Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Asiaa ahtimista ja ahtamisesta.
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja Nippe »

amatoori kirjoitti: Ma 18.12.2023 19:01
noonakki kirjoitti: Ma 18.12.2023 18:22 Sähköauto ei ole mikään ratkaisu, sillä vain hämätään vihreitä.
Kai siitä surinasta ja ulinasta joku kiihottuu.
Eikös ne V12 S mersut hommattu sen takia että kuuluu vain pieni moottorin kuiskaus sisälle? No näissä sähkövermeissa ei kuulu sitä kuiskaustakaan. (tai no kyl sen byrokraattien määräämän äänigeneraattorin kohinan pystyy kuulemaan joissain tilanteissa)

Ja muuten puhaltaa lämmintä sisälle 500 metriä kotipihasta, Airmatic toimii hienosti käyttövoimasta huolimatta ja "webastokin" on vakiona. Eikä nyt sitäkään voi jättää mainitsetta että kun liikennevaloista lähtee niin kukaan ei huomaa että sulla on 0,1 sekuntia valojen vaihtumisen jälkeen reilu 200kW tehoa pihalla paitsi ehkä se lippalakkisälli joka jäi sinne viivalle oottelemaan että turbo nostaisi paineita.

Toisaalta ymmärtäähän sen että perseaukiset nokimiehet kateellisena koittaa jotain selitellä. :twisted:
Menee vähän offtopikiksi, mutta menköön.

Kai nää jollainlailla makuasioitakin. Jokapäiväisenä käyttöautona tollanen sähkövatkain vois itellekkin kelvata, heti kun saadaan omiin tarpeisiin ja lompakolle sopiva range myös talvikeleillä.

Mutta urheiluautoon ja hauskanpitoon se sähkömoottori ei sovi, ei sitten millään. Kävin koeajamassa EQE 43 AMG ja voin sanoa että pettymys oli suuri, vaikkei odotuksetkaan olleet korkealla. Se pettymys alkaa jo heti kun autoon istuu ja painaa starttinappulaa, ei tule ison bensamoottorin käynnistysmurahdusta, se jo yksinään yleensä aiheuttaa jonkinmoista mielihyvää. Ajaessa se pettymys kasvaa entisestään, kyllähän se paikaltaan ampaisee erittäinkin ripeästi, mutta siinä se kaikki hienous sitten olikin. Sen alkupotkaisun jälkeen ei se kiihtyminen enää tunnu oikein miltään, eikä se kaiuttimilla tuotettu typerä äänimaailmakaan siihen autttanut. Muutenhan se on ihan kuin millä tahansa sähkövatkaimella ajaisi, hiljainen. Paitsi että omaan makuun se AMG:n ilmajousitus oli liian pintakova jopa Comfort-asennossa. Vastaavanlaisen pettymyksen koin kun kävin ensimmäistä kertaa ajamassa sähkökäyttöistä karting-autoa, eipä ole sen jälkeen juuri tullut käytyä, meni hienous siitäkin hommasta.

Ehkä olen sitten vaan liian vanhanaikanen, mutta mun mielestä oikeat urheiluautot ja motorsport yleensäkkin vaatii sen polttomoottorin, se kun tuo suurimman osan sitä fiilistä. Enkä ole yleisesti sähköautovastainen, ajan työssäni paljonkin autoilla, tosin isohkoilla sellaisilla ja siinä maailmassa olen tykästynyt näihin sähkövatkaimiin. Lähinnä sen hiljaisuuden ja vaivattomuuden takia.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
Avatar
Nippe
Mersumies
Mersumies
Viestit: 775
Liittynyt: Ti 27.05.2008 17:55
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja Nippe »

CDI_05 kirjoitti: Ma 18.12.2023 19:04 Ettei vaan kävis niin että manipulointi kielletään kokonaisuudessaan, saas nähä?
Eikös se päästölaitteiden manipulointi ole aina ollut kiellettyä? Aikaisemmin siitä ei vaan tullut sanktioita.
W202 C200 CDI -00 (Ikuinen projekti :D )
S205 C250d -14
S203 C320 4Matic -04
CL203 C200 Kompressor -02

ex: W163 ML270 CDI -02
ex: W124 250D -88
ex: W202 C180 -99
ex: W124 E420 -94

(Muita menneitä: VW Golf II, Honda CRX, BMW 530D, Toyota Corolla, Volvo S80 T6, VW Golf III)
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 529
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

