Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Mulla on nyt vm. 2017 C 200 4-veto bensa, mutta koska ajo on lyhyttä ja sitä on vähän, auto kuluttaa aivan liian paljon bensaa.
Olisiko 2018 ja sitä tuoreempi hybridi mitään? E tai C -malli.
Olisiko 2018 ja sitä tuoreempi hybridi mitään? E tai C -malli.
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Jos on vaihtelevaa ajoa jossa paljon lyhyttä pätkää niin nykyset saastemääräykset tekee polttomoottoreista ongelmallisia.
Täyssähköllä välttää monta ongelmaa ja ainakin oma nyt melko tarkkaan vuoden kestänyt kokemus EQE:stä ollut hyvin positiivinen. Paras auto mitä mulla on ollut ja alun pienten vaikeuksien jälkeen ainoa mitä autolle on tehty on oikean puoleinen etukoiranluu jossa ilmeisesti oli jotain valmistusongelmaa ollut. Tosin olen itse päässyt päivittelemään tuoreimmat softat joten tämäkin on voinut osaltaan vaikuttaa kokemukseen jossa ei ole esiintynyt vikoja.
Hybridit varsinkin pätkäajossa ovat hyvin ongelmallisia mm polttoainetta kertyy helpolla öljyn sekaan, huohottimet tukkeutuu, pieni korkeajänniteakku on kovilla ja kuluu nopeasti, en voi löytää mitään ominaisuutta jonka perusteella voisin suositella hybridiä. Voisin jopa ehkä mainita että älä missään nimessä hanki hybridiä.
Täyssähköllä välttää monta ongelmaa ja ainakin oma nyt melko tarkkaan vuoden kestänyt kokemus EQE:stä ollut hyvin positiivinen. Paras auto mitä mulla on ollut ja alun pienten vaikeuksien jälkeen ainoa mitä autolle on tehty on oikean puoleinen etukoiranluu jossa ilmeisesti oli jotain valmistusongelmaa ollut. Tosin olen itse päässyt päivittelemään tuoreimmat softat joten tämäkin on voinut osaltaan vaikuttaa kokemukseen jossa ei ole esiintynyt vikoja.
Hybridit varsinkin pätkäajossa ovat hyvin ongelmallisia mm polttoainetta kertyy helpolla öljyn sekaan, huohottimet tukkeutuu, pieni korkeajänniteakku on kovilla ja kuluu nopeasti, en voi löytää mitään ominaisuutta jonka perusteella voisin suositella hybridiä. Voisin jopa ehkä mainita että älä missään nimessä hanki hybridiä.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Lasket mitä tulee ajoja, mitä maksaa vakuutukset, auton arvon alenema, uuden auton hinta, PA kulut nykyisestä.
Olisiko taksi se halvin?
Tai paljonko uusi maksaa niin paljonko sillä erotuksella mitä jää maksettavaksi ostaa oikeasti sitä polttoainetta?
Oikeasti se nykyinen on varmaan halpa kun miettii eroa sähkikseen. 20-30k€ sillä ostaa muuten aika helvetisti bensaa.
Olisiko taksi se halvin?
Tai paljonko uusi maksaa niin paljonko sillä erotuksella mitä jää maksettavaksi ostaa oikeasti sitä polttoainetta?
Oikeasti se nykyinen on varmaan halpa kun miettii eroa sähkikseen. 20-30k€ sillä ostaa muuten aika helvetisti bensaa.
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Sähköauto todellakaan ei ole mikään säästö. Energian osuus autoilun kustannuksista kuitenkin on melko pieni, sähköautolla muut kustannukset on hyvinkin korkeat. Toisaalta, jos säästöjä hakee niin passaa valita joku ihan toinen merkki.MJPfin kirjoitti: ↑Pe 03.11.2023 11:16 Lasket mitä tulee ajoja, mitä maksaa vakuutukset, auton arvon alenema, uuden auton hinta, PA kulut nykyisestä.
Olisiko taksi se halvin?
Tai paljonko uusi maksaa niin paljonko sillä erotuksella mitä jää maksettavaksi ostaa oikeasti sitä polttoainetta?
Oikeasti se nykyinen on varmaan halpa kun miettii eroa sähkikseen. 20-30k€ sillä ostaa muuten aika helvetisti bensaa.
Sähköauto on arkiajossa todella mukava ja varma. Pätkäajossa sen etuja on nopea lämpeäminen ja se ettei tarvi olla ostelemassa tuhansilla jotain pirun nox antureita, korjailemassa suuttimia jne. Harrastusvehkeet tietenkin sitten eri asia..
