W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Otin W210 2002 mallin vasemman etulampun pois kun siivoan ruosteet hitsausta varten.
Mikä tämä mötikkä etulampun alla on ja mikä neste siinä kulkee, eli mikä tulee vuotamaan kun otan putken pois siivoamista varten?
En ole tuollaista aikaisemmin nähnyt, joten viisaammat auttakaa
Mikä tämä mötikkä etulampun alla on ja mikä neste siinä kulkee, eli mikä tulee vuotamaan kun otan putken pois siivoamista varten?
En ole tuollaista aikaisemmin nähnyt, joten viisaammat auttakaa
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
eikös se ilmastoinnin kuivain sielä hieman korroosiosta kärsineenä ole
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Kiitoksia. Mitä nestettä tuossa putkessa menee, vai onko se ilmastoinnin kaasu?
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
R134a kylmäaine. Ei saisi päästää ilmoille.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Ilmastoinnin kaasu tulee pihalle, jos on sitä jäljellä. Kuivain näyttää olevan.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Ok, eli jätän tuohon koskemisen mekaanikolle
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Ilmastointi on tarran mukaan huollettu 30tkm sitten, eli kaasut voi hyvinkin olla sisällä. Täytyy hiekkapuhaltaa varovasti ympäriltä. Ja laittaa CRC rust sealia. Onneksi hitsauksen voi tehdä alakautta.
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Tuo kuivain näyttää niin haperolta että kannattaa vaihtaa uusi tilalle. Käy ilmastointifirmassa että tyhjentää järjestelmän, ota purkki pois sen jälkeen ja tulppaa putket huolellisesti. Hitsaushommien jälkeen uusi purkki uusilla tiivisteillä ja ilmastoinnin huolto niin taas pelittää.
Mikäli järjestelmä todetaan tyhjäksi, se on merkki vuodosta ja silloin kannattaa tarkastaa lauhdutinkennon kunto samalla.
Mikäli järjestelmä todetaan tyhjäksi, se on merkki vuodosta ja silloin kannattaa tarkastaa lauhdutinkennon kunto samalla.
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Ovat sen verran paksua tavaraa, että koko auto ruostuu pois ympäriltä ennen kuin tuo on puhki, mutta jokainen saa tietysti tehdä kuten haluaa. Jos laite toimii, en paisuttaisi projektia enempää.Jürgen kirjoitti: ↑Pe 29.09.2023 16:35 Tuo kuivain näyttää niin haperolta että kannattaa vaihtaa uusi tilalle. Käy ilmastointifirmassa että tyhjentää järjestelmän, ota purkki pois sen jälkeen ja tulppaa putket huolellisesti. Hitsaushommien jälkeen uusi purkki uusilla tiivisteillä ja ilmastoinnin huolto niin taas pelittää.
Mikäli järjestelmä todetaan tyhjäksi, se on merkki vuodosta ja silloin kannattaa tarkastaa lauhdutinkennon kunto samalla.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Ettei vuosikausia vanhaa kuivainta kannata uusia . Tyhjennetty ja täytetty 30tkm sitten eikä tietenkään kuivainta vaihdettu.Karel kirjoitti: ↑Pe 29.09.2023 16:48Ovat sen verran paksua tavaraa, että koko auto ruostuu pois ympäriltä ennen kuin tuo on puhki, mutta jokainen saa tietysti tehdä kuten haluaa. Jos laite toimii, en paisuttaisi projektia enempää.Jürgen kirjoitti: ↑Pe 29.09.2023 16:35 Tuo kuivain näyttää niin haperolta että kannattaa vaihtaa uusi tilalle. Käy ilmastointifirmassa että tyhjentää järjestelmän, ota purkki pois sen jälkeen ja tulppaa putket huolellisesti. Hitsaushommien jälkeen uusi purkki uusilla tiivisteillä ja ilmastoinnin huolto niin taas pelittää.
Mikäli järjestelmä todetaan tyhjäksi, se on merkki vuodosta ja silloin kannattaa tarkastaa lauhdutinkennon kunto samalla.
Kuivan kun alkaa ruostua ulkoa, niin se on lähes aina merkki, että se on tukossa, ja alkaa tekemään kylmää, kun paisuntaventtiilin tehtävä on tehdä kylmää.
