Vielä madalluksesta

Kaikki Mersujen muokkaamiseen liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
jtuukka
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 220
Liittynyt: Su 31.08.2003 11:16
Paikkakunta: Mikkeli

Vielä madalluksesta

Viesti Kirjoittaja jtuukka »

Eli jos vaihtaa autoonsa madallusjouset ne tulee muutoskatsastaa, eikö näin ? Millainen tuo prosessi on, todetaanko ainoastaan jousien olemassaolo vai kuinka ?
Muistelen myös puhutun jousien TUV-todistuksesta tai vastaavasta, missä tilanteessa tuollainen vaaditaan ?
S204 250 CDI 4Matic -11
C208 230 Kompressor
W201 190E -89
W126 300 SE -87
W123 280E -81

Ex: W163 270 CDI -04, C209 280 -06, W203 C240 4Matic -05, W168 A160 -00, W201 2.0 -88, W123 230E -81, W140 300 SEL -92, W116 350 SE -75
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Viesti Kirjoittaja epk »

oliko se nyt ennen 93 tehtyihin autoihin sai olla vaikka mallia laikka, ei tarvita mitään tuv todistuksia. katsastuksessa todetaan vaan että madellettu ja et ei raavi mistään. näin siis jos auton vm on kork. 93.

hausta löytyy asiasta lisää, monta sivua :wink:
Avatar
Lindroos
Tuningspesialisti
Tuningspesialisti
Viestit: 358
Liittynyt: Ti 18.03.2003 21:47
Paikkakunta: Ähtäri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Lindroos »

Joo omakohtasia kokemuksia useammastakin autosta. Mutta tosiaan niinkun epk kertoikin niin 93 on vuosimalli josta eteenpäin vaaditaan TUV-laput eli jousien soveltuvuus kyseiseen autoon. Ihan uusissa autoissa saatetaan vaatia myös valmistajan suostumus ja hyväksyntä, kaveri yritti muutoskatsastaa 2002 mallista Pösöä ja katsastus ei onnistunut ilman maahantuojan lappua josta kävi ilmi että madallus ei vaikuta auton turvalaitteisiin (ajovakautusjärjestelmä, airbag ja törmäysenergiaa sitova kori). Makso muuten lapun saaminen aika pirusti. Kuulostaa aina naurettavalta mutta näin vaan on uusien autojen laita. Mutta poikkes on tehtaiden omat alustasarjat, eukko tilas just Corollan :evil: ja mukaan halus TTE:n alustasarjan. Ja liikkeen mielipide oli se että auton rekisteriotteeseen tulee merkintä auton rekisteröinnin yhteydessä että tehtaan "Sport-alusta". Ihme sinänsä kun laki määrää max. madalluksen 51mm ja TTE ilmoittaa alustasarjan madallukseksi muistaakseni 55mm. No eipä ole meidän ongelma, kai liike ja valtuutettu huolto tietää mitä tekee.

Mutta edellisen vm.91 wolkkari meni niin että yritin katsastaa sitä ihan valtion laitoksella ja kaikki meni hyvin siihen asti kunnes auto ajettiin halliin ja nokka nostettiin ilmaan, inssi pyysi kääntää ratin linkkuun ja katseli alapuolelta autoa. No ihan ääriasennossa vanne hipas kallistuksen vakaajaan kiinni. Normaalissa asennossa ei siis ottanu mutta kun pyörä roikkui vapaana niin sit kosketus tuli. No inssi ystävällisesti kertoi että vanteet tai jouset vaihdettava ennen seuraavaa käyttöä. Siitä hermostuin sen verran että kysyin että koska herra katsastusmies luulee että tulee tilanne että renkaat on linkussa ja mennään ilman tiekosketusta. Sano että voi ottaa kilvetkin heti pois jos ei kelpaa. No keskeytin katsastuksen ja lähin hieman rivakasti pihasta lätkii... No vuoden päästä yksityinen katsastuskonttori ja mitään lappuja ei vaadittu ja kaikki oli ok!

Nykyistä mersua muutoskatsastin ja saksankielisistä TUV-lapuista inssi halus kopiot konttorille ja mitattiin mitat edestä ja takaa keskiöstä lokariin ja kaikki tiedot rek.otteeseen (jousien merkki, ilmoitettu madallus, mitat edessä ja takaa kaareen). Samaa rahaan katsastin myös 17" vanteet ja nyt ei ainakaan ole sanomista kellään.
[url=http://www.digitalblue.fi/~tahtiklu/tahtiklubi/tahti/galleria/tuning/lindroos/lindroos.html]EX MB 200D vm.88/89[/url][url=http://www.audiclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8683]
[color=red]EX Audi A4 1.8T ABT Sportline[/color][/url]
Vastaa Viestiin