Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
rkhvrnen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Iltaa kaikille.

Auto on W211 E320 CDI (-03, OM 648, ajettu 380 tkm).

Ongelmana on suuttimen korjausarvo erityisesti kutosen suuttimessa. Tyhjäkäynnillä arvot ovat erittäin lähellä nollaa, mutta ajossa kuutonen antaa häiritsevän suuria plus-merkkisiä lukemia, saattaa jopa käydä yli viidessä. 2000 rpm paikallaan kaasuttaessa arvo on noin 2-3, ja tasa-ajossa kolmen pinnassa.

Kutoseen on vaihdettu uusi Boschin suutin, korjausarvo ei muuttunut sillä miksikään. Paluupuolelle vuodot on mitattu ennen ja jälkeen vaihdon, kutonen on oikein hyvä siltä osin, ja niin oli myös ennen vaihtoa. Myös muut suuttimet ovat kunnossa, nelosessa on korjausarvo koholla ja vuotaa myös hieman enemmän paluupuolelle, sen vaihdan kun saan postista uuden.

Puristuspainetesti on tehtu *:lla, heittoa on sylinterien välillä 1 1/min (star kertoo vikarajaksi 5 1/min). Suuttimen johtosarja on tarkistettu, ja tänään kokeilin vielä vetää kokonaan uuden johdon suuttimelle ja käyttää uusia liittimiä, ei mitään muutosta asiaan.

Auto toimii suhteellisen normaalisti. Välillä vaivaa ajoittainen väännön puute ja tyhjäkäynti ravistaa mielestäni hiukan liikaa. Välillä myös outoa kierrosten soutamista niin ajossa kuin tyhjäkäynnilläkin, suurimman osan ajasta kuitenkin toimii ihan normaalisti. Ei ylimääräisiä ääniä, savutusta, huohotusta tai muutakaan pahempaan vikaan viittaavaa.

Auto on muuten niin hyvä ja virheettömässä kunnossa, että haluaisin laittaa sen tältäkin osin kuntoon. Alkaa vaan ideat loppumaan kesken. Mitä tälle pitäisi tehdä seuraavaksi?
Mercedes-Benz E320 CDI (W211, vm. 2003)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Ecusta klooni ja koittaa toisella eculla, joskus menee suutinta ohjaavia komponentteja huonoksi.
rkhvrnen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

MJPfin kirjoitti: Ke 31.05.2023 09:41 Ecusta klooni ja koittaa toisella eculla, joskus menee suutinta ohjaavia komponentteja huonoksi.
Kiitos vastauksesta.

Tämä kävi mielessä itselläkin. Olisi hyllyssä samanlaisesta autosta purettu ECU, mutta sitä kai ei noin vaan pysty vaihtamaan. Samasta autosta on kyllä myös virtalukko ja avain, mutta sekään ei taida riittää (rattilukko puuttuu).

Mitä tarkoitat ecun kloonaamisella, minkälaisia vehkeitä vaatii? Tai mikä olisi helpoin keino tuon toisen auton ecun kanssa?

Voisi toki myös avata ecun ja siirtää suutinta ohjaava puolijohde (mosfet ilmeisesti) nykyiseen ecuun.

Pitänee tehdä myös ihan mekaaninen puristuspainemittaus ennen kuin alan purkaa moottoria, en oikein osaa luottaa tuohon starin mittaukseen, lieneekö siihen luottamista edes suuntaa-antavasti?
Mercedes-Benz E320 CDI (W211, vm. 2003)
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Eihän ole jäänyt ylimääräistä rikkaa suuttimen tiivisteeksi? Se tosin tekee suuren korjausarvon tyhjäkäynnilläkin, kun ruutaa suuttimen reiän seinille, eikä palotilaan.
rkhvrnen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Korjaaja kirjoitti: Ke 31.05.2023 10:13 Eihän ole jäänyt ylimääräistä rikkaa suuttimen tiivisteeksi? Se tosin tekee suuren korjausarvon tyhjäkäynnilläkin, kun ruutaa suuttimen reiän seinille, eikä palotilaan.
Ei ole, vanha tuli mukana pois ja reikä tuli puhdistettua huolella.

