200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Kirjoitetaanpas tänne vähän vielä asiaa lastutuksesta kaikkien luettavaksi, niin ei tarvi kaikkien erikseen kysyä, ketä asia nyt kiinnostaa.
Jonkinlainen tietopläjäys lastuttamisesta.

Lastutuksella, tai chippaamisella, tai ohjelmoimisella, tai miten vaan.
Tarkoitetaan yhtä ja samaa asiaa, nimittäin sieltä auton "tietokoneboxin" sisältä olevan tietyssä muistipiirissä olevan ohjelmanpätkän muokkausta.
Se säätelee auton moottorin toimintaa eri olosuhteissa, niinkuin valmistaja on alunperin parhaan tietonsa ja taitonsa mukaan sen ajatellut.
Joskun tämän ohjelman muokkaukseen tarvitaan koko muistipiirin irroitus, ja vaihtokin.
Joissain taas tämä sama toimenpide onnistuu auton oman tietoliikenneportin kautta.
Riippuen autosta.
Lopputulokseen ei ole tavalla vaikutusta.
Myös se tinattu kestää, kunhan se on tehty huolella, vaatii tietenkin tekijältä jonkinlaisia käden taitojakin.
Aikas hyvin taitavat kaikki lastut noin yleisesti toimia, vaikka erojakin on.
Vertailu on vaan tavan taaperolle vaikeaa.

Lastutettaessa säädellään pääasiassa kahta asiaa.
Syöttöä ja ahtopaineta. Suurin hyöty tulee tosiaan ahdetuissa moottoreissa, tosin vapareistakin voidan syöttöä lisätä, mutta hyöty jää pienemmäksi.
Lisäksi pakokaasujen kierrätystä säädetään uuden tilanteen mukaiseksi, sitä vähennetään.

Jotkut lastut eivät nosta ahtopainetta.
No, se ei olekkaan kyllä aivan välttämätöntä, sillä kaikissa diiseleissä on moottorinvalmistajan toimesta jätetty ilmaylimäärää niin paljon, että ilmamäärä kyllä riittää lastutettunakin. Ahdinkin pääsee vähän vähemmällä.
Tosin yleensä kuitenkin on valmistaja mitoittanut vakioahtimenkin sillä tavoin, että pieni ahtojen lisäyskin on mahdollista.
Sillä ainakin pyritään vähentämään savutusta.

Autosta, tai moottorista, tai lastuntekijästä riippumatta polttoaineen syötön lisäys toteutetaan samalla tavalla, ruiskutusaikaa jatkamalla.
Pääasiassa kahdesta seikasta johtuen, on moottorinvalmistajat jättäneet vakio-ohjelmaan hiukan mahdollisuutta lisätä tehoja.
Saastemääräykset ja täydellisen savuttomuuden vaatimus. Pienenkin savutuksen, ostajat kokevat teknisenä osaamattomuutena.
Joissain malleissa eroa on tehty pelkästään eri ohjelmoinneilla, että on saatu samasta moottorista kaksi eri automallia.
Nämä ovat tietenkin niitä kiitollisimpia lastutettavia.

Koska se syötönlisäys tosiaan toteutetaan sitä ruiskutusaikaa jatkamalla, aiheuttaa se, johtuen näiden suorasuihkareiden toimintaperiaatteesta, kaikissa moottoreissa tietynsuuntaisia muutoksia. Siis taas autosta, tai moottorista, tai lastuntekijästä huolimatta.
Teho tietenkin nousee.
Kun ruiskutusaika jatkuu, niin silloin sen ajoitus ikäänkuin siirtyy myöhäisemmälle. ( mikä lie oikea termi)
Tämä aiheuttaa pakokaasujen lämmönnousua, joka taas meinaa pakopaineiden nousua, ahdin herää aikaisemmin.
Se taas voidaan haluttaessa hyödyntää lisääntyvänä alavääntönä.
Lastutettaessa väännöt lisääntyvätkin suhteessa tehoja enemmän. Mikäli niitä ei rajoiteta.
Kierrosherkkyys vähenee. Pakokaasujen lämpötila nousee (=pakopaine). Vakioahdin on kovilla.
Kun ruiskutusajan lisäystä jatketaan äärimmilleen, rupeaa suurimman tehon kierrosluku laskemaan.
Se rasittaa sitten jo moottoria kovin.
Lämpöjä suorasuihkarit tuntuvat hyvin kestävän, ensimmäisenä tosiaan taitaa ahdin sulaa.


Muutama seikka, joihin itse kiinnittäisin huomiota lastua valitessani.
Tämä on siis minun mielipiteeni vaan edelleenkin, ei todellakaan mikään ohje, tai suositus.

1.
Terveen järjen käyttö on sallittua. Se on jopa toivottavaa.
Mieti, haluatko todella lisää tehoja. Jos toimenpide huolettaa, niin elä teetätä. Ei ole pakko.
Onko moottori varmasti kunnossa ?, rikkonaista, tai muuten "toimintapuutteellista" moottoria ei kannata lastuttaa, tulee vaan lisää ongelmia.
Viritettäessä ongelmat ei poistu, ne lisääntyy.
Muuten lastutuksessa ei omistajan tarvi tietää moottorista, tekniikasta, tai ylipäänsä auton toiminnasta mitään.
Lastuttaja hoitaa kaiken, omistajalla riittää, kun on halua ja hiukan painetta povitaskussa.
Moottori kestää ja kuluttaa normi käytössä sen, mitä täysin vakiokin.
Katsastuksen, tai huoltojen suhteen ei ole, eikä tule mitään ongelmaa.
Ongelmia tule vasta, jos oikein katsastuksessa tyrkyttämällä tyrkytät sitä lastutustietoa, eikä aina silloinkaan, jos on tuttu tai muuten inhimillinen katsastaja.
Merkkihuollossa ei ongelmia tule, vaikka tyrkyttäisitkin, minulla ei ole ollut takuidenkaan kanssa vaikeuksia, toisilla voi olla erinlaisia kokemuksia.
Minun luonteellani kun ei ole huoltojenkaan yhteydessä kyyristelty, joten olen heti suoraan sanonut, ettei mitään "päivityksiä" asenella.