:thumbup:
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Tuon https://yle.fi/a/74-20064283?utm_medium ... cmCtiiSolo jutun mukaan kaikki on vieläkin samassa tilassa kuten enenkin
valvomaan ei pysty, vastuu(todistelu taaka) kysymyset täysin auki
ja sitenkin sanktiot pienet
jos joku yksityis autolla kärähtisi vaikkapa adbluen poistosta
kun sen toistuvien remontien hintoja on palstalta lukenut niin joku 3000€ on pientä
niihin verratuna jos vaikka muutamankin remontit vältää,
Mökkillä
'
tuikku
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 4671
Liittynyt: La 24.04.2004 09:39

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja tuikku »

.
Tässä saastelaitteiden manipulointiasiassa on minusta erityisesti kaksi asiaa, joilla on vaikutuksia tavan autonomistajan asemaan tässä tilanteessa.
Auton omistajalle on nyt tällä hetkellä varattu sellainen "lomppa auki" - rooli. Toivoton tilanne.

Ensiksikin. Kun niitä saastelaitteiden poistoja on erikseen mainostettu. Eihän viranomaisella ole, eikä jää muuta vaihtehtoa, kun puuttua asiaan.
Eikä varmaan kenelläkään asiaan vaikutavalla virkamiehellä ole pienintäkään halua sanoa sanaakaan lastutuksen puolesta, kun ala esiintulee tällä tavoin.

Toiseksi: Jos otetaan huomioon Meidän autokantamme, sekä tämä meidän geopoliittinen asema, siis vähän autoja - pitkät välimatkat -pohjoisen ilmaston haasteet, niin kenenkään autonvalmistajan intresseissä ei tosiaillisesti ole halua, eikä varmaan taloudellista mahdollisuuttakaan rakentaa tänne, meidän olosuhteisiin sopivaa mallistoa.

Kun nämä seikat , siis valtavalla tavalla ylimitoitettuihin rangastuksiin tukeutuva valvonta ja se, etteivät nämä hiukkassuodatin/AdBlue laitteistot ole laadultaan sitä, mitä niiden hintatason omaavilta laitteilta voisi odottaa.Niin jotenkin tulee sellainen olo tätä touhua katsoessa, että onkohan hallitus nyt naulannut sinne kirkon oveen sellaiset teesit, että tavan yksityisen autonomistajan pitäisi pystyä ratkaisemaan nämä saastelaiteongelma, vaikkei valmistajakaan ole siihen pystynyt. Mitenkähän tässä käy ?
Oliskohan tässä sellainen takaportti vielä, että kunhan asian todelliset kustannukset ihmisten elämään ja tehtävän mahdottomuus alkavat selviämään, niin pystyisikköhän lainsäätäjä vielä perääntymään.
Tarkoitus on ollut varmaan ihan hyvä, mutta kyllä tavoitteet on vedetty liian korkealle suhteessa autokantamme realiteetteihin.
.
tuikku (niukunauku) tutka.net
p.Ö5Ö 3444ÖÖ5
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 529
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

Kyllä siinä hyvin käy?
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Talvella ei sitten kantta mennä katsatukseen
adblue systeemi jos sattu oleman jäässä niin
sehän on tahallan manipuloitu pois käytöstä käytämällä auto tietoisesti paksessa
Mökkillä
'
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

tuikku kirjoitti: Ke 20.12.2023 16:14 Tarkoitus on ollut varmaan ihan hyvä, mutta kyllä tavoitteet on vedetty liian korkealle suhteessa autokantamme realiteetteihin.
Täsmennätkö hieman, mikä tässä on epärealistinen vaatimus?