Kiitos vastauksista, tullut sen verran tätä jo ihmeteltyä että nyt homma laitetaan kuntoon suomalaisella sisulla, muuten jää vaivaamaan. Eli nyt ei ole kiinni ajasta, vaivasta eikä rahasta, vaikka yleensä on. Raportoin asiasta vaikka tähän ketjuun sitä mukaa mitä teen.
Mercedes-Benz E320 CDI (W211, vm. 2003)
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

rkhvrnen kirjoitti: Ti 30.05.2023 21:04 Iltaa kaikille.

Auto on W211 E320 CDI (-03, OM 648, ajettu 380 tkm).

Ongelmana on suuttimen korjausarvo erityisesti kutosen suuttimessa. Tyhjäkäynnillä arvot ovat erittäin lähellä nollaa, mutta ajossa kuutonen antaa häiritsevän suuria plus-merkkisiä lukemia, saattaa jopa käydä yli viidessä. 2000 rpm paikallaan kaasuttaessa arvo on noin 2-3, ja tasa-ajossa kolmen pinnassa.

...

Paluupuolelle vuodot on mitattu ennen ja jälkeen vaihdon, kutonen on oikein hyvä siltä osin, ja niin oli myös ennen vaihtoa. Myös muut suuttimet ovat kunnossa, nelosessa on korjausarvo koholla ja vuotaa myös hieman enemmän paluupuolelle, sen vaihdan kun saan postista uuden.
Mittasitko paluuvuodon samassa tilanteessa kuin iso korjausarvo näkyy, eli ajossa?
rkhvrnen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Obnoxio kirjoitti: Ke 31.05.2023 10:33
rkhvrnen kirjoitti: Ti 30.05.2023 21:04 Iltaa kaikille.

Auto on W211 E320 CDI (-03, OM 648, ajettu 380 tkm).

Ongelmana on suuttimen korjausarvo erityisesti kutosen suuttimessa. Tyhjäkäynnillä arvot ovat erittäin lähellä nollaa, mutta ajossa kuutonen antaa häiritsevän suuria plus-merkkisiä lukemia, saattaa jopa käydä yli viidessä. 2000 rpm paikallaan kaasuttaessa arvo on noin 2-3, ja tasa-ajossa kolmen pinnassa.

...

Paluupuolelle vuodot on mitattu ennen ja jälkeen vaihdon, kutonen on oikein hyvä siltä osin, ja niin oli myös ennen vaihtoa. Myös muut suuttimet ovat kunnossa, nelosessa on korjausarvo koholla ja vuotaa myös hieman enemmän paluupuolelle, sen vaihdan kun saan postista uuden.
Mittasitko paluuvuodon samassa tilanteessa kuin iso korjausarvo näkyy, eli ajossa?
Paluuvuodot mitattu pelkästään tyhjäkäynnillä, kun on pelkät letkunpätkät tuohon hommaan.

Vaikea uskoa, että uusikin suutin olisi rikki. Tilanne on nyt siis se, että (vitoseen ja) kutoseen on noin pari vuotta sitten vaihdettu suutin solenoidissa olevan leiman mukaan. Tämä kutosessa ollut suutin on nyt kakkosessa, vaihdoin sen sinne koska kakkosessa oli alun perin eniten ohivuotoa. Kakkosen korjausarvo on nyt todella hyvä, kuten myös paluuvuoto. Kutosessa uusi suutin, korjausarvo edelleen pielessä, kuten oli myös edellisellä suuttimella.

Viittaa minusta aika vahvasti siihen, että kutosen sylinterissä TAI suuttimen ohjauksessa on jotain pielessä.
Mercedes-Benz E320 CDI (W211, vm. 2003)
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

