S124 300TE

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

S124 300TE

Viesti Kirjoittaja dealer »

Hetken mielijohteesta tuli ostettua, kun kaupan ilmoitustaululla kiinnitti huomioni lappu jossa huono kesäinen kuva 124 farkusta ja "300TE MYYTÄVÄNÄ 3004 THK AJETTU", ja vielä jäljellä pari repäistävää liuskaa joissa puhelinnumero myyjälle. Paljon niitä oli revitty, ja haalistunut lappu näytti siltä että auto nyt taatusti olisi myyty ajat sitten.
Rekisterinumeron mukaan auto oli katsastettu syksyllä ja niinpä laitoin tekstiviestin omistajalle, olisiko auto vielä myytävänä ja sopisiko soittaa seuraavana päivänä jos on ?
Vastaus tuli melko nopeasti; "joo tuu kattoon huomena.heip" ja vielä seuraavana aamuna muistutus "terve kyllä mb on tuossa pihalla"

Eihän siinä jäänyt muita vaihtoehtoja kuin soittaa.

Selvisi, että auto on joiltain osin ilmeisesti hyväkin, joiltain osin ei, ajettu vain kesäisin viimeiset 16 vuotta tuhannesta muutamaan tuhanteen kilometriin per kesä ja syksyn katsastuksen jälkeen muutama sata kilometriä.
Myyjä oli vanhempi herrasmies, ja muistutti puhelimessa että hän ei välttämättä ihan kaikille mersua myy. Etsimättä tuli mieleen ne ilmoituksesta otetut puhelinnumerot ja ostajat jotka ylimielisinä muka tutkii autoa ja tarjoaa alle puolet pyyntihinnasta.

Sovittiin että tulen autoa katsomaan ja koeajamaan puolilta päivin.

... jatkuu...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

dealer kirjoitti: Pe 17.02.2023 21:34 Hetken mielijohteesta tuli ostettua, kun kaupan ilmoitustaululla kiinnitti huomioni lappu jossa huono kesäinen kuva 124 farkusta ja "300TE MYYTÄVÄNÄ 3004 THK AJETTU", ja vielä jäljellä pari repäistävää liuskaa joissa puhelinnumero myyjälle. Paljon niitä oli revitty, ja haalistunut lappu näytti siltä että auto nyt taatusti olisi myyty ajat sitten.
Rekisterinumeron mukaan auto oli katsastettu syksyllä ja niinpä laitoin tekstiviestin omistajalle, olisiko auto vielä myytävänä ja sopisiko soittaa seuraavana päivänä jos on ?
Vastaus tuli melko nopeasti; "joo tuu kattoon huomena.heip" ja vielä seuraavana aamuna muistutus "terve kyllä mb on tuossa pihalla"

Eihän siinä jäänyt muita vaihtoehtoja kuin soittaa.

Selvisi, että auto on joiltain osin ilmeisesti hyväkin, joiltain osin ei, ajettu vain kesäisin viimeiset 16 vuotta tuhannesta muutamaan tuhanteen kilometriin per kesä ja syksyn katsastuksen jälkeen muutama sata kilometriä.
Myyjä oli vanhempi herrasmies, ja muistutti puhelimessa että hän ei välttämättä ihan kaikille mersua myy. Etsimättä tuli mieleen ne ilmoituksesta otetut puhelinnumerot ja ostajat jotka ylimielisinä muka tutkii autoa ja tarjoaa alle puolet pyyntihinnasta.

Sovittiin että tulen autoa katsomaan ja koeajamaan puolilta päivin.

... jatkuu...
Mielenkiinnolla oottelen 😃
Getriebe
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 257
Liittynyt: Pe 16.09.2016 11:08

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja Getriebe »

Noin ne kadotetut helmet löydetään, jatkoa innokkaasti odottelen.. :thumbup:
k 2.0t SW -98
ex. 300 TE -91
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja dealer »

Saavuin paikalle sovittuun aikaan ja siellähän se 124 kerrostalon parkkipaikalle "odotteli". Katselin omalle satalankulle sopivaa sijoituskohtaa ettei se olisi autopaikalla, ja pian näinkin kun vanhempi mies käveli minua kohti. Kuten olettaa saattoi 300TE omistajahan se siinä.

Vaihdoimme muutaman sanan ja katselin autoa lähemmin.
1676702155363.jpg
Nopeasti selvisi, että kyseessä ei ole mikään helmi tai "löytö" siltä osin, että molemmin puolin ovissa oli lähes kämmenen kokoisia kohtia joista maali lähtenyt kokonaan. Omituista kyllä niissä kohtaa oli osin ei-niin-hirveän-ruosteista peltiä, aivan kuin olisi tehty jonkinlaista peltiremonttia joka olisi pohjatöiden osalta epäonnistunut.
Omistajan mukaan ainakaan hänen omistusaikanaan ei oltu autoa maalailtu, paitsi oikea etulokasuoja joka oli vaihdettu ja maalattu, kuulemma "mersun värillä". Jos väri on "mersun", niin se lienee 040 kun auto on 199.
Pakoputken ulostulo oli väärällä puolella, mutta ihan teiniviritys putki ei kuitenkaan ollut, vaan alkuperäisen vaimentimen paikalle oli asennettu pyöreä yhtä pitkä pönttö ja tietysti sitten ulostulo vaihtoi puolta, kun ei ollut vedetty putkella "päästä toiseen". Ääni oli maltillinen ja hyvä niin.