Nähdäkseni bensa-autojen katalysaattoreista ei tullut mitään todellista ongelmaa käytetyn auton ostajalle tai omistajalle, vaikka tilanne on periaatteessa sama kuin EU5 dieseleilläkin, eli tehtaan asetuksissa olevan auton päästöt ovat niin reilusti alle katsastuksen hylkäysrajan, että auto täyttää katsastusvaatimuksen ilman kattiakin. Tiedän tämän kokemuksestakin, sillä nimimerkkini auto menee juuri ja juuri rimaa hipoen vähäpäästöisen rajoihin vaikka ei siinä kattia ole koskaan ollutkaan. Olen myös katsastanut useita kertoja saman ikäluokan auton ILMAN katalysaattoria, kunnes pakoputken hajottua takaosastaan ruuvasin sen samalla paikalleen. Tämä vähäpäästöinen katalysaattoriauto oli toimitettu amerikkalaiselle ostajalleen uutena Eurooppaan ja amerikkamallin lambda-säädöllä ja sähköruiskulla toimivan moottorin katalysaatori oli hattuhyllyn alla kiinnikkeissään turvassa sen ajan eurooppalaiselta lyijybensalta. Auto läpäisi katsastuksen katin kanssa ja ilman sitä, vaikka päästömittauksesta näkee auton alle kurkkaamattakin onko katti paikallaan vai ei. Ja jos se katti olisi vaurioitunut, ei se muuten toimivaa autoa paaliin vie.

EU5 dieselin hiukkassuodin toki vanhenee vuosien ja kilometrien myötä, eikä kai se moottorinkaan savutus ajan myötä ole vähenemään päin. Alle 200.000 km ajetun W212 OM651:n k-arvo katsastuksessa oli mittaustarkkuuden ulkopuolella 0.00. Nyt kolmeasataatuhatta lähestyvän auton moottorin käynnistymisen pystyy jo havaitsemaan katsurin vehkeillä kuin mittausarvo on luokkaa 0.01 - 0.03 vähän tilanteesta ja aiemmista ajoista riippuen. OM651 mitä ilmeisimmin (sinä tiedät paremmin?) läpäisee katsastuksen tuolle autolle muistaakseni 1.00 raja-arvon ilman suodintakin? Olennaisempaa on kuitenkin, että käytetyn ostaja voi koeajaa katsastusaseman kautta tietäen että 0.0x lukemilla auto on kunnossa mutta 0.5x luokkaa olevaa savuarvoa tarjoavaa autoa kannattaa katsoa hieman kriittisemmin. Kun ostaa ehjän auton, voi suotimen pestä jos se myöhemmin tukkeutuu. Tai ostaa vähemmän ajetun kohtuuhintaan eBaysta. En näe tässäkään mitään kestämätöntä riskiä.

Minusta todellinen riski uhkaa käytetyn EU6 dieselin Ad Blue laitteiston suunnasta. Sen suorituskykyä ei katsastuksessa mitata ja kalliiden varaosahintojen vuoksi houkutus sabotoida järjestelmä on sitä suurempi mitä halvemmassa autossa se saattuu kilahtamaan. Onko Ad Blue järjestelmän toiminnan tarkistamiseksi mitään muuta käytännöllistä keinoa kuin ajaa 200 - 300 km koeajo jolla voi todeta Ad Bluen jäljellä olevan rangen vähenevän ruiskutuksen myötä?
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

740 GLE kirjoitti: Pe 22.12.2023 20:07 Olennaisempaa on kuitenkin, että käytetyn ostaja voi koeajaa katsastusaseman kautta tietäen että 0.0x lukemilla auto on kunnossa mutta 0.5x luokkaa olevaa savuarvoa tarjoavaa autoa kannattaa katsoa hieman kriittisemmin. Kun ostaa ehjän auton, voi suotimen pestä jos se myöhemmin tukkeutuu. Tai ostaa vähemmän ajetun kohtuuhintaan eBaysta. En näe tässäkään mitään kestämätöntä riskiä.

Minusta todellinen riski uhkaa käytetyn EU6 dieselin Ad Blue laitteiston suunnasta. Sen suorituskykyä ei katsastuksessa mitata ja kalliiden varaosahintojen vuoksi houkutus sabotoida järjestelmä on sitä suurempi mitä halvemmassa autossa se saattuu kilahtamaan. Onko Ad Blue järjestelmän toiminnan tarkistamiseksi mitään muuta käytännöllistä keinoa kuin ajaa 200 - 300 km koeajo jolla voi todeta Ad Bluen jäljellä olevan rangen vähenevän ruiskutuksen myötä?
Tuo koje ajo kats kautta onkin oikeudelissa mielessä mielen kiintoinen
jos siinä todetaan että järjestelmä ei toimi kuka makasaa ne jätti sanktiot,
autoa ajanut vai sitä myyvätaho, oliko auto kunnossa kun se lähti kojeajolle,
vai hajosiko se sillä matkalla, tehttiinkö sille jotain matkalla,
näitä vääntöjähän erilaisista asiota on jo ollut ties kuinka kauan

tuohon 200-300km ajellun rangen vähenmisekis en luotais sehän näytää mitä se on laitettu ohjelmasta näytämään
nytkin on nähty autoja missä testerilä katsotuna arvot käytäytty normalisti vaikka puolet osista
puttuu
Mökkillä
'
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 987
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja Orlov »

En missään mielessä ole mikään asiantuntija lain luvussa, tai miten sitä tulkitaan tietyissä tapauksissa!

