W906 310 cdi murhe (?)

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

W906 310 cdi murhe (?)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Vuosimallin 2011 auto, Postin omistuksessa ollut uudesta aika pitkään. sellainen umpikoppi perälautanostimella.
Moottori on tietysti OM651; 95 hv ja vaihteisto manuaali.

Värkki kävi turvatyynykampanjan mukaisessa turvatyynyn vaihdossa ja samalla annoin luvan päivittää moottorinohjaukseen uuden softan, kun sellaista tarjottiin.

Muuten meni jotenkuten hyvin (mitä nyt pari vaihdetta katosi päiväksi kun pyysin säätämään vaihdevivustoa ykkösen huonon kytkeytymisen korjaamiseksi) mutta auton vähäisetkin menohalut jäi sinne päivitysreissulle.

Tietysti voisi olla kyse siitä, että autossa olisi ollut jokin tehokkaampi ohjelma sisässä aiemmin ja nyt sen tilalle ajettiin vakio ja siitä tämä muutos.
Mutta kun tuntuu, että muutos ei ole tyyliin 120hv -> 95hv vaan paremminkin 95hv -> 60hv ? Nykyinen omistaja ei ole tehoa ohjelmalla lisäillyt, eli se olisi sitten ollut Posti joka olisi ohjelmoittanut tehokkaammaksi.

Nyt tuo ei kiihdy esimerkiksi 5-vaihteella 80 nopeudesta yhtään mitenkään. Tasamaalla 80-90 ilman kuormaa kaasu pohjassa yli 10 sekuntia. Jonkinmoista vastamäkeä jos on niin vauhti pikkuhiljaa alkaa jopa hidastua. Jos tuonne lastaa painavaa tavaraa kyytiin niin ei pysty ajamaan mäkisessä maastossa ja vaikeaa on missä vaan.

Pienemmillä vaihteilla, no joo kaupungilla pystyy toki ajamaan. Kakkosta isommalla ei luistoneston tarvitse puuttua peliin millään kelillä.
Veto tuntuu hirveän nuhaiselta, siinä 2000 kierroksen paikkeilla tuntuma on kuin jokin jarruttaisi kiihtymistä.

Ahdin on kyllä mukana sen vähän mitä on, mitta-arvoja en ole seuraillut testerillä mutta mitään vikakoodeja ei tule.

Auto on toiminut ainakin muutaman kymmenentuhatta kilometriä aivan moitteitta, ajettu nyt noin 260000. Kovimmalla pakkasella muutama viikko sitten kuittaantui kerran vikamuistiin eropainetunnistimen häiriö, joka sai häiriövalon vilkkumaan ja moottorin vikatilaan, mutta ongelma korjaantui vikamuistin tyhjennyksellä.

Olisiko kellään ajossa vastaavanlaista 95hv + manuaali Sprinteriä vakiokuntoisena ja voisi joku päivä kellottaa kiihtyvyysaikaa vaikka 5-vaihteella 60-90 km/h ?
Saisi verrata vastaaviin, niin olisi vähän enemmän selkänojaa reklamoida tilanteesta maahantuojalle.

Tästä autosta en vielä ottanut aikaa kun ei ollut almanakkaa mukana :(
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W906 310 cdi murhe (?)

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Kuulostaa "pakoputki" vaivalle jos systeemin mielestä siellä on painetta paljon niin tulee
siirappi kulkuinen ja niin kauan kuin on jossain rajoissa ei tule vikatilaa/valoa,
saaste päivitykset ei yleensä kulkua pahasti tapa(pois lukien ne missä on "jyrätty" viriohjelma)
yleensä nostavat vain kulutusta ja lisäävät vika herkyyttä,
vaan ainahan siinä softan sisään kirjoituksessa voi joku tökötä tekkee sen sitten kukka/missä tahansa, testerin piuhaan ja mittaus arvoja ajossa tutkailla

mielen kiinnolla seuraten mitä löytyy

mitenkäs tuolaisen pitäis kiihtyä valimistajan mukaan ?
Mökkillä
'
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W906 310 cdi murhe (?)