2.
Millä kierrosluvulla max teho saavutetaan ?
Kaikilla lastunvalmistajilla on useita erinlaisia, testattuja lastuvaihtoehtoja kaikkiin moottori- ja vaihteistotyyppeihin.
Kysy, mitä valmistaja suosittelee, saat varmasti toimivimman vaihtoehdon.
Olisi hyvä, jos max tehon kierrosluku olisi, ainakin hyvin lähellä neljää tonnia.
Siis sellainen lastu, jossa max teho saavutetaan ~neljässä tonnissa, ja saavutettu teholukema on suurin, niin siinä on suuttimien kapasiteetti on hyödynnetty täysimääräisesti.
Suorasuihkareiden käyttökelpoinen kierrosluku on muutenkin kovin kapea, sitä ei kannata enää lisää kaventaa. Mukana tulee kosolti muitakin murheita.
Siis pelkkään tehoon ei kannata tuijottaa, kierrosluku on tärkeämpi. Tehoissa ei voi olla merkittävä eroja.
Moottorista saatava teho on suuruus riippuu oikeasti siitä, millaisista osiata se on kasattu.
Muutekin, kun kaikki tehonlisäykset toteutetaan tekijästä huolimatta suunnilleen samalla tavalla, niin muita suuremmat teholupaukset voi kyllä sivuuttaa puppuna. Markkinointikikka.
Netistä valmistajien sivuja selaamalla saa kyllä oikean kuvan eri moottoreiden lastutus ominaisuuksista.

3.
Onko vääntöjä rajoitettu ?
Kaikissa kääntyväsiipisillä ahtimilla varustetuissa moottoreissa on vääntöjen lisääntyminen sitä luokaa, että kytkimen / kaksoismassavauhtipyörän kanssa tulee ongelmia, mikäli vääntöjä ei rajoiteta. Ahdin alkaa ahtamaan jo niin pieniltä kierroksilta. Tämä, lisääntynyt ilmamäärä mahdollistaa suuren syötönlisäyksen pienillekkin kierroksille.
"Ongelma" tulee siis syötönlisäyksen kylkiäisenä, kaikilla lastuntekjöillä. Kun tehonlisäystä maksimoidaan.
Hukkaportillisissa tilanne ei ole juurikaan parempi, niissä kun on oletusarvoisesti heikommat kytkimet.
Siis lastutuksen tuoman lisävoiman kyllä moottori helposti kestää, eikä siitä ole moksiskaan, mutta kytkimen kanssa tulee varmasti ongelmia, mikäli pienten kierrosten vääntömomenttia ei rajoiteta, ja tehoja / kasvanutta vääntömomenttia myös hyväksi käytetään.
Eli pienempi vääntömomentti voi olla jopa parempi, se voi olla merkkinä siitä, että lastun tekijä on tunnistanut ongelman ja rajoittanut vääntöä. Kysy.
Esim. eri mallimerkinnöillä oleviin mersuihin (200-220) ilmoitetut eri teho- ja vääntölukemat eivät todellakaan siis ole välttämättä puppua, vaan on huomattu, että toisessa voi olla heikompi kytkin ja siihen on varauduttu.

4.
Pakokaasujen kierrätys.
Pakokaasujen kierrätystä voidaan ohjelmallisesti säädellä laajalla skaalalla. Joissain moottoreissa jopa kokonaan sulkea.
Vaikka maailma ei pelastuisikkaan, niin moottorin kannalta on parempi, mitä vähemmän kierrätetään.
Joka tapauksessa sitä on pakko pienentää, koska lisääntyvän pakopaineen takia, rupeaa se "vakiokierrätys" toimimaan ylikierroksilla.
Jos siihen ei puututa, tulee järjestelmältä vähintäänkin herjausta, kehittyneemmissä järjestelmissä vikatila.
Tämä oire ilmaantuu tyypillisesti vasta pitkän ajan kuluttua, niin, että sitä voi olla vaikea yhdistää lastutukseen.
2 viikkoa - jopa kuukausi.

5.
Ei ole mitenkään pakko, mutta olisi kyllä reilu peli ja ei tule epäselvyyksiä onnistumisesta, kun valitsee sellaisen lastutuspaikan, missä tehot myös mitataan ennen - jälkeen. Sillä ei ole merkitystä onko teholukema juuri oikea, sen tehonmuutosen näkyminen sen sijaan on tärkeä. Ei tarvi selitellä.
Tyypillisesti teho nousee ~20% todellisesta lähtötilanteesta.
Netistä en omaani ostaisi kymmenen euron lastuja. Liekkö laillisiakaan, kun tekijä on "tuntematon". Laiton kopio ?
Kannatta soitella useampaankin paikkaan.
Oikea hintataso liikkuu varmaan siellä 500 - 1000 €.


No joo, ette varmaan ole huomanneet, mutta nämä meikäläisen jutut pakaavat kummallisesti pitenemään ja pitenemään.
Toivottavasti siinä tuli nyt kerralla vastaus useimpiin kysymyksiin, lisätietoa aiheesta löytyy kyllä täältä muidenkin kirjoittamana.
Hakua vaan peliin. Pitää itsekkin nähdä hiukan vaivaa.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
jpk
Mersumies
Mersumies
Viestit: 720
Liittynyt: Ma 21.07.2003 15:39

Viesti Kirjoittaja jpk »

Kyllä tuikku puhuu asiaa ja vankasti.