On kuitenkin olemassa esim kuluttajasuoja yms mekanismeja. Jotenkin tuntuu vähän heikolta lähteä tulkitsemaan asioita etukäteen.

Tilastollisesti sanoisin, jotta on olematon mahdollisuus henkilöauton omistajalle joutua edes millään tavalla tarkastettavaksi tienpäällä moisesta asiasta, jos katsastuksessa kaikki on kunnossa!(lue päästöt)

Olemassa olevat resurssit valvontaa, kohdistetaan 120% raskaaseen kalustoon ja siihenkin resurssit ovat hyvin rajalliset! Joka on prosentti luokkaa henkilöautoihin verrattuna

Toivottavasti kuitenkin, tällä saadaan peloteltua pois kaikki se sonta, mitä autonkäyttäjälle nykyään tyrkytetään !
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

Nythän on kerrottu vasta sanktioista, mutta ei sitä millä tavoin valvonta muuttuu. Jos valvontamekanismia ei muuteta, olen samaa mieltä kiinnijäämisriskin pienuudesta. Pidän sitä huonoma ja epätasa-arvoisena asiana. Rikottuja autoja ei silloin saada kiinni kuin sattumalta, jolloin päästömanipuloiduilla autoilla ajamista voidaan jatkaa ja myös sanktiot tulevat sattumalta kenelle tahansa. Jos rikottujen autojen tarkastus katsastuksessa olisi systemaattista ja tarkkaa, vilpittömässä mielessä toimiva käytetyn ostaja saisi auton katsastamalla kohtuullisen varmuuden sen kunnosta.

Vilpittömän käytetyn ostajan riskiksi näen EU6 dieselin urealaitteiston, jonka toimintaa ei mitata katsastuksessa. Käytetyn ostajan on vaikea selvittää auton kunto ennen ostopäätöstä. Katalysaattorin ja hiukkassuotimen toiminnan näkee ainakin omien yksittäisten esimerkkiautojen osalta katsastuksen päästömittauksesta vaikka nykyinen hylkäysraja ei ylitykään.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
multiviri
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1042
Liittynyt: La 28.08.2010 13:53
Paikkakunta: Oulu

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja multiviri »

Itse näen mahdollisena skenaariona päästövähennyslaitteiden toiminnan tarkastukselle katsastuksen yhteydessä saman kuin esim nopeudenrajoittimelle. Traficom pitää yllä rekisteriä korjaamoista joilla oikeus kirjoittaa todistus että päästövähennyslaitteistot toimii oikein, voitaneen rajata merkkikohtaisestikin. Joko todistus aina mukaan kun käy konttorilla tai sitten epäilyksen herätessä pitää toimittaa todistus laitteiston toimivuudesta.
W212 E200 BlueTec 2016


Ex. Muutama lankku, seittämän ceetä, yksi CLK ja tenava

www.mbosa.fi
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 987
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Raskaalla puolella tuo olisi perusteltua, valtiolla ei kuitenkaan ole halua kiristää ihmisten hermoja liikaa, eikä varsinkaan rahaa lähteä kikkailemaan näiden asioiden kanssa!

Digidigi valvonta on todennäköinen syy koko lakimuutokselle ja sen kiristyvä tulevaisuus, tai halu siihen.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Orlov kirjoitti: La 23.12.2023 11:43 ,valtiolla ei kuitenkaan ole halua kiristää ihmisten hermoja liikaa, eikä varsinkaan rahaa lähteä kikkailemaan näiden asioiden kanssa!