rkhvrnen kirjoitti: Ke 31.05.2023 10:38 Viittaa minusta aika vahvasti siihen, että kutosen sylinterissä TAI suuttimen ohjauksessa on jotain pielessä.
Niinpä kai sitten, jos vika ei seurannut suutinta. Millainen lie vaikutus suuttimen koodauksella näytettävään korjausarvoon. Jos nyt on vaikka eri koodin suuttimet vaihtanut paikkaa. En tosin jaksa tähän uskoa. Mulla pitäisi olla yksi huollettu A611 070 11 87 tallissa, jos lisää suuttimia tarvitset.
rkhvrnen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Obnoxio kirjoitti: Ke 31.05.2023 11:02
rkhvrnen kirjoitti: Ke 31.05.2023 10:38 Viittaa minusta aika vahvasti siihen, että kutosen sylinterissä TAI suuttimen ohjauksessa on jotain pielessä.
Niinpä kai sitten, jos vika ei seurannut suutinta. Millainen lie vaikutus suuttimen koodauksella näytettävään korjausarvoon. Jos nyt on vaikka eri koodin suuttimet vaihtanut paikkaa. En tosin jaksa tähän uskoa. Mulla pitäisi olla yksi huollettu A611 070 11 87 tallissa, jos lisää suuttimia tarvitset.
Se on muuten yksi juttu, että en ole löytänyt *:sta kohtaa jolla suuttimen saa koodattua. Missä sen kuuluisi olla?

Olen tilannut kolme uutta suutinta, kunhan saisivat toimitettua niitä. Tässä osanumero oli 648-alkuinen...
Mercedes-Benz E320 CDI (W211, vm. 2003)
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 194
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Oletko koittanut kaikista helpointa, eli polttoainejärjestelmän puhdistusainetta, esim. Forte? Itse olen monet käyntihäiriöt ja savutukset korjannut ihan noilla aineilla ja siksi ihmettelen, miksei näitä suositella useammin kun näistä on ainakin itselleni ollut suuri apu.

Mulla on om648 ajettu 575tkm ja kaikki suuttimet ovat alkuperäisiä ja käynti nättiä. Korjausarvot seilaa hylkyrajojen yli ihan samalla tavalla ainakin tyhjäkäynnillä, mutta en ole antanut häiritä, kun kaikki toimii normaalisti ja katsastuksen k-arvokin pyörii joka vuosi 0,3 tuntumassa.
rkhvrnen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

T-Row kirjoitti: Ke 31.05.2023 11:19 Oletko koittanut kaikista helpointa, eli polttoainejärjestelmän puhdistusainetta, esim. Forte? Itse olen monet käyntihäiriöt ja savutukset korjannut ihan noilla aineilla ja siksi ihmettelen, miksei näitä suositella useammin kun näistä on ainakin itselleni ollut suuri apu.

Mulla on om648 ajettu 575tkm ja kaikki suuttimet ovat alkuperäisiä ja käynti nättiä. Korjausarvot seilaa hylkyrajojen yli ihan samalla tavalla ainakin tyhjäkäynnillä, mutta en ole antanut häiritä, kun kaikki toimii normaalisti ja katsastuksen k-arvokin pyörii joka vuosi 0,3 tuntumassa.
Kai näihin asioihin tulee suhtauduttua vähän turhankin tarkasti ja haluan pitää kaluston kunnossa, lähinnä kun autolla tulee ajeltua hetken mielijohteesta tuhansienkin kilometrien reissuja.

Mielestäni uuden suuttimen kanssa tuollainen korjausarvo kertoo siitä, että jotain on pielessä. Hyvä vinkki kuitenkin tämäkin, pidetään mielessä.
Mercedes-Benz E320 CDI (W211, vm. 2003)
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Suuttimien koodauksesta sen verran. Eräs c-malli lyhyellä moottorilla oli vähä karkean kuuloinen varsinkin kierroksilla. Tyhjäkäynnillä korjausarvot ok. Koodattiin suuttimet oikeiksi, niin parani huomattavasti. Se koodauspaikka löytyy kyllä starista, kun kattelee ja jos sitä mahdollisuutta edes on. Väykän pitkästä moottorista en löytäny.

Korjausarvoista. Jos korjausarvot alkaa olla tapisa, niin ainetta menee enemmän sille sylinterille. Löytyykö liika polttoaine sitten öljyistä vai meneekö männän läpi, en tiiä, enkä halua kokkeilakaan. Korkea korjausarvo on merkki siitä, ettei siinä sylinterissä ole tarpeeksi voimaa ja sitä korjataan jotenkin aukasemalla suutin aikasemmin tai jotenki. Jotain on siis pielessä. Voiko imasarjanläpät vaikuttaa? Tai egr:än tukkima imukanava? Minä mittään tiiä, kuhan hihasta ravistelen.