Auton hintapyynti oli hyvin kohtuullinen, joten olin ilman muuta ymmärtänyt että priimakuntoista autoa ei olla katsomaan lähdössä, vielä kun ilmoituskin oli ollut esillä syksystä saakka ja siitä monet puhelinnumerot otettu - ja puhelimessakin olin toki jo kuullut ruostevaurioista.

Kokeilin autoa käyntiin saatuani opastuksen minkä mallinen avain sopisi mihinkin lukkoon. Moottori käynnistyi heti, ja ensivaikutelma oli sanotaanko pelottava. Naputusta kopinaa ja pari sylinteriä pois pelistä. Ylimääräiset äänet lakkasivat kuitenkin erittäin nopeasti, ja jonkin aikaa käyteltyäni käyntikin tasaantui ollen sitten varsin kaunista.
Hyvin hämmästyneenä totesin että mittariston merkkivalot toimivat ja myös sammuivat kun auton käynnisti. Aika lailla on viime vuosina tottunut siihen, että jos lamppuja ei ole otettu mittariston takaa pois ainakin palaneen polttimon merkkivalo ja ASD (jos on, kuten tässä) jää palamaan kun vanhaa autoa menee kokeilemaan.

Autossa ei ollut talvirenkaita ja se oli poistettuna liikennekäytöstä, joten koeajo liukkaalla pihalla rajoittui yhteen varaston kiertoon, jolla koeajolla pystyi lähinnä toteamaan, että automaatin vaihteet kytkeytyivät hyvin ja ASD toimi napakasti.

Kuljettajan penkki oli tyypillisesti rikki, mutta hirveän hyvän tuntuinen istua, selvästi parempi kuin oman museo 250TD penkki. Onko niin, että Karo sisustus sisältää aina vahvistetut etuistuimet ?

Koeajon ja auton pikaisen tutkimisen aikana selvisi, että tokihan auto kannattaisi ostaa, ja niinpä aloin varoen keskustella myyjän kanssa kaupoista.
Kysyin, pahoittaisiko hän mielensä, jos tekisin pyyntihinnasta poikkeavan tarjouksen autosta ?

Hän lupasi ettei pahoittaisi, joten rohkenin tarjota parikymmentä prosenttia alla pyyntihinnan kertoen samalla, että kaupanteko etenisi niin, että jos päästään sopimukseen käyn heti hakemassa pikapankista käteistä rahaa, maksan sovitun summan ja teemme omistajanvaihdokseen liittyvät paperit.
Lyhyen keskustelun jälkeen pääsimme hinnasta sopuun - hieman jouduin tarjoustani nostamaan - ja ehdotin, että myyjä lähtisi mukaan kun noudan rahaa ja kävisimme samalla reissulla huoltoaseman kahviossa, tarjoaisin kahvit ja täytettäisiin paperit. Myyjä ei ollut varmenne-ihmisiä vaan omistusoikeuden vaihtuminen todistettaisiin rekisteriotteen ilmoitusosalla. Hän oli kertonut lyhyesti vanhuuden vaivoistaan joiden takia ei olisi mieluista kävellä hänen asuntoon saakka papereita tekemään vaan hoidettaisiin asia "vaikka autossa".
No, ehdotukseni kahvittelusta kelpasi ja niinpä rustasimme allekirjoitukset luovutuskirjaan ym. munkkikahvien ääressä.

Vein myyjän kotipihaan takaisin ja sovimme että auto saisi odotella tutulla paikallaan kunnes hakisin sen joku päivä seuraavalla viikolla.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuten kuvasta näkyy, vanteissa oli narunpätkät, samaten vetokoukussa ja ajovalonpesimissä. Niillä oli ollut pressu kiinnitettynä auton päälle aina talvisin, ja ajattelenkin että ehkä sillä on ollut merkitystä siihen miten oviin on tullut noita vaurioita erikoisella tavalla.

Autoa tutkiessa ihmetystä herätti se, että siitä löytyi varusteena myös ilmastointi, jota ei varustelistassa ollut - mutta kuitenkin näytti että ohjauspaneeli olisi alkuperäisosa eikä tyypillinen jälkiasennus.

Muutaman päivän päästä sain juniorin kaveriksi hakemaan autoa naapurikaupungista, otettiin varastosta jonkinlainen talvirengassarja pultteineen mukaan, tunkki ja pulttikone, hylsy ja väännin.
Auton olin siirtänyt konttorilla omiin nimiini ja ottanut liikennekäyttöön.

