Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
CTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 14.10.2021 15:53

Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja CTR »

Eli Vito v447 116cdi 2018vm, auto pitänyt satunnaista rallatusta matalilla kierroksilla jonkin aikaa, käytännössä vain alle 2000rpm 1 ja 2 vaihteilla ajaessa, ajattelin moniurahihnan kiristimen olevan tiensä päässä ja vaihdatin sen hihnan kera.
Huollossa selvisi että kampiakselin värinänvaimennin olisi uusittava, se ilmeisesti aiheuttaa rallatuksenkin.
Samaan aikaan mekaanikko puhui vapaakytkimen jumissa olemisesta.

Eikö nämä ole kaksi erillistä osaa vapaakytkin ja värinän vaimennin vai onko vitoissa vapaakytkintä enää ollenkaan? Eikai värinänvaimennin voi jumissa olla kun pyörii hihnan mukana kuitenkin?
CTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 14.10.2021 15:53

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja CTR »

Onko näissä kampiakselin yhteydessä ns vapaakytkin samassa kuin värinänvaimennin?
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2326
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

CTR kirjoitti: Ti 26.09.2023 18:16 Onko näissä kampiakselin yhteydessä ns vapaakytkin samassa kuin värinänvaimennin?
Ei ole. Värinänvaimennin on kampiakselin päässä oleva osa joka saattaa aika ajoin rikkoutua ja vapaakytkin on laturissa jolloin laturi jatkaa pyörimistään kun kierrokset laskevat nopeasti jolloin polttoainetta säästyy.

Molemmat yhdessä tai molemmat erikseen voivat aiheuttaa värinöitä. Toisen vikaantuminen ei tarkoita myös toisen vikaantumista.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

CTR kirjoitti: Ma 25.09.2023 19:21 Eli Vito v447 116cdi 2018vm, auto pitänyt satunnaista rallatusta matalilla kierroksilla jonkin aikaa, käytännössä vain alle 2000rpm 1 ja 2 vaihteilla ajaessa, ajattelin moniurahihnan kiristimen olevan tiensä päässä ja vaihdatin sen hihnan kera.
Huollossa selvisi että kampiakselin värinänvaimennin olisi uusittava, se ilmeisesti aiheuttaa rallatuksenkin.
Samaan aikaan mekaanikko puhui vapaakytkimen jumissa olemisesta.

Eikö nämä ole kaksi erillistä osaa vapaakytkin ja värinän vaimennin vai onko vitoissa vapaakytkintä enää ollenkaan? Eikai värinänvaimennin voi jumissa olla kun pyörii hihnan mukana kuitenkin?
Ovat 2 eri osaa jos mekaanikko
ei sitä tiedä niin vahva suositus vaihtaa mekaanikkoa/korjaamoa

värinän vaimennin voi olla rikki vaikka pyöritääkin hihanaa
samoin vapaa kytkin voi olla rikki vaikka pyörisikin hihnanmukan
Mökkillä
'
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1043
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Näissä vapaakytkin kampiakselin päässä, ei laturissa.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
CTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 14.10.2021 15:53

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja CTR »

Eli tätä huoltomies sitten tarkoitti että on kampiakselin päässä eikä laturissa niinkuin ennen, korjaantuu ilmeisesti vaihtamalla tuo värinänvaimennin.
Suolaisen hintainen tuo värinänvaimennin 600€.
CTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 14.10.2021 15:53

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja CTR »

Aiheuttaaki tämä rallatusta?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

FinlandMerceds kirjoitti: Ti 26.09.2023 19:05
CTR kirjoitti: Ma 25.09.2023 19:21 Eli Vito v447 116cdi 2018vm, auto pitänyt satunnaista rallatusta matalilla kierroksilla jonkin aikaa, käytännössä vain alle 2000rpm 1 ja 2 vaihteilla ajaessa, ajattelin moniurahihnan kiristimen olevan tiensä päässä ja vaihdatin sen hihnan kera.
Huollossa selvisi että kampiakselin värinänvaimennin olisi uusittava, se ilmeisesti aiheuttaa rallatuksenkin.
Samaan aikaan mekaanikko puhui vapaakytkimen jumissa olemisesta.

