m103 tyhjäkäynti

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

voiko ajaa ilman tyhjäkäynti moottoria?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

marsumestari kirjoitti: Ke 27.12.2023 16:08 voiko ajaa ilman tyhjäkäynti moottoria?
Voi ajaa

tosin käynistäminen voi olla hankalla

ja sittenkun ajaa kierokset pitää olla tarpeeksi korkealla
Mökkillä
'
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

FinlandMerceds kirjoitti: Ke 27.12.2023 17:36
marsumestari kirjoitti: Ke 27.12.2023 16:08 voiko ajaa ilman tyhjäkäynti moottoria?
Voi ajaa

tosin käynistäminen voi olla hankalla

ja sittenkun ajaa kierokset pitää olla tarpeeksi korkealla
eli ei vaikuta seokseen tai nosta kulutusta tms
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

marsumestari kirjoitti: Ke 27.12.2023 18:30
FinlandMerceds kirjoitti: Ke 27.12.2023 17:36
marsumestari kirjoitti: Ke 27.12.2023 16:08 voiko ajaa ilman tyhjäkäynti moottoria?
Voi ajaa

tosin käynistäminen voi olla hankalla

ja sittenkun ajaa kierokset pitää olla tarpeeksi korkealla
eli ei vaikuta seokseen tai nosta kulutusta tms
Varmasti vaikuttaa kulutukseen = kierokset tarpeetomasti korkealla
Kaasuläpän ohitava malli jos niin ei vaikutusta tyhjäkäyntialueen ulkopuolella

miksi se pitäis poistaa ?
Mökkillä
'
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

FinlandMerceds kirjoitti: Ke 27.12.2023 19:20
marsumestari kirjoitti: Ke 27.12.2023 18:30
FinlandMerceds kirjoitti: Ke 27.12.2023 17:36
marsumestari kirjoitti: Ke 27.12.2023 16:08 voiko ajaa ilman tyhjäkäynti moottoria?
Voi ajaa

tosin käynistäminen voi olla hankalla

ja sittenkun ajaa kierokset pitää olla tarpeeksi korkealla
eli ei vaikuta seokseen tai nosta kulutusta tms
Varmasti vaikuttaa kulutukseen = kierokset tarpeetomasti korkealla
Kaasuläpän ohitava malli jos niin ei vaikutusta tyhjäkäyntialueen ulkopuolella

miksi se pitäis poistaa ?
omassa pelissä huutaa tyhjäkäynti jtn 2k rpm, tyhjäkäyntimoottorin liittimen ku otti auki ni toimii normaalisti, uusi moottori vissiin kilon merteilillä..
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

marsumestari kirjoitti: To 28.12.2023 07:16
FinlandMerceds kirjoitti: Ke 27.12.2023 19:20
marsumestari kirjoitti: Ke 27.12.2023 18:30
FinlandMerceds kirjoitti: Ke 27.12.2023 17:36
marsumestari kirjoitti: Ke 27.12.2023 16:08 voiko ajaa ilman tyhjäkäynti moottoria?
Voi ajaa

tosin käynistäminen voi olla hankalla

ja sittenkun ajaa kierokset pitää olla tarpeeksi korkealla
eli ei vaikuta seokseen tai nosta kulutusta tms
Varmasti vaikuttaa kulutukseen = kierokset tarpeetomasti korkealla
Kaasuläpän ohitava malli jos niin ei vaikutusta tyhjäkäyntialueen ulkopuolella

miksi se pitäis poistaa ?
omassa pelissä huutaa tyhjäkäynti jtn 2k rpm, tyhjäkäyntimoottorin liittimen ku otti auki ni toimii normaalisti, uusi moottori vissiin kilon merteilillä..
Jos muutenkin toimii norm niin ei muuta kuin ajoa
Mökkillä
'
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Onko todettu, että lisäilmaluisti (=tyhjäkäyntimoottori) on oikeasti rikki? Kun usein sen ohjauksessa on vikaa, ei itse luistissa. Tökkeli irti se jää n. 20% auki ja varmaankin tästä syystä käynti tasoittuu.
Ilmamäärämittarin potentiometri ohjaa tuota, se on yleisempi vikaantuja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