Viesti Kirjoittaja amatoori »

dealer kirjoitti: Pe 02.02.2024 19:51
Olisiko kellään ajossa vastaavanlaista 95hv + manuaali Sprinteriä vakiokuntoisena ja voisi joku päivä kellottaa kiihtyvyysaikaa vaikka 5-vaihteella 60-90 km/h ?
Saisi verrata vastaaviin, niin olisi vähän enemmän selkänojaa reklamoida tilanteesta maahantuojalle.
No minulla! :D Tosin töpö malli, eli lyhyt. Täysikorkea kylläkin.

Onhan se tosi nuhanen vakiosoftalla. Täytyy tossa kattoo jos huomenna jaksan kellotella. Sanoisin että ei se kuitenkaan ihan toivoton ole. 0-100 tasasella ehkä joku 15-20 sekuntia uusimmalla tehtaan softalla.

Saatko starilla otettua sieltä dataa ulos? Voisin kaivella tossa omia tallennuksia siitä, otin anturien dataa ulos tyylii sammuksissa, tyhjäkäynti, 3000 rpm vapaalla.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W906 310 cdi murhe (?)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Saan kyllä jossain vaiheessa katsottua. Nuo kiihtyvyysarvot olisi erinomaista tietoa kun mietin miten asiassa edetä, vai edetäkö mitenkään.
Tällainen tötterö siis kyseessä:
Kokonaispituus (mm) 5 910
Leveys (mm) 1 993
Korkeus (mm) 2 700
Etuylitys (mm) 1 004
Takaylitys (mm) 1 240

Omamassa (kg) 2 425
Tekninen suurin sallittu kokonaismassa (kg) 3 500
Tieliikenteessä suurin sallittu kokonaismassa (kg) 3 500
FM kirjoitti:mitenkäs tuolaisen pitäis kiihtyä valimistajan mukaan ?
Tätä tietoa en löytänyt nopealla googletuksella. Lieneekö käyttöohjekirjassa.
oulaistenliikenne.fi
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2741
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: W906 310 cdi murhe (?)

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Jos yrittää vertailla kahden eri auton arvoja eri aikaan ja eri paikassa, niin on siinä muuttujia niin paljon, että ei voi kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä tehdä.

Joskus mittailin uutena -08 mallin 315:n (om646 ja 5g automaatti) extra pitkän ja korkean Sprintteriin kiihtyvyyttä ja se oli muistaakseni n. 15sec. hujakoilla sataan.

Pakuille ei tehdas taida ilmoittaa arvoja?
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W906 310 cdi murhe (?)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itse ajattelen, että jotain voisi päätellä siitä jos jokseenkin samanlaisista autoista toinen kiihtyy 5-vaihteella 60-90 km/h 15 sekunnissa ja toinen 30 sekunnissa. En ole mittailut tästä vielä, mutta seuraavalla ajokerralla. Muutaman sekunnin erot selittyy olosuhteilla, autojen eroilla ja vaikka millä.
oulaistenliikenne.fi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W906 310 cdi murhe (?)

Viesti Kirjoittaja amatoori »

dealer kirjoitti: La 03.02.2024 08:15 Itse ajattelen, että jotain voisi päätellä siitä jos jokseenkin samanlaisista autoista toinen kiihtyy 5-vaihteella 60-90 km/h 15 sekunnissa ja toinen 30 sekunnissa. En ole mittailut tästä vielä, mutta seuraavalla ajokerralla. Muutaman sekunnin erot selittyy olosuhteilla, autojen eroilla ja vaikka millä.
Noniin, testattu!

5. vaihteella 60-90km/h n 20 sekuntia
4. vaihteella 60-90km/h n 11 sekuntia

Eihän noi kovin hurjia kiihtyvyyksiä tosiaan ole.. :?

Auton massa kuskin kanssa hieman reilu 2,5 tonnia. Perälaitanostin tosiaan kasvattaa tuota massaa mutta jostain syystä minulla sitä ei ole merkitty rekisteriotteeseen. Kaatopaikan vaaka näytti tota 2,5 tonnin painoa kun auto oli tyhjä.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W906 310 cdi murhe (?)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kiitos ! :thumbup:

Maanantaina mittaan tästä kulkineesta vastaavat arvot ja katsotaan miten eroaa, vai eroaako mitenkään.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: W906 310 cdi murhe (?)

Viesti Kirjoittaja dealer »

Testattu on muutamaan kertaan...

