200 cdi, piristystä+teoriaa

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Vastaa Viestiin
JTM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 30.05.2006 14:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja JTM »

Mulla olisi 350cdin ahdin, vm 2010 231hv koneesta.

gtb2056 eli ei siellä mitään tuplaturboa ole.

imusiipi 43,4mm / 56mm
pako 43mm / 50mm

sen verran vähän käytetty, että pakosiipikin on puhtaan oloinen...
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

itte asiassa uudessa c on jossakin mallissa on tupla-turbo nimittäin tällä kylällä on kyseinen c-malli taksina :D paljo pitäsit hintaa ?
Diiiiiiiissseli
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5240
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

250cdi:ssä on jonkinlainen kaksoisturbo. Missä näissä vähän uudemmissa cdi:ssä, missä on jo muovinen imusarja niin toi ahtopaineanturi sijaitsee? Tossa vanhassa 200:sessahan se oli siinä imusarjan vieressä mutta missä tässä uudemmassa? Enhän mä sille meinaa mitään tehdä mutta kiinnostaa tietää :D
S124 300TE
S211 E500
JTM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 30.05.2006 14:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja JTM »

joo. 250cdi on tuplilla ( isommassa n. 40mm imusiipi ) 350cdi on 3-litranen ja yhdellä gtb2056v ahtimella, 43,4mm siivellä.

ja on siis gtb2056 sarjan "suurin" . muita imusiipiä tässä kokoluokassa on 39,6mm ( alfa/volvo ) ja 41,5mm ( audi )
Diesel-boy
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: La 02.04.2011 13:49

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Diesel-boy »

TYKKÄÄN! mutta kuinkas rekisteriotteen kanssa?
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

Jeesus että ihtee kiehtois edelleen tuo tupla-turbotus, mut haaveilu on halpaa, :D tällä kylällä oleva taksi on 220 cdi ja siin on tupla-turbo kans, :shock: muistaakseni jossakin oli puhetta tuosta tupla-turbo hommasta et ois tuosta 220cdi:stä kaks "eri versiota", en tiedä sit varmaksi :/
Diiiiiiiissseli
temep
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 86
Liittynyt: To 24.12.2009 10:27

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja temep »

Oisko se 250 cdi.
Mercedes-Benz A45 AMG -14
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Juha91 kirjoitti:Jeesus että ihtee kiehtois edelleen tuo tupla-turbotus, mut haaveilu on halpaa, :D tällä kylällä oleva taksi on 220 cdi ja siin on tupla-turbo kans, :shock: muistaakseni jossakin oli puhetta tuosta tupla-turbo hommasta et ois tuosta 220cdi:stä kaks "eri versiota", en tiedä sit varmaksi :/
Tomosia systemejä myös
http://www.dieselpowerproducts.com/p-52 ... s67tt.aspx" onclick="window.open(this.href);return false;
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
JTM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 30.05.2006 14:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja JTM »

kesäkuuhun 09 asti oli c-sarjan 220cdi yhdellä ahtimella. Siitä eteenpäin on tupla-ahdettu, miedommalla ohjelmalla, kuin 250cdi. Joskus aiemmin tästä ollu juttua jo. Glk 220cdi myös tupla-ahdettu.
JTM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 30.05.2006 14:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja JTM »

ja kun tuota ahtimen hintaa kysyttiin, vastasin yv:llä 499e / paras tarjous.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

JTM kirjoitti:ja kun tuota ahtimen hintaa kysyttiin, vastasin yv:llä 499e / paras tarjous.
Se ei käy näihin suoriin moottoreihin, vain siihen V6,seen.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
JTM
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 39
Liittynyt: Ti 30.05.2006 14:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja JTM »

muokkaamalla, muokkaamalla :mrgreen:

onkos noissa uusissa c-sarjoissa ( tai sanotaan vanhahkoissa, ennen kesä -09 ) olevissa gtb1752 ahtimissa
minkämoinen pakopuoli ? kävisikö niihin, pesää vaihtamalla...
TDIfreak
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 209
Liittynyt: Pe 23.04.2004 10:35

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja TDIfreak »

Ainakin volkkarin GTB17-sarja on pikkupakopesäinen, pienempi kuin 20- ja 22-sarjat.
Avatar
Yarppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 23.02.2006 14:07
Paikkakunta: Uurainen

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Yarppa »

Morjes!