Eikö nämä ole kaksi erillistä osaa vapaakytkin ja värinän vaimennin vai onko vitoissa vapaakytkintä enää ollenkaan? Eikai värinänvaimennin voi jumissa olla kun pyörii hihnan mukana kuitenkin?
Ovat 2 eri osaa jos mekaanikko
ei sitä tiedä niin vahva suositus vaihtaa mekaanikkoa/korjaamoa

värinän vaimennin voi olla rikki vaikka pyöritääkin hihanaa
samoin vapaa kytkin voi olla rikki vaikka pyörisikin hihnanmukan

multiviri kirjoitti: Ti 26.09.2023 21:51 Näissä vapaakytkin kampiakselin päässä, ei laturissa.
Sen kerran kun malli ja vuosimalli on kunnolla mainittu niin
sitten huomannut niitä katsoa :roll:

eli silloinhan se rallatelu tulle 1 osasta missä 2 toimintoa
Mökkillä
'
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

CTR kirjoitti: Ke 27.09.2023 09:20 Aiheuttaaki tämä rallatusta?
Hyvinkin
jos haluata vielä varmistella niin hihna pois ja käsin kokeilemaan
mitä tuntuu,a samlla koitta muutkin rullat ja jos ei tunnu mitään outoa niin hetkeksi käymään, kuuluuko mitään outoa ja jos niin mistä päin
Mökkillä
'
CTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 14.10.2021 15:53

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja CTR »

Vapaakytkin/värinänvaimennin/kampiakselin hihnapyörä vaihdettiin, ei kyllä mitään vaikutusta mihinkään.
Ajossa ei huomaa eroa, liikkeelle lähtiessä kun ottaa vedon päälle kuuluva ajoittainen rallatus ei kadonnut, vanhan osan kumi näytti päällisin puolin ehjältä.
Mistä helkutista tunnistaa tuollaisen kilon painavan pyörän toimimisen/ei toimimisen?

Ja missä/miten vapaakytkin mekanismi tuossa värinänvaimennin osassa on toteutettu? Omaan silmään tuo näyttää vain isolta hihnapyörältä.

Onko nämä taas jotain korjaamoiden kusetuksia kun menet vaihdattamaan kiristimen/hihnan niin sanotaan värinänvaimentimen olevan rikki... En huomaa myöskään hihnan pyöriessä uuden pyörän vippaavan yhtään enempää/vähempää kuin vanhankaan..
E200kompressor
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2326
Liittynyt: Ti 14.09.2010 22:22

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja E200kompressor »

CTR kirjoitti: Pe 29.09.2023 11:10 Vapaakytkin/värinänvaimennin/kampiakselin hihnapyörä vaihdettiin, ei kyllä mitään vaikutusta mihinkään.
Ajossa ei huomaa eroa, liikkeelle lähtiessä kun ottaa vedon päälle kuuluva ajoittainen rallatus ei kadonnut, vanhan osan kumi näytti päällisin puolin ehjältä.
Mistä helkutista tunnistaa tuollaisen kilon painavan pyörän toimimisen/ei toimimisen?

Ja missä/miten vapaakytkin mekanismi tuossa värinänvaimennin osassa on toteutettu? Omaan silmään tuo näyttää vain isolta hihnapyörältä.

Onko nämä taas jotain korjaamoiden kusetuksia kun menet vaihdattamaan kiristimen/hihnan niin sanotaan värinänvaimentimen olevan rikki... En huomaa myöskään hihnan pyöriessä uuden pyörän vippaavan yhtään enempää/vähempää kuin vanhankaan..
Tämä on jo useampaan kertaan selitetty, värinänvaimennin ja vapaakytkin ovat eri osia. Värinänvaimennin kampiakselin päässä, vapaakytkin laturin hihnapyörässä.
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1043
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja multiviri »

E200kompressor kirjoitti: Pe 29.09.2023 11:38
CTR kirjoitti: Pe 29.09.2023 11:10 Vapaakytkin/värinänvaimennin/kampiakselin hihnapyörä vaihdettiin, ei kyllä mitään vaikutusta mihinkään.
Ajossa ei huomaa eroa, liikkeelle lähtiessä kun ottaa vedon päälle kuuluva ajoittainen rallatus ei kadonnut, vanhan osan kumi näytti päällisin puolin ehjältä.
Mistä helkutista tunnistaa tuollaisen kilon painavan pyörän toimimisen/ei toimimisen?

