Sivu 1/1

Sprinter -97, 312 D 2.9 Kytkin ei irrota

Lähetetty: Ke 18.10.2023 08:58
Kirjoittaja aivoivai
Se on mielenkiintoinen tunne kun risteykseen saapuessa kytkinpoljin läsähtää lattiaan mutta veto pysyy päällä.
Näin kävi tuossa viime viikolla. Syynä oli polkimen takaa löytyvän (työsylinterin?) kiinnitysakselin katkeaminen.
Siis sen tapin joka kiinnittää sylinterin kytkinpolkimeen ja avaa kytkimen vaihteenvaihtoa varten.

No eipä tässä hätiä mitiä, itte ku tekkee ni hyvä tulee vai miten sitä sanotaan.
Tuon ikäluokan ladyyn ei hyllystä osaa enään löytynyt mutta onneksi Saksan maalla ne niitä vielä tekee.
Uus poljin tilaukseen ja avot.

Palikat takaisin ja se on parempi kuin uusi.
Vaan eipä olekkaan.

Syystä tuntemattomasta kytkinpoljin ei enää painaudu pohjaan.
Auton käydessä ja yrittäessä painaa kytkintä, kuuluu metallista krahinaa/rohinaa.

Mistähän vikaa lähtisi seuraavaksi etsimään?

Vaihdelaatikon sisään on kurkistus aukosta vilkaistu, siellä ei ainakaan mitään irto-osia näkynyt.

Vieläkö foorumilla pyörii tämän ikäluokan ajokeista tietäviä ihmisiä?

Eikä tässä mittään, mut katsastus olis alle viikon päästä.

Kiitos jo etukäteen vinkeistä ja ideoista!

Re: Sprinter -97, 312 D 2.9 Kytkin ei irrota

Lähetetty: Ke 18.10.2023 10:58
Kirjoittaja FinlandMerceds
Arvaus painelaakeri rikki

Re: Sprinter -97, 312 D 2.9 Kytkin ei irrota

Lähetetty: Ke 18.10.2023 13:13
Kirjoittaja Sprinter99
Toimi täysin Ok aiemmin, kunnes pääsylinteriin menevä aksila katkesi?

Miten sait auton pysähtymään?

Onko nyt ongelma vain rahina/rohina, mutta muuten auto liikkuu normaalisti?

( veikkauksia löytyy, mutta mielellään lukisin ensin vastaukset edellä oleviin kysymyksiin ja lisääkin voi kertoa.)


_______
Edit. Viestiketjun otsikon mukaan kytkin ei irrota, niin auto ei taida liikkua.

Ensiksi laitat sen kytkinpolkimen kiinnityksen kunnolla, että kytkin toimii oikein, mutta ÄLÄ vaihda kytkinnesteitä, tässä vaiheessa. Jos vaihdelaatikon reijästä ei näkynyt mitään dramaattista, niin kytkin pitäis liikkua normaalisti, auto sammutettuna.

Veikataan, että kytkinlevyn boorit paskana, joka tulee vaihdelaatikon kytkinaksilalle.

Laatikko irti ja kytkinpaketti uusiksi, missä LUK levy, paineasetelma ja painelaakeri.
Mahdollisesti myös LUK kaksoismassa vauhtipyörä vaihtoon, jos rahaa riittää.

Re: Sprinter -97, 312 D 2.9 Kytkin ei irrota

Lähetetty: To 26.10.2023 07:38
Kirjoittaja aivoivai
Autohan pysähtyi kun tarpeeks ahkerasti polki jarrua.
Toki tajusin jälkeenpäin että olishan sen saanut myös virroista sammutettua.

Noh yhtä kaikki.
Kotimatka sitten sujuikin startilla käyntiin periaatteella vaihde kakkosella hitaasti körötellen.
Meni muuten melkoisesti polttoainetta. :D

Eikös se ole pääsylinteri mikä siellä kytkinpolkimen edessä on?
Tai takana, riippuen mistä suunnasta katsoo.