5. vaihteella 60-90km/h n 18 sekuntia
4. vaihteella 60-90km/h n 11 sekuntia

Pakko siis myöntää, että autossa on ollut jonkinlainen virisofta aiemmin, ero oli niin tuntuva entiseen.
Ei kuitenkaan sellainen mitä näkyy tällä hetkellä tarjottavan, että 95 ---> 190 hv / 250 -->420 Nm :D

Huomasin muuten sellaisen jutun, että aiemmin mittaamani 80-90 viitosella yli 10 sekuntia on muuttunut nyt noin 7 sekunniksi sen jälkeen kun puhalleltiin erinäisiä paikkoja paineilmalla auki. Ehkä samalla mainitsemani "jarrutuksen tunne" sentään väheni.

Pilalla mikä pilalla joka tapauksessa, onneksi ei ole oma auto niin ei sapeta ihan mahdottomasti.
Seurataanpa sitten mihin suuntaan kulutus muuttui...
oulaistenliikenne.fi
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: W906 310 cdi murhe (?)

Viesti Kirjoittaja amatoori »

dealer kirjoitti: La 10.02.2024 06:57 Testattu on muutamaan kertaan...

5. vaihteella 60-90km/h n 18 sekuntia
4. vaihteella 60-90km/h n 11 sekuntia

Pakko siis myöntää, että autossa on ollut jonkinlainen virisofta aiemmin, ero oli niin tuntuva entiseen.
Ei kuitenkaan sellainen mitä näkyy tällä hetkellä tarjottavan, että 95 ---> 190 hv / 250 -->420 Nm :D

Huomasin muuten sellaisen jutun, että aiemmin mittaamani 80-90 viitosella yli 10 sekuntia on muuttunut nyt noin 7 sekunniksi sen jälkeen kun puhalleltiin erinäisiä paikkoja paineilmalla auki. Ehkä samalla mainitsemani "jarrutuksen tunne" sentään väheni.

Pilalla mikä pilalla joka tapauksessa, onneksi ei ole oma auto niin ei sapeta ihan mahdottomasti.
Seurataanpa sitten mihin suuntaan kulutus muuttui...
Kai tollaseen Tuikku vois jonku pikkasen piristetyn softa luoda? Mulla oli vanhan virivirisoftan kanssa se ongelma että turbo sakkaili lämpösemmillä keleillä. Se on kovin pieni turbo tollasessa 70kW versiossa. Valtateillä ohittelu on melko haastavaa vakiotehoilla..
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W906 310 cdi murhe (?)

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

dealer kirjoitti: La 10.02.2024 06:57 Testattu on muutamaan kertaan...

5. vaihteella 60-90km/h n 18 sekuntia
4. vaihteella 60-90km/h n 11 sekuntia

Pakko siis myöntää, että autossa on ollut jonkinlainen virisofta aiemmin, ero oli niin tuntuva entiseen.
Ei kuitenkaan sellainen mitä näkyy tällä hetkellä tarjottavan, että 95 ---> 190 hv / 250 -->420 Nm :D

Huomasin muuten sellaisen jutun, että aiemmin mittaamani 80-90 viitosella yli 10 sekuntia on muuttunut nyt noin 7 sekunniksi sen jälkeen kun puhalleltiin erinäisiä paikkoja paineilmalla auki. Ehkä samalla mainitsemani "jarrutuksen tunne" sentään väheni.

Pilalla mikä pilalla joka tapauksessa, onneksi ei ole oma auto niin ei sapeta ihan mahdottomasti.
Seurataanpa sitten mihin suuntaan kulutus muuttui...
Tuo puhaltelun vaikutus kuulostaa
samalta mitä siirppi kulkuuun,
reikä auki niin veto paranee

näytää olevan päivitysten vaikutus samaa kuin henkilö autoissa lisää kierätystä tms ja
pilalla
Mökkillä
'
mh jkl
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 94
Liittynyt: Su 06.01.2013 11:45

Re: W906 310 cdi murhe (?)

Viesti Kirjoittaja mh jkl »

kylläkai tuommosella ohittus perustuu yllätykseen vähän sama asia ku w124 200d
Nyt sprinter 319 -12, 300GD -82, W164 280CDI -06, olleet ja menneet vito 115cdi, vito 112cdi
Vastaa Viestiin