Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Voihan126
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 10.03.2024 09:38

Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Viesti Kirjoittaja Voihan126 »

Päivää! Tuli tossa haalittua tollanen hiukan rujo 280 ässäläinen mersu (w126). Ja nyt heräsi ajatus moottorin vaihdosta. Ensimmäisenä sitä alkoi suunnittelemaan mitäpä muutakaan kuin om606. Mutta herranvuosi 2024 ja ajoneuvo säädöksethän on tästä tehnyt kovin haastavaa. josta sainkin ajatuksen että näitä on peräti saanut v8 moottorilla joka olisi huomattavasti helpompi muutoskatsastaa käsittääkseni. Mutta nyt itse asiaan kun ovokolta näyttää löytyvän yhtä ja toista kasikonetta niin mikä olisi helpoin toteuttaa tähän koriin ja mitä tulisi ottaa huomioon esim moottorinohajus yms. Kiitos ja anteeksi tyhmistä kysymyksistä
Viimeksi muokannut Voihan126, Su 10.03.2024 10:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ideoita ja vinkkejä

Viesti Kirjoittaja dealer »

Sellainen vinkki olisi, että otsikko on tosi huono. Jos siinä olisi mainittu korimalli ja muutama sana suunnitelmista, niin tietäjät huomaisi paremmin.

Käyttövoiman vaihtaminen edellyttää poikkeuslupaa, jonka kyllä jokseenkin varmasti saa kun vaihtaa vanhaan autoon paljon uudempaa tekniikkaa.
oulaistenliikenne.fi
Voihan126
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 10.03.2024 09:38

Re: Ideoita ja vinkkejä

Viesti Kirjoittaja Voihan126 »

dealer kirjoitti: Su 10.03.2024 10:01 Sellainen vinkki olisi, että otsikko on tosi huono. Jos siinä olisi mainittu korimalli ja muutama sana suunnitelmista, niin tietäjät huomaisi paremmin.

Käyttövoiman vaihtaminen edellyttää poikkeuslupaa, jonka kyllä jokseenkin varmasti saa kun vaihtaa vanhaan autoon paljon uudempaa tekniikkaa.
.

Kiitos vinkistä nyt on otsikkoa korjattu. Tätäkin mietin kun ois tarjolla 16 vuotta uudemmasta autosta tuo 606. Liekkö kellään onnistuneita kokemuksia tämän poikkeuslupa homman kanssa.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Viesti Kirjoittaja dealer »

Nyt on just hyvä otsikko !
Henkilökohtaista kokemusta ei ole, mutta erääseen -91 vuoden W124 230E sai poikkeusluvan vaihtaa 2,5D OM602 moottori ihan vaan perustellen ettei turvallisuus heikkene, ja että ympäristöhaitat pienenevät. Olen nähnyt hakemuksen ja päätöksen tuosta.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Viesti Kirjoittaja Karel »

Keskustelufoorumilla olisi myös mielenkiintoista kuulla pohdintoja siitä, mitä tällaisella muutoksella haetaan?

Rujo 126, johon on ympätty vieras tekniikka, kuulostaa äkkiseltään aika erikoiselta unelmalta.

Ensimmäinen kysymys on ehkä, mitä kyseinen yhdistelmä uurastuksen päätteeksi antaisi, mitä se esim. OM606:n ympärille alun perin tehty auto ei?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Miksi tekniikka vaihtoon? Paras lopputulos taitaa tulla, kun säilyttää/kunnostaa orkkistekniikan. Tuollaisella jälkidieselöidyllä 126:llä ei kyllä ole mitään sellaista arvoa, että hommassa olisi mieltä.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Hage
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3092
Liittynyt: Ma 21.06.2010 04:10

Re: Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Viesti Kirjoittaja Hage »

Jos ostaisi jenkki-126:en joka on jo valmiiksi diesel ja siihen vaihtaisi 606:n?
"Jos siinä on renkaat tai rinnat niin se tulee aiheuttamaan harmia ja päänvaivaa."

6/1990 560 SEL
7/1990 300E-24 Automatic
Voihan126
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 10.03.2024 09:38

Re: Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Viesti Kirjoittaja Voihan126 »

Karel kirjoitti: Su 10.03.2024 10:51 Keskustelufoorumilla olisi myös mielenkiintoista kuulla pohdintoja siitä, mitä tällaisella muutoksella haetaan?

Rujo 126, johon on ympätty vieras tekniikka, kuulostaa äkkiseltään aika erikoiselta unelmalta.

Ensimmäinen kysymys on ehkä, mitä kyseinen yhdistelmä uurastuksen päätteeksi antaisi, mitä se esim. OM606:n ympärille alun perin tehty auto ei?
No tämä siis ihan vasta alkutekijöissä koko homma kun tekijäkii siksi tänne tulin varovasti kyselemään. Tämä alkuperäinen 2.8 kaasarikone näytti vaativan vähän aukomista ku tuntu öljyä puskevan yhdestä ja toisesta välistä pihalle. Ei toki vanhan kunnostaminenkaan ole pois suljettua mutta heräsi vain ajatus että minkälaisia moottorivariaatioita tähän voisi toteuttaa kun konehuoneessa tilaa näyttää olevan.
Voihan126
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 10.03.2024 09:38

Re: Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Viesti Kirjoittaja Voihan126 »

Hage kirjoitti: Su 10.03.2024 18:19 Jos ostaisi jenkki-126:en joka on jo valmiiksi diesel ja siihen vaihtaisi 606:n?