Nyt on lastutuksen jälkeen mennyt muutama tankillinen ja edellisestä suurin osa pikkuajoa ja tyhjäkäyntiäkin,pakkasia kun oli. Kulutus 7.45 l /100km 320CDI:llä, joka KORKEIN kulutus ohjelmoinnin jälkeen 8) Tosin kulutus ollut tasaisesti vajaan 7.5 l /100km.
.
Ennen joulua ts. viritystä paras tankillinen oli 7.9l/100km,pääsääntöisesti yli 8.

Pari viikko sitten vaihdoin termostaatin jolla myös koneen lämmöt pysyy oikealla alueella,vaikuttanee myöskin kulutukseen positiivisesti jota ei vielä edellisellä tankillisella nähnyt johtuen pakkasista.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
"Älä sotke epäjärjestystä", pöydällä nimittäin, se on vaatinut vuosien työn. :roll:

http://tinypic.com/oh71bs.jpg
http://tinypic.com/oh71qt.jpg
http://tinypic.com/oh7abm.jpg

Hiukan on jo ahdasta, toivottavasti ei enää paljoa suurempaa joudu sovittelemaan.
Mutta muutama milli on vielä varaa.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Petri K
Turbospesialisti
Turbospesialisti
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti 03.02.2004 13:59

Viesti Kirjoittaja Petri K »

Hyvältä näyttää 8) Toivottavasti tuo kaapeli kestää pakopesän vieressä, siin olis ehkä voinut käyttää pitempää päätä.
"Jokainen tekee virheitä mutta minä tiedän niistä eniten"
Avatar
P.M.N.
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 288
Liittynyt: Su 14.11.2004 21:52
Paikkakunta: Kouvolan tienoo

Viesti Kirjoittaja P.M.N. »

Näyttää kovin öljyiseltä tuo tuikun lohkon yläreuna. Kannattaa tarkastaa tuon huohottimen o-renkaan asennus. Omassani se oli asennettu kurttuun. Fixauksella "ohivuoto" väheni nollaan.
MB S210 320 cdi Avantgarde 2001
MB 500SL 1991
MB CE 230 sportiline 1991
Honda XX Super Blackbird
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No joo, päivitetäänpäs hiukan.
Autoa on käyty säädättämässä, mutta tehot ei nousseet, taisivatpa hiukan laskea, muistaakseni. No, aina ei onnista.

Tehonnousun esteenä on edelleen se, että alkuperäisen ohjelman tekijä on ollut näppärämpi, kun myöhemmät hakkerit, ainakin toistaiseksi.
Boxi ei siis hyväksy kolmen tonnin jälkeen, kun 1,3 bar ahtopaineen.
Tehot on siis sen mukaiset, säädettynä niin, ettei savuta.
Savutuksella ei olekkaan kun muutaman hevosvoiman merkitys, ja nyt "oikeasta" , saavutettavissa olevasta puuttuu kuitenkin kymmeniä.

Keskeneräistä työtä ei tietenkään pitäisi esitellä, mutta laitan kuitenkin lapun näkösälle muutamalla selityksellä varustettuna.

Vaikka ahtopaineen pyynti on 1,7bar, niin max teho on siis saavutettu 1,3bar paineella.
Käyrät on siis vaan keskeneräisestä työstä otettu ulos.
Niitä ei ole todellakaan millään lailla siloiteltu myntikuntoon.
Lopullinen versio on sitten "nätimpi".

Tehokäyrä on erittäin hyvän muotoinen, loppuu vaan liian alas.
Nousu taittuu ahtopaineen leikkautumisen takia kolmen tonnin jälkeen.
Siitä näkeekin, ettei mikään moottorissa vielä ole ahdistamassa tehonnousua.
Moottorissa on vielä kovasti käyttämätöntä potentiaalia.

Vääntökäyrästä ei voi päätellä mitään. Siis yhtään mitään.
Siinä ei jollain lailla rajoittamatonta osaa ole, kun nollassa.
Se on vaan "raapastu" nyt niin alas, ettei varmasti kytkmen kanssa tule ongelmia.
Lopullisessa versiossa sitten maksimoidaan vauhtipyörän/kytkimen kapasiteetti. Muotokin tulee sitten toisenlaiseksi.

Moottori edelleenkin pelaa esimerkillisesti. Noin toiminnallisesti.
Se on tuolla: http://tinypic.com/ounpzn.jpg

Sen verran on kuitenkin muutosta, tai kehitystä, että pakokaasujen kierto on nyt pois päältä. Ohjelmasta ja tulpattukkin lisäksi, jotta varmaan ei tule yhtään takaisin.
Toimivuus, tai mahdolliset herjat lopullisesti selviää vasta ajan kanssa.
Herja voi tulla vähän myöhemminkin.

Pari kuvaa kohdasta, jossa kierrätyspaska tulee puhtaan ilman joukkoon.
Kierrätysilman tulo on järkyttävän iso verrattuna puhtaaseen ilmaan.
Seuraava homma on tuo kohdan poisto.
Kunhan nyt varmistuu, ettei herjaa tule.
http://tinypic.com/qnlq0z.jpg
http://tinypic.com/qnlq9c.jpg

Muuten on nyt ohjelmassa vaan odottelua.
Mitään nopeaa ratkaisua ohjelmiston muutokseen taitaa olla nyt turha odotella, kun minusta taas näytti, että Mikalla on moninkertainen määrä työtä siihen nähde, mitä hän kerkiää tekemään.
Mopoajelut jatkuu vaan.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
mike69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 22.10.2004 09:18

Viesti Kirjoittaja mike69 »

Moi

Onkos sulla vielä vakio cooleri tuossa? Oisko sieltä saatavissa vielä lisää hummia pelkällä coolerin suurentamisella?
-09 Honda Accord Tourer tiisseli (laiska)
-07 Volkswagen Touran 1,4 TSI
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

mike69 kirjoitti:Moi

Onkos sulla vielä vakio cooleri tuossa? Oisko sieltä saatavissa vielä lisää hummia pelkällä coolerin suurentamisella?
Vakio on.
Ahtopainekkin on nyt vielä pakosta niin lähellä vakiota 1,3-> 1,2 = vakio, ettei taida vielä cooleri olla ahdistelemassa. Vaikka eipä tuota vastusta ole kyllä mitattukkaan.