Myyjälle olin luvannut laittaa viestiä kun tulemme hakemaan autoni, siltä varalta kun tiesin että iltahämärässä ruuvaamme talvirenkaita alle niin joku saattaa olla sitä mieltä ettei välttämättä olla oikealla asialla ja ilmoitella omistajalle - tietääpähän sanoa sitten että kaikki OK.
Kun saavuimme paikalle myyjä tulikin pihalle juttelemaan. Sanoi että polkupyöräteline joka on peräkontissa saa jäädä meille, jos sopii, kun hän ei enää pysty pyöräilemään, eikä avensiksessa :? ole vetokoukkuakaan.

Renkaita vaihtaessa pääsin toteamaan, että pahaa ruostevauriota pyöränkoteloiden kautta ei näy. Myyjä olikin kertonut, että pohja on siistissä kunnossa, kun ei auto ole tiesuolaa kokenut pitkään aikaan jos juuri koskaan. Autohan on tuotu Suomeen vuonna 2004 ja ollut sen minulle myyneellä henkilöllä vuodesta 2007.
Toki tuoreehko leimakin kertoi, ettei isoja reikiä liene alustassa, mutta eihän se sitä kerro kuitenkaan miten paljon hommaa siellä on ... no, joskus pitää käyttää nosturillakin jossain.

Kaadeltiin kymppilitra bensaa tankkiin - pääsisikö sillä 40 kilometriä kotiin vai joutuuko tankkaamaan välillä :problem: - ja lähdin ajamaan kotiin päin. Nyt käyntihäiriöitä ei ollut lainkaan eikä ylimääräisiä ääniäkään moottorista.
Jonkinasteista jännitystä tunsin, kun varsinainen koeajo pääsi viimeinkin alkamaan.

Taajama-alueelta poistuttua selvisi, että ajovalot osoittivat noin kolmeen metriin, kaukovalot viiteen metriin, eikä korkeussäätö toiminut. Tämä hieman ihmetytti siihen nähden, että katsastuksessa ei ollut edes huomautusta asiasta. Mahdollisesti katsastajan armeliaisuutta, koska neljäs korjauskehotus olisi aiheuttanut hylkäyksen ?
Tuulilasista on korjauskehotus (kuulemma 7. kertaa :D ) koska se on alalaidasta halki, samaten toisen takavalon toimimattomuudesta (oli korjattu) ja pyyhkijän sulasta.

Isommalle tielle pääsemisen jälkeen saatoin tehdä vain positiivisia havaintoja, ja kiva tietysti niin. Auton ajettavuus oli OK, ja jousituksen toiminta on mielestäni oikein miellyttävää. Sen olin tietysti jo ensinäkemällä kokeillut vetokoukun nupin varassa hyppien, että takajousituksen kaasupalloissa oli vielä pehmeys jäljellä.
Perä ei äännä lainkaan, joka ei ASD perän kyseessä ollen ole mitenkään normaali tilanne. Vaihdelaatikko vaihtaa venyttelemättä eikä ajossa oikeastaan ollut mitään moitittavaa.
Ulkolämpömittari näytti paria kolmea plusastetta ja rohkenin kokeilla kattoluukkua, josta myyjä ei ollut osannut sanoa oikein mitään. Se, ettei myyjä osaa sanoa jostain varusteesta toimiiko se, tarkoittaa yleensä sitä, että varuste ei varmuudella ainakaan toimi, kenties sen kokeileminen aiheuttaa vielä jos mitä lisämurhetta.
Tällä kertaa kuitenkin oli niin, että kattoluukku toimi molempien toimintojen osalta ja vieläpä pehmeästi ja klonksahtelematta. Mahdollisesti sitä on käytetty erittäin vähän, ottaen huomioon myyjän tietämättömyys sen kunnossa olemisesta / olemattomuudesta.

Takaluukun imutoiminto ei toimi, sen verran olen nyt myöhemmin katsonut että sulake on ehjä. Toki jos olisi muistanut olisi voinut jättää tarkistamatta, kun takasisävalot ym. on samalla sulakkeella ja ne toimivat.


FIN WDB1240901F196878
Model 300 TE
Engine 103983 12 259354
Transmission 722358 03 595570
Order Number 0 1 214 01243
Order Location DORTMUND BRANCH
Interior FABRIC "CHECK" - BLACK (371)
Paint 1 BLUE-BLACK - METALLIC PAINT (199U)
Approx. Build Date 1991-08

