M117 alipaineletkujen paikat

Kaikki 25+ vuotiaita Mersun mallisarjoja koskeva keskustelu.
Vastaa Viestiin
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

M117 alipaineletkujen paikat

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

M117 velhoja?

Olen paininut nyt M117.965 500 koneen kanssa huonosta kylmänä käynnistä. Auto starttaa ja lähtee käyntiin mutta ei käy kaikilla sylintereille kylmänä. N. parin minuutin kuluessa kun lämpenee niin käy hyvin. Myös puolilämpimänä käy.

Kylmäkäynnistysventtiili on yksi epäilys. Sytytysosat silmämääräisesti hyvät, Boschin osat.

Kaksi alipaineletkua löytyi tyjillään konetilasta. Voisiko niillä olla tekemistä asian kanssa?
Toinen alipaineletku lähtee hihnan pyörittämältä alipainepumpulta ja toinen lähtee imusarjan sivusta, määräjakajan kyljestä. Kumpikaan ei mene mihkään. Lisäksi imusarjan etuosassa on yksi letkun paikka tyhjillään.

Onko kenelläkään samaa moottoria ja voisi tarkistaa, miten letkut menevät omassa?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
slsl77
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2024
Liittynyt: Su 31.10.2010 19:10
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: M117 alipaineletkujen paikat

Viesti Kirjoittaja slsl77 »

Oletko vaihtanut uudet tulpat?

Luultavasti nuo letkut liittyvät tuohon ilmapumpun ohjaukseen. Muistaakseni oikealla puolella moottoria on venttiili johon nuo irto letkut on mennyt.

Linkistä löytyy kaavio noista letkuista.
https://www.tonk.ca/r107CD1/Program/Eng ... 14-050.pdf
mb W115 240D-75
mb W107 sl 450/560-75
mb w123 300TDT-81
+varaosaautot
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: M117 alipaineletkujen paikat

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kiitos nopeasta vastauksesta!

Tulpat vaihdoin viime keväänä (vanhat olivat Berun , uudet tilalle menneet olivat NKG BP6ES:t.
Mikäli youtuben Kentiä uskoo, hänen mielestään näissä ei muita saisi käyttää kuin Boschin Super plugeja, pitäis varmaan niitä kokeilla.
https://mercedessource.com/store/m116-a ... plug-set-8

Tosin oireet olivat samat niillä vanhoilla tulpilla joten tuskin nyt niistä on kiinni. Taisi foorumilla muutkin M117 omistajat käyttäneet noita NKG:n BP6ES:iä?

EDIT: näyttää tuo kaavio vähän vääriä vuosimalleja. 1985 ja USA mallisia.Tämä oma on 1988 EU-specs
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M117 alipaineletkujen paikat

Viesti Kirjoittaja dealer »

catcar.info ja valmistenumerolla oikea auto, sieltä pääryhmä 80 "VACUUM SYSTEM" niin löytyy ehkä jotain apuja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: M117 alipaineletkujen paikat

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Eipä näytä löytyvän. Laitoin ulkomaisellekin foorumille, sinänsä hienoa että porukka jaksaa vastailla mutta kaikki kaaviot ovat tähän mennessä olleet vääriä. Jos nyt jollain olisi samalla moottorilla oleva 500, niin siitähän sen näkisi nopeimmalla tavalla.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: M117 alipaineletkujen paikat

Viesti Kirjoittaja dealer »

Edellinen viestini jäi sen verran vajaaksi, että alipaineisiin liittyviä kuvia löytyy tietysti muualtakin kuin mainitusta 80 ryhmästä.
Esimerkiksi 14 "INTAKE AND EXHAUST MANIFOLDS" ---> 120 "VACUUM SYSTEM", vaihteiston puolelta myös jne...

Olet varmaan tutkinut noita läpi mutta vaikka nyt sitten jollekin muulle lukijalle tiedoksi. Eikä tuolla tarkkaan kerrota mihin mikäkin letku menee mutta itse olen noista apuja löytänyt joissain tapauksissa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: M117 alipaineletkujen paikat

Viesti Kirjoittaja Karel »

Viimeksi luetteloita penkoessa sai muistutuksen siitä, että pelkästään 126:n M117-moottorin kanssa on oikeasti ollut kymmeniä erilaisia alipainekaavioita, joten aika vaikeaa löytää foorumeilta identtistä. Ja vaikka nuo kaksi letkua löytyisi samannäköisellä kombolla, niin jokin muu apulaite saattaa pistää kuvion silti uusiksi.

Oletettavasti noissa on välissä ollut magneettiventtiili ohjaamaan tuota ilmapumppua, jota käytetään seosten ja päästöjen hallintaan. Voit hyvin kokeilla, mitä tapahtuu jos lyöt letkut yhteen. Kokeile eri moottorin lämpötiloilla. Tulppaa joka tapauksessa imusarjan yhteydessä oleva irrallinen letku. Sen ei kuulu olla irrallaan.

Kylmäkäynnistysventtiili on vain starttiapu. Se ei vaikuta pidempään käyntiin. Ps. Sen ohjauksen näet helposti esim. lampulla, kuinka kauan sen pistokkeelle tulee kylmänä startatessa virtaa. Jos ei tule, voi irrottaa pistokkeen ja antaa manuaalisesti virtaa muutamia sekunteja. Näet heti vaikuttaako kylmäkäyntiä auttavasti.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: M117 alipaineletkujen paikat

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kylmäkäynnistysventtiili (tai suutin) toimii käsittääkseni niin, että se rikastaa seosta n. 10 sekuntia käynnistyksestä. Ei enempää. Näin luin ulkomaisilta foorumeilta.