Koetan nyt ensin laittaa paremmin virtaavaan kuntoon nuita selvästi nyt jo nähtävissä olevia ahtaampia kohteita, kuten esim juuri ennen painekoteloa oleva kuristus, josta kierrätys tulee imupuolelle takaisin, sekä pakoputkisto.

Kunhan ahtopaineen saa sitten todenteolla joskus nousemaan, ainakin puoli kiloa nykyistä korkeammaksi, niin kyllä coolerikin uusiksi menee.

Näissö diiseleissä teho käytännössä nousee vaan, kun syöttöä lisätään.
Nähdäkseni vielä näissä normiliikenteessä olevissa diiseleissä coolerin suurin merkitys on siinä, että pysyy lämpökuormitus kurissa ja pannu kasassa.

Ja tietenkin, onhan se mullakin siitä lähtötilanteesta nyt jo muuttunutkin (90kw/270nm), vaikka kieltämätä välillä tuntuu, että munien puristeluksi menee.
Semmoinenkin vaikeus on, että ei ole oikein montaa, kenen kanssa voisi vähän kokemuksia vaihtaa, vaan tuntuu, että aikas paljon pitää itse kantapään kautta opetella, ennenkuin sitten lopulta älyää. Aika usein se vaatii kyllä ankaraa mietiskelyä. (Eikä sitten irvailla) :lol:
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
mike69
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Pe 22.10.2004 09:18

Viesti Kirjoittaja mike69 »

Minä aatteelin et parannan ton hengitys puolen ensin ja sit lähetään Karalalla käymään. Eli Cooleri, isompi pakoputki (3,5", vakio 2,5") ja turbo sitten tuolta Kangasalta,sitten Karalalle säätöön ja katotaan paljonko lähtee tosta vakiopumpusta. Jos ei lähe tarpeeks, niin mietitään talon rakentamisen jälkeen mitä tehään.
-09 Honda Accord Tourer tiisseli (laiska)
-07 Volkswagen Touran 1,4 TSI
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Mikäs siinä tuikku on ongelmana nostaa sitä ahtopainetta, voisiko tälläinen viritys toimia:

Moottorissa on ahtopaineanturi jossakin, otetaan se irti sieltä ja laitetaan pienen metallipömpelin, vaikka joku painekellon tapainen värkki, kylkeen kiinni. Kytketään pömpeli imusarjaan letkulla, josta bleedataan siten, että pömpelin paine on ~60% todellisesta paineesta.

Ohjelmoidaan lastu siten, että se pyytää 1,0 bar painetta ja todellinen paine on 1,67 bar. Seuraavaksi ohjelmoidaan lastu siten, että todellinen ruiskutusmäärä on suurempi kuin ecu sen kuvittelee olevan. Eli vakiosoftan annostuksilla ja virisuuttimillahan tuo on luonnostaan toteutunut.

Nyt ecun kannalta moottori näyttää samalta kuin ennenkin, paitsi ilmamassamittarille pitää vielä tehdä kalibrointi siten, että sekin näyttää todellisuutta matalampia arvoja...tai sitten kierrätetään osa raitisilmasta MAF:n ohi, jolloin sekin näyttää sopivia arvoja.

Eihän se sitten voi mitenkään mennä vikatilaan vai voiko ?
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo
Kyllä se juuri nuin huijaamalla onnistuisi.
Eikä olisi edes monismutkaista, kun mersussa ei ilmamassasta tarvi välitää mitään. Se ohjaa (vahtii) vaan kierrätystä.

Syöttö säädetään vaan painetiedon perusteella.
Sanotaan nyt samalla heti, että mappianturiakaan vaihtamalla ei onnistu.
Autossa on toinenkin anturi, joka mittaa absoluuttista ilmanpainettta ja vertaa sitä lähtötilanteessa mappiin. Eroa ei sallita.

Ongelma on nyt sellainen, että vaikka ahtopaineeksi asetetaan ohjelmaan mitä tahansa, vaikkapa 2 kiloa, niin kolmen tonnin jälkeen se "korjaantuu" 1,3,en ja syöttö säätyy sen mukaiseksi.
Käytöjärjestelmä siis pyytää vaan 1,3,a kiloa ja säätää syötön sen mukaiseksi.
Alle kolmen tonnin tavaraa kyllä tulee ohjelmoidun mukaisesti, eli liikaa tekniikan kestolle.
Jos ahtopaine väkisellä määrätään yli 1,3,n, niin menee vikatilaan.
Mikäli ahtopaine jää jostain syystä alle ohjelman pyynnin, ei mikään herjaa, vaan syöttö säätyy automaattisesti todellisen ahtopaineen mukaiselle, alemmalle tasolle.

Mihinkään "ohivuoto" juttuihin ei Mika halua ruveta, niitä kun on aika hankala sitten kaupata oikeasti kalliita autoja omistaville sekä täysin tekniikasta tietämättömille asiakkaille. Ongelma kyllä ratkiaa kaikin puolin heti, kun alkuperäohjelmaan lääke löytyy. Ohivuotojuttuihin sisältyy kyllä sitten vähän riskejäkin, niinkuin kaikkiin huijauksiin, kun järjestelmä ei tiedä todellista tilannetta.