Code Description
211 AUTOMATIC LIMITED SLIP DIFFERENTIAL (ASD) toimii
240 OUTSIDE TEMPERATURE INDICATOR toimii
281 STEERING WHEEL WITH SPORTS DESIGN (390 MM) AND GEARSHIFT LEVER IN LEATHER TRIM ok
412 ELECTRIC SLIDING ROOF WITH TILTING DEVICE toimii
420 AUTOMATIC TRANSMISSION 4-GEAR jep
531 AUTOMATIC ANTENNA piiska rikki, johtoja irti
570 FOLDING ARMREST, FRONT ok
583 ELECTRIC WINDOW LIFTERS (FRONT DOORS) kuskin puolella hammaspeikko
591 HEAT-INSULATING GLASS, ALL-AROUND, HEATED REAR WINDOW PANE (SINGLE-SHEET SAFETY GLASS) ok
600 HEADLAMP WIPER/WASHER toimii 8)
611 COURTESY LAMPS FOR FRONT AND REAR DOORS, WITH V124 ALSO FOR CENTRAL DOORS toimii
620 VEHICLES WITH CATALYST TECHNIQUE jep
640 15-HOLE LIGHT ALLOY RIMS oli alla
673 HIGH-CAPACITY BATTERY jep
724 CARGO ANCHORAGE ok
731 WOOD TRIM, BURRED WALNUT ROOT ok
750 BECKER RADIO EUROPA 2000 VK ei tietenkään enää :(
844 FOLDING SEAT BENCH IN LOADING COMPARTMENT, REVERSE TO DIRECTION OF TRAVEL ok
910 DYNAMO WITH HIGHER CAPACITY (FFO) jaa-a

Mercedes Benz VIN decoded at https://www.lastvin.com/vin/41My62Y4D1l9Eve9N
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ajo on tosiaan ollut aika vähäistä, tässä hyväksytyt katsastukset siltä ajalta kun kilometrit näkyy.
Traficom kirjoitti:9.​9.​2022
Määräaikaiskatsastus
hyväksytty
303636 km
14.​9.​2021
Määräaikaiskatsastus
hyväksytty
302713 km
8.​9.​2020
Määräaikaiskatsastus
hyväksytty
301656 km
11.​9.​2019
Määräaikaiskatsastus
hyväksytty
300275 km
12.​9.​2018
Määräaikaiskatsastus
hyväksytty
299227 km
1.​9.​2017
Määräaikaiskatsastus
hyväksytty
297671 km
31.​8.​2016
Määräaikaiskatsastus
hyväksytty
296270 km
4.​9.​2015
Määräaikaiskatsastus
hyväksytty
294293 km
5.​9.​2014
Määräaikaiskatsastus
hyväksytty
291206 km
30.​7.​2013
Määräaikaiskatsastus
hyväksytty
288521 km
oulaistenliikenne.fi
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Onneks olkoon, nyt vaan sitten kuvia tänne😃
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kuvia on tullut otettua heikonlaisesti, mutta pari sentään nappasin pikapesun jälkeen.
1676104010808.jpg
1676104059613.jpg

Sitten omituisuuksiin...

Ilmastoinnista myyjä kertoi että se ei toimi ja että sitä ei ole koskaan huollettu. En ole ihan varma oliko niin, että se oli silloin toiminut kun hän osti auton.
Varustelistalta ilmastointia ei tosiaan löydy, mutta sen verran konetilaakin tutkin että esimerkiksi paisuntaventtiilissä on orkkis varaosanumero, kuten myös flektin esivastuksessa jota ihmettelin kun se on tämän näköinen, itsellä ei mitään muistikuvaa että päällä olisi metallisuojus vaikka olen monia monia vuosien varrella vaihtanut. Omassa ja pojan museoautossa ei kummassakaan ainakaan ole.
1676705931587.jpg
Näytti, ettei sisäilmasuodatinta ole eikä ehkä paikkaakaan sille. Pitää tsekata tarkemmin
Täyttöliittimet ovat R12 mallia mutta tarra lukkopellissä R134A alkuperäistarra.
Mielestäni kuivain, painekytkin ym. ovat alkuperäisiä osia.
Keulassa on kaksi flektiä vierekkäin ?
Auton hanskalokerossa on erillinen ilmastointilaitteen käyttöohje joka on painettu "3/92"

Tämä varuste on löytänyt tiensä myös Traficomin tietoihin:
TAVARATILASSA TILAPÄISEEN KÄYTTÖÖN TARKOITETTU LISÄISTUIN 2 HENKILÖLLE KÄYTTÖASETUKSEN 1257/92 38 §:SSÄ TARKOITETTUJEN YLIMÄÄRÄISTEN HENKILÖIDEN KULJETUKSEEN.
Mitäs tämä kertoo:
Ulkomainen rekisterinumero
VD 53.31/CD
ja liittyisikö hanskalokerossa oleva "kortinlukija" (-teline ? en tutkinut onko johtoja tuohon) mihin ?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja dealer »

Yhtäkkiä tuli muistikuva, että joskus 15 vuotta sitten otin työpaikalla talteen ehjän lasinnostimen 124 sähkölasillisesta autosta, ja muistikuva olisi että nostin on kuljettajan oveen. Jopa löysin sen äsken varastosta. Nostimessa lukee "W124 / 163" ja se on ehjä. Jotain sellaista tuohon liittyi, että oli hankittu nostin moottoreineen ja moottori oli ainut viallinen osa eikä vaihdon jälkeen auton omistaja halunnut ehjää vanhaa nostinmekanismia vaivoikseen.
Kalliitahan nuo ei uudet tarvikeosat ole, sikäli aivan sama, mutta tietysti käytän tämän jos mahdollista.
Mitäpä raati sanoo, olisiko -91 autoon kuskin oveen käypäinen ?
Millainen tuo muuten onkaan vaihtaa, itse en enää muista yhtään - lähinnä se, että alanko helmikuun pikkupakkasessa kevyessä lumipyryssä pihalla vaihtamaan per heti vai maltanko mieleni :D (jos tuo siis yleensäkään olisi sopiva)
1676711124274.jpg
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja S202 »