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Väyrysiin on paljon vähemmän ruostuneen näköisiä kuivaimia vaihdettu sen vuoksi että ne on olleet puhki. Olisi siis toki muutenkin tuon näköinen vaihdettu ilmastointiremontissa, mutta vika on ollut nimenomaan siinä. Se kun ei tarvitse olla suuri reikä, josta kylmäaineet ulos vuotaa.
oulaistenliikenne.fi
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Niin, ajatus tässä oli nyt se, että jos ilmastointi toimii kuten kuuluu, niin korjataan/vaihdetaan osia sitten kun aihetta on.
Lumoavan pieteetillä täällä asiantuntijat kommentoivat, mutta kun katsoo miltä väyryset keskimäärin tuolla nettiautossa ja tien päällä näyttävät, niin elämä ihan täällä maan pinnalla on jotakin kaukana ideaalista. Sanotaanko näin, että ennen kuin ennakoivana huoltona aletaan ruostuneita kuivaimia uusia, niin listalla taitaa olla aika paljon tähdellisempää tekemistä. Lopputuloksena hyviin aikeisiin on yleensä avoimeksi hapettumaan jätetty ilmastointi kun ”tuli sitten kaikkea muutakin eteen”, valitettavasti.
Tämä nyt ihan tuntematta kyselijän auton yleiskuntoa ja budjettia sen tarkemmin.
Lumoavan pieteetillä täällä asiantuntijat kommentoivat, mutta kun katsoo miltä väyryset keskimäärin tuolla nettiautossa ja tien päällä näyttävät, niin elämä ihan täällä maan pinnalla on jotakin kaukana ideaalista. Sanotaanko näin, että ennen kuin ennakoivana huoltona aletaan ruostuneita kuivaimia uusia, niin listalla taitaa olla aika paljon tähdellisempää tekemistä. Lopputuloksena hyviin aikeisiin on yleensä avoimeksi hapettumaan jätetty ilmastointi kun ”tuli sitten kaikkea muutakin eteen”, valitettavasti.
Tämä nyt ihan tuntematta kyselijän auton yleiskuntoa ja budjettia sen tarkemmin.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Kun näyttää että olen tällä hetkellä ainut tähän kommentoinut jolla asiantuntija-titteli on (kuuluisi monelle muullekin, tähänkin kirjoittaneelle), niin kommentoidaan nyt vielä sen verran että minä en tarkoittanut että tuota kuivainta kannattaisi tässä ja nyt lähteä vaihtamaan varmasti sopii oikein hyvin auton muuhun olemukseen tuollaisena.Karel kirjoitti:...asiantuntijat kommentoivat, mutta...
Sitten jos auto tulevana kesänä liikkuu ja helteet vaivaa eikä kylmää tule, niin vain pölvästi teettäisi tai yrittäisi teettää ilmastoinnille huoltoa vaihdattamatta tuon näköistä kuivainta.
oulaistenliikenne.fi
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Tosiaan. Täytyy jatkossa valita sanansa huolellisemmin, ettei tule väärinkäsityksiä. Asiantuntija-viittaus ei siis ollut osoitettu kenellekään erityisesti.dealer kirjoitti: ↑Pe 29.09.2023 19:43Kun näyttää että olen tällä hetkellä ainut tähän kommentoinut jolla asiantuntija-titteli on (kuuluisi monelle muullekin, tähänkin kirjoittaneelle), niin kommentoidaan nyt vielä sen verran että minä en tarkoittanut että tuota kuivainta kannattaisi tässä ja nyt lähteä vaihtamaan varmasti sopii oikein hyvin auton muuhun olemukseen tuollaisena.Karel kirjoitti:...asiantuntijat kommentoivat, mutta...
Sitten jos auto tulevana kesänä liikkuu ja helteet vaivaa eikä kylmää tule, niin vain pölvästi teettäisi tai yrittäisi teettää ilmastoinnille huoltoa vaihdattamatta tuon näköistä kuivainta.
Ilahduttavaa kuitenkin aina huomata olevansa palstan ansioituneiden asiantuntijoiden kanssa samaa mieltä.
Sitten pieni veikkauskierros: jos tuon auton veisi ”ilmastointihuoltoja” mainostavaan putiikkiin, ja pyytäisi moisen käsittelyn, kuinka moni liike ehdottaisi kuivaimen vaihtoa? Ja kuinka moni pistäisi vain aineet huoltolaitteen kautta kiertoon, ja veloittaisi ne kohtuulliset 149,- euroa?
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Olinkin tuohon kirjoittamassa ettei Karel varmasti juuri minuun viitannut, mutta jätin pois, aika leppoisaa keskusteluahan tämä.