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Kerro ihmeessä enemmän, mikä on lyhyttä ja vähän? Kaikki kun on hyvinkin suhteellista. Tuleeko joskus pidempiä pätkiä?
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
-
- Mersumies
- Viestit: 2764
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Jos nykyinen pelittää muuten, niin jatka sillä ja ostele bensaa. Säästäminen tulee helposti kalliimmaksi.
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Jos ajoa on vähän, niin mitä merkitystä kulutuksella on? Kokonaiskuluista varmaan tuollaisissa se pienehkötekijä loppupelissä. Neliveto vaatii aina omansa kulutuksesta kyllä.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Ostat auton joka saa hymyilemään, tekee sinut onnelliseksi! Joka kerta kun painat kaasua, se yllättää sinut, positiivisesti
Eli sen pitää olla hieman yli odotetun ja hyväksytyn, mielummin vielä hieman paha ääninen, jotta ihmiset voivat hymyillä ja tuomita
Ja semmoinen kun haluat(mikä lienee tärkein kriteeri, niin ei tarvitse kokea huonoa fiilinkiä)
Eli sen pitää olla hieman yli odotetun ja hyväksytyn, mielummin vielä hieman paha ääninen, jotta ihmiset voivat hymyillä ja tuomita
Ja semmoinen kun haluat(mikä lienee tärkein kriteeri, niin ei tarvitse kokea huonoa fiilinkiä)
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Tästä oon samaa mieltä.Orlov kirjoitti: ↑Pe 03.11.2023 21:58 Ostat auton joka saa hymyilemään, tekee sinut onnelliseksi! Joka kerta kun painat kaasua, se yllättää sinut, positiivisesti
Eli sen pitää olla hieman yli odotetun ja hyväksytyn, mielummin vielä hieman paha ääninen, jotta ihmiset voivat hymyillä ja tuomita
Ja semmoinen kun haluat(mikä lienee tärkein kriteeri, niin ei tarvitse kokea huonoa fiilinkiä)
Mulla, esim, on just tilanne että en arjessa autoa tarvitse ja pakolliset kilometrit on niin olemattomat, että käyttökustannukset ei autoa valittaessa paina juurikana. Ja sehän näkyy allekirjoituksen romuissa.
Eli kannattaa sitäkin tuumia että jos nyt on sellanen elämäntilanne elinkaaren aikana jossa voisi toteuttaa umelmiaan, niin kannattaa tarttua.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
'14 MB E500 Coupe
Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6
...Ja pienet sille!
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Peli on jo menetetty siltä osin, että kokonaissäästöä ei saavuta millään tuolla vuotuisella ajomäärällä ja kulutuksella vaikka vaihtaisi millaiseen autoon.
Tietysti jos luopuu nykyisestä ja ostaa (vaihtaa) tilalle jotain aivan muuta pientä ja vähän kuluttavaa, mutta lopputulos tuskin tyydyttäisi.
Tietysti jos luopuu nykyisestä ja ostaa (vaihtaa) tilalle jotain aivan muuta pientä ja vähän kuluttavaa, mutta lopputulos tuskin tyydyttäisi.
wiimax.fi
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Mun mielestä näillä kilsoilla ladattava hybridi olis oikeinkin passeli, vaikka täällä joku onkin eri mieltä. Tosin ne alkupään 350e kannattaa jättää väliin ja ottaa mieluummin 300e, niissä ei sitä bensan kertymistä öljyn sekaan ole niin paljoa. Ajotapahan eniten vaikuttaa. Myös joku pikkuakkuinen täyssähkö menis noilla ajoilla hyvin, mutta sit joutuu vaihtamaan merkkiä.Mixxa kirjoitti: ↑Pe 03.11.2023 20:18Vuodessa 10 000 km vain ja siltä 3000 km max. 10 km/pv. Loppu 7000 km on sitten pidempää,50-200 km reissua
Mutta sit taas ajat niin vähän, että onko pelkän polttoainesäästön takia järkeä vaihtaa autoa, ainakaan kalliimpaan? Sillä autonvaihtoon käytetyllä rahalla ostaa aika paljon polttoainetta.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02
ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94
(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Eli uutta autoa tekisi mieli. Joku ns. järkisyy on jo löytynyt, kuten asiaan kuuluu. Sitten vaan ostaa sen mieleisen uudemman auton, tässä tapauksessa Mersun. Miten nuo sähköiset, kuten tuossa jo yllä mainittiinkin, itse laittaisin sellaisen, täyssähköisen, ei bensakuluja.
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Heitänpä lonkalta oman näkemykseni! Merkkiin katsomatta, vähän ajettu, pikkasen käytetty, niin hinta putoaa reilusti!