Kysymys on ehkä "vähän" OT mutta täällä tietoa tosiaa on ja ihan suoraa vastausta en tästä ketjusta ole löytänyt. Eli alla ois -01 270cdi automaatti, ja tarkotus olis nyt kesäntullen vähän tuota menopuolta piristää. Lastulla/vast. käynti on tietenkin ohjelmassa, mutta kysymys kuuluukin, että onko mitään suhteellisen helposti/edullisesti toteutettavaa lisäpiristystä saatavilla? esim. 30AMG tai jotkut muut suuttimet, onko niistä minkä verran hyötyä muuten vakiona toimivaan autoon laittaa? (Tiedetään, ei mopolla mahottomia...)

Olen tosiaankin itse kokolailla käsi näitten konepuolen virihommien kanssa ja vasta enismmäinen tiiseli mersu on nyt omistuksessa.

Kiitokset vastauksista...
MB E280 CDI A -06
joskami
Mersumies
Mersumies
Viestit: 973
Liittynyt: Ma 02.02.2004 17:14
Paikkakunta: JKL

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja joskami »

Yarppa kirjoitti:Morjes!

Kysymys on ehkä "vähän" OT mutta täällä tietoa tosiaa on ja ihan suoraa vastausta en tästä ketjusta ole löytänyt. Eli alla ois -01 270cdi automaatti, ja tarkotus olis nyt kesäntullen vähän tuota menopuolta piristää. Lastulla/vast. käynti on tietenkin ohjelmassa, mutta kysymys kuuluukin, että onko mitään suhteellisen helposti/edullisesti toteutettavaa lisäpiristystä saatavilla? esim. 30AMG tai jotkut muut suuttimet, onko niistä minkä verran hyötyä muuten vakiona toimivaan autoon laittaa? (Tiedetään, ei mopolla mahottomia...)

Olen tosiaankin itse kokolailla käsi näitten konepuolen virihommien kanssa ja vasta enismmäinen tiiseli mersu on nyt omistuksessa.

Kiitokset vastauksista...
320 cdi:n ahdin ja uus ohjelma niin pääset niillä alkuun, eli n235hp vääntöjä n550nm..
Enemmänkin saa..sitten 3bar mapilla, isommalla coolerilla ja isommilla suuttimilla.
* star * Jyväskylä
C126 560 SEC Lorinser
X218 350cdi 4-matic
S213 300de
EX S212 4-maticA209, C207 coupe, S211-4matic, w209 , S203, R170, w168, w124 AMG, w124 300
Avatar
Yarppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 23.02.2006 14:07
Paikkakunta: Uurainen

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Yarppa »

Okei, kiitos vastauksesta. Onkos tuolla järjestyksellä kuinka paljon merkitystä, et käykö eka lastuttaan ja sit sopivan vastaan tullen koettas vaihtaa ton isomman ahtimen?
MB E280 CDI A -06
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

Yarppa kirjoitti:Okei, kiitos vastauksesta. Onkos tuolla järjestyksellä kuinka paljon merkitystä, et käykö eka lastuttaan ja sit sopivan vastaan tullen koettas vaihtaa ton isomman ahtimen?
Onhan sillä ... niitä syöttöjä ei voi sinne laittaa "ennakkoon", odottelemaan suurempaa ahdinta.
Mappi ja ahdin ensin.
Silläkeinon sen softan voi rakentaa, että paremmalla coolerilla sitten teho nousee lisää, kun moottoriin menevä ilma viilenee.
Mutta parhaiten se softa rakentuu, kun kaikki tekniset muutokset on ensin tehty.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Yarppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 23.02.2006 14:07
Paikkakunta: Uurainen