JanneW124 kirjoitti: To 28.12.2023 15:40 Onko todettu, että lisäilmaluisti (=tyhjäkäyntimoottori) on oikeasti rikki? Kun usein sen ohjauksessa on vikaa, ei itse luistissa. Tökkeli irti se jää n. 20% auki ja varmaankin tästä syystä käynti tasoittuu.
Ilmamäärämittarin potentiometri ohjaa tuota, se on yleisempi vikaantuja.
moi, liitin menee kyllä kunnolla kiinni!
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

marsumestari kirjoitti: To 28.12.2023 17:04
JanneW124 kirjoitti: To 28.12.2023 15:40 Onko todettu, että lisäilmaluisti (=tyhjäkäyntimoottori) on oikeasti rikki? Kun usein sen ohjauksessa on vikaa, ei itse luistissa. Tökkeli irti se jää n. 20% auki ja varmaankin tästä syystä käynti tasoittuu.
Ilmamäärämittarin potentiometri ohjaa tuota, se on yleisempi vikaantuja.
moi, liitin menee kyllä kunnolla kiinni!
Varmasti.
Ymmärsin kirjoituksestasi, että tyhjäkäynti liian korkea, n. 2000rpm, mutta tyhjäkäyntimoottorin liitin irti toimii normaalisti. Liittimen irroitamisesta johtuva käynnin normalisoituminen ei kuitenkaan välttämättä kerro rikkinäisestä tyhjäkäyntimoottorista. Vika voi olla myös esim. potentiometrissä, joka ohjaa luistin asemaa.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

JanneW124 kirjoitti: To 28.12.2023 17:20
marsumestari kirjoitti: To 28.12.2023 17:04
JanneW124 kirjoitti: To 28.12.2023 15:40 Onko todettu, että lisäilmaluisti (=tyhjäkäyntimoottori) on oikeasti rikki? Kun usein sen ohjauksessa on vikaa, ei itse luistissa. Tökkeli irti se jää n. 20% auki ja varmaankin tästä syystä käynti tasoittuu.
Ilmamäärämittarin potentiometri ohjaa tuota, se on yleisempi vikaantuja.
moi, liitin menee kyllä kunnolla kiinni!
Varmasti.
Ymmärsin kirjoituksestasi, että tyhjäkäynti liian korkea, n. 2000rpm, mutta tyhjäkäyntimoottorin liitin irti toimii normaalisti. Liittimen irroitamisesta johtuva käynnin normalisoituminen ei kuitenkaan välttämättä kerro rikkinäisestä tyhjäkäyntimoottorista. Vika voi olla myös esim. potentiometrissä, joka ohjaa luistin asemaa.
aa siis joo, mutta tuleeko autoon mitään ongelmia jos tyhjäkäyntimoottori ei ole kytkettynä
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

marsumestari kirjoitti: To 28.12.2023 19:53 aa siis joo, mutta tuleeko autoon mitään ongelmia jos tyhjäkäyntimoottori ei ole kytkettynä
Jaa-a. Ruiskun ohjaus voi olla pois pelistä ja kulutus tavallista korkeampi.

Mites, jos sen tyhjäkäyntihäiriön selvittäisi ja pistäisi kuntoon?
M103 koneen erilaisista käyntihäiriöistä on tälläkin foorumilla useita keskusteluja valmiiksi ja toki aina joku auttaa vaikka kysyisi uudelleekin neuvoja.
Vikakuvaus olisi hyvä olla aina mahdollisimman tarkka.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

JanneW124 kirjoitti: Pe 29.12.2023 17:11
marsumestari kirjoitti: To 28.12.2023 19:53 aa siis joo, mutta tuleeko autoon mitään ongelmia jos tyhjäkäyntimoottori ei ole kytkettynä
Jaa-a. Ruiskun ohjaus voi olla pois pelistä ja kulutus tavallista korkeampi.