Starttasin eilen moottorin kylmänä ja kuulinkin selkeästi kun kone käy hivenen rikkaammalla juurikin sen mainitun 10 sekuntia. Sen jälkeen kierrokset laskevat ja alkaa pätkiminen. Eli suutin todennäköisesti toimii. Jos se jää vuotamaan, voi se olla yksi syy pätkimiselle.

Tarkistin tänään johdot ja sytytsosat vielä kerran. Kaikki kunnossa.

Tuohon alipaineongelmaan: omasta moottorista en löydä tuota magneettiventtiiliä. Eli voi hyvinkin olla, että se on poistettu. Syytä en tiedä. Yhdistin ilmapumpun letkun tuohon määräjakajan kylkeen. Sillä ei ollut vaikutusta moottorin käyntiin missään lämpötilassa.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: M117 alipaineletkujen paikat

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ere866 kirjoitti: Ti 26.09.2023 15:09 Kylmäkäynnistysventtiili (tai suutin) toimii käsittääkseni niin, että se rikastaa seosta n. 10 sekuntia käynnistyksestä. Ei enempää. Näin luin ulkomaisilta foorumeilta.

Starttasin eilen moottorin kylmänä ja kuulinkin selkeästi kun kone käy hivenen rikkaammalla juurikin sen mainitun 10 sekuntia. Sen jälkeen kierrokset laskevat ja alkaa pätkiminen. Eli suutin todennäköisesti toimii. Jos se jää vuotamaan, voi se olla yksi syy pätkimiselle.

Tarkistin tänään johdot ja sytytsosat vielä kerran. Kaikki kunnossa.

Tuohon alipaineongelmaan: omasta moottorista en löydä tuota magneettiventtiiliä. Eli voi hyvinkin olla, että se on poistettu. Syytä en tiedä. Yhdistin ilmapumpun letkun tuohon määräjakajan kylkeen. Sillä ei ollut vaikutusta moottorin käyntiin missään lämpötilassa.
Toisin päin. Jos pätkiminen alkaa kun suutin sulkeutuu, moottori kaipaisi pidempään rikastusta. Se suuttimen aukiolo on sekunneissa suoraan verrannollinen lämpötilaan. Eli ei ole aina vakiomäärä sekunteja. Muistaakseni enimmillään n. 30 sekuntia kovilla pakkasilla, yli +40-60 astetta moottorilämpöä ei aukea lainkaan.

Kokeile antaa manuaalisesti sähköä hiukan pidempään suuttimelle kylmästartin jälkeen. Jos ongelma korjaantuu, moottori saa liian vähän soppaa, syystä taikka toisesta. Syypää ei automaattisesti ole kylmäkäyntisuutin.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: M117 alipaineletkujen paikat

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Yksi toimenpide on joka tapauksessa uusia kaikki suuttimet tähän jossain kohtaa. Täytyy jouduttaa tätä suunnitelmaa, ei ole tiedossa onko suuttimia vaihdettu.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Avatar
Karel
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1109
Liittynyt: Su 21.10.2018 13:25
Paikkakunta: Helsinki ja Inkoo

Re: M117 alipaineletkujen paikat

Viesti Kirjoittaja Karel »

Ere866 kirjoitti: Ti 26.09.2023 19:46 Yksi toimenpide on joka tapauksessa uusia kaikki suuttimet tähän jossain kohtaa. Täytyy jouduttaa tätä suunnitelmaa, ei ole tiedossa onko suuttimia vaihdettu.
Nakkaa ne tänne kirjekuoressa, niin pistän testeriin. Turha uusia, jos mitään vikaa ei ole.
Karel


E 430 T -98 “Musti”
A 190 -01 "Nalle"
A 190 -01 "Erika"
420 SEC -87 ”Zacco”
260 SE -89 ”Essu” MR
280 SE -85 ”Nassu” MR
300 SEL -89 ”Olga” MR
300 SE -89 "Typy" Odottaa entisöintiä
300 SE -88 ”Sjuude” (Varaosa-auto)
L 508 D -81 ”Umu”
Volvo C 202 Valp -78 ”Elmeri”


ex.: 260 SE -90 / 300 SD -84 / 280 E -79 / BMW 745 iA -81/ 450 SEL 6.9 -76 / 280 S -82 / 280 SE -85 / 420 SEL -86 / 500 SEL -86 / 300 SEL -90 / A 140 -00 / 300 D -83 / Honda Accord EX -84 / 230 TE -84 / 280 SE -80 / Perheessä olleet muut: 230 -79 / 190 -87 / 200 -85 (124) / 300 SE -86 / 300 SE -85
Avatar
Ere866
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1515
Liittynyt: Su 06.06.2004 12:15

Re: M117 alipaineletkujen paikat

Viesti Kirjoittaja Ere866 »

Kiitos Karel, katsotaan milloin saan ne irti motista niin pistän sitten YV:tä.
w126 300SE 1986
w116 450SE 1975
Vastaa Viestiin