Ja missä/miten vapaakytkin mekanismi tuossa värinänvaimennin osassa on toteutettu? Omaan silmään tuo näyttää vain isolta hihnapyörältä.

Onko nämä taas jotain korjaamoiden kusetuksia kun menet vaihdattamaan kiristimen/hihnan niin sanotaan värinänvaimentimen olevan rikki... En huomaa myöskään hihnan pyöriessä uuden pyörän vippaavan yhtään enempää/vähempää kuin vanhankaan..
Tämä on jo useampaan kertaan selitetty, värinänvaimennin ja vapaakytkin ovat eri osia. Värinänvaimennin kampiakselin päässä, vapaakytkin laturin hihnapyörässä.
Kerrotko mikä osa sitten on tämä kampiakselin päässä oleva hihnapyörä mikä pyörii toiseen suuntaan läpi (samoin kun vapaakytkin) ja toiseen pitää?
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Sprinter99
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 348
Liittynyt: Ke 11.12.2019 23:37

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja Sprinter99 »

Onko automaatti vai manuaali?

(onko näis uusis autois enää ollenkaan manuaaleja...)
CTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 14.10.2021 15:53

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja CTR »

Automaatti
CTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 14.10.2021 15:53

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja CTR »

Kuva
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
CTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 14.10.2021 15:53

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja CTR »

Eli käydään vielä läpi tämä keissi.
Vaihdatin korjaamolla moniura hihnan ja kiristimen.
Sain diagnoosin että vapaakytkin on jumissa, uusi maksaa 600€.
Selitys että vapaakytkin on näissä värinönvaimentimen yhteydessä, vanha osa kuvissa, missä tässä on vapaakytkin? Itae näen värinänvaimennin kumin enkä näe siinä päällisin puolin mitään vikaa?

Tuon tilalle vaihdettiin uusi osa eikä autossa mikään ominaisuus muuttunut mihinkään.

Soitin korjaamolle ja vaadin selitystä sekä räjäytyskuvaa värinänvaimentimesta/vapaakytkimestä, sellaista ei kuulemma löydy, tarjouduttiin vaihtamaan vanha osa veloituksetta takaisin. 😁

Onkohan nyt näin että tällainen osa oli korjaamolla jäänyt hyölyyn ja piti saada jollekkin myytyä..
CTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 14.10.2021 15:53

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja CTR »

Pahoittelut parista kirjoitusvirheestä, puhelimen näyttö alkaa olla vaihdon tarpeessa. 😁
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1043
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Ulkokehän (sen minkä päällä pyörii hihna) pitäisi pyöriä toiseen suuntaan läpi.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
CTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 14.10.2021 15:53

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja CTR »

Kuva[/img]
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
CTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 14.10.2021 15:53

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja CTR »

Tässä näin kuva, kuuluuko tuon hihnapyörän päästä pyörimään tässä vapaasti?

Nyt se liikkuu vaan pari centtiä taakse/eteen pyörittämällä ja ottaa sitten kiinni.
CTR
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 15
Liittynyt: To 14.10.2021 15:53

Re: Vito v447 116cdi 2018vm värinänvaimennin kampiakseli

Viesti Kirjoittaja CTR »

multiviri kirjoitti: Pe 29.09.2023 14:21 Ulkokehän (sen minkä päällä pyörii hihna) pitäisi pyöriä toiseen suuntaan läpi.
Ei pyöri läpi, hihnapyörä pyörii vaan noin 2cm ja jumii siihen.
Vastaa Viestiin