Suuttimista joskus luin, että 61x suuttimet ei olisi hyvä ratkaisu om64x moottoreihin, kun se korkeapaine on suurempi. 64x suuttimet kestää paremmin painetta. Niinpä möin sitte ne 61x suuttimet pois.
rkhvrnen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Korjaaja kirjoitti: Ke 31.05.2023 11:53 Suuttimien koodauksesta sen verran. Eräs c-malli lyhyellä moottorilla oli vähä karkean kuuloinen varsinkin kierroksilla. Tyhjäkäynnillä korjausarvot ok. Koodattiin suuttimet oikeiksi, niin parani huomattavasti. Se koodauspaikka löytyy kyllä starista, kun kattelee ja jos sitä mahdollisuutta edes on. Väykän pitkästä moottorista en löytäny.

Korjausarvoista. Jos korjausarvot alkaa olla tapisa, niin ainetta menee enemmän sille sylinterille. Löytyykö liika polttoaine sitten öljyistä vai meneekö männän läpi, en tiiä, enkä halua kokkeilakaan. Korkea korjausarvo on merkki siitä, ettei siinä sylinterissä ole tarpeeksi voimaa ja sitä korjataan jotenkin aukasemalla suutin aikasemmin tai jotenki. Jotain on siis pielessä. Voiko imasarjanläpät vaikuttaa? Tai egr:än tukkima imukanava? Minä mittään tiiä, kuhan hihasta ravistelen.

Suuttimista joskus luin, että 61x suuttimet ei olisi hyvä ratkaisu om64x moottoreihin, kun se korkeapaine on suurempi. 64x suuttimet kestää paremmin painetta. Niinpä möin sitte ne 61x suuttimet pois.
Kävin eilen starilla läpi kaikki mahdolliset valikot CDI-ohjainlaitteen alta, ja en löytänyt mitään siihen viittaavaa, olen kyllä kuullut että suuttimet olisi mahdollista koodata mutta lieneekö väärä versio staarista sitten.

Imusarjan läppiä ei tässä autossa ole lainkaan, on alkupään malli jossa niitä ei ollut.

Sellainen tuli vielä mieleen mainita, että auto kulkee varsin pienellä kulutuksella. Matka-ajoa rajoitusten mukaan ajelee alle kuuden litran kulutuksilla ihan tankkauksista laskettuna. Ei sitä polttoainetta silloin hirveän paljon "hukkaan" mene.
Mercedes-Benz E320 CDI (W211, vm. 2003)
Avatar
Obnoxio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 603
Liittynyt: To 23.10.2008 19:49

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja Obnoxio »

Korjaaja kirjoitti: Ke 31.05.2023 11:53 Suuttimista joskus luin, että 61x suuttimet ei olisi hyvä ratkaisu om64x moottoreihin, kun se korkeapaine on suurempi. 64x suuttimet kestää paremmin painetta. Niinpä möin sitte ne 61x suuttimet pois.
No on se ainakin mersun suunnittelijoille riittänyt, kun ovat em. koodia om64x-koneisiin uutena laittaneet. :)
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Obnoxio kirjoitti: Ke 31.05.2023 14:37 No on se ainakin mersun suunnittelijoille riittänyt, kun ovat em. koodia om64x-koneisiin uutena laittaneet. :)
Kiitos tiedosta. On minulla vara antaa periksi. Möin siis turhaan 613 suuttimet..

Niin Simulaatiolla kokkeilin, niin moottorivalikosta löytyi ohjainlaitesovitukset, jossa oli injektori-ruiskutusmääräsovitus.. Eikös se niin mene? Sitte laitetaan ne kuusi merkkiä jokaiselle pytylle..
rkhvrnen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Korjaaja kirjoitti: Ke 31.05.2023 21:14
Obnoxio kirjoitti: Ke 31.05.2023 14:37 No on se ainakin mersun suunnittelijoille riittänyt, kun ovat em. koodia om64x-koneisiin uutena laittaneet. :)
Kiitos tiedosta. On minulla vara antaa periksi. Möin siis turhaan 613 suuttimet..

