Sprinter W906 reissuautoksi

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
No
Tulipa joku kummallinen viiraus päähän ja ostin Sprinterin, takapotkun ja extrapitkän. Boonuksena sain vielä OM651,n ja AdBluenkin, joten jo on kumma jos ei nyt ala vanha mies jo harmaantumaan. Matkailuautostahan tässä haaveillaan. Tarkoitus olisi CLK,ta ja venettä tällä vetää.
Kuten asiaan kuuluu, kaikenlaista rihkamaahan näihin kuuluu ulkopuolelle ripustaa. Tässä projektissa yritetään sen suhteen pysyä kohtuudessa. Sen verran vielä ulkokuoreen sijoitan, että puskurin ja kylkilistan maaluutan muun auton väriin, valkoiseksi ja jos kunnollisen teippauksen kylkiin. Tarkoitus on enempi panostaa tässä "sisäiseen kauneuteen". Minkäänlaiseen rehvasteluun ei riitä raha, joten aikalailla minimibudjetilla mennään, mutta kunnollinen pitää tulla. Tämä toimii myös liikkuvana toimistona.

Kuva


Vetopainon muutos 2000kg -> 2800kg oli itseasiassa aika helppo, linkki on täällä jossain.
Trafilta tarvitaan rek.ote, maahantuojalta tulee allekirjoitettu lupatodistus 250€ ja lopuksi muutoskatsastuksen hinta. 2800kg riittää minun tarpeisiini vallan mainiosti. Vene- ja autotraileri sopii kevyesti tuohon haarukkaan. Renkaiksi on valittu 18-tuumaiset All-terrainit, 265/60-18. Kymmenkankaiset, joten pitäisi pärjätä hiukan huonommillakin teillä.

Laatikko on 7-pykäläinen automaatti. Se päivitetään Siekkisellä, kuten kaikki edellisetkin. Yhtäkään Jarkon tekemää laatikkoa en ole saanut rikki, vielä. Tällä tullaan vetämään paljon, joten tämä täytyy vaan mahduttaa mukaan budjettiin.

Vänkärille yhdenistuttava penkki on osoittautunut yllättävän haasteelliseksi tapaukseksi. Yhden jo ostinkin ja pöljä maksoin, mutten saanut. Onneksi ei mennyt kun pikkusumma.
No, kääntyvään etupenkkiin tämä ei kaadu, silläkun ei ole mikään kiire. Kyllä se joskus ratkiaa.

Sisustan tekee CasaCar. Itsellä kun ei riitä käden taito, eikä muukaan tieto aiheesta, niin päädyin teetättämiseen. He tekevät omien piirustuksienkin mukaiseksi, jos asiakas niin haluaa. Kun on siisti sisusta, niin sillä on jotain arvoakin, jos vaikka autosta eroon haluaisi. Sisustamiseen on muutamien viikkojen jono, mutta varmaan kesäksi valmistuu.
Loppuja päivittelen sitten itse, omaan tahtiin. Ohjaamon ikkunoihin jonkinlaista kaihdinta sisäpuolelle. Aurinkopaneeli katolle ja hupiakkuja sisälle. Invertteri.. Markiisi, jne jne.


Kuva


Kun poikittaisen vuoteen poistaa ja pitkittäisestä tekee penkin, niin takatilaan saa hyvänkokoisen toimistotilan. Kyllä siellä läppäriä hakkaa ...
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tuikku kirjoitti: To 25.01.2024 21:50 .
No
Tulipa joku kummallinen viiraus päähän ja ostin Sprinterin, takapotkun ja extrapitkän. Boonuksena sain vielä OM651,n ja AdBluenkin, joten jo on kumma jos ei nyt ala vanha mies jo harmaantumaan. Matkailuautostahan tässä haaveillaan. Tarkoitus olisi CLK,ta ja venettä tällä vetää.
Kuten asiaan kuuluu, kaikenlaista rihkamaahan näihin kuuluu ulkopuolelle ripustaa. Tässä projektissa yritetään sen suhteen pysyä kohtuudessa. Sen verran vielä ulkokuoreen sijoitan, että puskurin ja kylkilistan maaluutan muun auton väriin, valkoiseksi ja jos kunnollisen teippauksen kylkiin. Tarkoitus on enempi panostaa tässä "sisäiseen kauneuteen". Minkäänlaiseen rehvasteluun ei riitä raha, joten aikalailla minimibudjetilla mennään, mutta kunnollinen pitää tulla. Tämä toimii myös liikkuvana toimistona.

Kuva


Vetopainon muutos 2000kg -> 2800kg oli itseasiassa aika helppo, linkki on täällä jossain.
Trafilta tarvitaan rek.ote, maahantuojalta tulee allekirjoitettu lupatodistus 250€ ja lopuksi muutoskatsastuksen hinta. 2800kg riittää minun tarpeisiini vallan mainiosti. Vene- ja autotraileri sopii kevyesti tuohon haarukkaan. Renkaiksi on valittu 18-tuumaiset All-terrainit, 265/60-18. Kymmenkankaiset, joten pitäisi pärjätä hiukan huonommillakin teillä.