Mites, jos sen tyhjäkäyntihäiriön selvittäisi ja pistäisi kuntoon?
M103 koneen erilaisista käyntihäiriöistä on tälläkin foorumilla useita keskusteluja valmiiksi ja toki aina joku auttaa vaikka kysyisi uudelleekin neuvoja.
Vikakuvaus olisi hyvä olla aina mahdollisimman tarkka.
joo siis kyllä on tarkotus selvittää kuhan joutaa, tässäku tekee jokapäivä töitä 15 tuntia ni ei oikein taho joutaa...

vikakuvaus

korkea, leijuva tyhjäkäynti --> tyhjäkäynti yli 2000 rpm

pesin jarrukliinerillä tyhjäkäyntimoottorin --> ei vaikutusta

vaihdoin lambdan --> ei vaikutusta

kokeilin "Ruiskua" mekaanisena --> ei vaikutusta

yj-rele on OK

ei pitäis olla imuvuotoja

tulpat, jakaja yms vasta vaihettu ja on iha ok
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

Missäköhän päin pannua tämä potentiometri sijaitsee ja miten se puhdistetaan?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Onko auto toiminut aiemmin oikein ja vika alkoi yhtäkkiä?

Palautuuko kaasuvaijeri kokonaan, kun poljin on ylhäällä, ettei jää siitä kantamaan? Kaasuvivun pitäisi lepoasennossa painaa mikrokytkintä (kuvassa ei paina).
kaasuvaijeri.jpg
https://www.youtube.com/watch?v=Lz6zNssn088

Kulunut potikka aiheuttaa ainakin käynnin seilaamista.
Tuossa videolla näkee sijainnin ja videon lopussa säätää lämpimällä moottorilla potikan 0,7V arvoon tyhjäkäynnillä. Tuon arvo ehkä kannattaisi tarkastaa ja säätää tarvittaessa...
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

JanneW124 kirjoitti: La 30.12.2023 10:13 Onko auto toiminut aiemmin oikein ja vika alkoi yhtäkkiä?

Palautuuko kaasuvaijeri kokonaan, kun poljin on ylhäällä, ettei jää siitä kantamaan? Kaasuvivun pitäisi lepoasennossa painaa mikrokytkintä (kuvassa ei paina).
kaasuvaijeri.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=Lz6zNssn088

Kulunut potikka aiheuttaa ainakin käynnin seilaamista.
Tuossa videolla näkee sijainnin ja videon lopussa säätää lämpimällä moottorilla potikan 0,7V arvoon tyhjäkäynnillä. Tuon arvo ehkä kannattaisi tarkastaa ja säätää tarvittaessa...
kyllähän tuossa on tyhjäkäynti vähän heilunu aina, nyt vaan pahempi, joo kaasupoljin / kaasuvivusto on ok!

pitää tsekata potikka, Kiitos
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

JanneW124 kirjoitti: La 30.12.2023 10:13 Onko auto toiminut aiemmin oikein ja vika alkoi yhtäkkiä?

Palautuuko kaasuvaijeri kokonaan, kun poljin on ylhäällä, ettei jää siitä kantamaan? Kaasuvivun pitäisi lepoasennossa painaa mikrokytkintä (kuvassa ei paina).
kaasuvaijeri.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=Lz6zNssn088

Kulunut potikka aiheuttaa ainakin käynnin seilaamista.
Tuossa videolla näkee sijainnin ja videon lopussa säätää lämpimällä moottorilla potikan 0,7V arvoon tyhjäkäynnillä. Tuon arvo ehkä kannattaisi tarkastaa ja säätää tarvittaessa...
joo, tuossa säätelin ja putsasin potikan

ei antanut oikein mitään tasaista volttimäärää missään vaiheessa ja tietyn pisteen yli kun nosti potikkaa niin kierrokset nousivat hirmuisesti ja kaasuläppä liikahti auki

miksi?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Mahdollisesti ne potikan liukupinnat liian kuluneet.
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

