W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Terve!

Täytyy palata takaisin pystäriaikaan, nyt kun on avio- ym. kiireet ohi. Nyt olen hankkimassa itselleni takavuosina kaverini latoon pelastamaani vihreää W115 -Bj. 72, joka on dieselöity aikanaan. Kiinnostaisi kaivella jostain M115.92X kunnostettavaksi. Mutta miten enää tuo käyttövoiman muutos käy, pitääkö uuden käyttövoiman olla vähäpäästöisempi kuin edellinen?

Käsittääkseni kaasuttimella toimivaan bensa-autoon voi myös tehdä helposti kaasukonversion ja pystärin tankki on hervoton, joten ehkä sinne saunakaljakassin ja sienikorin seuraksi mahtuisi myös kaasusäiliö.. :wtf:
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Korkeussäädettävän ilmapussijousituksen voisi myös ruksata tilauskuponkiin?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Juu-ei! Pystärin/W123:n taka-akselisto on muutamine puslineen verraton rautajousilla. Edellinen taivaansininen w115 vuodelta 1971 oli täysrempattuine taka-akseleineen ja uusine jousineen&iskareiineen parempi ajaa kuin nykyinen ilmajousitettu S213:ni mallia 2017.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2024
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Asiaa kannattaa tiedustella katsastusmieheltä. Käsityksen mukaan tuohon autoon saisi laittaa samanlaisen moottorin, kuin on ollut ennen dieselöintiä.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
soikku
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 172
Liittynyt: Ke 24.03.2021 20:26
Paikkakunta: Kymi

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja soikku »

eikös päästöjä alettu mittaamaan vasta vuoden 78 autoista. että mun mielest päästöillä ei pitäisi olla merkitystä. eikä muutenkaan ole kun noita tuon ikäluokan autoja kulkee teillä ehkä 0.2% nekin vain muutaman kesäkuukauden.
W124 Facelift 1994 Sedan 220 Bensa automaatti.
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Tiedustelen katsastusfirmasta heidän mielipidettään.

Saksanmaalta löytyy nättejä moottoreita, esim. Glaunerilta sekä 200, 220 että 230.4:sena. 200 olisi genuiini, mutta 220ssä olis kymmenen kaakkia enemmän ja 230.4:ssä peräti 15, pevkeve sanois Halosen Tavja.

Kaasarit ja startit puuttuu kaikista, ehkeivät halua niille myöntää takuuta myydessä?

Kuva

https://autoteile-glauner.de/products-p ... r-preis-ab
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Jos tarkoitus joskus museoida, niin kannattaa laittaa alkuperäisen tyyppinen moottori.
Avatar
kerosiini
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 379
Liittynyt: To 25.11.2004 19:16
Paikkakunta: Tervola

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja kerosiini »

Uusimpien muutosten myötä saa käyttövoiman muutoksen tehtyä tämän vuoden loppuun asti ILMAN poikkeuslupaa (olettaen että taltioimasi pystäri on ollut pois liikenteestä vuosia (olikohan ennen 2021 tjms). Netin syövereissä tuli tänä vuonna vastaan juttu missä oli Chevy pickup muutettu dieselistä bensakoneelle ja koska auto oli tekohetkellä liikennekäytössä niin vaati poikkeusluvan joka kuitenkin heltisi koska dieselistä bensaan muutos katsotaan ympäristöystävällisemmäksi kuin päinvastainen muutos :D

Eli sinun tapauksessa dieselistä bensaan vaihtaminen pitäisi olla korkeintaan poikkeuslupaa vaativa toimenpide. Mutta dieselöinti on sitten 2024 puolella mahdotonta.