Noniin mielenkiintoinen aihe. Täytyypä kattoa noita etupenkkejä että minkälainen jousitus sielä on, miten sen vahvistetun tunnistaa? Tuossa omassakin laitoin merkille että etupenkki on yllättävän jämäkän tuntuinen istua, eihän se mikään huippu ole mutta ei voi samana päivänä puhua w123 penkin kanssa.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Hauska löytö. Vahvistettu on aina lisähintaan verhoilusta riippumatta. Sisäilmansuodatin tuli tarjolle vasta viimeiseen faceliftiin.
Onko huoltokirjan kantakortissa tai tuotanto-/varustekyltissä ilmastointiin liittyviä koodeja? Jos ei, niin eihän jälkiasennus ole mahdotonta, etenkin jos on erillinen kirja. En olekaan koskaan sellaista nähnyt. Muistaakseni normiohjekirjassa on kattava selostus kaikkien ilmanvaihtolaitteiden käytöstä.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja JPM »

Näitä on aina kiva seurata. Täällä on coupessa karo penkit ja kuskin penkki on vahvistettu, vahvistetun tunnistaa helpoiten varustelistauksesta. Ja on se tukevamman tuntuinen istua.

Millainen johdotus ja rele ilmastoinnille on, pudottaako kick-down ilmastoinnin pois? 1991 on varmaan ollut aikaa jolloin on alettu siirtyä R12 > R134a. Omassa autossa on jälkeenpäin asennettu ilmastointi R12 liittimillä, vain yksi flekti, releytys hoidettu yhdellä yksinkertaisella ja yhdellä tupla releellä+vastuksella. Ilmastointi ei näin ollen tiedä kick-downista mitään.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja dealer »

Timo L. kirjoitti:Sisäilmansuodatin tuli tarjolle vasta viimeiseen faceliftiin.
Ehkä erillisenä varusteena noin, mutta ilmastoinnin mukana se on ollut erikseen ostamatta. En tiedä oliko ennen muovihelmamallien tuloa, mutta niissä ainakin. Sillä sitä tästä autosta yritin katsoa, kun mietin onko ilmastointi asennettu miten täydellisenä osiltaan.

Keulan puhaltimet:
1676717682098.jpg
Kuivain ym:
1676717701095.jpg
Kirja:
1676720944797.jpg
Hoksasin tuossa konetilaa katsellessani, että erillisiä releitä tai ylimääräisiä kytkentöjä ilmastointiin liittyen ei näy missään kuten niissä varsinaisissa jälkiasennetuissa ilmastoinneissa 124-korisissa(kin).
Huoltokirjan kantakortissa on vain koodit jotka aiemmin listasin tänne.

Kick-downin vaikutuksesta ilmastointiin en tiedä, en ole kokeillut. Tapahtuuko kick-downille painaessa jotain mitä voi havainnoida (ohjainpaneelin merkkivalon sammuminen napista ?)
Noihin aikoihin on tosiaan siirrytty mersulla r134a kylmäaineeseen. Tarra mikä tämän lukkopellissä on näyttää olevan sen kolmisenkymmentä vuotta vanha, eli olisiko sitten asennettu silloin uutena tai lähes uutena jälkiasennuksena ilmastointi, ja käytetty vielä siltä osin vanhoja osia että liittimet on R12, mutta kylmäaineena käytetty (ollut pakkokin käyttää) jo uudempaa. Pitää hankkia muunnoskappaleet liittimiin ja kokeilla täyttää järjestelmä, jos auto vielä kesällä on omassa pihassa. Toki kuivain olisi syytä vaihtaa ensin.

Joutokäynnillä kuuluu tehostimen pumpusta tasaisin muutaman sekunnin välein "rrp-rrp-rrp-rpp" ääni ja sitten on taas muutaman sekunnin tauko. Tämä liittynee tasonsäädön tai ASD:n toimintaan ja on sikäli normaalia, että vika on ASD paineakussa jos on ? Tai vaihdettu putkia joissa ei vaimenninta ?
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
JPM
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 330
Liittynyt: Su 09.04.2006 10:32

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja JPM »

Jälkiasenteisen ilmastoinnin johdotuksen kyllä erottaisi selvästi ja releet on mulla tuossa kuivaimen vieressä. Tai varmaankin se on jälkiasenteinen koska ei näy varusteissa, mutta homma on tehty pitkän kaavan mukaan ja tehdasosilla.
Oman muistikuvan mukaan coupessa, jossa siis ilmastointi on tehtaan peruja, EC-napin valo syttyy kick-downilla ja täyskaasukiihdytyksessä. Tässä siis nappi toimii niin päin, että ilmastointi on oletuksena päällä kokoajan ja valon palaessa pois. Mun omassa autossa ilmastointi on päällä valon palaessa. Käytän Isceon49 kylmäainetta omassa autossa, kun ei ole varmaan tietoa mitä sinne kuuluisi.