JanneW124 kirjoitti: Ma 08.01.2024 19:33 Mahdollisesti ne potikan liukupinnat liian kuluneet.
tällä hetkellä kaasu palautuu "viiveellä", pitää huomenna koittaa saada paremmin kohilleen duunin jälkeen

onnneksi merkkasin potikan "alkuperäisen" asennon
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

JanneW124 kirjoitti: Ma 08.01.2024 19:33 Mahdollisesti ne potikan liukupinnat liian kuluneet.
ja en tiedä olenko luulotautinen mutta tuntuu sille että moottorista olisi myös kierrosherkkyys hukassa
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

JanneW124 kirjoitti: La 30.12.2023 10:13 Onko auto toiminut aiemmin oikein ja vika alkoi yhtäkkiä?

Palautuuko kaasuvaijeri kokonaan, kun poljin on ylhäällä, ettei jää siitä kantamaan? Kaasuvivun pitäisi lepoasennossa painaa mikrokytkintä (kuvassa ei paina).
kaasuvaijeri.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=Lz6zNssn088

Kulunut potikka aiheuttaa ainakin käynnin seilaamista.
Tuossa videolla näkee sijainnin ja videon lopussa säätää lämpimällä moottorilla potikan 0,7V arvoon tyhjäkäynnillä. Tuon arvo ehkä kannattaisi tarkastaa ja säätää tarvittaessa...
kuuluuko kaasuvivuston painaa mikrokytkin pohjaan niib että kuuluu klik?
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 408
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja racer123 »

marsumestari kirjoitti: Ti 09.01.2024 18:11
JanneW124 kirjoitti: La 30.12.2023 10:13 Onko auto toiminut aiemmin oikein ja vika alkoi yhtäkkiä?

Palautuuko kaasuvaijeri kokonaan, kun poljin on ylhäällä, ettei jää siitä kantamaan? Kaasuvivun pitäisi lepoasennossa painaa mikrokytkintä (kuvassa ei paina).
kaasuvaijeri.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=Lz6zNssn088

Kulunut potikka aiheuttaa ainakin käynnin seilaamista.
Tuossa videolla näkee sijainnin ja videon lopussa säätää lämpimällä moottorilla potikan 0,7V arvoon tyhjäkäynnillä. Tuon arvo ehkä kannattaisi tarkastaa ja säätää tarvittaessa...
kuuluuko kaasuvivuston painaa mikrokytkin pohjaan niib että kuuluu klik?
Tyhjäkäynnillä kuuluu
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

racer123 kirjoitti: Ti 09.01.2024 19:08
marsumestari kirjoitti: Ti 09.01.2024 18:11
JanneW124 kirjoitti: La 30.12.2023 10:13 Onko auto toiminut aiemmin oikein ja vika alkoi yhtäkkiä?

Palautuuko kaasuvaijeri kokonaan, kun poljin on ylhäällä, ettei jää siitä kantamaan? Kaasuvivun pitäisi lepoasennossa painaa mikrokytkintä (kuvassa ei paina).
kaasuvaijeri.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=Lz6zNssn088

Kulunut potikka aiheuttaa ainakin käynnin seilaamista.
Tuossa videolla näkee sijainnin ja videon lopussa säätää lämpimällä moottorilla potikan 0,7V arvoon tyhjäkäynnillä. Tuon arvo ehkä kannattaisi tarkastaa ja säätää tarvittaessa...
kuuluuko kaasuvivuston painaa mikrokytkin pohjaan niib että kuuluu klik?
Tyhjäkäynnillä kuuluu
itsellä ei vivusto paina mikrokytkintä niin paljoa että menisi täysin pohjaan ja kuuluisi "klik"

kuuluuko mikrokytkimen rullamekanismin siis painaa se valkoinen painin täysin pohjaan tyhjäkäynnillä?