Digidigi valvonta on todennäköinen syy koko lakimuutokselle ja sen kiristyvä tulevaisuus, tai halu siihen.
Höpö höpö juttuja
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 987
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Pistäppä vähän perusteluja asiaan!
https://www.instagram.com/reel/C1HPR-MM ... A4dWtrMmMx
Viimeksi muokannut Orlov, La 23.12.2023 13:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

Se ei lainsäätäjää paskaakaan kiinnosta paljonko nämä ihmisten hermoja kiristää. Nämä nikkarit jotka näiden vehkeiden kanssa pelleilee, ovat nämä kiristyneet sanktiot ihan itse aiheuttaneet. Jos niitä päästölaitteita ei ole varaa pitää kunnossa, niin sitten sellainen auto, missä niitä ei tarvitse olla.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Aihe on muuten ihan hauskaa luettavaa sellaiselle kuin minä, eli autoilijalle jolla ei ole ensimmäistäkään hiukkassuodattimella saati sitten kusivehkeillä varustettua autoa - ja tuo ainut romu missä on EGR ja katalysaattoreita on sekin aivan vakiokunnossa kaikin puolin.
Työpaikan ajoneuvoissa on adblue-laitteet ja hiukkaspöntöt paikallaan ja toiminnassa joka ikisessä, muutamaan vanhempaan jälkiasennettukin DPF että saatu tehtyä Euro 5.

Toivottavasti saavat jonkinlaisen toimivan valvonnan aikaiseksi, punaista lappua tuulilasiin vaan ja jokusen tonnin päästövirhemaksu vaan perään, jos ilmenee että rupusnikkarit on bittejä käännelleet :idea:

Yhdessä minulla olleessa autossa oli tehty DPF poisto, kun myin auton aikoinaan tehtiin papereihin merkintä asiasta ja otin hanskalokerossa olleesta kuitista / todistuksesta kopion itselleni, siinä oli rekisterinumerolla varmistettu lappu siitä että EGR / DPF on poistettu tehonlisäyksen yhteydessä, päivämäärä ja yrityksen allekirjoitus (minua edeltävän omistajan ajoilta).

Ettei nyt menisi näin ikäväksi kommentoinniksi, niin niiden pellehermannien kanssa taas en ole yhtään samaa mieltä jotka kuvittelevat että auton moottorin ominaisuudet ovat parhammillaan sellaisena kuin se tehtaalta.
Ei, kyllä toimivuutta ja kaikkea pystytään ohjelmoinnilla paljon parantamaan mitään huonontamatta.
oulaistenliikenne.fi
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Jos ostan auton, jota on manipuloitu ja jään siitä kiinni, niin miten minua voidaan sanktioida? Kuinka voidaan näyttää toteen, että olen joko itse tehnyt manipulaation tai ollut siitä tietoinen? Ymmärrän kyllä, että auto voidaan katsastuksessa hylätä, mutta sen suurempi sanktiointi vaatisi sen, että syyllisyyteni pitäisi näyttää toteen. Ainakin minun oikeustajuni mukaan.
Avatar
740 GLE
Mersumies
Mersumies
Viestit: 637
Liittynyt: Ke 19.02.2020 20:33

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja 740 GLE »

multiviri kirjoitti: La 23.12.2023 11:09 Itse näen mahdollisena skenaariona päästövähennyslaitteiden toiminnan tarkastukselle katsastuksen yhteydessä saman kuin esim nopeudenrajoittimelle. Traficom pitää yllä rekisteriä korjaamoista joilla oikeus kirjoittaa todistus että päästövähennyslaitteistot toimii oikein, voitaneen rajata merkkikohtaisestikin. Joko todistus aina mukaan kun käy konttorilla tai sitten epäilyksen herätessä pitää toimittaa todistus laitteiston toimivuudesta.
Vielähän emme tiedä muuttuuko mikään muu kuin sanktiot JOS onnistuu jäämään kiinni? Mutta jos joutuisin rakentamaan valvontamekanismin, tiukentaisin sekä vähäpäästöisten bensa-autojen että EU5 dieselien jo nyt katsastuksessa tehtävien mittausten hylkäysrajoja paremmin autojen tyyppihyväksynnän mukaista päästöä vastaavaksi, toki kohtuullisen luonnollisen kuluman ja taajamien huonot ajo-olosuhteet huomioon ottaen. Tällä tiukennetulla seulalla pomppaavan osoittaisin lainsäätäjän luottamalle korjaamolle edes yrittämättä selvittää päästöjen merkittävän kasvun syytä katsastusprosessin osana. Korjattu auto uudestaan näytille olipa vika missä tahansa.

