W163 tänä pvnä, mahdollisuus vai ei

Mallit, ominaisuudet, varusteet, kokemukset jne.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W163 tänä pvnä, mahdollisuus vai ei

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Orlov kirjoitti: La 29.07.2023 11:16
noroljan kirjoitti: La 29.07.2023 10:06
Orlov kirjoitti: La 29.07.2023 06:57 Tulipa tuossa mieleen, jotta trafi taisi toissa vuonna poistaa käyttövoimaverot etanoli käyttöisistä pakuista? Eli jos tekisi pakun bensa möllistä, joka on muutoskatsastettu etanolille, niin käyttöverot poistuisi?

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaist ... neuvoveron
Ei kait se pelkkä Etanolimuutos(katsastus) tuo bensa henkilöautoon myös käyttövoimaveroa maksettavaksi, vai paljonko sellainen on autossasi?
No trafin maksuja tarkoitin, mitähän herra siellä yrittää sanoa?
En nyt tiedä mitä oikein tarkoitat. Se ajoneuvoveron perusveron osuus ei tietenkään poistu ja sehän bensa autosta vaan maksetaankin. Etanolimuunnos ei tähän kaiketi tuo mitään muutosta, eli ei tule käyttövoimaveroa päälle, kuten vaikka kaasumuunnoksissa.

Riippuen möllin iästä, voi pakettiautoksi rekisteröinti muuttaa perusosaa sen suhteen että pakettiautossa se voi mennä painonmukaan, kun taas henkilöautona päästöjen.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: W163 tänä pvnä, mahdollisuus vai ei

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Orlov kirjoitti: La 29.07.2023 11:16
noroljan kirjoitti: La 29.07.2023 10:06
Orlov kirjoitti: La 29.07.2023 06:57 Tulipa tuossa mieleen, jotta trafi taisi toissa vuonna poistaa käyttövoimaverot etanoli käyttöisistä pakuista? Eli jos tekisi pakun bensa möllistä, joka on muutoskatsastettu etanolille, niin käyttöverot poistuisi?

https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaist ... neuvoveron
Ei kait se pelkkä Etanolimuutos(katsastus) tuo bensa henkilöautoon myös käyttövoimaveroa maksettavaksi, vai paljonko sellainen on autossasi?
No trafin maksuja tarkoitin, mitähän herra siellä yrittää sanoa? Olisiko etanolipaku samalla viivalla bensa kuorma-auton kanssa, jolloin trafille ei tarvitse maksaa mitään vuosittaisia maksuja?

Muutenhan tuo ei ole mikään kannustus :lol:
Jaa, muokkasit viestiä. Ei tuossa puhuta kuin käyttövoimaveron osuudesta. Ilmeisesti sellainen on joskus maksettu jostain pelkästä etanolipakettiautosta. Bensa/etanoli autossa tälläistä ei olekkaan, joten ei hyötyä muutella pakettiautoksi sen takia.
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 987
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: W163 tänä pvnä, mahdollisuus vai ei

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Juu, tuossa trafin tekstissä ne oli näppärästi yhdistetty :lol:

Mikähän tuossa sitten kannustaa? Ja sitten vielä sanotaan olevan keskimäärin halvempaa kuin vastaava diesel? Mihin se nyt sitten kannustaa pakuissa, tuo etanoliin siirtyminen :think:

Eikä bensa möhkössä ole kauhiasti kalliimmat kulut, sen mitä katselin, niin joku 650 tais olla vuodessa :think:
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: W163 tänä pvnä, mahdollisuus vai ei

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

450€ tarjoaa Traficom vuosilisenssiä omalle -99 320 bensalle, 7 paikkaa. Liikennevakuutus taisi olla luokkaa 200€ eli ihan turhanpäiten ei viitsi liikenteessä pitää. Diesel pakuksi muutetussa taisi vero olla 100€ enemmän?
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 987
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: W163 tänä pvnä, mahdollisuus vai ei

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Juu, enemmän on. Ei ole omaan käyttöön sopiva tuo diesel vaihtoehto, edes pakuna.

Koeajoja on muutama nyt kokemuksena. Ihan ok vehjes ajaa :thumbup:

Parin auton testauksella, niin jarrupoljin tuntuu lerpulta :think:

Ostohousut on ollut jalassa kokoajan, muttei vaan mieleistä tunnu löytyvän, mutta eiköhän semmonen vielä joskus löydy :)
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 tänä pvnä, mahdollisuus vai ei

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

Orlov kirjoitti: Su 13.08.2023 18:40 Juu, enemmän on. Ei ole omaan käyttöön sopiva tuo diesel vaihtoehto, edes pakuna.