Täytyy vaan olla nyt kärsivällinen.
Vaikka se ei niin helppoa olekkaan.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Aivan onhan tuo ohivuodattaminen vähän amistapa toteuttaa :lol:

Mukava tieto tuo absoluuttisen anturin olemassa olo, vaikka sekään ei estä anturihuijjausta, bootissahan se huijattu anturi antaa täsmälleen saman arvon kuin absoluuttianturi, eroa tai siis virhettä alkaa tulemaan vasta kun paine lähtee nousemaan (lineaarinen käyrä joka nousee 1,7 barin sijasta nyt yhteen bariin).

Sellaista paineanturia ei siis ole löytynyt, joka kertoo paineen olevan 1 bar vaikka todellinen on 1,7, niinkö ?

Ei muuten ole mikään helppo homma korjata tuollaista siitä alkuperäisestä softasta, sitä kun pitäisi editoida konekielellä ja kyseessä varmasti on ihan kohtuukokoinen koodi, joka tekee paljon muutakin kuin säätelee ahtoa. Lähdekoodeistahan se olisi jo tehty aikapäiviä sitten... :roll:

Nooh, kun aika kuluu niin eiköhän jostakin ilmaannu ohjausboxi, jolla tuon voi kiertää. Eikös siinä tehokkaammassa cdi vitossa ollut juurikin koko ohjausboxi vaihdettu toiseen, mites olisi semmoinen "modaus" vai pistääkö mersu ajonestot yms. päälle. Semmosen voi varmaankin tilata brabusilta, elämä on...
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No se mittaa asoluuttista painetta se toinen.
Elikkäs ilmanpaine ei ole nolla, vaan yksi.
Kun mappi vaihdetaa sellaiseen, joka huijaa, niin sen absoluuttinen ilman paine on jo alle yksi -> ristiriita, ei käynnisty.

Tämä on hiukan kinkkinen asia äkkiä ymmärtää.
Se on lopulta niin yksinkertaisesti järjestetty, että se tekee sen vaikeaksi.
Syöttöä saadaan lisättyä kyllä määrättömästi, mutta ilmaa ei saada moottoriin.
Käyttöjärjestelmä estää.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Niin juu MAP:a ei voi vaihtaa, mutta vuodattaa voi, tai no pitäs olla semmonen map joka antaa oikeata arvoa ilmakehän paineella (=0 bar) ja alkaa sitten pikkuhiljaa valehtelemaan, mutta softassa tuo on taas kinkkisempi kalibroitava, sen takia se Karala ilmeisesti ei halua sekaantua moiseen.

Saattaa tuo vuodattaminen (=bleeadaus) olla kanssa hieman epävarmaa, eli miten mahtaa se paineenalennussuhde muuttua ajan ja lämpötilan funktiona. Tietysti siihen pitäisi löytää oikea komponentti osaa vähentää painetta oikeassa suhteessa.

Onko muuten selvinnyt mitä signaalia ne MAP anturit antavat, analogijännitettä vai jotakin sarjaliikennedataa (I2C) ? Pitäisi omaankin laitella vähän elektroniikkaa ohjaamaan moottoria jossakin välissä. Chippikomponenttina löytyy kyllä paineantureita, mutta luotettavuuden kannalta autoon tarkoitettu MAP voisi olla järkevämpi ratkaisu.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
0 -5 v, näkyy lukevan mapissa. Made in singapore.
Eiköhän tuo liene sitä analogista, mikäli oikein tajusin.
Kun on täysi paine (esim.2,5 bar absoluuttista, tai 1,5 ahtoja, miten vaan), niin 5 volttia tulee läpi. Normaali ilmanpaine 1bar on sitten jotain, mutta yli nolla volttia kuitenkin.
Luulisin, että nuin toimii.
TDIfreakki nyt ainakin tietää, se ei taida muusta nähdä enää untakaan.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

veskola kirjoitti:
Onko muuten selvinnyt mitä signaalia ne MAP anturit antavat, analogijännitettä vai jotakin sarjaliikennedataa (I2C) ?
Yleensä analogijännitettä. Esimerkiksi ilmamäärämittarin pinnit ovat seuraavanlaiset:

1 Optional temperature sensor, ei käytössä ainakaan minulla
2 +12V
3 Ground
4 Reference voltage +5V
5 Signal out 0-5V

Tyhjäkäynnillä ulostulojännite on esim. 1V ja kun kaasua lisätään vastus laskee ja jännite kasvaa, täyskaasulla ulostulo 5V. Kaikille anturisignaaleille on varattu oma johto, jota pitkin tieto kulkee ECU:lle.

Mutta esim tässä kyseisessä ahtopaineanturissa ollaan yksinkertaisempia, johtoja on vain 2 tai 3.

Vaikka Tuikku onkin niin anturimanipulaatiota vastaan, niin otan asian silti puheeksi :)

Jos ohjelmalla ei homma aukea, niin tse tekisin Tuikun tilanteessa niin että puukottaisin auton johtosarjaa siten että tähän ahtopaineanturilta tulevaan johtoon laittaisin rinnalle vastuksen joka "säätyisi itsestään". Vastaavalla idealla kuin ilmamäärämittari. esim. Sopivalla logaritmisellä vastuskäyrällä oleva potikka kaasupolkimeen. Vastaavaa voi toki soveltaa ottaen ohjauksen mistä vaan sopivasta, vaikka sitten ulkovalaistuksesta.