eli pääsen vivuston säätö hommiin?
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

säädin potikan samaan asentoon missä oli ennenkin ollut ja laitoin vivustoon nippusiteen niin että mikrokytkin painuu pohjaan, muuten toimii mutta tyhjäkäynti on liian matala ja kierrosherkkyyttä uupuu?
Avatar
JanneW124
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1271
Liittynyt: Su 23.11.2014 13:15
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja JanneW124 »

Okei... Aika paljon vaihtelee ongelmat, koitetaampas koostaa. Menikö näin:
-tyhjäkäynti liian korkea (n.2000rpm), heijaa
-tk-moottorin liitin irroittamalla käynti tasaantuu
-potikkaa koitettu säätää, mutta säätö ei onnistu
-nyt kuitenkin potikka samassa kohdassa kuin aiemmin ja käynti liian matala xxx rpm
-kaasuvivusto palautuu ja painaa mikrokytkintä
-vastaa huonosti kaasuun
-vaihdettu lambda, YJrele ok, tk-moottori pesty, imuvuodot tarkastettu

Potikan säätöhän on todella herkkä. Pienikin kääntö asennossa muuttaa mitattua jännitettä. "Sama" asento voi olla kuitenkin hieman eri, kokeilisin vielä mitata jännitteen nykyisessä asennossa.
Alkoiko tuo kierrosherkkyyden puuttuminen nyt roplailujen jälkeen?
-Vähän päivässä, paljon viikossa
W124 E250DT
W124 230E
W251 R 320CDI
W124 320 CE
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

JanneW124 kirjoitti: To 11.01.2024 17:27 Okei... Aika paljon vaihtelee ongelmat, koitetaampas koostaa. Menikö näin:
-tyhjäkäynti liian korkea (n.2000rpm), heijaa
-tk-moottorin liitin irroittamalla käynti tasaantuu
-potikkaa koitettu säätää, mutta säätö ei onnistu
-nyt kuitenkin potikka samassa kohdassa kuin aiemmin ja käynti liian matala xxx rpm
-kaasuvivusto palautuu ja painaa mikrokytkintä
-vastaa huonosti kaasuun
-vaihdettu lambda, YJrele ok, tk-moottori pesty, imuvuodot tarkastettu

Potikan säätöhän on todella herkkä. Pienikin kääntö asennossa muuttaa mitattua jännitettä. "Sama" asento voi olla kuitenkin hieman eri, kokeilisin vielä mitata jännitteen nykyisessä asennossa.
Alkoiko tuo kierrosherkkyyden puuttuminen nyt roplailujen jälkeen?
moro, äsken töiden jälkeen sain säädettyä potikan 0.7v ja laitoin kaasuvivustoon nippusiteen painamaan mikrokytkimen pohjaan

tyhjäkäynti vähän veivaa vieläkin kuumana, vaihde päällä noin 1000rpm ja vapaalla noin 500-750rpm

tuntuu sille että vetoja tuli niin maan mahottomasti lisää.. :D

muita suurempia huomioita en huomannut kuin sen että ei pauku enää putkessa moottorijarruttaessa, ennen lotskasi oikein kunnolla --> autossa 2.5 tuumanen putkisto kahdella vapaastivirtaavammalla vaimentimella ja katti otettu pois..

mutta joo tosiaan remontteja

- yj-rele on vuoden vanha, vaihdoin sulakkeet vasta, pitäisi olla ok

- rasvasin kaasuvivuston, ei takertele

- boschilainen lambda vaihdettu juuri äsken

- tulpat ja jakaja ok, tulppien kärkivälit kahottu tulkilla 0.8mm, jos sillä mtn merkitystä on

- tk-moottori pesty ja rasvattu

- suihkuteltu kliineriä sinne sun tänne, ei pitäisi olla imuvuotoja

- suuttimet x tiivisteet vaihdettu viime syksynä ja pa-suodatin juuri äsken..

