Terve. Kertokaa kellä tietoa kokemusta missä kulkee raja jolloin umpiossa kosteutta liikaa. Minä näen selkeän rajan siinä jos katsastus setä antaa korjauskehoituksen ja näin tulkitsee myös KKV. Mutta myyjäliike Tampereen Autokeskus kanta on toinen ja ilmoittivat että kosteutta voi ja esiintyy uudessakin valaisimessa ja että
"korjauskehotus ei ole lain mukaan vaativa korjaustoimenpide, vaan suositus" ?
Ohessa muutama kuva kosteudesta. Myyjäliike sanoo että valaisimessa vedenpoistoreikä ja kosteus poistuu sitä kautta mutta toinen taho sanoo ettei näin ole vaan jos kosteutta sisässä on ohjausyksiköiden ja/tai valaisimen tiivisteet ne jotka pettäneet eikä kosteus poistu mihinkään. No oli miten oli nyt valaisinta seurannut 1.5kk eikä päivääkään että kosteus olisi kokonaan pois eli riippuen olosuhteista välillä umpiosta 70% huurussa välillä vasen nurkka vesipisaroita valumia. Silmäillyt lukuisien vastaavien valaisimia enkä kosteutta ole nähnyt yhdessäkään vielä.
W213 multibeam kosteus
W213 multibeam kosteus
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W213 multibeam kosteus
Ei pidä olla yhtään kosteutta, tuosta tulee jo heti hylsy leimalla. Tai siis se korjauskehoitus.
Kosteus umpion sisällä rikkoo elektroniikan ennen pitkää.
Ja ilmeisesti led valot niin aika kalliiksi tulee.
Valaisimessa ei ole vedenpoistoreikää siellä on suodatin ja huohotusreikä ilmanpaineen vaihteluille eikä kosteus poistu sitä kautta.
Kosteus umpion sisällä rikkoo elektroniikan ennen pitkää.
Ja ilmeisesti led valot niin aika kalliiksi tulee.
Valaisimessa ei ole vedenpoistoreikää siellä on suodatin ja huohotusreikä ilmanpaineen vaihteluille eikä kosteus poistu sitä kautta.
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 149
- Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48
Re: W213 multibeam kosteus
Mulla oli pari vuotta sitten molemmissa S213:n multibeam-umpioissa kosteutta. Pahempi puoli oli juurikin tämän ketjun kuvan kaltainen, etenkin pesun jälkeen. Leimalla tuli korjauskehoitus.
Yritin saada huolenpitosopparin piikkiin, muttei onnistunut, vaikka purkivat Veholla etupuskurin, eikä mitään jälkiä mistään törmäyksestä löytynyt (eikä sellaista ollut tapahtunutkaan). Kyseessä firman auto, niin meni sitten kaskosta molemmat umpiot ohjainlaitteineen uusiksi. Vakuutusyhtiö kertoi Vehon laskun töineen olleen noin 9500 €.
Yritin saada huolenpitosopparin piikkiin, muttei onnistunut, vaikka purkivat Veholla etupuskurin, eikä mitään jälkiä mistään törmäyksestä löytynyt (eikä sellaista ollut tapahtunutkaan). Kyseessä firman auto, niin meni sitten kaskosta molemmat umpiot ohjainlaitteineen uusiksi. Vakuutusyhtiö kertoi Vehon laskun töineen olleen noin 9500 €.

Re: W213 multibeam kosteus
Kyllä ne uudetkin lamput joskus vähän huurtuu sisältä. Juuri katsoin vajaan vuoden ikäistä alle 5 tkm ajettua autoa. Jotenkin se pieni huuru kyllä haihtuu mutta noissa kuvissa oli kyllä hurjan näköinen.
Minkähänlainen se suodatin uusissa on, joskus oli joku goretex kalvo jonka piti päästää huurut ulos. Tiedä sitten toimiko sekään.
Minkähänlainen se suodatin uusissa on, joskus oli joku goretex kalvo jonka piti päästää huurut ulos. Tiedä sitten toimiko sekään.
Re: W213 multibeam kosteus
Jotain kangasta tai sellaista vaahtoa se yleensä on. Just kyseisen mallisia en ole tutkinut.
