Olenko ymmärtänyt oikeen että venttiili pitäis löytyä öljynsuodatinjalan vierestä? Takapuolelta? Alapuolelta?
Millä pirulla tuohon pääsee käsiksi?
Koneen takakyljessä kuskinpuolella,lähellä vaihdelaatikon laippaa ja jakoketjua, aika suoraan korkeapainepumpun alapuolella, eli alakautta näkee ja yltää kunhan ottaa pohjamuovit pois. download/file.php?id=23859&mode=view
Tenutähti kirjoitti: ↑Ti 06.06.2023 12:10
Tilasin tuon tulpan mb-osaan! Äkkiä eroon tuomosista virityksistä! Yhtä fiksua kuin pimeäot takavalot.
Eipä perskule taho venttiiliä löytyä! Ainakin kahdenlaista juttua liikkuu, vasemmalla puolella ö-suodatinjalan lähettyvillä, kp-pumpun alapuolella. (Ompa mielenkiintoinen nähdä oikeen mistään kautta)
Toinen tarina väittää että oikealla puolella lohkon puolivälissä/takaosassa.
Ymmärtääkseni kaikissa OM651 ei ole ko. venttiiliä ollenkaan. Mistähän tuon ensin luotettavasti varmistaisi?
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Tenutähti kirjoitti: ↑Ti 13.06.2023 08:56
Toinen tarina väittää että oikealla puolella lohkon puolivälissä/takaosassa.
Ymmärtääkseni kaikissa OM651 ei ole ko. venttiiliä ollenkaan.
Mistähän tuon ensin luotettavasti varmistaisi?
Jep kaikisa ei sitä ole,
varmistuksen saat auton vin(runko/valmiste) numerolla,
mersun varaosa systtemistä epc/parts info
Jasu80 kirjoitti: ↑To 22.06.2023 05:43
Koskeeko nämä ongelmat enemmän työjuhtia ja vanhempia malleja, koska en ole lukenut että näitä olisi uudempiin malleihin vaihdettu (esim. W205) ?
Onko jollain kokemuksia tuon tulpan asennuksesta? Sytyttääkö solenoidin poisto vikavalon vai pitääkö se laittaa pussiin? Onko tuosta jatkuvasta 5barin paineesta jotain haittaa, kestääkö tiivisteet yms.
Vipperi kirjoitti: ↑Ke 12.07.2023 22:21
Onko jollain kokemuksia tuon tulpan asennuksesta? Sytyttääkö solenoidin poisto vikavalon vai pitääkö se laittaa pussiin? Onko tuosta jatkuvasta 5barin paineesta jotain haittaa, kestääkö tiivisteet yms.
Nyt on kokemusta yhden Viton verran. Venttiili ainakin minun autosta löytyi vasemmalta puolelta aivan lohkon takapäästä.
Starilla näkyy häiriökoodi, mutta mittaristossa ei näy mitään.
Sokea tulppa on aivan mersun oma varaosa. MB original teile pussissa jne… joten aika kova luottamus on ettei hommasta ainakaan mitään haittaa ole. Hyötyähän ei varmuudella koskaan saa tietää.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79
Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
tahtoomersun kirjoitti: ↑To 08.06.2023 19:20
Kyllä niitä om646:ia hajoilee myös, ei nekään ole ikiliikkujia, vaikka jotkut niin uskovat. Kyllä tuo 646 alkaa olemaan jo museokamaa. On huomattava ero 646 ja 651 välillä ajettavuudessa jä käytössä, sekä kulutuksessa. Helppo vertailla, kun itsellä on kumpikin.
OM651 saattaa kestää kovia kilometrejä tai hajota alhaisilla kilometreillä, lukemattomia 651:iä on leikannut laakereiltaan ja saanut etsiä uutta moottoria tilalle.
Museokama on keskimäärin paljon paljon kestävämpää.
Helppo vertailla kun on korjaamolta käsin asiaa seurannut sekä 646:ien että 651:ien ensimmäiset 10 vuotta.
tahtoomersun kirjoitti: ↑To 08.06.2023 19:20
Kyllä niitä om646:ia hajoilee myös, ei nekään ole ikiliikkujia, vaikka jotkut niin uskovat. Kyllä tuo 646 alkaa olemaan jo museokamaa. On huomattava ero 646 ja 651 välillä ajettavuudessa jä käytössä, sekä kulutuksessa. Helppo vertailla, kun itsellä on kumpikin.
OM651 saattaa kestää kovia kilometrejä tai hajota alhaisilla kilometreillä, lukemattomia 651:iä on leikannut laakereiltaan ja saanut etsiä uutta moottoria tilalle.
Museokama on keskimäärin paljon paljon kestävämpää.
Helppo vertailla kun on korjaamolta käsin asiaa seurannut sekä 646:ien että 651:ien ensimmäiset 10 vuotta.
Osaatko sanoa, että koskeeko tämä enemmän hyötyajoneuvoja ja alkupään autoja, kuin esim. vaikka W205-sarjaa? En ole lukenut, enkä kuullut, että niitä näihin uudempiin olisi vaihdettu.
En muista nähneeni hajonnutta konetta 205:ssa, enää en työn puolesta seuraa asiaa. Samalla lailla on hajoillut yksityiskäytössä olevista henkilöautoista kuin hyötyajoneuvoista.
Toki OM646 oli sekin Sprintereissä lujilla kahden ahtimen kanssa, niistä tiedän hajonneen tuota vanhempaakin konetta jonkin verran, tarkennetaan tämä...
Onko tuon sähköventtiilin korvaamisella sähköttömällä "palikalla" vaikutusta öljypumpun kestävyyteen? Joutuuhan öljypumppu kuitenkin pitämään paineet 2 barin sijaan 5 barissa, eli tekemään enemmän työtä.
vesatak kirjoitti: ↑Pe 25.08.2023 18:51
Onko tuon sähköventtiilin korvaamisella sähköttömällä "palikalla" vaikutusta öljypumpun kestävyyteen? Joutuuhan öljypumppu kuitenkin pitämään paineet 2 barin sijaan 5 barissa, eli tekemään enemmän työtä.
Tuon öljypumpun rakennetta en tiedä mutta perinteisesti mekaaninen öljypumppu toimii tyhjäkäynnillä ja alakierroksillakin "täysillä" ja vasta ylemmillä kierroksilla ylipaineventtiili rajoittaa maksimipainetta. Joka oli monessa merkissä 4,2bar luokkaa (60psi).
Muistini mukaan vanhemmissa moottoreissa maksimipaine saavutettiin noin 2000rpm - 3000rpm.
Josta seuraa ettei öljypumppu joudu tyhjäkäynnillä koville kun se ei kykene saavuttamaan 5 bar painetta mitenkään.
vesatak kirjoitti: ↑Pe 25.08.2023 18:51
Onko tuon sähköventtiilin korvaamisella sähköttömällä "palikalla" vaikutusta öljypumpun kestävyyteen? Joutuuhan öljypumppu kuitenkin pitämään paineet 2 barin sijaan 5 barissa, eli tekemään enemmän työtä.
Ei vaikuta kestoon mitenkään merkitävästi
ventili on siellä vain viherpesu syistä
651 moottorin NAFTA suodattimen vaihto ,, ensimmäinen käynnistys kierrokset nostettava r 3000 , ettei ilmakupla tuki suutinta. joissain suutin on jumittunut, käynti epätasainen.