3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
Nikke74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 13.12.2023 19:20

3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja Nikke74 »

Tervehdys kaikille,

Avasin uuden ketjun koskien puhtaasti teknistä ongelmaa ME palveluiden loputtua ja sen myötä lämmittimen etäohjaus applikaation kautta. En ole löytänyt vielä mistään ketjusta keskustelua testatusta toteutuksesta enkä ole sähköstä juuri mitään tietävä.

Omassa autossani (w213 E-sarja vk 2017 hermes umts) on keskikonsolissa lämmittimen käsiohjaukselle keinukytiin. Eikö tätä nappia voi yksinkertaisesti ohjata jollain RTU5024 tyyppisellä 12 voltin gsm releellä päälle - pois kommennoilla ja kuka tällaisia asennuksia voisi tehdä esim varsinais Suomessa ? Täytyyhän yksi hemmetin lämmitin nyt saada puhelimesta päälle tämän päivän helposti hankittavalla teknologialla vai onko tämä kytkin kiinni jossain kuitu ym kaapelissa joka ei tunnista normaali releen kytkentä komentoa?

Pikaisella googlauksella löytyi myös kehittyneempiä 4G ohjauksia jossa saman voi tehdä applikaatiolla. Voisin jopa kuvitella että toimisi paremmin kuin kivikaudelle jämähtänyt ME sovellus jonka kanssa sai arvailla käynnistyikö lämmitin.

Se että joudun paikallisellla foorumilla miettimään ratkaisua autoni lämmittimen käynnistämiseen tällaisella tee se itse patentilla vei kyllä kaiken arvostukseni valmistajaa ja Vehoa kohtaan, joka jätti meidät autojensa ostajat yksin asian kanssa.

Kiitos ja kumarrus jos osaavammat haluavat auttaa eteenpäin konkreettiseen ratkaisuun.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Nikke74 kirjoitti: Ke 13.12.2023 19:38 Tervehdys kaikille,

Avasin uuden ketjun koskien puhtaasti teknistä ongelmaa ME palveluiden loputtua ja sen myötä lämmittimen etäohjaus applikaation kautta. En ole löytänyt vielä mistään ketjusta keskustelua testatusta toteutuksesta enkä ole sähköstä juuri mitään tietävä.

Omassa autossani (w213 E-sarja vk 2017 hermes umts) on keskikonsolissa lämmittimen käsiohjaukselle keinukytiin. Eikö tätä nappia voi yksinkertaisesti ohjata jollain RTU5024 tyyppisellä 12 voltin gsm releellä päälle - pois kommennoilla ja kuka tällaisia asennuksia voisi tehdä esim varsinais Suomessa ? Täytyyhän yksi hemmetin lämmitin nyt saada puhelimesta päälle tämän päivän helposti hankittavalla teknologialla vai onko tämä kytkin kiinni jossain kuitu ym kaapelissa joka ei tunnista normaali releen kytkentä komentoa?

Pikaisella googlauksella löytyi myös kehittyneempiä 4G ohjauksia jossa saman voi tehdä applikaatiolla. Voisin jopa kuvitella että toimisi paremmin kuin kivikaudelle jämähtänyt ME sovellus jonka kanssa sai arvailla käynnistyikö lämmitin.

Se että joudun paikallisellla foorumilla miettimään ratkaisua autoni lämmittimen käynnistämiseen tällaisella tee se itse patentilla vei kyllä kaiken arvostukseni valmistajaa ja Vehoa kohtaan, joka jätti meidät autojensa ostajat yksin asian kanssa.

Kiitos ja kumarrus jos osaavammat haluavat auttaa eteenpäin konkreettiseen ratkaisuun.
Ko mallin katkasinta ei ole tullut purettu mutta muita kylläkin
ja niistä on saanut kyllä kolvamalla johdot kosketinpintohin"nappulan painaluksesta yhdistyviin kohtiin" tehtyä ohjauksen kaukosäätimelle
Mökkillä
'
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Nikke74 kirjoitti: Ke 13.12.2023 19:38
Omassa autossani (w213 E-sarja vk 2017 hermes umts) on keskikonsolissa lämmittimen käsiohjaukselle keinukytiin. Eikö tätä nappia voi yksinkertaisesti ohjata jollain RTU5024 tyyppisellä 12 voltin gsm releellä päälle - pois kommennoilla ja kuka tällaisia asennuksia voisi tehdä esim varsinais Suomessa ?
En usko että ohjainlaite skannaa näppäimistöä auton ollessa levossa. Jos haluat varmistaa niin istu autoon ja anna kaverin lukita ovet, odottele 20 minuuttia ja kokeile sitä kytkintä.
tony
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1896
Liittynyt: To 11.03.2010 14:32
Paikkakunta: espoo