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Yarppa »

No näinhän se tosiaan varmasti menee nyt kun oikein rupeaa miettimällä miettimään. :) Onkos sitten hyviä ideoita mistä noita 320 ahtimia kannattas lähteä metästämään? Sakko saksasta tahi muualta ulkomailta kenties edullisemmin kun suomen maalta?
MB E280 CDI A -06
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Ahtimista ovat ~500€ täällä saksassa pyydellet,
Jollain oli hetki sitten foorumilakin myynnissä edulinen
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
Avatar
Yarppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 23.02.2006 14:07
Paikkakunta: Uurainen

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Yarppa »

Okei, Kiitos tiedosta. Eipä noi sitten kovin pahan hintaisia ole. Laitoin osto-osastolle ilmoituksen asiasta mutta laitetaan tässäkin nyt vielä, että jos jollain jostain tuollainen sattuu löytymään/on tiedossa mistä vois kysellä niin halukkuutta sellaisen hankintaan löytyisi.
MB E280 CDI A -06
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

onko mitään hyötyä jos laittaa 270 cdi:stä korkea paine pumpun 220 cdi:in ?
Diiiiiiiissseli
-jorkki-
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 176
Liittynyt: Su 12.02.2006 17:39
Paikkakunta: Liminka

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja -jorkki- »

Juha91 kirjoitti:onko mitään hyötyä jos laittaa 270 cdi:stä korkea paine pumpun 220 cdi:in ?
Suurempi tuotto. 220:n pumppu riittää vajaaseen sataan milliin. Jos turbon vaihtaa isompaan, niin vaatii myös pumpun vaihdon että saa vakiosuuttimista kaikki irti.

Ihan hyvä resepti vaihtaa turbo,pumppu ja map. Sekä älijäähdytin/vesiruisku jos haluaa käyttää tehoja kesälläkin. Ja tietysti ohjelman oltava muutoksien mukainen.
S212 & W639
JJJ78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:07
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja JJJ78 »

Mitäs tollasella 320 tai 270 pumpulla on hintaa nahkahousumaas?? Ilmeisesti suuttimia ei tarvi kovin nopeasti alkaa vaihteleen?? Tai kun tässäkin topikissa ei oo oikein vielä selvinnyt että amg vai vakio!
Liikunta haisee hieltä ja urheilu bensalta
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5240
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

Niin eikös 203 saa coolerin paljon helpommin vaihdettua ku 202:seen? Puskuri pois ja se on siinä ihan näkyvillä?
S124 300TE
S211 E500
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
CR1, eli hukkaportillisessa järjestelmissä se pienin pumppu riittää alle sadan millin syöttöihin, sitten tuotto loppu ... ja meno kanssa.
CR2, eli VNT-ahtimillisissa järjestelmissä sama pumppu riittää vähän ylikin sataan milliin, kun sitä polttoaineen kulkua on hiukan enemmän mietitty.
CR3, eli 1600bar järjestelmissä pumpun tuotto sitten riittääkin.

Hukkaportillisissa autoissa normilastutuksella pumpun tuotto riittää vallan hyvin, ahdin niissä rajoittaa.
Pumpun tuoton ylittäville syöttömäärille oikeasti on tarvetta, vasta kun ahdin on vaihdettu suurempaan.
Vasta sitten päästään riittävän suuriin ilman määriin, jotta kaikki saadaan myös palamaankin kunnolla.
Mappianturi pitää vaihtaa, että ahtimen vaihdosta saa kaiken hyödyn irti suurempina ahtopaineina.