Viimeisimpään kysymykseen vastaisin, että valtaosa ei piittaisi yhtään mitään kuivaimesta.
Itse olisin kyllä mekaanikkoaikoina tuon tarkistanut kun oli niille naurettu porukalla että miten se on edes mahdollista että juuri väyryseen on sattunut ilmastoinnin kuivaimetkin sellaista materiaalia että ruoste syö ne pois. Yksi 210 tulee mieleen josta asiakas sanoi että "viime kesänä vielä ilmastointi toimi", niin ei ollut kuivaimessa pohjaosaakaan enää jäljellä.
Viimeisimpään kysymykseen vastaisin, että valtaosa ei piittaisi yhtään mitään kuivaimesta.
Itse olisin kyllä mekaanikkoaikoina tuon tarkistanut kun oli niille naurettu porukalla että miten se on edes mahdollista että juuri väyryseen on sattunut ilmastoinnin kuivaimetkin sellaista materiaalia että ruoste syö ne pois. Yksi 210 tulee mieleen josta asiakas sanoi että "viime kesänä vielä ilmastointi toimi", niin ei ollut kuivaimessa pohjaosaakaan enää jäljellä.
oulaistenliikenne.fi
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Ja Volvoissa olen vaihtanut kuivaimen puhkiruostumisen takia.
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Jaa. Mersunkin olen vaihtanut puhkiruostumisen takia. Kuivaimen jätin silloin sikseen.
Karel
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”
ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Karel kirjoitti: ↑Pe 29.09.2023 20:11
Sitten pieni veikkauskierros: jos tuon auton veisi ”ilmastointihuoltoja” mainostavaan putiikkiin, ja pyytäisi moisen käsittelyn, kuinka moni liike ehdottaisi kuivaimen vaihtoa? Ja kuinka moni pistäisi vain aineet huoltolaitteen kautta kiertoon, ja veloittaisi ne kohtuulliset 149,- euroa?
99.9% todennäköisyydellä ei yksikään. Eri asia sitten kun järjestelmä on tyhjä, ruvetaan vuotoa etsimään, niin silloin sen kunto kyllä pitäisi tarkistaa.
Normaalistihan se auto viedään ilmastointihuoltoon vasta silloin kun ilmastointi ei enää toimi
Re: W210 mikä tämä mötikkä on vasemman etulampun alla
Kyllä, olet oikeassa, mutta jos autoa korjataan kuten Strömsössä, eli kova vauhti päällä, niin sitten Jürgenin neuvoilla.Karel kirjoitti: ↑Pe 29.09.2023 19:24 Niin, ajatus tässä oli nyt se, että jos ilmastointi toimii kuten kuuluu, niin korjataan/vaihdetaan osia sitten kun aihetta on.
Lumoavan pieteetillä täällä asiantuntijat kommentoivat, mutta kun katsoo miltä väyryset keskimäärin tuolla nettiautossa ja tien päällä näyttävät, niin elämä ihan täällä maan pinnalla on jotakin kaukana ideaalista. Sanotaanko näin, että ennen kuin ennakoivana huoltona aletaan ruostuneita kuivaimia uusia, niin listalla taitaa olla aika paljon tähdellisempää tekemistä. Lopputuloksena hyviin aikeisiin on yleensä avoimeksi hapettumaan jätetty ilmastointi kun ”tuli sitten kaikkea muutakin eteen”, valitettavasti.
Tämä nyt ihan tuntematta kyselijän auton yleiskuntoa ja budjettia sen tarkemmin.
Aika usein autot jää tosiaan seisomaan . Aikoinaan tuli vastaan jopa hapettunut kytkin pääsylinteri, joka myytiin toimivana vaihto-osana.
-------Jürgen kirjoitti: ↑Pe 29.09.2023 16:35 Tuo kuivain näyttää niin haperolta että kannattaa vaihtaa uusi tilalle. Käy ilmastointifirmassa että tyhjentää järjestelmän, ota purkki pois sen jälkeen ja tulppaa putket huolellisesti. Hitsaushommien jälkeen uusi purkki uusilla tiivisteillä ja ilmastoinnin huolto niin taas pelittää.
Mikäli järjestelmä todetaan tyhjäksi, se on merkki vuodosta ja silloin kannattaa tarkastaa lauhdutinkennon kunto samalla.
Edelleen, tukossa oleva kuivain laskee kylmäaineen painetta, mitä sen ei saa tehdä, ja se näkyy ruostumisena höyrystimen puolella.
Paisuntaventiilin tehtävä on laskea paine.