Niin Simulaatiolla kokkeilin, niin moottorivalikosta löytyi ohjainlaitesovitukset, jossa oli injektori-ruiskutusmääräsovitus.. Eikös se niin mene? Sitte laitetaan ne kuusi merkkiä jokaiselle pytylle..
Itselläni ei ole ohjainlaiteaovitusten alla tuollaista kohtaa, eli taitaa olla joku huono versio ohjelmasta... Tai voiko olla, että -03 ECUssa ei ole sellaista vaihtoehtoa?
Mercedes-Benz E320 CDI (W211, vm. 2003)
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Voi olla, simulaatio-ohjelma saattaapi katella uuvempia malleja, vaikka mielestäni valitsin sen nimenomaan -03:een loppuvuoteen asti olevan boksin.
rkhvrnen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

Onko jollakulla pk-seudulla lainata/myydä/vuokrata tällaiseen sopivaa ohivuoto/puristuspainemittaria?

En osaa luottaa tuohon staarin mittaukseen ja oikeastaan kaikki muu kuin vaje puristuksissa tuntuu aika kaukaa haetulta, niin haluan poissulkea sen ensin varmuudella.

Jos varmistuu että puristukset kunnossa, niin alan touhuta ECUn kanssa.
Mercedes-Benz E320 CDI (W211, vm. 2003)
racer123
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 396
Liittynyt: Pe 20.06.2014 18:59

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja racer123 »

WIS kertoo suuttimien koodauksesta tuollaista, ihan alkupään OM64x taitaa tosiaan olla niin että suuttimia ei koodata ja ohjainlaite on nimeltään CDI3. Tuossa loppuvuonna -03 ohjainlaitteeksi vaihtuu CDI3_UP ja näissä pitää tuo ns. IMA-koodaus tehdä.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Tähdelliset: S211 E270CDI, W210 E420, W124 230E turbo, C123 230CE (kv), W123 240D
Star C4 Tampereella, sopii vuosimalleihin '93-'20. Yhteys YV.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Puristuspainemittauksesta sen verran, että suuttimen korjausarvon ollessa lähellä nollaa joutokäynnillä puristuspaineissakaan tuskin heittoa näkyy siinä määrin että se selittäisi ongelmaa, kun starttikierroksilla sekin tehdään.

Kaksi vastaavaa tapausta on tullut vastaan (Haapavedellä, jonka uskoisin olevan tuttu kaupunki tämänkin viestiketjun aloittajalle :D ) ja toinen on samanlainen autokin ja kuutossylinterissä vastaavaa vaivaa, tarkemmin en sitä muista.

Meidän tyttärellä oli 211 200cdi jossa yhden suuttimen korjausarvo kiipesi viiden nurkille kun hieman nosti kierroksia, tuli uusi suutin eikä vaikutusta, ja kertaalleen saatiin takuuseen toinen suutin ennen kuin uskottiin että vika ei ole suuttimessa.
Auto oli ohjelmoitu ja perstuntumalla todella reippaasti voimaa, vertailukohtana esim. oma silloinen C200cdi samalta vuodelta Tuikun ohjelmalla (johon olin kyllä tyytyväinen).
Sillä ajettiin varmaan ainakin 100tkm sitten sellaisenaan eikä mitään ongelmaa ilmennyt, eikä "korjausarvo-ongelmaa" saatu ajettua ulos.
oulaistenliikenne.fi
rkhvrnen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

racer123 kirjoitti: To 01.06.2023 00:30 WIS kertoo suuttimien koodauksesta tuollaista, ihan alkupään OM64x taitaa tosiaan olla niin että suuttimia ei koodata ja ohjainlaite on nimeltään CDI3. Tuossa loppuvuonna -03 ohjainlaitteeksi vaihtuu CDI3_UP ja näissä pitää tuo ns. IMA-koodaus tehdä.
Tämähän tuon selittää, eipä tullut mieleen tutkia asiaa WIS:stä. Tämä auto on juuri alkupäästä, ja ohjainlaite on CDI3. Suuttimen osanumero myös A 648 070 01 87, jossa ei ole tuota IMA:a.
dealer kirjoitti: To 01.06.2023 07:46 Puristuspainemittauksesta sen verran, että suuttimen korjausarvon ollessa lähellä nollaa joutokäynnillä puristuspaineissakaan tuskin heittoa näkyy siinä määrin että se selittäisi ongelmaa, kun starttikierroksilla sekin tehdään.