Pumppu varmaan purkaa ylipaineventtiilin kautta, ainakin tekee paineet.
C124 320 CE -93 (vaimon)
W124 300E-24 -92 (oma)
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

dealer kirjoitti: La 18.02.2023 14:17
Timo L. kirjoitti:Sisäilmansuodatin tuli tarjolle vasta viimeiseen faceliftiin.
Ehkä erillisenä varusteena noin, mutta ilmastoinnin mukana se on ollut erikseen ostamatta. En tiedä oliko ennen muovihelmamallien tuloa, mutta niissä ainakin. Sillä sitä tästä autosta yritin katsoa, kun mietin onko ilmastointi asennettu miten täydellisenä osiltaan.
Mielenkiintoista. Hinnastot eivät tunne suodatinta ennen toukokuuta 1993. Mulla ei ole kummankaan 1990:n tehdasilmastoinnissa suodatinta. Kuitenkin 1993 syksyn farkussa on SA-koodeilla suodatin ja automaatti-ilmastointi. Ennen kuin näytetään, en usko, että suodatinta oli saatavissa ennen E-faceliftin tienoita :-D . Saksan foorumilla oli kyllä maininta kesäkuun 1993 autosta suodattimella.'

Tuolloinhan tuli saataville myös se sisäilmankierto ilman ilmastointia - tuo varuste sisälsi aina suodattimen.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei ole myöskään minun 1990 300D tehdasilmastoinnissa raitisilmasuodattimia. Olin siis väärässä "muovihelmamallin" mainitessani.
Ihan samanlaiset on lämmityslaitteen kotelot konepellin alta kurkkien, mitä ritilöiden välistä näkee, näissä 1990 300D ja 1991 300TE.
Paikkaa raitisilmasuodattimelle ei ole.

Pojalla on WDB1241901F220402 jonka arvioitu valmistumisajankohta Lastvinin mukaan 03/1992 ja siihen on vaihdettu raitisilmasuodatin muutaman kerran, viimeksi 18.1.2020 (juu, alkaisi olla taas aika vaihtaa)
Tietysti on mahdollista, että joku aiempi omistaja on vaihtanut lämmityslaitteen koteloon tarvittavat osat niin että siihen on tullut suodattimille paikka. Joka tapauksessa kyseisessä autossa on alkuperäinen paikka A1248300118 suodattimille eikä se ole E-malli.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
Timo L.
Moderator Admin
Moderator Admin
Viestit: 14008
Liittynyt: Ti 11.03.2003 19:16
Paikkakunta: Savonlinna

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja Timo L. »

Kyllä se näin on EPC:n mukaan. Poikasi auto on valmistunut 20.3.92 ja siinä on lisäosanro

5723703 83 SV HEIZUNGSKASTEN BEI PARTIKELFILTER

Minun autossani on SAA-nro

5723710 83 SV HEATER CASE USED WITH PARTICLE FILTER.

Nyt on näytetty ja uskon. Pitää vielä jostain saada selville misää yhteyksissä ja kuinka varhain tuota on asennettu/saanut tilattua.
Näissä merkeissä
----
2008 R 320 CDI L 4Matic
1994 E 300 Turbodiesel T 4Matic
1990 300 CE
1990 260 E 4Matic
1983 300 TD Turbodiesel
1982 W123 siena rot punaisia verhoilun osia myytävänä
www.classicdata.fi
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja dealer »

Kas kiitos. Nämä on jotenkin tosi kiehtovia asioita selvitellä tällaiset pikku jutut.
Olisiko mahdollista, että tuo lisäosa olisi ollut aina manuaali-ilmastoinnin yhteydessä siitä alkaen kun kylmäaineeksi vaihtui R134A, tai jotain sellaista ? Lintosella mekaanikkona ollessani vaihdoin aika paljon noita suodattimia 2000-luvun alkuvuosina kun 124:t vielä kävivät korjaamolla huollettavina ja oma muistikuva mieluummin niin päin, että ellei jossain ilmastoidussa ole noita filttereitä ollut niin enemmän se ihmetytti kuin niiden olemassaolo.
Onkohan S202:n 300TE:ssä paikka suodattimille ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Hyvän näkönen auto ja tuo kone on kyllä mukava ajella.. saako kysyä paljon tuosta maksoit?
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja dealer »