Tämä kyseinen ässä tuli siis vaihtokaupan yhteydessä
Jos jossai sellanen hyväkuntonen oisi ni tuskin tohtisi alkaa siihen moista tekemään
Voihan126
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 10.03.2024 09:38

Re: Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Viesti Kirjoittaja Voihan126 »

tahtoomersun kirjoitti: Su 10.03.2024 10:53 Miksi tekniikka vaihtoon? Paras lopputulos taitaa tulla, kun säilyttää/kunnostaa orkkistekniikan. Tuollaisella jälkidieselöidyllä 126:llä ei kyllä ole mitään sellaista arvoa, että hommassa olisi mieltä.
Ei ole siis pois suljettua vanhaa kunnostaa mutta tämä siis ihan vain vasta kyselyn ja ajatuksen tasolla koko homma
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3920
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Tuumasta toimeen vaan, mutta säilyttäisin orkkis koneen ja laittaisin siihen kylkeen rotrexin tai eatonin palkeen lisäpuhtia tuomaan. Ja voishan tollai turbo sleepperikin olla komea?

Tuo mitä ja miksi ja ei kannata on vähän hölmöä kun jokainenhan autostaan "pilaa" just sellaisen kuin mikä itseä miellyttää.

Itselle olisi ihan sama mikä malli ja onko harvinainen, jos tekee mieli laikata koria ja ängetä joku toinen pata autoon mihin se ei kuulu niin se on puritanistien ongelma ei minun.
Ne on vaan autoja, ja niitä museoituja mummolalta haisevia on muutenkin museot täys.
Voihan126
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 10.03.2024 09:38

Re: Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Viesti Kirjoittaja Voihan126 »

MJPfin kirjoitti: Su 10.03.2024 20:52 Tuumasta toimeen vaan, mutta säilyttäisin orkkis koneen ja laittaisin siihen kylkeen rotrexin tai eatonin palkeen lisäpuhtia tuomaan. Ja voishan tollai turbo sleepperikin olla komea?

Tuo mitä ja miksi ja ei kannata on vähän hölmöä kun jokainenhan autostaan "pilaa" just sellaisen kuin mikä itseä miellyttää.

Itselle olisi ihan sama mikä malli ja onko harvinainen, jos tekee mieli laikata koria ja ängetä joku toinen pata autoon mihin se ei kuulu niin se on puritanistien ongelma ei minun.
Ne on vaan autoja, ja niitä museoituja mummolalta haisevia on muutenkin museot täys.


Varsinkii ku tämä yksilö on jo hyvin pelastettu museoinnilta 😄
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Viesti Kirjoittaja Karel »

Onko tämä se Neuvostoliiton suurlähetystön vanha?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Voihan126
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 7
Liittynyt: Su 10.03.2024 09:38

Re: Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Viesti Kirjoittaja Voihan126 »

Karel kirjoitti: Su 10.03.2024 22:49 Onko tämä se Neuvostoliiton suurlähetystön vanha?
Omistajahistoriasta ei muute tietoa kun että on jonkun aikaa viihtynyt kouvolassa mutta eikö se ole melkein sama asia
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 531
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Onhan niitä koneita tarjolla mutta harkitse orkkis koneen kunnostusta, ja siihen jotain mitä haluaa lisäksi. Sama se on kenenkä vanha se on,

jokainen tekee omalleen mitä haluaa.
masa11
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 114
Liittynyt: Ma 01.12.2014 20:31

Re: Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Viesti Kirjoittaja masa11 »

Itse voisin kuvitella harkitsevani siihen esim. 3.2L M104 tai joku tuoreempi V8, jos ei halua alkuperäistä kunnostaa/vaihtaa samanlaista toimivaa.
Dieselöimään en kyllä lähtisi.
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Viesti Kirjoittaja Karel »

M110 tiputtaa aika yleisesti öljyä. Ei se menoa haittaa. Tuskin muutenkaan, jos auto muutenkin on kulahtanut. 280S on 300 SD:n ohella se 126-kokoonpano, jolla on vähiten käyntivikoja odotettavissa.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ideoita ja vinkkejä w126 tekniikan muutokseen

Viesti Kirjoittaja karra »

Rujo ykkössarjalainen + V8 = Rat Rod. Ihan hyvä idea.

M110 sopii hyvin urheilulliseen ajoon mutta ei mielestäni ässäkoppaan :D . Kone kiertää iloisesti laulaen. Kaveri osti jokunen vuosi sitten eatonilla ahdetun kuutos-W116:n. Ei vaan sopinut ässään semmonen mielestäni; C123 koppaan tai pystärikupeeseen olisi ollut passeli.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin