Olen ostamassa vm. 1999 210D Sprinteriä (W902), ja valmistenumeron kautta haetuissa varustetiedoissa lukee "BB0 - BRAKING SYSTEM WITH ABS/ASR OR ABS/ETS" Kojelaudassa ei näy ASR-kytkintä. Onko tästä autosta mahdollista saada jollain lisäkytkennällä ja katkaisijalla ASR pois päältä, niin että se pysyy pois riippumatta ajonopeudesta? Ja mieluiten niin, että ABS pysyy käytössä. Merkkivaloja saa kyllä palaa.
Toinen harmi tuossa autossa on matkustajan airbag. Tai siis että siinä ei ole hansikaslokeroa. Kun kyseessä on ymmärtääkseni valinnainen varuste, niin sen voisi säädösten mukaan poistaa. Mutta miten saadaan turvatyynyjä ohjaava tietokone olemaan herjaamatta, että matkustajan airbag ei ole linjoilla? Saako sen ohjelmallisesti järkiinsä vai pitääkö temppuilla huijausvastusten kanssa?
W902 210D -99 ASR poiskytkentä ja airbagin poisto
Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä ja airbagin poisto
Minun käsittääkseni tuo BB0-koodi tarkoittaa ihan tavallisia ABS-jarruja, ainakaan toimintakuvauksessa ei puhuta mistään luiston/sutimisenestosta eikä sitä siis siten pysty myöskään ottamaan pois päältä.
Ottamatta kantaa bägin poiston laillisuusaspekteihin niin ainakin tuo matkustajan airbag on mahdollista koodata jälkikäteen toimintaan, ehkä se onnistuu myös koodata pois.
Ottamatta kantaa bägin poiston laillisuusaspekteihin niin ainakin tuo matkustajan airbag on mahdollista koodata jälkikäteen toimintaan, ehkä se onnistuu myös koodata pois.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä ja airbagin poisto
Toivottavasti olet oikeassa tuon BB0:n suhteen. Saksalaisista Sprinter-keskustelupalstoista voisi päätellä toisinkin. Mahdollisen vetoluistoneston olemassaolo selviää kyllä heti, kun kyseinen entinen paloauto saadaan Suomeen.
Joillain foorumeilla kerrottiin auton pakottamisesta testi- tai dyno-moodiin kytkemällä tietyn liittimen tietyt nastat yhteen, mutta koska kuvaus ei ollut juuri tämän mallin Sprinteriä koskeva, niin liitin ja sen nastajärjestys ei ole todennäköisesti sama.
Joillain foorumeilla kerrottiin auton pakottamisesta testi- tai dyno-moodiin kytkemällä tietyn liittimen tietyt nastat yhteen, mutta koska kuvaus ei ollut juuri tämän mallin Sprinteriä koskeva, niin liitin ja sen nastajärjestys ei ole todennäköisesti sama.
Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä ja airbagin poisto
Nyt on kokeiltu autoa liukkaalla. Siinä on ABD, joka jarruttaa sutivaa pyörää, mutta ei leikkaa tehoa. Vähän siis kuitenkin tökkii vastaan. :-/ Olisi mielummin oikea kytkettävä lukkoperä.
Re: W902 210D -99 ASR poiskytkentä ja airbagin poisto
Airbagin suhteen onkin niin, että muutossäännökset ovat muuttuneet -21. Enää ei saa valinnaistakaan turvatyynyä poistaa jälkikäteen. Olisi pitänyt tehdä se ennen rekisteröintikatsastusta.