Sopivalla käyrällä tarkoitan sellaista että vastus on mahdollisimman lähellä nollaa, kunnes ohjelma alkaa korjaamaan tilannetta, sitten se vastus saisi kasvaa sopivasti. Tietysti samaa voi soveltaa myös muihin antureihin ja miksei sen paineanturin voisi heivata kokonaan mäelle ja ottaa sen tuottaman tiedon jostakin muualta, vaikka kaasupolkimelta tai ilmamäärämittarilta tai railanturilta tai tai tai... Sopivan vastuskäyrän valkkaamalla myös auton järjestelmän toiminta olisi niin hyvin hanskassa kuin se vain voi kikkailuilla olla.

Ehkä vielä parempi idea:
Voisi myös mietiskellä miten zenerdiodi toimisi tässä. Zenerihän käsittääkseni alkaa kusemaan ohitse, kun jännite kasvaa tarpeeksi, pitäen siten jännitteen maksimin vakiona. Sellainen anturilta lähtevään johtoon.

Mars mittarin kanssa konehuoneeseen.
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Juu kyllä Janikin on kärryillä :lol: eli anturia voidaan huijata myös sähköiseltä puolelta mikäli kyseessä on tosiaan ja onneksi analoginen lähtö. Itse asiassa minulla on suunnitteilla juuri tuollainen huijaus tuota automaattia varten, eli kun alkuperäinen signaali on jotakin 0...5 V se antaisi 0,1 V jännitteellä jo 0,4 V eli kertoisi tulosignaalin neljällä, kun jännite saavuttaa 3V se alkaakin kertomaan tulosignaali yhdellä, eli 3,5 V on edelleen 3,5 V (saikohan tästä kukaa nyt mitään tolkkua).

No ajattelin toteuttaa tuon siten, että laitetaan vahvistava operaatiovahvistin siihen, vahvistus 4 kertainen. Takaisinkytkentään laitetaan sopiva järjestely siten, että vahvistus lähestyy yhtä kun lähtö lähestyy maksimia.

Tuikku selviäisi luultavasti helpoimmalla kun laittaa diodin ja sopivan vastuksen sarjaan ja tuon roikkumaan antusignaalin ja maa tason välille...tarvittaessa voi käyttää vielä sarjavastusta noiden edellä. Noin tehden anturi antaa oikeata lukemaa kunnes jännite nousee 0,7 V tasolle ja sen jälkeen signaalia rajoitetaan (pienennetään) vastuksen suhteella...ja tämän jälkeen syöttökartan kalibrointi sopivaksi Karalalla.

Kysymys: Miksei ns. "tehoboxit" nosta cdi koneen ahtopainetta tällä menetelmällä, komponentit maksavat pari centtiä ? Onko tässä joku juttu mitä me ei vielä tajuta... :roll:

Kaasupolkimen signaalia ei ehkä kannata käyttää suoraan ohjaamaan syöttöä, tulee melkoinen savukone :lol:
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Minusta tuntuu Vesku, että sinä nyt älyät vähän liiankin hyvin.
Joku boxintekjä nappaa nyt idean......

Sopivankokoiset säätövastukset sekä ahtopaineen, että ruiskutuksen säätöön, joilla molemmat arvot saa vielä pysymään järjellisissä mitoissa, niin maailman paras boxi on siinä.

Ehkäpä ne "digiboxit", tai muuten tunnetumpien tuunaajien boxit on juurikin sellaisia.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Jarno.v
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 439
Liittynyt: Ma 08.12.2003 20:23
Paikkakunta: p-pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Jarno.v »

Eikö volkkaripuolella käytetä juuri sellaista viritystä että 2.5bar mapin tilalle vaihdetaan 3 bar versio, molemmat siis 5voltin antavia lineaarisia, mutta toinen antaa 3bar(2bar ahto) sen 5v ja toinen kun ahto on 1.5bar.
En usko että boxi niin kriittinen on siitä että ilmanpaine ja ahtopaine on juuri samoja koneen ollessa sammuksissa(huijaa sitten sitä ilmanpainenanturia näyttämään samaa, eikö se matalammalla ilmanpaineella anna muutenkin enempi ahtoja, esim. vuoristossa tehovajetta paikatakseen). :idea:
Mutta jos esim. map antaa 2volttia kun 1bar(~ilmanpaine), niin laittaa signaali ja maajohdon väliin 2v-zenerin ja sopivan vastuksen sarjakytkennän, jolloin paine/jännite -kuvaaja "taipuu" sen 2 voltin jälkeen eli ahtoja on vaikka 1.5bar ja anturi sanoo boxille esim. 1.2bar.
Tosin kun anturi on 2.5bar. niin jännitteen nousu loppuu siihen 2.5bariin kun anturi on max-arvossaan(5volttia).
Avatar
paloviita
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 1140
Liittynyt: Su 22.08.2004 23:07
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja paloviita »

Tuikun peesissä tuli vaihdeltua tuohon vaimon autoon useampireikäisiä suuttimia (AMG) ja isompaa ahdinta (tottakai VNT!). Aika maukkaan oloiset alaväännöt jo ilman ohjelmamuutoksiakin :D

Mutta jostain kumman syystä on alkaneet tällaiset vastushuijaus-bleedaus -jutut viimeaikoina kiinnostamaan :roll:

Kyllä tuon vanhemman pelin virittely on sentään vielä aika suoraviivaista 8)
MB 250SL -67
MB 230SL -66 (toistaiseksi osina)
BMW i3
Audi A8 3.0 TDI -04
Avatar
Jani Anttila
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1801
Liittynyt: Su 15.06.2003 03:09
Paikkakunta: Riippuu vähän mihin sattuu yöksi pääsemään

Viesti Kirjoittaja Jani Anttila »

Tuon voi tietysti rakentaa myös siten että "huijaus" on päällä vain täyskaasulla ajettaessa. Silloin alkaa kyllä olla vähissä ne kerrat kun moottorin suojajärjestelmä ei toimi oikein, tosin taitaa talla tiskissä ajetaessa olla eniten tarpeen :)

Kierroslukuun huijauksen sitominen tuskin on järkevää, koska isoilla kierroksilla voi ajella muulloinkin kun kaasu pohjassa.

Joku jutteli jossakin aikaisemmin volkkareihin tehdyistä evry modeista ja se mitä lueskelin netistä tuota hommaa niin onhan se yksinkertaista, mutta itselleni en laittaisi tuollaista. Polttoaineen lämpötila huijataan olemaan 130c, jolloin energiatiheys laskee ja sen takia syöttöä lisätään. Ei ole kiva kun ulkolämpötila muuttuu matkalla rovanimeletä helsinkiin -20 -> +5, ja vikatila päällä. Kannattaa kyllä pitää nämä vastuskikkailut mahdollisimman vähissä ja tarkoin harkita mitä tekee.

cdi-koneisiin tulee nuo "tehopoksit" kiinni railanturiin. kolme johtoa, joista yksi on tarpeellinen. Mikäli siinä jännite kasvaa kun paine laskee, on kyseessä maailman helpoin viritys yhdellä vastuksella. Jos jännite laskee kun painekin laskee, voi tarvita jo muutaman lisäkomponentin sinne rasian sisälle. 1€ kamoista 600€ kun päällä on hypersuperpowerbox-tarra. Hinta on mielestäni kohdallaan. :)
S203 C32 AMG 2002
[url=http://www.opto.fi]LED valaistusta[/url]
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Olen kanssa ihmetellyt noita psi yms boxeja ja niiden poskettomia hintoja, ymmärtäisin asian mikäli sielä sisällä olisi mikrokontrolleri, joka lukee alkuperäisten antureiden rinnalta signaaleja ja säätelisi antureiden arvoja älykkäästi...

Zenerdiodihuijaukseen... 2 V zeneriä ei ole olemassa, se on mahdoton valmistaa mutta onkelma kierretään kytkemällä kolme tavallista diodia myötäsuntaan, syntyy suunnilleen sama efekti.

Kai sitä täytyy ostaa itselle joku cdi auto ja ruveta evry modaamaan sitä, kuulostaa niin paljon mukavammalta kuin tuon rivipumpun takakannen aukaisu. :roll:
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Käännelläänps puukkoa haavassa.
Russian sivustolta kun kytkimiä kattelee, niin näyttää, että Paloviidan (E220cdi) auton kykin olisi sama, kun C270cdi,ssä.
Elikkäs jos vaan vauhtipyörä ei ääntele, niin 500nm,n paketti taitaisi olla jo valmiina. :cry:

Minun mielestäni Jani puhui asiaa.
Ahtopaine/syötönlisäyksen tekee vaikeaksi se , että se tosiaan on niin yksinkertainen juttu.
Jos vastus lisääntyy jotenkin epäjohdonmkaisesti verrattuna todelliseen ahtopaineeseen, niin sellaisen syöttökartan rakentelu, joka olisi jotenkin toimiva, voi olla aika isotöistä, kun mitään valmista ei ole, jota vain pikkuisen muuteltaisiin, esim, korjauskertoimilla oikealle "korkeudelle", vaan kaikki pitäisi kokeilla ja rakennella alusta asti kokeilemalla.
Boxi siis säätää syötön oikealle tasolle todellakin vaan mapin painetiedon perusteella, ei oikean, todellisen ilmanmäärän perusteella.
Ohjaus on erinlainen, kun volkkareissa, joissa ilman määrä ratkaisee, paine ei.

Bleedaus kyllä toimisi, siinä kun huijaus on suunnilleen samansuuruinen alusta asti, mutta ei toimenpiteenä herätä luottamusta.

Oma ehdotukseni on, että kun ohjelma käy kurkkaamassa ensin absoluuttista ilmanpainetta, ja sitten mappia, niin muuttaa sieltä ohjelmasta niin, että mapin sijasta ohjelma kurkkaa uudelleen sitä absoluuttista ilmanpainetta, ja vertaa niitä sitten toisiinsa, ristiriitaa ei voi olla.
Silloin sen mapin voisi vaihtaa.
Syöttökartan rakentelun pitäisi olla kuitenkin kohtuullisen helppo.
Laitetaan syöttöä tasaisesti "rikkaalle" suhteessa paineeseen.

Tässä moottorissa jo olevassa ohjainlaitteessa (edc-16), on jo kuulemma syöttökartta 1800bar asti, ennakoitu.
Pumppu ei vaan kuulemma kestä. Tai ei varmasti kestä, muuten suurempi paine olisi jo otettukkin käyttöön.
Paineen nostollahan saavutettaisiin merkittäviä etuja palamiseen, kierroksiin ja hyötysuhteeseen. Sekä tietekin tehoon.

Jos Vesku tällaisen "sähkömoottorin" ostat, niin kyllä lupaan, että kaiken pahan puhumisen sinusta lopetan, tai ainakin pyrin vähentämään. :lol:
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Pitääkö muuten paikaansa, että Karala ei ole koskenut itse ohjelman koodiin, ainostaan karttoihin ja muuhun sellaiseen ns. kalibrointidataan ?

Ohjelmakoodin häckäyshän on melkoisen guru temppu ja vaatii kovaa asmi osaamista. Luultavasti ohjelman muuttaminen on käytännössä mahdotonta, eli koko ohjelma pitäis kirjoittaa uudelleen ja kääntää ja fläshätä. heh jäisi itseltäni tekemättä vaikka koodia on väännetty jostakin vuodesta -85 asti...ennen oli ohjelmatkin helpompia häckiä.

Jotenkin jotenkin mielessä pyörii, että saisi eliminoitua sen paineanturin, korvaisi sen MAF:n avulla, ja sitten voisikin laittaa mekaanisen ahtimen siihen, siis tarkoitan painekellolla varustetun hukkaporttiahtimen...

