L 508 D kattoverhoilu
L 508 D kattoverhoilu
Meidän Umu, eli L 508 D "Düdo" kaipaisi kattoverhoilun uusimista. Onko vinkkiä? Alkuperäinen on jonkinlaista kuitulevyä, jonka pinnassa vinyyli. Kuitulevy ja vinyyli on kauttaaltaan rei'itetty, jotta yläpuolelle ei sulkeutuisi kondenssikosteutta.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: L 508 D kattoverhoilu
Ei varmaan muotoilultaan mutkikas kuitupuriste? Tekee itse vaikka plexistä ja liimaa vinyylin pintaan. Tai jos on, niin kyllästää epoksilla(ja ehkä vahvistaa kuidulla samalla) ja liimaa siihen vinyylin. Kunnollisilla aineilla kun laittaa, niin ei tarvitse kondensiota yms miettiä jatkossa
Re: L 508 D kattoverhoilu
Jonkin verran kupera katto on, joten pleksin käytettävyyteen en usko. Varmuutta kun ei ole, onko noissa ollut alun perin jokin muoto prässättynä. Vanhat levyt ovat tallessa sapluunoiksi, nyt kippurassa vähän joka suuntaan, ja vinyyli kutistunut ja halkeillut. Nyt kun verhoilut ja eristeet ovat poissa, niin peltikatto kondensoi aika paljon. Eristeenä ollut jokin n. 50 mm villa/lumppu-sekoite-mikälie.
Materiaali vaikuttaisi tämänkaltaiselta: https://www.sarokas.fi/kovalevy-3-2mm-1220x2745
Sillä erolla, että rei'itys sallii hengittävyyden ja estää homehtumisen. Tuossa on jopa maininta autojen sisustuksiin...
Tässä on paljon rajumpi ja isompi rei'itys: https://finfib.fi/lion-perforatedtm/ mutta tuota ei suositella kosteisiin tiloihin.
Lisäpointti: Kattoverhoilu on kokonaisuutena myös toiminut jonkinlaisena äänten- ja kaikujen vaimentimena. Siksi mikään kova muovilevy ei tule kyseeseen.
Materiaali vaikuttaisi tämänkaltaiselta: https://www.sarokas.fi/kovalevy-3-2mm-1220x2745
Sillä erolla, että rei'itys sallii hengittävyyden ja estää homehtumisen. Tuossa on jopa maininta autojen sisustuksiin...
Tässä on paljon rajumpi ja isompi rei'itys: https://finfib.fi/lion-perforatedtm/ mutta tuota ei suositella kosteisiin tiloihin.
Lisäpointti: Kattoverhoilu on kokonaisuutena myös toiminut jonkinlaisena äänten- ja kaikujen vaimentimena. Siksi mikään kova muovilevy ei tule kyseeseen.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: L 508 D kattoverhoilu
Ne on vaan sitten käytettävä ne vanhat, kun tallessa ovat. Pistät paikalleen ja tarvittaessa muotoilee kohdilleen. Sitten kun on tyytyväinen, niin vahvistaa kankaalla ja epoksilla.
Re: L 508 D kattoverhoilu
Periaatteessa vanhoja voisi hyödyntää kyllä. Kutistunut ja halkeillut vinyyli vaan pitäisi irrottaa. Uuteen pintamatskuun ei saa reikiä mitenkään osumaan vanhaan taustalevyyn. Kenties voisi kokeilla maalata ne jollakin. Vesiohenteinen ja kuivuttuaan vesipestävä lateksi?
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: L 508 D kattoverhoilu
Itse kyllä koittaisin jotain Marine-puolen tuotetta maalaamiseen. Hempel tai vastaava jos maalaamisen lähtee. Entä jos sen katon tekisi kokonaan uusiksi. Ensin peltiin kunnon maalipohja. Siihen sitten joku vaimennuslevy esim Dratex Pallium tai vastaava. Sen päälle jokin 6-8 mm Pafflelevy ja viimeiseksi liimaten jokin kangas. Siitä ei tietenkään tule mitenkään alkuperäinen, eikä välttämättä sen näköinen mutta haetaanko sitä. Näin se ajaisi sen vaimentamisasiansa sekä olisi tietenkin silmälle miellyttävämpi kuin paljas pelti.
T.
Jyrki