Isoja sanktioita himoitsevat tosin jäisivät tällä käytännöllä nuolemaan näppejään. Elämä on valintoja. Hylkäysrajoja alentamalla saadaan pahimmat savustimet pois liikenteestä ja sanktioita koventamalla voidaan saada parannetuksi budjetin tulopuolta ja bussilla kulkevien sädekehäkin ehkä kiiltää puhtaammin. Pianhan se nähdään mikä on tärkeätä?

Asia kiinnosti sen verran, että tarkastettiin joulunviettoon saapuneen noin 350.000 km ajetun S203:n katsastushistoria 6 viimeisen vuoden ajalta. K-arvo on vaihdellut 0.01 - 0.05 rajoissa siten, että paras lukema 0.01 oli viime vuodelta reilusti yli 300.000 km ajetusta autosta.

Kaikkein viimeisin katsastus tekee poikkeuksen kun k-arvo oli selvästi koholla. Lukema 0.21, eli edelleen selvästi alle suotimen poistajien "hyväksi" kehumien noin 0.5 luokkaa olevien lukemien. Tämän Ceen pakoputken loppuosa tosin putosi tielle (ja otettiin myös talteen eikä potkaistu ojaan) pian katsastuksen jälkeen, eikä ole aivan selvää kuinka paljon se vuoti jo katsastushetkellä? Odotamme mielenkiinnolla miltä seuraava katsastus näyttää nyt kun auton alla on uusi ja ehjä pakoputki vanhan suotimen perässä?

En tosin osaa teoretisoida miten savuarvo pahenisi rikkinäisen pakoputken vuoksi, vaikka happipäästö sen seurauksena kohoaakin, mutta joka tapauksessa tiedossa on, että jo 2006 W203 suodin toimii katsurin vehkeiden mittaustarkkuuden rajamailla ensimmäiset 15 vuotta ja yli 300 tkm. Seuraava katsastus kertoo onko hiukkassuodin nyt yhtä huono kuin putken loppuosa oli ennen vaihtoa?
Viimeksi muokannut 740 GLE, La 23.12.2023 14:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
W212 Pehmennetty Avantgarde
S204 Olipa kerran Cee
Seittenneliskanttinen osa-aikaeläkkeellä
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 987
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Autoala on pyytänyt täsmennyksiä vastuista.
Ja hinkkaaminen varmasti jatkuu pitkään voimaantulon jälkeenpäin
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 529
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

T-Row kirjoitti: La 23.12.2023 14:15 Jos ostan auton, jota on manipuloitu ja jään siitä kiinni, niin miten minua voidaan sanktioida? Kuinka voidaan näyttää toteen, että olen joko itse tehnyt manipulaation tai ollut siitä tietoinen? Ymmärrän kyllä, että auto voidaan katsastuksessa hylätä, mutta sen suurempi sanktiointi vaatisi sen, että syyllisyyteni pitäisi näyttää toteen. Ainakin minun oikeustajuni mukaan.
Tulee varmasti hankalia tilanteita ja toteen näyttämisessä on juuri se ongelma kuka teki ja mitä? Ei ketään voi tuomita toisen tekemistä jutuista.
Sen takia en oikein jaksa uskoa tohon juttuun.
tahtoomersun
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2742
Liittynyt: Pe 06.12.2013 14:02

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja tahtoomersun »

dealer kirjoitti: La 23.12.2023 13:04
Ettei nyt menisi näin ikäväksi kommentoinniksi, niin niiden pellehermannien kanssa taas en ole yhtään samaa mieltä jotka kuvittelevat että auton moottorin ominaisuudet ovat parhammillaan sellaisena kuin se tehtaalta.
Ei, kyllä toimivuutta ja kaikkea pystytään ohjelmoinnilla paljon parantamaan mitään huonontamatta.
En oikein jaksa uskoa, että ne tehtaalla tehdään tahallaan "huonoiksi" , mutta kun moottorin ominaisuuksia kehitellään, niin inssit joutuvat tekemään varmasti paljon kompromisseja. Pitää ottaa huomioon paljon erilaisia olosuhteita missä autoja käytetään ja lisäksi pitää vielä täyttää päästömääräykset yms. yms.

Sitten kun joku bittinilkari ronkkii tuota inssien tuhansia tunteja kehittämää softaa ja saa siihen lisää voimaa ja ehkä hiukan pienennettyä kulutusta, ei se tarkoita, että moottori on silloin parempi.

