CLK:n ajettavuusongelmia
CLK:n ajettavuusongelmia
Terve,
vaihdoin nyt autoon 18" kesän kunniaksi ja luonnollisesti täällä Tampereella satoi hetken lunta. Nyt mietin tuota ajettavuus asiaa, joka aikaisemminkin on minua ihmetyttänyt:
Kuinka paljon kulmat tai renkaat vois vaikuttaa, kun ihmettelen tämä mun CLK:ta. Talvirenkailla 225-45-17 ajettavuus on aika hyvä, menee auto suoraan jne, mutta kesärenkaat, jotka on 225-40-18 on ajettavuus aika karsea. Joka ikisen uran löytää ja esim kun kiihdytin motarille, niin ei meinaa kaista riittää, kun auto vetää sinne tänne. Ohjauksessa tuntuu myös ihmeellistä vetelyä, niin kuin olis etuveto kyseessä.
Talvella taas ei mitään ongelmia, auto menee nätisti suoraan ja ohjauksessa ei tunnu ihmeellisyyksiä. Trianglen renkaat kesä ja talvikäytössä. Vanteet on talveksi ostettu tori.fi, en oikein niistä muuta tiedä, kun että edellinen omistaja sanoi olleen Mersussa ja hyvin ne autoon menee. Kesävanteet on 18" Mersun omat vanteet ja tuli auton mukana.
En ymmärrä miten sama auto voi muuttua näin huonoksi ajaa, kun talvella mennään nätisti suoraan ja on niin hyvä ajaa kuin tälläinen kohta 25v täyttävä CLK nyt on. Tosin ei ole mittarissa kuin 147tkm, joten eiköhän tällä ole pitkä ikä vielä edessä.
vaihdoin nyt autoon 18" kesän kunniaksi ja luonnollisesti täällä Tampereella satoi hetken lunta. Nyt mietin tuota ajettavuus asiaa, joka aikaisemminkin on minua ihmetyttänyt:
Kuinka paljon kulmat tai renkaat vois vaikuttaa, kun ihmettelen tämä mun CLK:ta. Talvirenkailla 225-45-17 ajettavuus on aika hyvä, menee auto suoraan jne, mutta kesärenkaat, jotka on 225-40-18 on ajettavuus aika karsea. Joka ikisen uran löytää ja esim kun kiihdytin motarille, niin ei meinaa kaista riittää, kun auto vetää sinne tänne. Ohjauksessa tuntuu myös ihmeellistä vetelyä, niin kuin olis etuveto kyseessä.
Talvella taas ei mitään ongelmia, auto menee nätisti suoraan ja ohjauksessa ei tunnu ihmeellisyyksiä. Trianglen renkaat kesä ja talvikäytössä. Vanteet on talveksi ostettu tori.fi, en oikein niistä muuta tiedä, kun että edellinen omistaja sanoi olleen Mersussa ja hyvin ne autoon menee. Kesävanteet on 18" Mersun omat vanteet ja tuli auton mukana.
En ymmärrä miten sama auto voi muuttua näin huonoksi ajaa, kun talvella mennään nätisti suoraan ja on niin hyvä ajaa kuin tälläinen kohta 25v täyttävä CLK nyt on. Tosin ei ole mittarissa kuin 147tkm, joten eiköhän tällä ole pitkä ikä vielä edessä.
Re: CLK:n ajettavuusongelmia
Itse epäilisin noita trianglen kesärenkaita.
Onko nelipyöräsuuntausta tehty milloin? Onkos alustan välykset tarkastettu? Joskus tuntuu olevan siten, että hieman pielessä olevat säädöt pyörien suuntauksessa tai välys oireilee enemmän toisilla renkailla kun toisilla.
Millaset paineet kesärenkaissa?
Onko nelipyöräsuuntausta tehty milloin? Onkos alustan välykset tarkastettu? Joskus tuntuu olevan siten, että hieman pielessä olevat säädöt pyörien suuntauksessa tai välys oireilee enemmän toisilla renkailla kun toisilla.
Millaset paineet kesärenkaissa?
Re: CLK:n ajettavuusongelmia
Ei ole katsastuksessa välyksistä ollut mitään kommenttia. Oikeastaan mietinkin että kummasta aloitan. Kulmien säädöistä vai renkaista. Sekä kesä että talvirenkaissa olen pitänyt n. 2.8-3.0 bar.
