta jätti tielle Lappiin)
w203, 200 komp. aut, -02 (laadukas pensarosvo)
w202, 200cdi, aut -00 (made to run forever)
exiä: c280 aut -94(sweetheart), volvo 850 gle -93 aut (shitload of trouble!!!), peugeot 306 1.6 sr(boooring), Fiat Croma 2.0 turbo(Love, Hate, Love), Peugeot 309 -87, 1.3(The RedGun), Saab 99GL -82.(Firstlove!!!)
Personal slogan: "kettu että mä vihaa kaikkia voorteja!!!"

-Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä-
Avatar
Wulfride
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 26.07.2009 23:13
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wulfride »

Kyllä se lämpeneminen minua ällistyttää. Kun vertaan vaikka työkaveriin jolla on kolme kertaa pitempi tulomatka töihin ja se on peittänyt uudesta golffista koko nokan ja on jääkalikkana perillä. Meikäläinen taas on melkein paitahihasillaan :)
W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
Avatar
viheik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 230
Liittynyt: Su 20.08.2006 22:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja viheik »

Facelift moottorihan on tietenki uudempaa tekniikkaa eli cdi3. Cdi3 on suunniteltu lämpimämmäksi mutta kulutus on korkeampi kuin edeltäjässä. Minunkaan autosta ei löydy ajotietokoneesta heater valikkoa mutta kyllä se lämpövastus siellä on (veholta varmistettu). Olettaisin sen olevan automaattinen. Useista vastaavista olen katsonut sen valikon joistakin se löytyy joistakin ei. Toissa päivänä vaihdoin uuden termostaatin niin no problem.
Viimeksi muokannut viheik, To 31.12.2009 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Avatar
steku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 13.12.2005 21:10
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja steku »

Kyllä muakin ällistyttää lämpeäminen.
Näiden kahden cdi mersun kokemuksella,ensimmäinen oli kylmä,nyt tarkenee,vaikka pakkasta oli -29 :roll:
Avatar
steku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 13.12.2005 21:10
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja steku »

[quote="viheik"]Facelift moottorihan on tietenki uudempaa tekniikkaa eli cdi3. Cdi3 on suunniteltu lämpimämmäksi mutta kulutus on korkeampi kuin edeltäjässä. Minunkaan autosta ei löydy ajotietokoneesta heater valikkoa mutta kyllä se lämpövastus siellä on (veholta varmistettu). Olettaisin sen olevan automaattinen. Useista vastaavista olen katsonut sen valikon joistakin se löytyy joistakin ei.[/quote]


No niin löytyyhän se selitys kun aikansa jatustaa :lol:
Avatar
Wulfride
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 26.07.2009 23:13
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wulfride »

Ja eikun hanaa vaan...
W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
hanta
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1187
Liittynyt: Pe 30.12.2005 12:45
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hanta »

Wulfride kirjoitti:Mullon kans tuo 203 facelift ja lämpenee aivan ällistyttävän nopeesti. Miinus 10-15 ilmalla ei tarvi montaa kilsaa ajaa kun viisari huitelee jo 80 ja hytissä on lämmintä. Noin 2 kilsan päässä tulee jo haaleaa ilmaa lämppäristä. .
On kieltämättä ällistyttävän hyvä lämpeämään. Omani ei lämpene lähestulkoonkaan noin vaikka heater päällä. Pitää todella olla erilaista tekniikkaa..
W203CDI
Avatar
Wulfride
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 66
Liittynyt: Su 26.07.2009 23:13
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Wulfride »

No nyt alkaa kääntyä huolestumisen puolelle tämä lämpenemisen kehuminen :shock:

Nopea lämmitys kun tarkoittaa fysiikan lakien mukaan sitä että energiaa kuluu runsaasti. Tai sitten hyvää lämpöeristystä, mutta kun ei ole mitään pahveja keulalla. Ettei vaan olisi tähän faceliftiin tullut käyttöön joku systeemi mitä käytetään katalysaattorin poltossa. Eli että kylmänä muutetaan ruiskutushetkeä myöhemmäksi jotta moottorin tuottama hukkalämpö kasvaisi. Suurin osa tuostahan menee pakokaasujen kautta avaruuteen mutta kyllä kanteen ja sylinteriinkin sitä siirtyy. Kulutuslukemissa ainakin on suuri ero maantieajon ja kylmän katkoajon välillä. Ja jos vielä on niin että faceliftin mukana tuli suurempi kulutus?
Joku tiesi kertoa että moottorin lämpenemisen alussa vesi lämppärille otetaan sylinterin kannesta joka on moottorissa se ensimmäisenä lämpenevä osa. Tämä selittäisi sen että miten lämppäristä voi tulla jo haaleaa ilmaa vaikka mittarin neula ei ole värähtänytkään.
W212 E200 CDI automaatti
W203 C220 CDI automaatti
Eka eiku toka Mersu, mutta ei vika ellei kuolo korjaa
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17241
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Viesti Kirjoittaja dealer »

Enpä usko että muutaman kilometrin ajolla olisi cdi lämmöt normaalissa :lol:
Avatar
steku
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 37
Liittynyt: Ti 13.12.2005 21:10
Paikkakunta: oulu

Viesti Kirjoittaja steku »

Tänään kellotettua tietoa,lähdin aamulla kylmästä tallista -4 ei ollut auto roikassa.
3km ajoa lämpö 60 astetta
5 km ajoa lämpö 70 astetta,puhallin automaatilla 22 astetta ja alkoi laskemaan puhallin nopeutta.eli pirtissä jo lämmin.
7 km lämpö karvan yli 80 astetta
ulkona pakkasta -14 ja koko matka taajamassa ajoa. :lol:

varmaan olis vielä paremmat lukemat kun olis pitäny roikassa ja hurauttanut motaria jonkin matkaa.
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13215
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Viesti Kirjoittaja DBFI »

203.006:n tietoja selailin, ei EPC:ssä ollut mitään optiokoodia tuolle lisälämmittimelle (eli pitäisi olla kaikissa autoissa ainakin tuossa mallissa).

W211:n lämmitin lämmityslaitteen kennossa ottaa tehoja luokkaa 1600-1700 wattia ja tuota käytetään vain sen mukaan kuin laturin teho riittää akun lataamiselta ja muulta kulutukselta. Eli lämmitintä tarpeen tullen katkotaan, siitä varmaan tuo 203:nkin heijaus tyhjäkäynnillä johtuu.

Uusimmissa malleissa sähköinen lisälämmitin on koodattu olemaan aina päällä (en tiedä mistä ajankohdasta alkaen). Aiemmissa saattoi olla koodattu AC-kytkimeen (AC päällä, lämmitin päällä, siis nappulan asento, ei se ilmastointi oikeasti juuri lähde päälle samaan aikaan). Eri juttu ne auto joissa on se mittariston valikko (itsellä ei 203:sta mitään kokemusta).
Vastaa Viestiin