Moi, edellinen autoni oli S211 vm 03 270 cdi automaattilaatikolla. Ostin auton vuonna 2015, kilometrejä oli tällöin 410000. Koriltaan auto oli todella siisti, öljyä ja nestettä ei syönyt, turbo oli jo jatkoajalla. Autokuume oli silti iskenyt, joten vanha hyryrysy sai lähteä. Kilometrejä oli nyt 550000. Malli oli jo tiedossa, 212 korinen E mersu farmarina, nelivedolla. Jäin viime pääsiäisenä kotipihaan kiinni kun polanne petti.
Vaihtoauto löytyi, S212 vm 2010 350 cdi 4-matic, 280000km mittarissa. Muija, lapset, kapsäkit ja renkaat kyytiin ja kohti anoppilaa isyysloman viettoon, autoliike oli samassa kaupungissa, 1000 km päässä.
Käsipäivää, raha vaihtoi omistajaa ja uuden karhea Mersu alle, oli keskiviikko. Maanantaina takaisin autoliikkeeseen. Vaihdeviiksestä P vaihde ei kytkeydy kunnolla, kuljettajan turvavyönlukitus hälyttää ja moottorin vikavalo paloi ja joku outo kolahdus kuului ajaessa monttuun hiekkatiellä.
Vaihteenvalitsinyksikkö, turvavyönlukko ja egr venttiili meni vaihtoon. Vaihdoin kesärenkaat alle ja tutkin mistä kolahdus olisi voinut johtua, vasen etu vetoakseli heilui turhan paljon, tästä pienen väännön jälkeen varattiin aika vetoakselin tukilaakerin vaihtoon.
Kaupan teosta oli tässä välissä mennyt kolme viikkoa, perjantaina laakerin vaihto ja lauantaina suunta kohti kotia. Perjantaina tuli ilmoitus, "öljypohja on tilattu".
Viides sijaisauto alle, Volvo v70 vm 2014 D4 koneella, manuaali. Tällä rullasin 13000 kilometriä, halpoja kilometrejä.
Ei löytynyt helpolla öljypohjaa, ei Suomesta eikä Saksasta. Viisi kuukautta meni, leima meni kylmäksi, ja öljypohja saapui, en tiedä mistä.
Remontti alkoi, kesän ja syksyn seisonnan jälkeen meni vielä vaihtoon käynnistysakku, pikkuakku, ja takajarrut kokonaisuudessaan. Korjaamo tunteja oli kertynyt lähemmäs 40 tuntia. Auto uusintakatsastukseen ja kohti pohjoista. Kaikki meni autoliikkeen laskuun. Vanhempi herrasmies toi auton autoliikkeestä kotiin, ja vei Volvon mennessään.
Autoilusta pääsi taas nauttimaan. Ajoittainen tärinä yli 100 km/h vauhdissa hävisi kun vaihtoi 17vm Nankangin kitkarenkaat pois. Nämä oli 235/40/18 edessä ja takana 255/35/18. Eteen ja taakse tuli 240/40/18 Hankookin nastat.
Autossa oli sen verran heikko valoteho, ja pimeää taivalta riittää, niin asensin lisävalopaneelin (Purelux panther s540) maskin taakse syylärin eteen. XBB releellä asennus oli helppo ja nopea ja valo toimii automatiikan kanssa hyvin.
Mustia läikkiä alkoi ilmestymään pihalle, ja moottorista tuli melkoinen käry ilmoille. Öljynlauhdutin.
Työt jäi minulle, varaosat autoliikkelle.
Oli joulu, peräkontti täynnä lahjoja, auto meni vikatilaan. Imusarjan läppämoottori. Tähän oli loppunut autoliikkeen takuu. Liitin irti ja 4.7 kohmin vastus tilalle. Öljynlauhdutin ja kasa tiivisteitä vaihdettiin, moottorin käry hävisi mutta vielä jostain muutaman tipan pudottaa öljyä.
Toinen ajovalo alkoi punertamaan, ja muutaman kerran välkytteli. Tilaukseen uudet polttimot, Osram Xenarc D1S. Hetki taas foorumia ja youtubea. Keula ilmaan, etupyörät ja sisälokarit irti. Koin tämän pienemmäksi vaivaksi kuin yrittää edes yläkautta ährätä, tilaa ei ole ylimääräistä, varsinkaan kuljettajan puolella. Irvistys nousi huulille kotiin lähtiessä, valoteho parani huomattavasti.
Tämmöinen kertomus. Osa kehotti purkamaan kauppoja mutta mikäs se oli Volvolla ajellessa, vaikka manuaali olikin.
Kysymyksenä vielä, 7 vaihde kytkeytyy vasta noin 120 km/h vauhdissa. Onko tämä normaalia? Vaihdelaatikko muuten vaihtaa todella nätisti. Auto kulkee isommilla kierroksilla kuin esim perheen toinen s204 320 cdi vm2009 305000km mittarissa. Tämä toki eri mallia.
S211 vaihto s212, 6 kk myöhemmin pihassa
S211 vaihto s212, 6 kk myöhemmin pihassa
w203 200cdi
s211 270cdi
S204 320cdi 4-matic
S212 350cdi 4-matic
s211 270cdi
S204 320cdi 4-matic
S212 350cdi 4-matic
Re: S211 vaihto s212, 6 kk myöhemmin pihassa
Saattaa johtua nelivedosta ja tai saastepäivityksestä vaihteen kytkeytyminen 120 nurkilla.
Omassa vaihtoi seiskan 90kmh päälle, mutta sitä olin peukaloinut ohjelmasta.
Omassa vaihtoi seiskan 90kmh päälle, mutta sitä olin peukaloinut ohjelmasta.
-
- Mersumies
- Viestit: 553
- Liittynyt: To 11.04.2019 10:26
Re: S211 vaihto s212, 6 kk myöhemmin pihassa
Vaihteisto vaihtaminen. Oma 350 CDI 4 M, 2012, vaihtaa 7 about 80-90 km vauhdilla, kun ajelee rauhallisesti. Ei ole peukaloitu ohjelmaa. Saastepäivitys tehtiin, mutta ei vaikuttanut vaihtamiseen. Tuikulta voisi kysyä pientä teho päivitystä, osanee vastata myös vaihtamiseen.
Periaatteessa vaihteiston nollaus/ adaptointi voisi auttaa...
Periaatteessa vaihteiston nollaus/ adaptointi voisi auttaa...