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja tony »

DBFI kirjoitti: Ke 13.12.2023 21:12
Nikke74 kirjoitti: Ke 13.12.2023 19:38
Omassa autossani (w213 E-sarja vk 2017 hermes umts) on keskikonsolissa lämmittimen käsiohjaukselle keinukytiin. Eikö tätä nappia voi yksinkertaisesti ohjata jollain RTU5024 tyyppisellä 12 voltin gsm releellä päälle - pois kommennoilla ja kuka tällaisia asennuksia voisi tehdä esim varsinais Suomessa ?
En usko että ohjainlaite skannaa näppäimistöä auton ollessa levossa. Jos haluat varmistaa niin istu autoon ja anna kaverin lukita ovet, odottele 20 minuuttia ja kokeile sitä kytkintä.
Minulla on käytössä tuo RTU5024 Wallas mökkilämmittimen kaukokäytössä, joka on kytketty suoraan 12V akkupankkiin ja toiminta RTU:n äpillä kännykästä. Toimii mainiosti. Luulisi, kun esim, kellossa lienee herätevirta, kytkemällä samaan virtapiiriin, ei luulisi olevan kaksinen juttu. Siitä sim-kortti saa tarvittavan virran jota se kuluttaa muutaman milliampeerin/vrk. Jään odottamaan webastogurun kommetteja, hän lienee ko asiaa eniten tunteva.
S204 CDI AMG
W209 240 CLK
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

tony kirjoitti: To 14.12.2023 11:11
Minulla on käytössä tuo RTU5024 Wallas mökkilämmittimen kaukokäytössä, joka on kytketty suoraan 12V akkupankkiin ja toiminta RTU:n äpillä kännykästä. Toimii mainiosti. Luulisi, kun esim, kellossa lienee herätevirta, kytkemällä samaan virtapiiriin, ei luulisi olevan kaksinen juttu. Siitä sim-kortti saa tarvittavan virran jota se kuluttaa muutaman milliampeerin/vrk. Jään odottamaan webastogurun kommetteja, hän lienee ko asiaa eniten tunteva.
Missä kellossa 2017-mallisessa mersussa? Ei näissä ole mitään erillistä webaston ajastinta josta lähtisi analoginen herätesignaali.

Sitä webastoa varmaan pystyy sopivalla palikalla ohjaamaan auton sijasta mutta tässä oli kyse sen kojelaudan napin käytöstä ulkoisella ohjauksella.

Webastogurulla on varmasti ratkaisu mutta onko ne jo käyty moneen kertaan läpi toisessa threadissä.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja Orlov »

4G ohjaimia on saatavilla todella kohtuulliseen hintaan, mikä estää käyttämästä niitä?
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3078
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja jysi »

Tähän kohtaan olisi tietysti hyvä saada esimerkkejä niistä kohtuuhintaisista 4G-ohjaimista mitkä osaa ohjata tehdasasenteista lämmitintä ja lämmityksen ohjainyksikköä, ettei meidän laiskojen tarvitse itse googlata?
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Ei voi mainostaa, kun ei ole valmista ratkaisua asiaan.

Ensin pitää varmaan unohtaa se ”tehdasasennettu” metrin kurkkua peppuu ratkaisu, jolla mercedes on ilahduttanut käyttäjäkuntaansa
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3078
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja jysi »

Niinhän se taitaa olla että ei löydy. Mulla kyllä toimii tuo tehdasasennettu varsin hyvin kaikilla kolmella käyttötavalla.

Jonkun ahkeran täytyisi selvittää LIN-liikenne kauko-ohjaimen vastaanottimen ja ilmastoinnin ohjaimen väliin kytkeytymällä. Sanomat on niin lyhyitä että tuossa ei luultavasti kovin mutkikasta salaustakaan ole käytetty eli luultavasti hyvinkin tehtävissä (varsinkin jos pelkkä "heti käyntiin"-komento riittää).