Laatikko on 7-pykäläinen automaatti. Se päivitetään Siekkisellä, kuten kaikki edellisetkin. Yhtäkään Jarkon tekemää laatikkoa en ole saanut rikki, vielä. Tällä tullaan vetämään paljon, joten tämä täytyy vaan mahduttaa mukaan budjettiin.

Vänkärille yhdenistuttava penkki on osoittautunut yllättävän haasteelliseksi tapaukseksi. Yhden jo ostinkin ja pöljä maksoin, mutten saanut. Onneksi ei mennyt kun pikkusumma.
No, kääntyvään etupenkkiin tämä ei kaadu, silläkun ei ole mikään kiire. Kyllä se joskus ratkiaa.

Sisustan tekee CasaCar. Itsellä kun ei riitä käden taito, eikä muukaan tieto aiheesta, niin päädyin teetättämiseen. He tekevät omien piirustuksienkin mukaiseksi, jos asiakas niin haluaa. Kun on siisti sisusta, niin sillä on jotain arvoakin, jos vaikka autosta eroon haluaisi. Sisustamiseen on muutamien viikkojen jono, mutta varmaan kesäksi valmistuu.
Loppuja päivittelen sitten itse, omaan tahtiin. Ohjaamon ikkunoihin jonkinlaista kaihdinta sisäpuolelle. Aurinkopaneeli katolle ja hupiakkuja sisälle. Invertteri.. Markiisi, jne jne.


Kuva


Kun poikittaisen vuoteen poistaa ja pitkittäisestä tekee penkin, niin takatilaan saa hyvänkokoisen toimistotilan. Kyllä siellä läppäriä hakkaa ...
Hyvä liikkuva toimisto tuosta tulee,
ikkuna verhoa/kaihdin juttuja kantta katsela myös vene puolelta
vaikapa semoisia peilaavia rullakalvo verhoja ovat siitäkin mukavia että eristävät kylmää/kuumaa ulkoa ja ulos näkee mutta ei sisään,
jos jotain pistorasiota inverteriltä, "maasähköltä" tma laitelee ja meinaa että tuo määrä rittää nin ainakin 1 tai 2 vielä sen riitävän määrän päälle yleensä kun loppuvat aina kesken

651 niin
Myös öljyn paineen alenus ventilli kanttaa vaihtaa "sokeaan tulpaan"
Viimeksi muokannut FinlandMerceds, Pe 26.01.2024 00:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mökkillä
'
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja amatoori »

Yks on muuten mikä kannattaa heti tehdä on kattoo ton sivuoven etureunan taso ja säätää mahd lähelle koria. Kiveniskuteippikään ei oo yhtää huonoidea siihen. Siitä mulla ensiks ruosteet lähti kun oven alaosan etureuna lörpötti ulkona ja vauhdissa hiekkapaska rikko sen reunan maalipinnan.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 531
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Toi sivuoven alareunan ruostuminen on aika monessa, mulle kävi kanssa toi sama. Lisäksi ruosteen alkua tuli sivupaneelien syvennyksen kanttiin takaosassa. Eli ton tähtimerkin takana oleva alue.
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

Nyt on semmonen seppä pääoperatöörinä että kiinnostaa!
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
resu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 19
Liittynyt: Su 01.10.2017 15:46

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja resu »

Mitäs Casacar tekemä sisustus maksaa?
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Miksi se pitää olla peltikorinen? Joku joskus kertoi, että se peltikori suojelee kuolemalta, jos rekka ajaa päälle :)

Mika.T autot ymmärrän, kun hän itse tekee autosta haluamansa.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Ihan mekaaninen (kulutus) kestävyys oli ensimmäinen kriteeri, sitten takaveto, automaatti ja pohjaratkaisu.
Autolla tullaan vetämään aika paljon ja raskasta, käytännössä Fiat alustainen etuveto ei siihen sovellu, tai huonosti ainakin, sekä veneluiskassa ei etuvetoinen ja manuaalivaihteinen ole parhaimmillaan. Niillä matkailuautoilla, joissa runko loppuu taka-akseliin, tulee vetokoukun rakenne sellaiseksi, ettei niillä oikein vedetä mitään.
Käytännössä, jos ei ole harraste auto, tai -vene perässä, niin ollaan metsäautotiellä tai peltotiellä, tai menossa sinne. Peltikorinen Sprintteri on lisäksi aika hyvä ajaa kuorma päällä.
Pohjaratkaisussa halusin sellaista, joka olisi pääasiassa yhden miehen käytössä, mutta tarvittaessa punkka toisellekkin. Eikä sitten muuta.

Valmiit" Sprintteristä tehdyt retkeilyautot ovat käytännössä aina pikemminkin jatko-ohjaamistollisia ja "oikeat" matkailuautot, jos sellaisen löytää, ovat vähän ajettuina lähinnä järkyttävän hintaisia, ei riitä paine lompassa.

Ei nyt varsinaisesti niin halvaksi tule näinkään, mutta pysyy kuitenkin jonkinlaisella, vielä hyväksyttävällä tasolla. Valmiiden sisustuksien hinnat alkaa ~15,sta tuhannesta, sen kun kertoo kahdella, niin ollaan käytännössä oikealla, asuttavalla tasolla, sitä voi sitten omaan tahtiin hiljalleen täydentää.