Kaksi vastaavaa tapausta on tullut vastaan (Haapavedellä, jonka uskoisin olevan tuttu kaupunki tämänkin viestiketjun aloittajalle :D ) ja toinen on samanlainen autokin ja kuutossylinterissä vastaavaa vaivaa, tarkemmin en sitä muista.

Meidän tyttärellä oli 211 200cdi jossa yhden suuttimen korjausarvo kiipesi viiden nurkille kun hieman nosti kierroksia, tuli uusi suutin eikä vaikutusta, ja kertaalleen saatiin takuuseen toinen suutin ennen kuin uskottiin että vika ei ole suuttimessa.
Auto oli ohjelmoitu ja perstuntumalla todella reippaasti voimaa, vertailukohtana esim. oma silloinen C200cdi samalta vuodelta Tuikun ohjelmalla (johon olin kyllä tyytyväinen).
Sillä ajettiin varmaan ainakin 100tkm sitten sellaisenaan eikä mitään ongelmaa ilmennyt, eikä "korjausarvo-ongelmaa" saatu ajettua ulos.
Tuttu kaupunki on, juu :roll: ...
Mielenkiintoinen juttu, katsotaanpa tuleeko tähän joskus selvyys. Tämä auto on ymmärtääkseni täysin vakio, ei ole ohjelmaakaan käsitelty.
Mercedes-Benz E320 CDI (W211, vm. 2003)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Kloonaamiseen esim Ktag, tai paja joka tekee ohjelmointeja.

Komponentteja ei kannata alkaa vaihtamaan levylle, se on niin paksu ja pitää vetää niin kuumaksi että luultavasti hajottaa jotain jos ei ole kokemusta ja sopivaa reflow systeemiä käytössä.

Onhan paluulinja auki siitä oikuttelevasta suuttimesta ettei ole mitään tukosta?
Korjausarvot kierroksilla on aika turha seurata, tyhjäkäynnillä hyvät niin en vaivaisi kauheasti päätä asialla.

Jos kone ravistaa tyhjäkäynnillä niin nappaa suutin kerrallaan pois pelistä lennosta liitin irti kuulet et mikä niistä ei käy kunnolla ei välttämättä se sylinteri mitä arvelet.
Sen yleensä kyllä huomaa mikä töpseli vaikutti vähiten käyntiin.
Siihen reikään sitten vaihtosuutin ja matka jatkuu.
rkhvrnen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

MJPfin kirjoitti: To 01.06.2023 10:00 Kloonaamiseen esim Ktag, tai paja joka tekee ohjelmointeja.

Komponentteja ei kannata alkaa vaihtamaan levylle, se on niin paksu ja pitää vetää niin kuumaksi että luultavasti hajottaa jotain jos ei ole kokemusta ja sopivaa reflow systeemiä käytössä.

Onhan paluulinja auki siitä oikuttelevasta suuttimesta ettei ole mitään tukosta?
Korjausarvot kierroksilla on aika turha seurata, tyhjäkäynnillä hyvät niin en vaivaisi kauheasti päätä asialla.

Jos kone ravistaa tyhjäkäynnillä niin nappaa suutin kerrallaan pois pelistä lennosta liitin irti kuulet et mikä niistä ei käy kunnolla ei välttämättä se sylinteri mitä arvelet.
Sen yleensä kyllä huomaa mikä töpseli vaikutti vähiten käyntiin.
Siihen reikään sitten vaihtosuutin ja matka jatkuu.
Joo, Ktagin hankinta on muutenkin ollut jo vuosia mielessä, pitänee laittaa nyt viimeinkin tilaukseen. Pintaliitoshommia on kyllä tullut harrasteltua paljonkin ja kaikki vehkeet löytyy, mutta kun autolla on päivittäin ajoa niin eipä uskalla alkaa alkuperäistä ecua sorkkimaan.