Säästyneillä rahoilla ostat sitten jotain kivaa, tai vaikkapa jos sinkku olet, loikoilet lomalla kuumien etelän neitien seurasta ja ilmaston lämmöstä nauttien!
Säästyneillä rahoilla ostat sitten jotain kivaa, tai vaikkapa jos sinkku olet, loikoilet lomalla kuumien etelän neitien seurasta ja ilmaston lämmöstä nauttien!
Pojasta vaariin:Ex-romuja:Mosse Scandinavia,Vauxhall Victor,Escort1.1,Toyota Crown,Fiat 124,Fiat 850,BMW 2000,BMW 2002,BMW1600-2,BMW 318i,Fiesta,Megane 1.6, Pösö 406 2.0,Volvo S60,Audi TT Quattro 165kW-99,Honda CR-V-05,MB W203 220CDI-07, MB W211 280CDI-07, BMW 528i 2010,MB CLS 350 CDI 2011,MB S350 BlueTec 4-Matic 2014
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Mielellään lähtisin kyllä etelän lämpöön A-luokan lomalle, mutta ei vaimo päästä hahaa:)mpower kirjoitti: ↑La 04.11.2023 21:06 Heitänpä lonkalta oman näkemykseni! Merkkiin katsomatta, vähän ajettu, pikkasen käytetty, niin hinta putoaa reilusti!
Säästyneillä rahoilla ostat sitten jotain kivaa, tai vaikkapa jos sinkku olet, loikoilet lomalla kuumien etelän neitien seurasta ja ilmaston lämmöstä nauttien!
-
- Mersumies
- Viestit: 2764
- Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Sitten vaihtoon molemmat, auto ja vaimoMixxa kirjoitti: ↑La 04.11.2023 21:22Mielellään lähtisin kyllä etelän lämpöön A-luokan lomalle, mutta ei vaimo päästä hahaa:)mpower kirjoitti: ↑La 04.11.2023 21:06 Heitänpä lonkalta oman näkemykseni! Merkkiin katsomatta, vähän ajettu, pikkasen käytetty, niin hinta putoaa reilusti!
Säästyneillä rahoilla ostat sitten jotain kivaa, tai vaikkapa jos sinkku olet, loikoilet lomalla kuumien etelän neitien seurasta ja ilmaston lämmöstä nauttien!
Perheessä:
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
W 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Hah hah,just niin.
W123 200 (2024-)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
W220 S320 (2017-)
W210 E200 A (2012-)
ex W220 S320 (2023)
ex w124 230E A (2008-2012)
ex 190E (2002-2008)
ex w123 230 (1996-2002)
-
- Vakiokalustoa
- Viestit: 81
- Liittynyt: Su 22.10.2017 10:05
Re: Millainen Mersu kannattaisi ostaa?
Ei se plugarikaan nyt ihan mahdoton vaihtoehto ole. Jos kysyjä haikailee 5 vuotta vanhaa käytettyä, on sähköauton tarjoaminen paremmaksi vaihtoehdoksi hiukan erikoista. Tarkoittaisi pienimmilläänkin kymmeniä tuhansia euroja isompaa sijoitusta autoon, ainakin jos samassa merkissä haluaa pysyä.
Mutta se on varmasti totta, että kymppitonnin vuotuisilla ajoilla polttoaineen säästöllä on aika vaikea järkiperustella mitään autonvaihtoa.
Mutta plugareista siis. Itselläni on 114 000 ajettu ensimmäisen polven plugari, jossa ei ole ilmennyt ensimmäistäkään ketjussa mainituista plugareiden tyypillisistä erityisongelmista. Käyttötapa ja ajoprofiili lienevät aika ratkaisevia siinä, tuleeko ongelmia vai ei.
Jos kysyjän ajoista 3000 kilometriä toteutuu kymmenen kilometrin päivittäisillä ajoilla, nuo pitäisi pystyä pääosan vuodesta ajamaan pelkällä sähköllä, vaikka akku olisi kapasiteetistaan jo osan kadottanutkin (yllättävän vähän muuten on ainakin omani kapasiteetti pienentynyt, vaikka lataan aina kun pystyy). Kun valitsee E-moden, polttomoottori ei käynnisty muulloin kuin usean asteen pakkaskeleissä. Polttoaine ei voi eksyä väärään paikkaan eli öljyn sekaan, jos polttomoottori ei käy. Asiaa tietty auttaa, jos sattuu olemaan käytössä lämmin autotalli. Omani alkaa lämpimästä lähdön jälkeen käynnistellä väkisin polttomoottoria vasta kahdeksan asteen pakkasesta alkaen, ei siis vielä ihan pikkupakkasessa.