En ainakaan itse kaipaa mitenkään -80 luvun savuttavi ja haisevia dieseleitä, joilla silloin joutui töitä tekemään, vaan kyllä kehitys on mennyt aivan oikeaan suuntaan ja toivottavasti menee jatkossakin.
Perheessä:
X 243 EQB 250 -23
C 126 500 SEC-89
ex
S 203 C 200 CDI -05
S 205 C 220 CDI -15
S 204 C 350 CDI -09
S 212 200 CDI -11
W 208 CLK 320 -99
W 211 E 220 cdi -05
S 210 E 220 cdi -02
S 202 c 180 -99
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17211
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja dealer »

Päästövaatimusten mukainen moottorin toiminta ja käyttäjän kannalta kaikin puolin parempi moottorin toiminta on kaksi eri asiaa.
Bittinikkari ei piittaa päästövaatimuksista ja pystyy näin parantamaan moottorin ominaisuuksia jokseenkin kaiken muun paitsi päästöjen osalta, vastoin lakia hyi hyi.
tahtoomersun kirjoitti:En ainakaan itse kaipaa mitenkään -80 luvun savuttavi ja haisevia dieseleitä, joilla silloin joutui töitä tekemään, vaan kyllä kehitys on mennyt aivan oikeaan suuntaan ja toivottavasti menee jatkossakin.
Kun tämä nyt vähän niin kuin minun kommenttiini vastauksena edellä on, niin en kai minäkään tietääkseni missään ole ehdottanut tai toivonut, että uusien tai uudehkojen dieselautojen moottorit vaihdettaisiin OM615:iin tai johonkin sellaiseen. En ymmärrä miten 80-luku tähän keskusteluun liittyy.
Itse en lainkaan kaivannut vakiokuntoista 200CDI:tä kun oli jonkun aikaa ajossa ohjelmoitu 200CDI. Eroa kuin yöllä ja päivällä.
T-Row kirjoitti:Jos ostan auton, jota on manipuloitu ja jään siitä kiinni, niin miten minua voidaan sanktioida?
Voi tosiaan olla ettei mitenkään.
Mahdollisesti tarvitsee vaan teettää päästömittaus täällä ja sitten sieltä saadulla todistuksella voi rekisteröidä ajoneuvon takaisin liikennekäyttöön. Päästömittaus voisi maksaa 5000€ luokkaa ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5238
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja S202 »

No eikai, kun auto on valmiiksi luokiteltu normit täyttäväksi niin pitäähän se voida katsastuksessa todeta kun laitteet on paikallaan ja testit ok?
S124 300TE
S211 E500
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3077
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja jysi »

'Niin ne ajat muuttuu. "Se on kova äijä, sillä on lastutettu auto ja lastuttamaton koira, eikä ole jäänyt kiinni..."
amatoori
Mersumies
Mersumies
Viestit: 960
Liittynyt: Ke 01.01.2014 11:34
Paikkakunta: hml

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja amatoori »

740 GLE kirjoitti: La 23.12.2023 10:12 Vilpittömän käytetyn ostajan riskiksi näen EU6 dieselin urealaitteiston, jonka toimintaa ei mitata katsastuksessa. Käytetyn ostajan on vaikea selvittää auton kunto ennen ostopäätöstä. Katalysaattorin ja hiukkassuotimen toiminnan näkee ainakin omien yksittäisten esimerkkiautojen osalta katsastuksen päästömittauksesta vaikka nykyinen hylkäysraja ei ylitykään.
Noiden laitteistojen toimintakunnon pystyy jollakin tasolla määrittämään kun tsekkaa Xentryllä SCR-järjestelmän ja CDI boksin datat. Se kannattais tehdä jonkun asiasta edes vähän ymmärtävän kanssa ennen ostospäätöstä.
W295 EQE 350+ -22, C207 E250 cdi -14, W906 310 cdi -10, S204 C200 cdi -08, ex S205 C200 cdi -16, ex S205 C350e -16, ex S204 C200 cdi -09, ex S203 C200 cdi, -03, ex R107 SL350 -71
Sähköjuttui, koodauksia, online softa/scn.
Avatar
Thuppu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 24.10.2023 20:38

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja Thuppu »