Suuttimia ei ole pakko vaihtaa ... sitä täytyy oikein haluta. :lol:
Vakiot suuttimet, kunnossa ollessaan riittä näissä nelipyttyisissä suunnilleen kahdensadan tasoon tehoissa ja jonnekkin 450 luokkaan väännöissä.
Jos nyt ei aivan sieltä pienimmältä nurkalta ole, mutta lähelle tuota nekin.
Isojen suuttimien kunnollinen toiminta vaatiikin jo sitten hiukan miettimistä ohjelman suhteen, sitä ei enää sitten puolessa tunnissa kunnolla tehdäkkään.

Vakioille suuttimille on näihin nelipyttyisiin hyvä ahdin se 270cdi,n vakio, joka on sinne aika helppo laittaa.
Viisipyttyiseen sitten se 320cdi,n ahdin.
320cdi,n ahdinta oikeastaan tarvii nelipyttyisessä vasta suurempien suuttimien kanssa.

Finnturbolle on tulossa näihin Garrettien pienelle akselille käypäinen billett-imusiipi.
Voi varmaan alkaa kyselemään.
Sillä ilman tuoton saa kompuraan oikeasti yli kolmensadan tasoon, minnekkä kaiken järjen mukaan pakopuolenkin pitäisi riittää.
Käy myös siihen gt23-AMG versioon, johon oikeastaan jo suosittelenkin, siinä kun saattaisi olla paineiden noston kanssa saumaa pidemmälle yli kolmensadan tehoon.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
Juha91
Mersumies
Mersumies
Viestit: 509
Liittynyt: To 21.01.2010 11:46

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Juha91 »

S202: mun mielestä tuossa 202:ssa on kans heti puskurin takana cooleri, ainakin mitä olen sinne vilkassu pikasesti :D
Diiiiiiiissseli
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5240
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja S202 »

On joo, mutta olis ilmeisesti pitäny irrottaa kaikki jäähdyttäjät että sen olis saanu pois ku joskus katoin :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
CDI203
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 12889
Liittynyt: Ti 01.04.2008 18:48
Paikkakunta: Tarpeen mukaan (enimmän osan aikaa etelä suomessa) Kuusen alla N60° E24°

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja CDI203 »

Juha91 kirjoitti:S202: mun mielestä tuossa 202:ssa on kans heti puskurin takana cooleri, ainakin mitä olen sinne vilkassu pikasesti :D
sen ylä reuna näkyy kun avaa konepellin ja kurkaa alas päin
S202 kirjoitti:On joo, mutta olis ilmeisesti pitäny irrottaa kaikki jäähdyttäjät että sen olis saanu pois ku joskus katoin :roll:
purkautuu eteen päin, puskuri pois
Yhteydet YV:lä viestiin oma puh no
voi myös koittaa soitella +358 1810EBB4
MA-PE 17-21
;)
EI TEKSTIVIESTEJÄ (edes talvella)

100% tilasta käytössä (200 viestiä 200:sta tallennettu)

jotain usein kyseltyjä juttuja
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php? ... highlight=
http://www.mese.fi/forum/viewtopic.php?t=23680
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 11#p807311
http://www.mersuforum.net/forum/viewtop ... 7&t=126659
:)
JJJ78
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 31
Liittynyt: Ma 20.09.2010 13:07
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja JJJ78 »

Tekijähemmot vois laittaa tähän topikkiin listan osista mitä tarvii kun 200cdi piristää. Eli mikä ahdin, suuttimet, map, pumppu, ja muut rensselit niin ei tarvis kahlata koko topikkia läpi. Itellä hakusessa 250hv ja jos enemmänkin tulee niin antaa tulla :mrgreen:
Liikunta haisee hieltä ja urheilu bensalta
Avatar
Yarppa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: To 23.02.2006 14:07
Paikkakunta: Uurainen

Re: 200 cdi, piristystä+teoriaa

Viesti Kirjoittaja Yarppa »

Sellanen tarkennus vielä, että kun tuota turboa tässä metsästän, niin olihan kysymyksessä W211 320CDI turbo eli 204hv konnesta? eikä tuosta W210 vajaa 200 heppasesta vehkeestä? Vai onko niissä kenties sama?
MB E280 CDI A -06
Vastaa Viestiin