Peruutuskamera retrofit CLS Shooting brake -12

Miten muutetaan auton asetuksia? Ohjelmallisesti lisättävät ja koodattavat lisävarusteet, tee-se-itse -ohjelmistopäivitysten ohjeet ym.
(Vikakoodien tulkitseminen, Star-ongelmat, Kiinan näytöt ym. ei alkuperäiset lisävarusteet eivät kuulu tänne.)
Vastaa Viestiin
mikakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Su 10.10.2004 11:03
Paikkakunta: Ylöjärvi

Peruutuskamera retrofit CLS Shooting brake -12

Viesti Kirjoittaja mikakoo »

Katselin eri vaihtoehtoja miten toteuttaa peruutuskameran asennus farkku CLS:ään. Tarvikekameran lisäksi huomasin että moni on laittanut alkuperäisen systeemin toimintaa, eli romikselta ilmeisesti osat ja ohjelmointi. Saako alkuperäisen korkeammalla hinnalla jotain etua verrattuna tarvikkeeseen? Laatu? Autossa on 527 COMAND DVD APS WITH NAVIGATION niin liittäminen varmaan onnistuu?

Tämän kaavion mukaan kameraa ei kytketä can-väylään eli kääntyviä opasteviivoja ei varmaan ole? Kameran lisäksi tarvii n66/10 ohjainlaitteen mutta sille ei löydy osanumeroa mistään.
Kuva

Tässä uudemmassa ilmeisesti opasteviivat on, mutta saako tätä asennettu vanhempaan autoon? Jos hankkii vm-14-15 autolle tarkoitetun kameran niin toimiiko se oikealla johtosarjalla vm-12 autossa
Kuva

Johtosarjoillekaan ei löydy osanumeroa. FAKRA-piuhan ainakin saa helposti itsekin tehtyä jos valmista ei ole. Entä Can-piuha?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Peruutuskamera retrofit CLS Shooting brake -12

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Nuo johtokuvat on jostain vanhasta WIS retrofit ohjeesta? Onko alkuperäisen dokkarin numeroa? Näyttää siltä että nuo on pudotettu uudemmasta WIS:istä pois.

Tuollaista N66/10 kaltaista purkkia käytettiin joskus prefacelift 221:n aikaan ja silloin se N66 purkki piirsi dynaamiset avustinviivat mutta siinäkin siirryttiin muistaakseni jo vähän ennen faceliftiä toteutukseen jossa COMAND piirtää ne viivat. Tässä kun ei tuolle purkille tule mitään CAN tai LIN väylää ja kyse uudemmasta autosta niin aika varmasti se head unit hoitaa niiden viivojen piirtämisen ja sinnehän tulee valmiiksi CAN ja sitä kautta tieto ratin asennosta.

221:ssäkin prefaceliftiin tuli COMAND päivitys jonka jälkeen se vanhakin purkki osasi piirtää peruutusviivat (tyypillisesti päivityksessä tehtiin virhe ja ruudulle tuli sekä N66 purkin piirtämät viivat että mankan piirtämät. Teoriassa päivitetty 218 prefacelift voisi osata uudemman kytkennän mutta se pitäisi selvittää joltakin jälkiasentajalta, ehkä MB-labilla tiedetään.

Vanhoja retrofit johtosarjoja voi olla vaikea saada hankittua, eikö tosiaan EPC:ssä tai parts infossa noita ole, samoin se purkki? Yleensä retrofit ohjeessa on lista tarvittavista osista numeroineen.
mikakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Su 10.10.2004 11:03
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Peruutuskamera retrofit CLS Shooting brake -12

Viesti Kirjoittaja mikakoo »

Täältä nämä on löytynyt AN54.65-P-0030-03EWA ja AN54.65-P-0030ES, ja vaikka nämä on w212 puolelta otettuja niin youtubessa joku asensi sillä n66/10 boxilla varustetun version omaan cls:ään (https://www.youtube.com/watch?v=GK3CDv5vAuQ&t=137s)

Periaatteessa mulle on sama vaikkei peruutuskamerassa opasteviivoja olekaan ne näyttää kuitenkin mitä sattuu, mutta esim. jossei tota boxia löydy, niin uudempi versio onnistuu ilman sitäkin. Kamera pitää vaan löytää oikea. Ja piuhat.

Lisäys:
Nyt kun katselin wis:stä 218:n kameran johtokaavioita, niin niissä kummassakaan ei ollut erillistä ohjainboxia. Kameroita oli kahta eri mallia, pe54.65-p-2103-97xaa ja pe54.65-p-2103-97xab. Ota nyt näistä sitten selvää
mikakoo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 137
Liittynyt: Su 10.10.2004 11:03
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Peruutuskamera retrofit CLS Shooting brake -12

Viesti Kirjoittaja mikakoo »

Vähän päivitystä tilanteeseen kun pari päivää on koittanut selvittää oikeita osia. Ei oo helppoo ei.

Kuvat jotka alunperin laitoin, on 212 korista, mutta täsmälleen samat löytyy 218 sedanin wis:stä. Eli 2013 asti N66/10 ohjaimella varustettu verisio ja 2014 eteenpäin väylää kytketty ilman ohjainta. Shooting brakeen ei vaan ole omia ohjeita.

Sitten se hämäävä osa, eli sedan ja sb näyttää rear view camera johtokaaviossa ainoastaan väylään kytketyn version. 4-pinninen liitin ja fakra comandiin

Tässä vuoteen 2015 asti olevat shooting brake mallit
Kuva

Vuodesta 2015 eteenpäin mennään myös ilman ohjainta, liittimessä on vain lisää johtoja.

Johtosarjoja ei ilmeisesti saa millään osanumerolla vaan ne pitää tehdä itse mutta FAKRA johto on helppo, ja kun löytää CAN liittimen niin senkin saa tehtyä helposti. Kellään ylimääräisiä liittimiä?
Vastaa Viestiin