-tein myös kansiremontin 1kk sitten, jako ja nokka ok, samalla läpätty venttiilit jne

tilasin vielä tarvikemallin potikan autodocilta, jos kokeilis mitä tuo vehe sillä sanoo...

elikkä "teknisesti" koneen pitäisi olla suht ok..

tosiaan on tullu vähä unisena kirjoteltuu noita viestejä ni voi olla vähän sekava tuo kirjotusasu, on tullu tehtyy semmosta 14-16 tunnin työpäiviä pariviikkoa ni ei oikei meinaa nuppi pysyy enää perässä :D

VIAN ILMENEMINEN

Kierrokset olivat 2000-2500rpm tyhjäkäynnillä jatkuvasti, ilmeisesti mikrokytkin katkaisee polttoaineen syötön moottorijarrutuksessa ja vaikuttaa myös tyhjäkäyntiin --> ei tietoa onko mikrokytkin ennen tätä hetkeä minun omistuksen aikana ikinä painunut pohjaan kokonaan, ex-omistaja laittanut jonkun DIY-vakkarin ja en tiiä miten kaasuvivustoa on kopeloitu...

- vian ilmettyä ajelin tosiaan tk-moottorin liitin irti jolloin tyhjäkäynti oli noin 500rpm

- sitten koitin pitkän työpäivän jälkeen säädellä potikkaa joka ei oikein onnistunut, --> potikkaa kun sääti niin imulautanen aukesi muutaman sentin ja kierrokset nousivat heti

- potikan puhdistus ja kaasuvivuston säätäminen niin että mikrokytkin painuu pohjaan

nyt tyhjäkäynti tosiaan on suht ok, vähän hakee vieläkin lämpimänä, saa nähdä aamulla kun lähtee röihin että miten kylmänä lähtee tulille..
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

ja tosiaan tuntuu sille että tehoja tuli lisää, kerää vauhtia 100-140kmh samallalailla ku 60-80kmh, ihan kun kävisi "puhtaammin" eikä röpötä niin raskaan kuuloisesti enään..

onhan tuo miun 3.0 m103 pikkusen kutiteltu muutenkin mutta entiseen verrattuna tuntuu "tehokkaammalta"
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

mistä lienee johtuu että ei enää pauku putkessa, jos ei muuta ni oli se ainaki komeen kuulonen ja bmw pojat kahto ihmeissään ku vanha lankku rähis ja paukku ;)
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

ja joo potikka on tosiaan todella herkkä säätää..
marsumestari
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 111
Liittynyt: Ke 26.10.2022 09:09

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja marsumestari »

noniin reilu parinkympin pakkasilla lähin tunti sitten töihin.. hyvin lähti tulille ja taas tuli huomioituu että ihan selkeesti paremmin vääntää alhaalta auto ja muutenkin naukuu "kirkkaammin" taikka "puhtaammin" miten sitä haluaa kukin kutsuakkaan.. en tiedä onko KE-jetti ollut sitten mekaanisena kokoajan? polttoaineen kulutuskin on ollut aika runsasta

ainut "ongelma" minkä keksin on vähän leijuva tyhjäkäynti

- auton jos kierrättää vaikka 4000rpm ni siitä kierrokset laskevat leijuen, elikkä hitaasti noin 2000rpm asti ja sitten romahtavat normaalin "nopeasti" tyhjäkäynnille, joka ilmeisesti pykälä silmässä on 1000rpm ja vapaalla 600rpm😂
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 532
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: m103 tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

marsumestari kirjoitti: To 11.01.2024 21:54 mistä lienee johtuu että ei enää pauku putkessa, jos ei muuta ni oli se ainaki komeen kuulonen ja bmw pojat kahto ihmeissään ku vanha lankku rähis ja paukku ;)
Eikös se oo loppupelissä parempi että auto hiljaisempi, :D
Vastaa Viestiin