50 kilometrin tai pidemmät matkat taas ovat sitten sellaisia, ettei niissäkään pitäisi plugariongelmia syntyä. Varminta toki ajaa ensin E-savella (tai Sport-asennossa )moottori varmasti lämpimäksi ja antaa sitten auton käyttää sähkö niin kuin parhaaksi näkee.
Öljyn laimeneminen kaiketi johtuu siitä, että viileissä tai kylmissä keleissä ajelee aina vain surutta hybrid-tilassa sen verran lyhyitä matkoja, että moottori ei koskaan lämpene kunnolla, kunhan välillä hörähtelee joksikin aikaa ja sitten taas sammuu. Jos vaivautuu välillä vaihtelemaan ajotiloja, pystyy aika hyvin välttämään ongelmat. Tai ainakin minä olen pystynyt. Vaatii tietysti vähän harrastuneisuutta.
Omilla ajoillani plugari on tuottanut viidessä vuodessa useamman tuhannen euron säästötkin, kun laskee yhteen kaikki verot ja polttoainekulut, ottaa verrokiksi sitten vastaavan diesel- tai bensa-auton. Ja jos joskus sattuu kaipaamaan tehoa, niin sitä riittää ainakin omiin tarpeisiini.
Hankalin asia plugarissa on, että se saa haluamaan täyssähköautoa, jotta voisi lopettaa kokonaan sen pöristelyn. Pörinävapaaseen autoiluun itsekin olen lähiaikoina siirtymässä ja samalla kyllä vaihtuu merkkikin. Yksikään sähkö-Mersu ei omiin tarpeisiin ihan istu.
Mutta se on varmasti totta, että kymppitonnin vuotuisilla ajoilla polttoaineen säästöllä on aika vaikea järkiperustella mitään autonvaihtoa.
Mutta plugareista siis. Itselläni on 114 000 ajettu ensimmäisen polven plugari, jossa ei ole ilmennyt ensimmäistäkään ketjussa mainituista plugareiden tyypillisistä erityisongelmista. Käyttötapa ja ajoprofiili lienevät aika ratkaisevia siinä, tuleeko ongelmia vai ei.
Jos kysyjän ajoista 3000 kilometriä toteutuu kymmenen kilometrin päivittäisillä ajoilla, nuo pitäisi pystyä pääosan vuodesta ajamaan pelkällä sähköllä, vaikka akku olisi kapasiteetistaan jo osan kadottanutkin (yllättävän vähän muuten on ainakin omani kapasiteetti pienentynyt, vaikka lataan aina kun pystyy). Kun valitsee E-moden, polttomoottori ei käynnisty muulloin kuin usean asteen pakkaskeleissä. Polttoaine ei voi eksyä väärään paikkaan eli öljyn sekaan, jos polttomoottori ei käy. Asiaa tietty auttaa, jos sattuu olemaan käytössä lämmin autotalli. Omani alkaa lämpimästä lähdön jälkeen käynnistellä väkisin polttomoottoria vasta kahdeksan asteen pakkasesta alkaen, ei siis vielä ihan pikkupakkasessa.
50 kilometrin tai pidemmät matkat taas ovat sitten sellaisia, ettei niissäkään pitäisi plugariongelmia syntyä. Varminta toki ajaa ensin E-savella (tai Sport-asennossa )moottori varmasti lämpimäksi ja antaa sitten auton käyttää sähkö niin kuin parhaaksi näkee.
Öljyn laimeneminen kaiketi johtuu siitä, että viileissä tai kylmissä keleissä ajelee aina vain surutta hybrid-tilassa sen verran lyhyitä matkoja, että moottori ei koskaan lämpene kunnolla, kunhan välillä hörähtelee joksikin aikaa ja sitten taas sammuu. Jos vaivautuu välillä vaihtelemaan ajotiloja, pystyy aika hyvin välttämään ongelmat. Tai ainakin minä olen pystynyt. Vaatii tietysti vähän harrastuneisuutta.
Omilla ajoillani plugari on tuottanut viidessä vuodessa useamman tuhannen euron säästötkin, kun laskee yhteen kaikki verot ja polttoainekulut, ottaa verrokiksi sitten vastaavan diesel- tai bensa-auton. Ja jos joskus sattuu kaipaamaan tehoa, niin sitä riittää ainakin omiin tarpeisiini.
Hankalin asia plugarissa on, että se saa haluamaan täyssähköautoa, jotta voisi lopettaa kokonaan sen pöristelyn. Pörinävapaaseen autoiluun itsekin olen lähiaikoina siirtymässä ja samalla kyllä vaihtuu merkkikin. Yksikään sähkö-Mersu ei omiin tarpeisiin ihan istu.