Ei se paljoa maksanut, en viitsi kuitenkaan tässä kertoa kun olen sitä kauppaillut toisaalla pois (ainakin omasta mielestäni kohtuullisella hintapyynnillä, kiinnostuneita on paljon ollut mutta hulluhan se on joka puolet tarjoaa)
Tosin alkaa tuntua siltä että rautaan on helppo rakastua :D ja taidan kohta sen ilmoituksen ottaa pois ja odotella kesää ja muutamia kunnostustoimenpiteitä...
oulaistenliikenne.fi
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1206
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

dealer kirjoitti: Su 19.02.2023 11:45 Ei se paljoa maksanut, en viitsi kuitenkaan tässä kertoa kun olen sitä kauppaillut toisaalla pois (ainakin omasta mielestäni kohtuullisella hintapyynnillä, kiinnostuneita on paljon ollut mutta hulluhan se on joka puolet tarjoaa)
Tosin alkaa tuntua siltä että rautaan on helppo rakastua :D ja taidan kohta sen ilmoituksen ottaa pois ja odotella kesää ja muutamia kunnostustoimenpiteitä...
Ymmärrän 😃 Mä pitäisin itellä sen jos vaan tilaa ja innostusta riittää. S124 ei ole muutenkaan paljoa jälellä..
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja dealer »

Totta, niitä on vähän, itse huomasin kun Nettiautosta aihetta tutkin. Bensakoneisina kaiken kaikkiaan 7 kpl myynnissä eikä niistä yksikään M103 moottorilla.
Muistin tuossa että voisi vilkaista niitä kesärenkaitakin lähemmin, jotka siellä myyjän parkkipaikalla ruuvattiin pois alta ja pojan S124 konttiin josta edelleen siirtyneet varastoon; 15-reikävanteet varsin asiallisessa kunnossa, mutta onko tällaisessa ollut alun perin 6,5x15" ET48 vanteet ?
oulaistenliikenne.fi
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja S202 »

Muistaakseni mun autossa ei ole raitisilman suodattimia, täytyy kattoa. Kyllä nämäkin näkyy vähenevän, ja ovat joko halpoja luisupulkkia, raksapakuja tai sitten kalliita, mahdollisesti hyviä museoautoja.
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja dealer »

Eilen pudottelin lumet tämän päältä ja kävin ajelemassa. Hienosti toimii.
Harmittaa kun ei juuri nyt ole omassa tallissa tilaa pojan coupen vallattua ainoan lämpimäksi saatavissa olevan auton paikan sieltä - lasinnostimen vaihto, sisustan siivous ja kaikenlaiset pikku näpräämiset olisi paikallaan.
Peräkontin lisäistuimet on likaiset ja ottaneet kosteutta, niitä pitäisi päästä pesemään ja saada vielä kuivaksikin.
Toki nykyisen työpaikan talleissa voisi näitä tehdä, pitänee joku viikonloppu vallata sieltä joku nurkkaus ja viettää lauantai TE:n parissa.

Kuskin penkin korjausta kyselinkin jo MG-Verhoilulta. Hinta oli asiallinen kuten yleensä, mutta kuulemma ruutukuosi-musta-harmaa-Karo mitä viimeksi oli tullut on "punaisempaa" kuin ennen, että joutuu vertaamaan onko väri juuri sopiva. Reunan mustaa kangasta olisi kyllä.

Sitten muistui mieleen että minullahan on kaksi ylimääräistä Karo niskatukea tallissa. Hain sellaisen ja tutkin; kyllä sitä saa riittävän kokoisen palasen tarvittaessa penkin istuinosan yhden kaistaleen vaihtamiseksi.
Sitten kun asiaa mittailin ja katsoin, niin näyttää että autossa olevan verhoilun kangas on enemmän punaiseen kääntyvää väriltään kuin sen yksittäisen niskatuen. Pitää vielä uudelleen verrata ja kuvata tänne. Se toki tarkoittaisi sitä että MG:n kangas saattaa olla juuri oikeanlaista.

Penkin korjauttaminen tarkoittaisi luultavasti sitä, että homma lähtisi käsistä ja seuraavaksi auto maalarille ja joskus aikanaan museotarkastukseen.
Katsotaan nyt kun pääsee pohjaa ym. tutkimaan, että onko siellä vielä museointiin kannustava tilanne - myyjän mukaan pohja olisi oikein hyvässä kunnossa.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja jackie »

dealer kirjoitti: La 18.02.2023 10:07 Varustelistalta ilmastointia ei tosiaan löydy, mutta sen verran konetilaakin tutkin että esimerkiksi paisuntaventtiilissä on orkkis varaosanumero, kuten myös flektin esivastuksessa jota ihmettelin kun se on tämän näköinen, itsellä ei mitään muistikuvaa että päällä olisi metallisuojus vaikka olen monia monia vuosien varrella vaihtanut. Omassa ja pojan museoautossa ei kummassakaan ainakaan ole.

1676705931587.jpg

Näytti, ettei sisäilmasuodatinta ole eikä ehkä paikkaakaan sille. Pitää tsekata tarkemmin
Täyttöliittimet ovat R12 mallia mutta tarra lukkopellissä R134A alkuperäistarra.
Mielestäni kuivain, painekytkin ym. ovat alkuperäisiä osia.
Keulassa on kaksi flektiä vierekkäin ?
Auton hanskalokerossa on erillinen ilmastointilaitteen käyttöohje joka on painettu "3/92"
Näitä tulee aina välillä vastaan. Miulla on pihassa (purkuautona) yks Lappeenrannan Veholta uutena myyty kolmossarjan s124 tavaratilan lisäpenkeillä, jotka on niin täydellisesti tehtaan jäliltä ku olla voi, mut silti niitä ei oo kantakortissa mainittu. Eikä niitä oo myöskään merkattu rekisteriotteeseen.