Tänään tulee paketti jossa on kolme uutta suutinta ja uusi paluulinja (14 €, vanhassa huonot o-renkaat), niin vaihdan vielä koko paluulinjan ja pahimmat suuttimet (1, 3 ja 4 vielä alkuperäisiä, valmistusleima vuodelta -04, kakkosessa on se kutosessa ollut suutin, olikohan 2019 tai 2020 valmistettu/korjattu).

Käynnin ajoittaiseen huojumiseen ajattelin kokeilla railpaineen säädintä, mikäli ei suuttimilla asetu.
Mercedes-Benz E320 CDI (W211, vm. 2003)
rkhvrnen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

IMG_20230602_005505.jpg
Vaihdoin illalla kolmosen ja nelosen suuttimen - nyt enää ykkösessä on alkuperäinen paikallaan.

Ja kappas - kutosenkin korjausarvot parani. Nelosessa on nyt enemmän koholla, mutta mitään en saanut edes kolmeen minkäänlaisella yrittämisellä.

Hämmentävää. Suuttimet yrittävät korjailla toisiaan käynnin tasaamiseksi jonkinlaisella logiikalla, joka on itselleni hieman epäselvä. Tämä taas johtaa siihen, että yksittäisen suuttimen koholla oleva korjausarvo ei ihan automaattisesti kerro pelkästään sen sylinterin tilanteesta, eli arvojen tulkitseminen on hieman monimutkaisempaa.

Käynti ei kyllä juuri muuttunut suuntaan eikä toiseen. Pienesti täristää, mutta raksuttaa ihan nätisti.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
Mercedes-Benz E320 CDI (W211, vm. 2003)
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3875
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Sytytysjärjestyksessä edellinen heikko niin seuraavan suutin joutuu enemmän töihin että kierrokset pysyy tasaisena.
1-4-5-2-3-6 muistaakseni järjestys ja vaihdoit kolmosen suuttimen.
Avatar
Korjaaja
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 313
Liittynyt: Ma 26.09.2005 12:44

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja Korjaaja »

Ei välttämättä vaikuta edellinen sytytys, vaan kokonaistilanne. Se kait laskee hetkellistä kierrosnopeutta jokaisen sylinterin sytytyshetkellä ja sen mukaan lisää korjausta heikommassa ja vähentää paremmassa sylinterissä pysyäkseen kokonaistilanteessa kiinni. Yksi huono on kovasti plussalla ja hyvät miinustaa. Siellä on ollut vähän heikompi oliko se kolmosella ja se parani ja toi kokonaiskierroksiin herkkyyttä, niin ei tartte kutosen tehä niin paljon työtä. Näkee kuitenkin tuolla maksimiarvoissa, ettei kutonen ole edelleenkään niin vahva. Tai kuvittelen näkeväni. Tarviiko olla huolissaan, en ite ainakaan olis, mutta mikä tuon vois aiheuttaa onkin mielenkiintoinen juttu. Siellä on puristukset ok, siellä on suuttimen pää palotilassa, oire vain kutosella, niin voiko ongelma olla muualla kuin venttiilit ei aukene tarpeeksi tai muuta hengitysvaikeutta kutosella. Mutta eihän näissä ole koskaan ollut vikaa venttiileissä tai nokka-akseleissa. No, tietenki se ecu saattaapi olla jotenki rikki.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5258
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

rkhvrnen kirjoitti: Pe 02.06.2023 01:14 IMG_20230602_005505.jpgVaihdoin illalla kolmosen ja nelosen suuttimen - nyt enää ykkösessä on alkuperäinen paikallaan.

Ja kappas - kutosenkin korjausarvot parani. Nelosessa on nyt enemmän koholla, mutta mitään en saanut edes kolmeen minkäänlaisella yrittämisellä.