MAF:n perään pitäisi laittaa pikkukontrolleri, joka osaa muuntaa MAF:n arvot siten, että ne vastaisivat alkuperäiselle softalle kelpaavia MAP anturin arvoja. Näin netissä tekemällä / virittämällä helppo homma :lol:

Pitäsköhän minun oikeasti mennä korjaamaan rämisevä pakoputki, palata maanpinnalle siten ja lopettaa tämä jauhaminen virityksen autuaaksi tekevyydestä.
Lisää tietoa: www.skg.fi
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Joo
Huomaan, että on tullut aikas rehvakkaasti kirjoiteltua, että helposti ja helposti.
Mutta helpoltahan se näyttää, kun sellaisen olan yli katselee, joka tietää, mitä tekee.
Itselle oli tietokoneen käytössä saavutus, kun tosiaan oppi kuvia linkittämään tänne.

Taustalta seurattuna tosiaan näyttää siltä, että valmista "ohjelmanpohjaa" siinä muokataan. Jollain "apuohjelmalla" se aukaistaan.
Tietenkin täytyy tietää, mitä parametrejä muutetaan. Aivan kuten mekaanisessakin järjestelmässä.
Varsinaiset ohjelmathan ovat tehtaan "salaisuuksia", joten mistään ei voi lukea, eikä kukaan neuvo, mitä pitää tehdä.
Siinä taitaa olla uusien moottoreiden kanssa se ongelma, täytyy vaan kokeilla ja kokeilla uudelleen. Lopulta se kompa sitten ratkiaa.
Toki, kun on pitkä kokemus alalta, ja uudet boxit aina todellisuudessa suurelta osin perustuu vanhoihin järjestelmiin, niin sehän tietenkin helpottaa ongelmien ratkaisua.

Taustalta seurattuna toimenpide, siis lastutus etenee suunnilleen seuraavasti.
Auto rullille, mittaus.
Onko moottori kunnossa, vikakoodit.
Boxi irti.
Vakio-ohjelma imaistaan läppärille ja aloitetaan muokkaus. Vastataan puhelimeen.
Asetetaan uusi ahtopaine, sekä jonkinlainen "korjauskerroin", millä ahtopainetta suuremmilla kierroksilla pienennetään ahtimen säästämiseksi.
Aikaisempiin kokemuksiin ko. moottorista perustuen valitaan syöttökartalta muutamia kohtia, joihin asetetaan uusi, korkeampi syöttömäärä.
Annetaan ohjelman laske välit. Vastataan puhelimeen.
Katsellaan, miltä teos näyttää, raavitaan päätä, vastataan puhelimeen, mutistaan käsittämättömiä ja hiirellä muotoillaan karttaa silmälle nätimmäksi.
Ajetaan muokattu ohjelma takaisin boxiin. Boxi kiinni ja autoon.
Tarkastellaan rulilla eri kaasun asennoilla, sekä eri rullien vastuksilla, sekä eri kierroksilla moottorin käyttäytymistä.
Jos jossain kohdalla ilmenee puutteita, korjataan ohjelmaa ja testiä rulilla jatketaan.
Siis ohjelmaa ja moottorin käytöstä testataan muutenkin, kun täyskaasulla.
Kun omistaja on repinyt tukkansa tukkoina lattialle, ja noin sataan puheluun on vastattu, niin mutinan kanssa tempaistaan lopullinen teholappu.
Kolmosella, tai nelosella moottori kiihdytetään kaasu pohjassa täysille kierroksille, teho mitataan kiihtyvyydestä.
Annetaan teholappu asiakkaalle käteen ja tungetaan rahat pöytälaatikkoon.
Aikaa meni pari tuntia.
Itse työhön noin tunti, riippuen "korjausten" määrästä, loppu muihin oheistoimintoihin.

Jos on ennestään tuttu moottorimalli, ja halutaan joku valmis vakiolastu, niin puolisen tuntia.

Mikalla on kyllä nyt enemmän töitä, kun se kerkiää tekemään.
Koko ajan puhelin soi, siis koko ajan.
Vuosien varrella näyttää, että ryysis on vaan pahentunut.
Kunhan ei vaan ressi tule.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
veskola
Valvoja
Valvoja
Viestit: 11874
Liittynyt: Ke 14.04.2004 12:53
Paikkakunta: SKG
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veskola »

Eli joo muokkaa siis ohjelman dataa, ei itse ohjelmaa...sepäs se. Data menee sitten sulassa sovussa ohjelman kanssa samalle muistipiirille.
Lisää tietoa: www.skg.fi
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Asiasta viereen. Taisi eilen Tuikku olla "saunaeväiden" ostossa lähikaupassa kun täällä kainuussa viikonlopun ja huomisen pyörin.
Sattu vaan silmiin semmonen überpuhdas 203:n kun tuossa omalla joskus valakosella 202:lla kierreltiin entisiä asuinseutuja....
Joku mersupurkaamo??
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ei ole tainnut Aki olla koneen ääressä.
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Aki P
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4140
Liittynyt: Pe 23.01.2004 19:32

Viesti Kirjoittaja Aki P »

Kotosalla taas ollaan... ois voinu pikku minimiitinkiä pitää ku oisin saanu viestin ajoissa :cry:
Joku mersupurkaamo??
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tämä vaati nyt aikaslailla voimistelua, mutta pakko mahtua, kun on vihittykkin.
Letkujen ja putkien kanssa piti miettiä oikea järjestys.
Eikä pakoputken lähtökään ihan helppo ollut.

http://tinypic.com/view/?pic=rct441
http://tinypic.com/view/?pic=rct4pe
.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Vastaa Viestiin