Jännällä odotan mitä konttorilla sanovat, niissäkin kun tuntuu olevan omia mielipiteitä näihin harrasteautojen muutoksiin liittyen. Tsemppiä projektiin!
190E 2.6 '90, 240TD '83, 220D '76, 250 2.8 '74, 220 '69, Coronet '68, Volvo 240 D6 '83, Taunus '82
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

^Noo, jos ei muuten onnistu, niin sitten kaasuun tai etanoliin?

viewtopic.php?t=210944
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Pontus
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1690
Liittynyt: Pe 08.02.2008 20:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Pontus »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Su 22.10.2023 11:21 Juu-ei! Pystärin/W123:n taka-akselisto on muutamine puslineen verraton rautajousilla. Edellinen taivaansininen w115 vuodelta 1971 oli täysrempattuine taka-akseleineen ja uusine jousineen&iskareiineen parempi ajaa kuin nykyinen ilmajousitettu S213:ni mallia 2017.
Mitäs edelliselle pystärille kävi? Ja tervetuloa takaisin foorumille! :D
W124 E 200 1994 (käyttis)
W123 230E A 1982 (MR-projekti)
S204 C200 Kompressor A 2008 (Välillä lainassa)

Ex: Mercedes Benz w115 220 D (mr) 1976
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Pontus kirjoitti: Ma 23.10.2023 22:32
Petteri Kivimäki kirjoitti: Su 22.10.2023 11:21 Juu-ei! Pystärin/W123:n taka-akselisto on muutamine puslineen verraton rautajousilla. Edellinen taivaansininen w115 vuodelta 1971 oli täysrempattuine taka-akseleineen ja uusine jousineen&iskareiineen parempi ajaa kuin nykyinen ilmajousitettu S213:ni mallia 2017.
Mitäs edelliselle pystärille kävi? Ja tervetuloa takaisin foorumille! :D
-71 Frankenstein pääsi kaverille kun piti taloa rempata, töitä tehdä ja vaikka mitä - auto raukka joutui muutaman vuoden olemaan pressun alla pihalla.

Kyllä tuo S213 vikakoodeineen on niin masentava ajopeli, että pitää saada vanhan liiton sienestämis- ja naisissakäymisauto taas jostain. Samaisella kaverilla on tuo minun joskus takavuosina pelastamani -72 helmat hitsattuna hyvässä tallessa. Soon vihreä. Sopis metaanilla kulkevaksi.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Eikös kysymyksessä ole minun pelastamani auto?
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

^Kyllä. Muistaakseni uhkasit paalaamisella ellen osta!
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Eikai nyt sentään paalaamisella.
Laita sinne uudempi moottori.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

^ Laitan ikivanhan kunnostetun ja kaasusäiliön metaanille takakonttiin.

Laitas yyveellä yhteystietos, kaik on hävinnyt jonnekin.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Onkin 220/*8 ja tyyppimerkintä 115.010, eli 220 alunperin. Eli sen moottorin laitan..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1092
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Entä vaihdelaatikko?
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

^ Tavan nelilovinen manuaalinen.
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
jusa82
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2229
Liittynyt: Ti 14.09.2004 21:50
Paikkakunta: Koski TL

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja jusa82 »

Pakoputki on myös erilainen. Ja harvinainen nykyään.

Minulta löytyy vielä 2 kappaletta niitä alkumutkia pakosarjalta auton alle.
203 cdi
123 200 d mr

+ n. 20 muuta mb autoa ja pari kontio-sisua

w115/123 osia coupesta farmariin-JATKUVASTI TARJOLLA
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Katsastusmiehen kanta oli se, että kaikenlainen käyttövoiman muutos bensasta dieseliksi tai päinvastoin vaatii vuodenvaihteen jälkeen erikoisluvan, jonka hakeminen maksaa 400€.

Panen myssyn päähän ja harkitsen. Satakasin saisi vähemmällä vaivalla ja pienemmällä rahalla ja nollavitutuksella kuntoon ja ajoon. Soon öky. Pystäri olisi sympäättisempi ja yks kaasari vähemmän..
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Hei,

Käyttövoiman muuttaminen dieselistä bensiiniksi edellyttää Traficomin poikkeuslupaa.