Hämmentävää. Suuttimet yrittävät korjailla toisiaan käynnin tasaamiseksi jonkinlaisella logiikalla, joka on itselleni hieman epäselvä. Tämä taas johtaa siihen, että yksittäisen suuttimen koholla oleva korjausarvo ei ihan automaattisesti kerro pelkästään sen sylinterin tilanteesta, eli arvojen tulkitseminen on hieman monimutkaisempaa.

Käynti ei kyllä juuri muuttunut suuntaan eikä toiseen. Pienesti täristää, mutta raksuttaa ihan nätisti.
Mikä on se vaiva mitä koitata
korjata ?
tuon testerin kuvan mukaan(tosin melko vanha kuva kun vuodelta 2015)
on kaikki korjaus arvot alle vika rajan
Mökkillä
'
rkhvrnen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 30
Liittynyt: Ma 28.03.2022 23:18

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja rkhvrnen »

FinlandMerceds kirjoitti: Pe 02.06.2023 10:14
rkhvrnen kirjoitti: Pe 02.06.2023 01:14 IMG_20230602_005505.jpgVaihdoin illalla kolmosen ja nelosen suuttimen - nyt enää ykkösessä on alkuperäinen paikallaan.

Ja kappas - kutosenkin korjausarvot parani. Nelosessa on nyt enemmän koholla, mutta mitään en saanut edes kolmeen minkäänlaisella yrittämisellä.

Hämmentävää. Suuttimet yrittävät korjailla toisiaan käynnin tasaamiseksi jonkinlaisella logiikalla, joka on itselleni hieman epäselvä. Tämä taas johtaa siihen, että yksittäisen suuttimen koholla oleva korjausarvo ei ihan automaattisesti kerro pelkästään sen sylinterin tilanteesta, eli arvojen tulkitseminen on hieman monimutkaisempaa.

Käynti ei kyllä juuri muuttunut suuntaan eikä toiseen. Pienesti täristää, mutta raksuttaa ihan nätisti.
Mikä on se vaiva mitä koitata
korjata ?
tuon testerin kuvan mukaan(tosin melko vanha kuva kun vuodelta 2015)
on kaikki korjaus arvot alle vika rajan
Huono ja ravistava tyhjäkäynti, välillä nykimistä ja kierrosten heilumista ajossa, tehon puutuilemista ja muuta vastaavaa epämääräisyyttä.

Kuva on otettu eilen illalla, läppärin päiväys mitä sattuu.

Nyt menikin korjausarvot alle vikarajan kun laitoin uudet suuttimet, aiemmin meni yli viiden että heilahti. Pitää ajella ja katsoa parantuiko ongelmat, nyt on muutamia kymmeniä kilometrejä pelannut hyvin.
Mercedes-Benz E320 CDI (W211, vm. 2003)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17140
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja dealer »

Suuttimet yrittävät korjailla toisiaan käynnin tasaamiseksi jonkinlaisella logiikalla, joka on itselleni hieman epäselvä. Tämä taas johtaa siihen, että yksittäisen suuttimen koholla oleva korjausarvo ei ihan automaattisesti kerro pelkästään sen sylinterin tilanteesta, eli arvojen tulkitseminen on hieman monimutkaisempaa.
Yksi asia mikä johtaa jonkinlaiseen muutokseen useamman suuttimen korjausarvossa kun vaihtaa yhden suuttimen on se, että korjausarvot esitetään niin että niiden yhteenlaskettu summa on aina 0.
oulaistenliikenne.fi
TPLtre
Mersumies
Mersumies
Viestit: 901
Liittynyt: To 31.01.2019 19:12

Re: Sitkeä ongelma W11 E320 CDI suuttimessa

Viesti Kirjoittaja TPLtre »

rkhvrnen kirjoitti: Pe 02.06.2023 10:29 Kuva on otettu eilen illalla, läppärin päiväys mitä sattuu.
Kannattaa se BIOS-patteri vaihtaa star-koneessa. Tai ei kai se haittaa jos se on aina menneisyydessä, mutta jos käy niin, kuten minulla yhdessä vanhassa, saattaa olla vuodessa 2004 tai sitten 2042. Voi tulla turhaa harmia avainten kanssa jos menee "yliajalle".
Vastaa Viestiin