Sitten johonkin sopivaan mikrokontrolleriin alkuperäistä vastaanotinta matkiva ohjelma ja mikrokontrollerin toiseen käteen se mikä tahansa 4G-ohjan. Tai voisihan tuohon käyttää vaikka Android-puhelinta + USB-serial konvertteria, mutta sovelluksen tausta-ajo vs. virran riittävyys tuo tietysti lisähaasteita toteuttajalle.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja M_M »

jysi kirjoitti: To 14.12.2023 13:15 Jonkun ahkeran täytyisi selvittää LIN-liikenne kauko-ohjaimen vastaanottimen ja ilmastoinnin ohjaimen väliin kytkeytymällä.
Käyttääkö se mersu jotain ihan omaa pulikkaansa tuossa kauko-ohjauksessa? Esimerkiksi volkkarien tehdasasennuksessa käytetty kauko-ohjaimen vastaanotin on webaston telestart t91 volkkarin logoilla ja vaikka se jutteleekin LIN-väylällä auton kanssa, saa lämmittimen kuitenkin käyntiin antamalla yksittäisen 12 VDC jännitepulssin telestartin liittimen yhteen pinniin.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3078
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja jysi »

W213 lämmittimen valmistaja on Eberspächer ja vastaanottimen Digades. En tunne noita ulkonäöltä joten kuva vaikka tuossa:
https://www.varaosahaku.fi/fi-en/Search ... 058207300/

EDIT:
1 GND
2 LIN
3 +12V
Viimeksi muokannut jysi, To 14.12.2023 14:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja M_M »

Kuvan perusteella tuossa ei tosiaankaan ole kuin kolme pinniä eli oletettavasti käyttöjännite, maadoitus ja väylä. Tuohon mokkulaan liittymiselle ei sitten varmaan sitä helppoa ja halpaa ratkaisua ole olemassa, harmi.
Avatar
-230k-
Mersumies
Mersumies
Viestit: 859
Liittynyt: Su 21.08.2011 19:49
Paikkakunta: Masku

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja -230k- »

https://www.danhag.de/en/app-control/me ... ater?c=220 tollasta harkitsin joskus oman w447 viton kaukokäyttöön. näytti olevan vaan w212 korimalliin asti vaikka samalla muutamalla johdolla sitä w213 ohjataan myös . ja ei kyllä es erityisen halpa.
w447 114CDI -15
exS212 220CDI -14
exS205 180CDI -16
exW212 220CDI -14
exS211 320CDI -07
exW124 300D -91
exS211 320CDI -04
exW202 230K -96
exS124 300D -87
Nikke74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 13.12.2023 19:20

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja Nikke74 »

Kiitos huomiosta kävin lukitsemassa itseni autoon ja eberi lähtee edelleen kojelaudan kytkimestä päälle.

Nyt on 2G rele palikka tilauksessa ja välipäivinä tarkoitus asentaa autoon. Voin laittaa kokemuksia aiheesta miten tee se itse asennus onnistuu. Suurin onnistumisen momentti liittynee tuohon kytkimeen ohjaako se vain on off tyyppisesti vai kulkeeko kaapelissa jotain ohjaussigmaalia jota releellä ei voi ohjata

Jos jollain on heittää vinkkiä miten lämmitin kytkimen paneelin saa helpoiten ja rikkomatta esille ja mistä jatkuvaa 12v virtaa kannattaisi metsästää niin tiedosta kovasti kiitollinen
Nikke74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 13.12.2023 19:20

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja Nikke74 »

Ja kaiken tietävä Google sen kertoi
https://youtu.be/Kj9jfDggwIA?si=IZwWGm1ahrcPUMbq
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Nikke74 kirjoitti: To 14.12.2023 17:38 Kiitos huomiosta kävin lukitsemassa itseni autoon ja eberi lähtee edelleen kojelaudan kytkimestä päälle.

Nyt on 2G rele palikka tilauksessa ja välipäivinä tarkoitus asentaa autoon. Voin laittaa kokemuksia aiheesta miten tee se itse asennus onnistuu. Suurin onnistumisen momentti liittynee tuohon kytkimeen ohjaako se vain on off tyyppisesti vai kulkeeko kaapelissa jotain ohjaussigmaalia jota releellä ei voi ohjata

Jos jollain on heittää vinkkiä miten lämmitin kytkimen paneelin saa helpoiten ja rikkomatta esille ja mistä jatkuvaa 12v virtaa kannattaisi metsästää niin tiedosta kovasti kiitollinen
Kuinka pitkään viihdyit autossa ennen kytkimen kokeilua?