Voiko renkaissa olla ihan runkovikaa yms. joka vaikuttaisi? Siinä oli aikaisemmin GT Radial (?) tai jotain sinnepäin ja ne olivat ihan ok. Sama rengaskoko ja 18" vanne.
Tarina on itse asiassa aika pitkä, mutta yritän lyhentää sen: 2020 hylkäys alustasarjan takia. Vaihdatin uudet jouset tilalle. Keula jäi korkealle, mutta kulmat silti säädätin. Auto pois ajosta talven ja keväällä uusi jousisarja eteen ja taakse. Nyt on hyvä, joten uusi kulmien säätö. Sen jälkeen ajoa ja sitten tuli Trianglet alle. En muista auton ainakaan silloin olleen näin huono kuin nyt.
Voiko renkaissa olla ihan runkovikaa yms. joka vaikuttaisi? Siinä oli aikaisemmin GT Radial (?) tai jotain sinnepäin ja ne olivat ihan ok. Sama rengaskoko ja 18" vanne.
Tarina on itse asiassa aika pitkä, mutta yritän lyhentää sen: 2020 hylkäys alustasarjan takia. Vaihdatin uudet jouset tilalle. Keula jäi korkealle, mutta kulmat silti säädätin. Auto pois ajosta talven ja keväällä uusi jousisarja eteen ja taakse. Nyt on hyvä, joten uusi kulmien säätö. Sen jälkeen ajoa ja sitten tuli Trianglet alle. En muista auton ainakaan silloin olleen näin huono kuin nyt.
Re: CLK:n ajettavuusongelmia
Välysten tarkastus sellaisella joka osaa, sitten nelipyöräsuuntaus.
oulaistenliikenne.fi
-
- Mersumies
- Viestit: 2325
- Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22
Re: CLK:n ajettavuusongelmia
Yksi ainoa runkovikainen rengas pilaa koko auton ajettavuuden.
Minulla oli joskus Nokian kesärenkaat (ei ole enää eikä tule ikinä) joissa yhdessä oli runkovika niin, että sai roikkua ratissa 50km/h nopeudessa ja jos päästi irti niin auto ampaisi viallisen renkaan suuntaan.
Re: CLK:n ajettavuusongelmia
ville veikkaus että renkaat on huonolaatuiset
Re: CLK:n ajettavuusongelmia
Se, että katsastuksessa ei ole havaittu välystä ei tarkoita, etteikö siellä voisi olla välystä.
Re: CLK:n ajettavuusongelmia
Meneekö vanteet kunnolla paikoilleen ja keskireiät oikeat? Tarvikevanteissa voi olla erittäin ohkaisia keskitysrenkaita.
Onko vanteet alkuperäis vai tarvikekamaa?
Onko pultit oikeanlaiset vanteeseen? Pallot vai suorat kartiot.
Vanteiden tarkastus ja luonnollisesti renkaitten myös.
Rengasliikkeen asentajan olisi pitänyt tässä vaiheessa vika löytää
Ja tässä vaiheessa kunnon renkaat vielä alle!
Onko vanteet alkuperäis vai tarvikekamaa?
Onko pultit oikeanlaiset vanteeseen? Pallot vai suorat kartiot.
Vanteiden tarkastus ja luonnollisesti renkaitten myös.
Rengasliikkeen asentajan olisi pitänyt tässä vaiheessa vika löytää
Ja tässä vaiheessa kunnon renkaat vielä alle!
W906 319cdi Aut. -11 *Tuiq
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
W203 200cdi Aut. -04
Mitsubishi Pajero 3.0 V6 Aut. -93
Re: CLK:n ajettavuusongelmia
En tiedä, kuinka paljon tuo vaikuttaa ajettavuuteen, mutta varmaankin pitää rengas vaihtaa.
Mielestäni vanteet ovat kyllä paikallaan ja ovat Mersun omat, mutta ei varmaankaan CLK:sta? Koko on 18"
Tuon vekin lisäksi en löytänyt sivuprofiilista muita asioita, kuten pullistumia yms.