Joku vuos sitten asiasta kyseisen liikkeen tiskillä pitkään talossa työskennelleen henkilön kanssa jutusteltiinkin, ja auto kyllä muistettiin, mutta ei sitä, mistä siihe ne lisäpenkit oli ilmestyny.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja dealer »

Itse olen varustanut yhden 300TDT:n lisäpenkeillä, ostin orkkispenkit vöineen kaikkineen ja asensin ja sekin sitten auto jossa ei niitä kantakortissa, mutta autossa kyllä.
oulaistenliikenne.fi
Avatar
jackie
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3438
Liittynyt: Pe 11.06.2004 02:27
Paikkakunta: Joutseno, Korvenkylä

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja jackie »

jackie kirjoitti: Ti 28.02.2023 01:04
dealer kirjoitti: La 18.02.2023 10:07 Varustelistalta ilmastointia ei tosiaan löydy, mutta sen verran konetilaakin tutkin että esimerkiksi paisuntaventtiilissä on orkkis varaosanumero, kuten myös flektin esivastuksessa jota ihmettelin kun se on tämän näköinen, itsellä ei mitään muistikuvaa että päällä olisi metallisuojus vaikka olen monia monia vuosien varrella vaihtanut. Omassa ja pojan museoautossa ei kummassakaan ainakaan ole.

1676705931587.jpg

Näytti, ettei sisäilmasuodatinta ole eikä ehkä paikkaakaan sille. Pitää tsekata tarkemmin
Täyttöliittimet ovat R12 mallia mutta tarra lukkopellissä R134A alkuperäistarra.
Mielestäni kuivain, painekytkin ym. ovat alkuperäisiä osia.
Keulassa on kaksi flektiä vierekkäin ?
Auton hanskalokerossa on erillinen ilmastointilaitteen käyttöohje joka on painettu "3/92"
Näitä tulee aina välillä vastaan. Miulla on pihassa (purkuautona) yks Lappeenrannan Veholta uutena myyty kolmossarjan s124 tavaratilan lisäpenkeillä, jotka on niin täydellisesti tehtaan jäliltä ku olla voi, mut silti niitä ei oo kantakortissa mainittu. Eikä niitä oo myöskään merkattu rekisteriotteeseen.

Joku vuos sitten asiasta kyseisen liikkeen tiskillä pitkään talossa työskennelleen henkilön kanssa jutusteltiinkin, ja auto kyllä muistettiin, mutta ei sitä, mistä siihe ne lisäpenkit oli ilmestyny.
dealer kirjoitti: Ti 28.02.2023 16:54 Itse olen varustanut yhden 300TDT:n lisäpenkeillä, ostin orkkispenkit vöineen kaikkineen ja asensin ja sekin sitten auto jossa ei niitä kantakortissa, mutta autossa kyllä.
Äh, oleellisin jäi mainitsematta, eli se raato tuli miulle ensimmäiseltä omistajalta, ja hän ei niitä lisäpenkkejä ollu siihe jälkikäteen asentanu tai asennuttanu.
Ajossa, kukin vuorollaan:
w126 300 SEL -89
w124 250D -90
w463 300GD -91 (OM606)
w202 C220 CDI Elegance -98
w168 A160 automatic Avantgarde -01
w638 Vito 110CDI -03

Parempia aikoja oottamassa:
w123 200D -83 "talleissa ei tapahdu" since 2001
w124 200D -92
s124 E300 T 4matic -94
s210 E290 Turbodiesel Elegance -96 x2
w210 e280 4matic Classic -97

Elämäni ex: w123 230E automatic - 84 (2004-2020)
Avatar
Sharedoc
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1091
Liittynyt: La 03.03.2012 15:48
Paikkakunta: Oulu

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja Sharedoc »

Yksi mahdollinen joskin epätodennäköinen selitys on että runkonumero on vaihdettu eri autoon, eli kysessä voi olla varastettu auto johon on otettu runkonumero kolaroidusta purkuautosta.
Avatar
S202
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5219
Liittynyt: Ti 30.12.2008 13:40
Paikkakunta: Alavus

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja S202 »

Sharedoc kirjoitti: Ke 01.03.2023 12:50 Yksi mahdollinen joskin epätodennäköinen selitys on että runkonumero on vaihdettu eri autoon, eli kysessä voi olla varastettu auto johon on otettu runkonumero kolaroidusta purkuautosta.
Joopa joo kyllä se näin täytyy olla :roll:
S124 300TE
S211 E500
Avatar
dealer
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 17143
Liittynyt: Su 04.01.2004 14:30
Paikkakunta: Haapavesi

Re: S124 300TE

Viesti Kirjoittaja dealer »

No jos se ensimmäiseltä omistajalta oli purkuun tullut, niin meillä on hyvinkin rosvo selvillä :D
oulaistenliikenne.fi
Vastaa Viestiin