Eihän siitä itse kytkimestä mitään älykästä signaalia lähde sitä lukevalle ohjainlaitteelle. Ainoa "äly" yleensä on sarjavastus jolla ohjainlaite tunnistaa onko kytkin normaalisti auki, kiinni tai virheellisesti maissa/käyttöjännitteessä. Jos kytkin on erillinen komponentti jossain keskikonsolissa niin sopivaan kohtaan varmaan pääse kiinni aika helpolla. Jos se on kiinni jossain paneelissa joka osa ohjainlaitetta niin voi olla enemmän tekemistä. En yhtään muista miten 213-korisessa sijoitettu.
Nikke74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 13.12.2023 19:20

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja Nikke74 »

Tällaisen kuvasarjan löysin eli varsin tiukkaan paketoidulta näyttää ja kytkimeen käsiksi pääsy vielä mysteeri
https://www.b-parts.com/auto-parts/elec ... 16-8355328

Muutaman minuutin odottelin voiko olla vielä pidempi viive?
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3078
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja jysi »

10 minuuttia ja avaimet pois taskusta (muutaman metrin päähän autosta)
Nikke74
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 5
Liittynyt: Ke 13.12.2023 19:20

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja Nikke74 »

Varttitunnin jälkeen takaikkunasta suksisauvalla lähtee päälle

Painonappi (keinukytkin) kytkee lämmittimen päälle vaikka se jäisi pohjaan painetuksi. Voisiko tästä päätellä että releen kytkentäajalla (jonka voi ohjelmoida) ei ole suurempaa merkitystä ja että kytkin nimenomaan oikosulkee piirin jolloin se olisi releellä ohjattavissa?
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja DBFI »

Nikke74 kirjoitti: To 14.12.2023 18:32 Varttitunnin jälkeen takaikkunasta suksisauvalla lähtee päälle

Painonappi (keinukytkin) kytkee lämmittimen päälle vaikka se jäisi pohjaan painetuksi. Voisiko tästä päätellä että releen kytkentäajalla (jonka voi ohjelmoida) ei ole suurempaa merkitystä ja että kytkin nimenomaan oikosulkee piirin jolloin se olisi releellä ohjattavissa?
Ei se kuskikaan kovin täsmällisesti ja toistettavasti sitä kytkintä osaa painaa niin ei sen releenkään ohjauksella mitään suurta tarkkuusvaatimusta ole. Releellä saisi ohjattua vaikka olisi normaalisti suljettu piiri. Pitää vaan kytkeä eri tavalla.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3078
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja jysi »

Jos painat nappulaa pitkään (olikohan 15-20 s) menee kaukosäätimen opetustilaan, tuon huomaa siitä että valo alkaa vilkkua. Pitäisi olla muutaman -alle kymmenen sekunnin sulku
Avatar
viheik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Su 20.08.2006 22:05
Paikkakunta: Oulu

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja viheik »

[quote=Orlov post_id=1387416 time=1702549708 user_id=61750]
4G ohjaimia on saatavilla todella kohtuulliseen hintaan, mikä estää käyttämästä niitä?
[/quote]


Varmaankin se ettei valmistaja koodaa sitä auton kantakorttiin.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Avatar
viheik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Su 20.08.2006 22:05
Paikkakunta: Oulu

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja viheik »

[quote=M_M post_id=1387427 time=1702556881 user_id=9199]
Kuvan perusteella tuossa ei tosiaankaan ole kuin kolme pinniä eli oletettavasti käyttöjännite, maadoitus ja väylä. Tuohon mokkulaan liittymiselle ei sitten varmaan sitä helppoa ja halpaa ratkaisua ole olemassa, harmi.
[/quote]

Mitä tarkoitat? Kolme johtoa se vaatiin. Johtosarjaa ei ole saatavilla eikä sitä autossakin ole valmiina. Sen voi tehdä itse. Kun tuon vastaanottimen asentaa niin se pitää vielä sinne autoon koodata. Ilman koodausta se ei vielä toimi.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Kaikkiin M-B malleihin, joissa on tehdas- tai jälkiasennettu lisälämmitin voidaan sille jälkikäteen asentaa GSM -ohjaus. Olipa kyseessä sitten W-BUS, CAN -tai LIN -väyläohjattu lämmitin. M-B OE lisälämmittimissä käytetään CAN - tai LIN -ohjausta. LIN -ohjaukset tulivat ensimmäisenä W222 ja W/S 205 malleihin 2014 alkuvuodesta ja sen jälkeen esim. W/S 213 vuonna 2016 jne.