Ongelmahan on se että en saa kytkinpoljinta pohjaan, eli vaihteiden vaihto ei onnistu auto käynnissä.

Rahina ja rohina on vain niinsanottu vähemmän kiva lisä.

Koottuani tuon kytkimen ongelma oli edelleen läsnä.
Poljin ei liikahda sitä puolta senttiä enempää ja rohina/rahina ilmestyy kun sitä poljinta painaa.

Vähän vähemmän pätevänä autoihmisenä pitää kysyä että mitkä on boorit?

Noin kolmisen vuotta sitten tuosta kytkinpaketti, massapyörä poislukien.
Toki eivät olleet markkinoiden laadukkaimmat varaosat.

Re: Sprinter -97, 312 D 2.9 Kytkin ei irrota

Lähetetty: To 26.10.2023 15:35
Kirjoittaja Jürgen
Ettei vaan olisi mennyt painelaakeri kytkinlevystä läpi, ei tosin kuulosta todennäköiseltä jos kolmisen vuotta sitten ois kytkin vaihdettu.

Kyllä ne vaihteet menee päälle vaikkei kytkin toimikaan, kun vaan kierrokset ovat sopivat. Itse ajoin kytkimettömällä autolla liki puoli vuotta kun en laiskuuttani viitsinyt korjata. Pientä ennakointiahan se vaati kaupunkiliikenteessä :roll:

Re: Sprinter -97, 312 D 2.9 Kytkin ei irrota

Lähetetty: To 26.10.2023 16:18
Kirjoittaja Sprinter99
Veikataan tälläkertaa, että pääsylinteri ottanu vauriota. Tuo on saatava ensiksi kuntoon.
Osta uusi pääsylinteri ja työsylinteri. Maksaa yhteensä noin 50€, ja todella helpot vaihtaa. Työsylinteri vaihtoon, koska pääsylinteristä saattanu lähteä paskat liikkeelle.

EDIT.
Kävin katsomas -99 Sprinteriä, niin pääsylinteri ja sen työtä tekevä aksila on suoraan kiinni kytkinpolkimeen.

Mitähän ihmeen aksiloita korjattu ja poljin tilattu saksasta, kun tuo pääsylinteri on noin 30€ ? Menikö muka poljin poikki?

Re: Sprinter -97, 312 D 2.9 Kytkin ei irrota

Lähetetty: To 26.10.2023 16:56
Kirjoittaja Sprinter99
Tuolla on kuvia booreista, mutta toivotaan ettei laatikkoa tarvi irrottaa, eli pääsylinteri vain rikki.

http://mese.fi/forum/viewtopic.php?f=108&t=64463

Re: Sprinter -97, 312 D 2.9 Kytkin ei irrota

Lähetetty: To 26.10.2023 18:38
Kirjoittaja Jürgen
Sprinter99 kirjoitti: To 26.10.2023 16:56 Tuolla on kuvia booreista, mutta toivotaan ettei laatikkoa tarvi irrottaa, eli pääsylinteri vain rikki.

http://mese.fi/forum/viewtopic.php?f=108&t=64463
Jos ne boorit ois pettänyt, niin auto ei liikkuisi mihinkään :shock:

Re: Sprinter -97, 312 D 2.9 Kytkin ei irrota

Lähetetty: To 26.10.2023 21:35
Kirjoittaja Sprinter99
Jürgen kirjoitti: To 26.10.2023 18:38
Sprinter99 kirjoitti: To 26.10.2023 16:56 Tuolla on kuvia booreista, mutta toivotaan ettei laatikkoa tarvi irrottaa, eli pääsylinteri vain rikki.

http://mese.fi/forum/viewtopic.php?f=108&t=64463
Jos ne boorit ois pettänyt, niin auto ei liikkuisi mihinkään :shock:
Sitä kyselinkin ylempänä, että liikkuuko auto.