Kiire ei ole ajella, kun on -7 ollut viime yönä täällä Tampereella
Re: CLK:n ajettavuusongelmia
Ei ole clk vanteet, mitkä ovat tekniset arvot vanteille? Olisko jotkut replicat jopa
Vakiot clk amg 18” on edessä 7.5” leveät, takana 8.5” ja ET 37ja 30 vastaavasti(ulkomuistista heitettynä, täytyy tarkistaa )
Korjattu, nyt pitäs olla oikein
A2094011602 ja A2094011702 osanumerot
Vakiot clk amg 18” on edessä 7.5” leveät, takana 8.5” ja ET 37ja 30 vastaavasti(ulkomuistista heitettynä, täytyy tarkistaa )
Korjattu, nyt pitäs olla oikein
A2094011602 ja A2094011702 osanumerot
Viimeksi muokannut Orlov, Ma 22.04.2024 18:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: CLK:n ajettavuusongelmia
Vanteet ovat "tarvikevanteet".
Rengasvaurion aiheuttaja? Voi olla, että tuon vaurion synnyn myötä ohjauskulmat ovat hieman pielessä ja vaikutus voi tulla selvemmin vanteiden eri et:n ja leveyden takia.
Rengasvaurion aiheuttaja? Voi olla, että tuon vaurion synnyn myötä ohjauskulmat ovat hieman pielessä ja vaikutus voi tulla selvemmin vanteiden eri et:n ja leveyden takia.
Re: CLK:n ajettavuusongelmia
Hyvä tietää, että ovat tarvikevanteet. Taidan sitten vaihtaa koko rengaskoon tuosta 18" samaksi kun on talvella,
eli 225/45/r17.
Kyllä joku bensalenkkari nuo käytettynä varmasti ostaa.
Katsotaan sen jälkeen, minkälainen on ajettavuus ja mitä tehdään seuraavaksi.
eli 225/45/r17.
Kyllä joku bensalenkkari nuo käytettynä varmasti ostaa.
Katsotaan sen jälkeen, minkälainen on ajettavuus ja mitä tehdään seuraavaksi.
Re: CLK:n ajettavuusongelmia
Moi itaruuma.
Toi sun hieno autos on ihan HELVETIN tarkka kaikista ohjauksen säädöistä, kulmista, raidetangosta, tukivavarsien välyksistä, rengas valmistajasta, pallonivelistä sun muusta.
Se syö rengasta Suomen tiellä kunnolla, jos ei oo kaikki kohdallaan.
En ymmärtänytkään tosta, ennen kuin omani ostin.
Itse oon maksanut 18 tuumasista kesärenkaista vuosien varrella kovan hinnan mm. noide välyksien takia, mitä normi kauppakasseissa ei edes huomaa.
CLK kyllä huomaa...
16 tuumaset talvikumit on ollu ihan ok.
Oon kuullu, et 17 tuumaset on aika kompaktit tohon.
Hankaloittaa varmaan rengas/vanne valintaa, kun taka-akseli on on kapeampi, kuin etuakseli.
Tosiaan ET:t eri edessä ja takana, kuten myös vanteen leveys. Itse hakenut linjaa speicereillä, jotka hieman auttaa.
Sit vielä:
Joku joskus CLK:n vetelystä ja rengastuksesta koskevan foorumin lopuksi totesi sarkastisesti, että tuo Auto on tehty Saksan autobahnille, eikä suomen routakuoppasille urateille.
Toi sun hieno autos on ihan HELVETIN tarkka kaikista ohjauksen säädöistä, kulmista, raidetangosta, tukivavarsien välyksistä, rengas valmistajasta, pallonivelistä sun muusta.
Se syö rengasta Suomen tiellä kunnolla, jos ei oo kaikki kohdallaan.
En ymmärtänytkään tosta, ennen kuin omani ostin.
Itse oon maksanut 18 tuumasista kesärenkaista vuosien varrella kovan hinnan mm. noide välyksien takia, mitä normi kauppakasseissa ei edes huomaa.
CLK kyllä huomaa...
16 tuumaset talvikumit on ollu ihan ok.
Oon kuullu, et 17 tuumaset on aika kompaktit tohon.
Hankaloittaa varmaan rengas/vanne valintaa, kun taka-akseli on on kapeampi, kuin etuakseli.
Tosiaan ET:t eri edessä ja takana, kuten myös vanteen leveys. Itse hakenut linjaa speicereillä, jotka hieman auttaa.
Sit vielä:
Joku joskus CLK:n vetelystä ja rengastuksesta koskevan foorumin lopuksi totesi sarkastisesti, että tuo Auto on tehty Saksan autobahnille, eikä suomen routakuoppasille urateille.