Re: W213 multibeam kosteus
Mulla meni edellisessä autossa Multibeameihin kosteutta vielä enemmän kuin näissä kuvissa. Kyllä ne hieman kosteutta kestää mutta sitten kun siellä alkaa olla vesipisaroita niin vilkut ja päivävalot lakkaa toimimasta. Tunnin pystyi sateella ajamaan kunnes tuli herjat tauluun.
Alkoivat kyllä taas toimimaan kun oli vuorokauden kuivassa tallissa.
Yläpuoli umpiosta oli silloin rutikuiva ja päättelin että siitä etukulmasta sen kosteuden on pakko mennä. Ensiapuna laitoin teippiä puskurin ja umpion väliin. Sen jälkeen umpio oli kuiva kaatosateellakin.
Huollossa ottivat molemmat umpiot irti ja tiivistivät jollain sikamassalla tai vastaavalla. Lisäksi laittoivat jotkut pussit umpioiden sisään imemään kosteutta. Siihen loppui ongelmat.
Kun seuraa liikenteessä niin aika paljon näissä on kosteusongelmia.
Alkoivat kyllä taas toimimaan kun oli vuorokauden kuivassa tallissa.
Yläpuoli umpiosta oli silloin rutikuiva ja päättelin että siitä etukulmasta sen kosteuden on pakko mennä. Ensiapuna laitoin teippiä puskurin ja umpion väliin. Sen jälkeen umpio oli kuiva kaatosateellakin.
Huollossa ottivat molemmat umpiot irti ja tiivistivät jollain sikamassalla tai vastaavalla. Lisäksi laittoivat jotkut pussit umpioiden sisään imemään kosteutta. Siihen loppui ongelmat.
Kun seuraa liikenteessä niin aika paljon näissä on kosteusongelmia.
w213, w124
Re: W213 multibeam kosteus
Kun nuo umpiot eivät ole täydellisen tiiviitä niin sinne menee ulkoilmaa jossa on kosteutta väkisin kun se umpio lämpenee ja jäähtyy.
Sitten kun ulkopuolella on jäätä niin se sisäpuolen ilmassa oleva kosteus tiivistyy väkisin. Ihan fysiikan lakien mukaan.
Jos kosteudesta haluaa eroon niin lämmittää sen vaikka saunassa niin että ilma pääsee kiertämään, sen jälkeen jäähdytys viileässä tilassa missä ei ole kosteutta ( jolloin sinne ei tule uutta kosteutta).
Näin ainakin itse uskon ja ihan itsekseen tuollaiset kosteuden on lähteneet jokin ajan kuluttua ilman mitään toimenpiteitä.
Sitten kun ulkopuolella on jäätä niin se sisäpuolen ilmassa oleva kosteus tiivistyy väkisin. Ihan fysiikan lakien mukaan.
Jos kosteudesta haluaa eroon niin lämmittää sen vaikka saunassa niin että ilma pääsee kiertämään, sen jälkeen jäähdytys viileässä tilassa missä ei ole kosteutta ( jolloin sinne ei tule uutta kosteutta).
Näin ainakin itse uskon ja ihan itsekseen tuollaiset kosteuden on lähteneet jokin ajan kuluttua ilman mitään toimenpiteitä.
S205 2020 C300de
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
exS205 2016 C300h,
exS204 2012 C220cdi
exW204 2008 C200cdi
exS203 2004 C200cdi
Re: W213 multibeam kosteus
Kiitti vastauksista.kävin katsomassa purkuvalaisinta ni en löydä missä kalvot olisi josta kosteuden pitäisi poistua ni onko sellaisia jossakin kun ensin katsoin että parissa syvennyksessä olisi mutta tarkemmin katsoen ne kyllä umpiperiä. Ohessa muutama kuva. Vaade valaisimen vaihtamisesta vetämässä Autokeskukseen. Merkkiliikkeet tuominneet valaisimen yksiselitteisesti vialliseksi mutta kyseinen liike väittää pokkana että normaalia tuo kosteusmäärä
Ehkä heidän myymissä merkeissä onkin mutta ei kyllä mesessä
ja tosiaan ohjauskortit suuressa vaarassa kuten joku Teistä kirjoittikin eli sitten ei riitä 4750e valaisimen vaihto...


Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.