Terveisin
Tuomas Peltokangas, Traficom


Vaikka uskon, että lupa alkuperäisen tekniikan palauttamiseen heltiäisi museorekisteröinnin perusteella, niin sen verran tympii ylimääräinen 400€, että passaan. Aloitamme 15 v. sitten alkaneen W108 projektin jatkamisen, joka on maalausta ja loppurunkkausta vaille valmis. Ensi kesänä käyn sillä hupiajeluilla ja sienessä.

Kuva
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Karel »

Petteri Kivimäki kirjoitti: Ti 31.10.2023 15:16 Hei,

Käyttövoiman muuttaminen dieselistä bensiiniksi edellyttää Traficomin poikkeuslupaa.

Terveisin
Tuomas Peltokangas, Traficom


Vaikka uskon, että lupa alkuperäisen tekniikan palauttamiseen heltiäisi museorekisteröinnin perusteella, niin sen verran tympii ylimääräinen 400€, että passaan. Aloitamme 15 v. sitten alkaneen W108 projektin jatkamisen, joka on maalausta ja loppurunkkausta vaille valmis. Ensi kesänä käyn sillä hupiajeluilla ja sienessä.

Kuva
Taas yksi täysin tyhjänpäiväinen ja hatusta vedetty 400 euron maksu ja paperisota, joka ei oikeasti perustu yhtikäs mihinkään. Aihetta sivuten: vieläkö 90-luvulla muodissa olleet korinvaihdot ovat laillisia ja siten mahdollisia?
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Petteri Kivimäki
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2803
Liittynyt: Pe 06.04.2007 12:51
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: W115 ja käyttövoiman muutos nykyään

Viesti Kirjoittaja Petteri Kivimäki »

Karel kirjoitti: Ti 31.10.2023 16:45 Taas yksi täysin tyhjänpäiväinen ja hatusta vedetty 400 euron maksu ja paperisota, joka ei oikeasti perustu yhtikäs mihinkään. Aihetta sivuten: vieläkö 90-luvulla muodissa olleet korinvaihdot ovat laillisia ja siten mahdollisia?
Näköjään on, tuota tekstiä ei passaa väsyneenä lukea:

8 §

Kanta-ajoneuvo, korjattu ajoneuvo ja rakennettu ajoneuvo

Kanta-ajoneuvo on ajoneuvo, jonka alkuperäisistä osista yli 50 prosenttia muodostaa osan ajoneuvosta, jota on korjattu tai joka on koottu osista. Korjattu ajoneuvo on vaurioitunut ja sen jälkeen kunnostettu ajoneuvo, jolla on kanta-ajoneuvo ja jonka alkuperäisistä osista vähintään 25 prosenttia on vaihdettu. Korjattu ajoneuvo on myös osista koottu ajoneuvo. Korjattu ajoneuvo merkitään rekisteriin kanta-ajoneuvon tunnistetiedoilla.

Rakennettu ajoneuvo on ajoneuvo, jonka alkuperäisistä osista vaihdetaan vähintään 50 prosenttia. Rakennetulle ajoneuvolle on annettava uusi valmistenumero. Jos kysymyksessä on ensimmäistä kertaa käyttöön otettava M-, N- tai O-luokan ajoneuvo, se on yksittäishyväksyttävä. Muu ajoneuvo on esitettävä rekisteröintikatsastuksessa hyväksyttäväksi.

Rekisteriin ja rekisteröintitodistukseen on merkittävä tieto siitä, että kyseessä on korjattu tai rakennettu ajoneuvo, sekä tarvittavat tiedot korjatussa tai rakennetussa ajoneuvossa käytetyistä osista.

Valtioneuvoston asetuksella säädetään tarkemmin:

1) ajoneuvon osien ja osakokonaisuuksien osuudesta ajoneuvosta;

2) rakennettuun ja korjattuun ajoneuvoon liittyvien tietojen merkitsemisestä rekisteröintitodistukseen ja rekisteriin;

3) siitä, minä ajankohtana rakennettu tai korjattu ajoneuvo katsotaan rakennetuksi tai korjatuksi ajoneuvoksi.


https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082
W246 "Kaasukoppi" B200 2015
W108 "Satakasi" 250S Automatic 1967
Vastaa Viestiin