Käytetystä autosta kun teetättää, niin pitäis aihion olla jonkinlaisessa kunnosssa. Valkea kori ei kyllä anna paljoa anteeksi pieninienkään ruostepisamien suhteen. Olis varmaaan vielä kannattanut malttaa etsiä ... Mutta kortit on jo jaettu ja näillä nyt mennään. Auto on hyvä ajaa ja hiljainen. Ja mitä en tekniikasta tiedä, niin siihen löytyy apuja täältä.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Avatar
oskari_61
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 238
Liittynyt: Su 25.09.2016 08:31

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja oskari_61 »

Tuolta löytyy hyvin varusteita , niin ei tarvitse kaikkea keksiä itse. :)
https://vapaa-aika.com/p81744/ducato-ov ... ntrasiitti
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Onpa näidenkin hinnat noussut. Teetätin vuonna 2011 Ylöjärvellä Sprintteriin 2plus3 paikkaisen retkeilyauto sisustuksen ja maksoi silloin 7500€ ja tuli vähän liiankin hieno motocross käyttöön, mutta oli sillä mukava reissasta
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Polttoaine käyttöinen ilman lämmitin, vaikka planar, olis järkevä peltikoriseen.

Kosteus on kaikkein pahin peltikorises.
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tämä on nyt viimein liikahtanut eteenpäin, kun auto on viety varusteltavaksi.
Eiköhän viimeistää parin kuukauden päästä ala olla jo poishaku valmiudessa.
Tarkoituksena on se "asuntopuoli" teetättää valmiiksi asti ja ohjaamoa voin itse sitten päivitellä.

Pikkuisen tekisi mieli muutaman sentin korottaa autoa.
Onkose Vallilan takomo se paikka, vai tietääkö joku jotain muuta ratkaisua, esim nelivedon jouset/iskarit ?
Ja tarviiko niitä iskareita sen kummemmin vaihtaa 3-4cm korotuksessa ?

Mittaristot sain toimimaan Anroid-radiossa, piti vaan kärsivällisesti etsiä oikea sovellus.
OBD fusion toimii muuten ok, paitsi että ahtopainetieto tulee sillä 8-bittisellä arvolla, jolloin se näyttää vain se 1,5bar.
Täytyy vissiin kaivella vielä, jos löytyisi oikea kohta.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

tuikku kirjoitti: Su 24.03.2024 10:49 Pikkuisen tekisi mieli muutaman sentin korottaa autoa.
Onkose Vallilan takomo se paikka, vai tietääkö joku jotain muuta ratkaisua, esim nelivedon jouset/iskarit ?
Ja tarviiko niitä iskareita sen kummemmin vaihtaa 3-4cm korotuksessa ?
Ainakin ko paikassas on jousi muutokset
mitä ovat sanoneet tekevänsä menneet sovitustu,

iskarin riitävyys on siinä ja siinä ulos joustoa aika paljon jo tuo 4cm
Mökkillä
'
teemu5566
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 306
Liittynyt: To 14.10.2010 14:14

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja teemu5566 »

Mites ilma-alusta? Jurvan jousesta voi kans saada jousia.
Avatar
cuuno
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2260
Liittynyt: To 11.08.2005 16:55
Paikkakunta: hki

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja cuuno »

Vallilan Takomo Punkka
Paras paikka 👍🏽
Missä teetät sisustan ?
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Turussa, CasaCar
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Etupäähän saa vahvempaa jousta, muutkin ovt näemmä huomannee, että tämä alennetulla alustalla oleva 1650kg etupää on vähän löysänlainen.
Tähän on korjauksena saatavissa merkkiliikkeestäkin sopivat jousi/iskunvaimennin pakettiin hiukan jäykempi vaihtoehto 1900kg,
Vallilan takomolla jämäkämmän jousen saa ~kolmella sataa, Bilsteinin "hevi duty" - etuiskareitten hinnat akaa vähän reilusta satasesta.Ihan kohtihintainen päivitys.

Asuntopuolella on rakentaminen alkanut, koetan pysyä haitolta poikkeen.
Pieniä ja kalliita muutoksia on jo tullut verrattuna alkup. suunnitelmaan

Kuva
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
Arppatech
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 24
Liittynyt: Ma 14.12.2015 18:53
Paikkakunta: Kutemajärvi
Viesti:

Re: Sprinter W906 reissuautoksi

Viesti Kirjoittaja Arppatech »

Etupäähän saa myös saschin vahvistetun ja taakse konin punaiset vallilan takomosta itellä oli sellaiset tosi jees ja sivutuulikaan ei häiritse
W124 2.0 benzin EX
W124 230 E EX
W203 220 cdi EX
W211 320 cdi 4-matic EX
W639 115 cdi EX
W168 EX
W204 220 cdi EX
W201 2.0E W201 D EX
W123 300d projekti
X204 220 cdi 4-matic käyttöauto
W906 319 cdi Sprinter työauto
Vastaa Viestiin