T-Row kirjoitti: La 23.12.2023 14:15 Jos ostan auton, jota on manipuloitu ja jään siitä kiinni, niin miten minua voidaan sanktioida? Kuinka voidaan näyttää toteen, että olen joko itse tehnyt manipulaation tai ollut siitä tietoinen? Ymmärrän kyllä, että auto voidaan katsastuksessa hylätä, mutta sen suurempi sanktiointi vaatisi sen, että syyllisyyteni pitäisi näyttää toteen. Ainakin minun oikeustajuni mukaan.
Suomessa valitettavasti on sellainen viranomaisbyrokratia(traficom), että syytöntä voidaan sanktioida jos se liittyy millään lailla ajoneuvoihin/liikenteeseen. Ei ole mitään väliä kuka on oikeasti syyllinen, jos vain omistat kyseisen ajoneuvon niin olet automaattisesti syyllinen.
MB GLK 220cdi facelift
BMW 740ia e38
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

Ja kun nyt kats mittatava k arvo on mainittu vanhojen 203 koristen yhteydessä
niin se yleensä parena kun egr on pois toiminastaja kat tyhjä,
(toisille arvoille mitä ei nyt mita käy sitten joskus hunommin niiden mitaamiseen ei kats kontorri/korjamo olisa toimivia laitetaa ihan heti tulekaan, pussi testi taitta onnistua suomessa yhä vain vtt tiloissa, tulee sinne melkoist jonot...)

muutamankin kertaan tuonnut tuon syylisyys todstelu taakan esiin niin
voihan se mennä että ilman mitään voivat kats määrät jonkun maksun mutta
ainakin tähän asti on määrätyistä maksuista voinnut hallinto alamainen valitta ja siinä kohtaa sitten viimeisttä tulee tuo toditelu taakka/syylisyyden osoitaminen sen maksun
(tai muun "virheelisen" hallito toimen) määräneen tahon kohdalle,
jos ei tule isompaa laki remontia missä puuttutn siihen että syytävän osapuolen on näytetävä syytensä toteen,
no sitäkin on ainakin kerran koitaanet ajaa läpi kameratolppa valvona yhteydessä mutta ei mennyt silloin läpi ja tuskin mene tulevaisuudeskaan
Mökkillä
'
T-Row
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 218
Liittynyt: Pe 05.05.2023 14:44

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja T-Row »

Thuppu kirjoitti: La 23.12.2023 18:29
Suomessa valitettavasti on sellainen viranomaisbyrokratia(traficom), että syytöntä voidaan sanktioida jos se liittyy millään lailla ajoneuvoihin/liikenteeseen. Ei ole mitään väliä kuka on oikeasti syyllinen, jos vain omistat kyseisen ajoneuvon niin olet automaattisesti syyllinen.
Kertoisitko esimerkin, että mikä on tänä päivänä tälläinen tapahtuma, jossa trafi voi sanktioida syytöntä ajoneuvon omistajaa?
Avatar
Thuppu
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 21
Liittynyt: Ti 24.10.2023 20:38

Re: Nokiperse tuning kaataa lastutus alan.

Viesti Kirjoittaja Thuppu »

T-Row kirjoitti: La 23.12.2023 19:37
Thuppu kirjoitti: La 23.12.2023 18:29
Suomessa valitettavasti on sellainen viranomaisbyrokratia(traficom), että syytöntä voidaan sanktioida jos se liittyy millään lailla ajoneuvoihin/liikenteeseen. Ei ole mitään väliä kuka on oikeasti syyllinen, jos vain omistat kyseisen ajoneuvon niin olet automaattisesti syyllinen.
Kertoisitko esimerkin, että mikä on tänä päivänä tälläinen tapahtuma, jossa trafi voi sanktioida syytöntä ajoneuvon omistajaa?
Viime päivien kokemusta ei ole, mutta omakohtaista kokemusta löytyy n. 25v takaa.. yhden kirjeen perusteella oma käyttis muuttui autoverottomaksi(ja ajokieltoon) kun tullin ja trafin tutukimusten perusteella oli selvitetty erään autokoplan toimintaa ja todettu, että tietty määrä suomeen tuotuja autoja oli huijaamalla saatu liikenteeseen ja myyty eteenpäin. Mitkään valitukset et auttanu ja syyttömänä ison rahan menetin. Miksikään "systeemi" ei ole muuttunut edelleenkään. Valtio kyllä ottaa rahansa jos sille päälle tulee.
MB GLK 220cdi facelift
BMW 740ia e38
Vastaa Viestiin