Olemme asennuksissa käyttäneet yleensä alkuperäisiä M-B johtosarjoja, liittimiä ja antenneja. Tällöin 4G -ohjauksien asennus on helppoa sekä nopeaa ja samalla käytetään auton omia lisälämmittimen ohjauksiin tarkoitettuja sulakepaikkoja. Lisäksi nämä GSM -ohjaukset voidaan integroida helposti auton omiin antennijärjestelmiin, joissa käytetään niihin tarkoitettuja antennivahvistimia. Moniin M-B malleihin lisälämmittimien GSM -ohjauksien asennus vie aikaa vain 20-30 minuuttia mallikohtaisilla asennussarjoilla. Mikäli nämä asennukset tehdään ns. tehtaan malliin, silloin vikatilanteiden sattuessa myös merkkihuollot ja muut korjaamot voivat helposti suorittaa tarvittavat diagnoosit sekä korjaukset.

Näitä lisälämmittimien GSM -ohjauksia luulisi pystyvän tekemään nykyään lähes kaikki lisälämmittimien asennuksiin perehtyneet korjaamot tai asiantuntevat autosähkökorjaamot. Me olemme nykyään asentaneet näitä 4G -ohjauksia lähinnä vain lisälämmittimien asennuksien yhteydessä. Niiden hinnat ovat alkaneet 199 € CAN -väylä ohjatuissa lämmittimissä ja LIN -väylä ohjatuissa 299 €. Lämmittimien ohjaukset tapahtuvat tällöin helposti Webaston, Eberin tai Mercedes me sovelluksen kautta.

Kätevä tee se itse -mies voi tietysti itse rakentaa omaan autoon sellaiset ohjaukset kuin kukin haluaa. Yleensä kaikki tarvittavat ohjeet sekä osat löytyvät M-B korjaamojärjestelmistä suhteellisen helposti. Hyvällä tuurilla siinä saattaa muutaman kympin säästää, mutta huonolla tuurilla voi säästöt muuttua miinusmerkkisiksi. Vanhempiin automalleihin pätevä kaveri voi toki rakentaa lisälämmittimen GSM -ohjauksen jopa alle 40 €, jos haluaa käyttää vanhempaa 2G -boksia sekä halpoja antenneja ilman vahvistimia.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
M_M
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 113
Liittynyt: Pe 18.08.2006 12:39
Paikkakunta: Kotka

Re: 3G:n jälkeistä aikaa lämmittimen kanssa ja gsm/4G ohjauksen toteutus

Viesti Kirjoittaja M_M »

viheik kirjoitti: To 14.12.2023 21:21 Mitä tarkoitat? Kolme johtoa se vaatiin. Johtosarjaa ei ole saatavilla eikä sitä autossakin ole valmiina. Sen voi tehdä itse. Kun tuon vastaanottimen asentaa niin se pitää vielä sinne autoon koodata. Ilman koodausta se ei vielä toimi.
Tarkoitan sitä, että tuollaiseen mokkulaan ei voi kytkeä yksinkertaista relekärkeä joka jännitepulssilla käynnistää lämmittimen esimerkiksi muutaman kympin GSM-relettä hyödyntäen. Vanhemmassa kalustossa muistelisin mersunkin käyttäneen sitä webaston kauko-ohjaimen vastaanotinta jonka liittimessä on 6 pinniä. Tuomalla jännitepulssin yhteen näistä, käynnistyy lämmitin aivan samoin kuin se olisi käynnistetty kauko-ohjaimella. Autoon ei vaadita mitään koodauksia.

Tuossa uudemmassa mallissa ei tätä digitaalituloa selvästikään ole joten siihen tätä kytkentää ei voi tehdä vaan liityntä tulee tehdä väylään. Sekin on taatusti tehtävissä mutta ei ole niin halpaa ja yksinkertaista.
Vastaa Viestiin