Koeajoja on muutama nyt kokemuksena. Ihan ok vehjes ajaa :thumbup:

Parin auton testauksella, niin jarrupoljin tuntuu lerpulta :think:

Ostohousut on ollut jalassa kokoajan, muttei vaan mieleistä tunnu löytyvän, mutta eiköhän semmonen vielä joskus löydy :)
Tuo jarrupoljin jaksaa hämmästyttää joka kerta kun oman 163:n vaivaudun liikennekäyttöön ottamaan :P Muutamat ekat polkaisut tuntuvat aina siltä, että nyt täytyy olla jotain vikaa tässä, helkkarin pehmeä poljin ja syvälle joutuu runttaamaan... Ajettavuus omassani muuten ok, mutta koko ajan joutuu ohjailemaan suorallakin tiellä - ratin asento liittyy etäisesti auton kulkusuuntaan. Voi olla jotain vikaakin, esim. pyöränkulmissa... Vaikka olevinaan ihan amatitaitoisella pajalla säädätetty...
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: W163 tänä pvnä, mahdollisuus vai ei

Viesti Kirjoittaja karra »

dneproshin kirjoitti: Su 13.08.2023 21:57
Orlov kirjoitti: Su 13.08.2023 18:40 Juu, enemmän on. Ei ole omaan käyttöön sopiva tuo diesel vaihtoehto, edes pakuna.

Koeajoja on muutama nyt kokemuksena. Ihan ok vehjes ajaa :thumbup:

Parin auton testauksella, niin jarrupoljin tuntuu lerpulta :think:

Ostohousut on ollut jalassa kokoajan, muttei vaan mieleistä tunnu löytyvän, mutta eiköhän semmonen vielä joskus löydy :)
Tuo jarrupoljin jaksaa hämmästyttää joka kerta kun oman 163:n vaivaudun liikennekäyttöön ottamaan :P Muutamat ekat polkaisut tuntuvat aina siltä, että nyt täytyy olla jotain vikaa tässä, helkkarin pehmeä poljin ja syvälle joutuu runttaamaan... Ajettavuus omassani muuten ok, mutta koko ajan joutuu ohjailemaan suorallakin tiellä - ratin asento liittyy etäisesti auton kulkusuuntaan. Voi olla jotain vikaakin, esim. pyöränkulmissa... Vaikka olevinaan ihan amatitaitoisella pajalla säädätetty...
Itsellä kahdesta kokemusta, molemmat tuolloin alle 200t ajettu. Hyvä ajaa, menee suoraan, jarrupoljin juu semmoinen pehmoinen :D
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W163 tänä pvnä, mahdollisuus vai ei

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

dneproshin kirjoitti: Su 13.08.2023 21:57 Tuo jarrupoljin jaksaa hämmästyttää joka kerta kun oman 163:n vaivaudun liikennekäyttöön ottamaan :P Muutamat ekat polkaisut tuntuvat aina siltä, että nyt täytyy olla jotain vikaa tässä, helkkarin pehmeä poljin ja syvälle joutuu runttaamaan... Ajettavuus omassani muuten ok, mutta koko ajan joutuu ohjailemaan suorallakin tiellä - ratin asento liittyy etäisesti auton kulkusuuntaan. Voi olla jotain vikaakin, esim. pyöränkulmissa... Vaikka olevinaan ihan amatitaitoisella pajalla säädätetty...
yleensä se "ajamisen tarve" tulle takakelkasata/pehmeneistä puslista
säätää saa vaikka kuinka paljon ja minkä paja vain, kun ajossa vetoa on päällä/vaihtelle
niin kulmat "muttuu" ja sitten taas johonkin hipo 4 pyöräsuuntaus laiteesen niin näyttävät olevan kohdilaan,

semiostakin nähty että takavetoiseen autoon kulmat on mukamas kohdillan
vaikka haritusta oli monta milliä
eli kannatta katsoa mitä mikin on eikä vaan luottaa siihen juu vihreällä on
Mökkillä
'
dneproshin
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 155
Liittynyt: To 15.12.2016 18:05
Paikkakunta: Joutseno

Re: W163 tänä pvnä, mahdollisuus vai ei

Viesti Kirjoittaja dneproshin »

FinlandMerceds kirjoitti: Ma 14.08.2023 09:23 yleensä se "ajamisen tarve" tulle takakelkasata/pehmeneistä puslista
säätää saa vaikka kuinka paljon ja minkä paja vain, kun ajossa vetoa on päällä/vaihtelle
niin kulmat "muttuu" ja sitten taas johonkin hipo 4 pyöräsuuntaus laiteesen niin näyttävät olevan kohdilaan,

semiostakin nähty että takavetoiseen autoon kulmat on mukamas kohdillan
vaikka haritusta oli monta milliä
eli kannatta katsoa mitä mikin on eikä vaan luottaa siihen juu vihreällä on
Voisipa ollakin hyvä idea tutkia takapäätä... Nyt kun asiaa muistelen niin suuntauksen jälkeen mainitsivat että takapäätä eivät millään meinanneet saada kestämään arvoissa... Selkeitä välyksiä tai kolinoita en itse ainakaan pysty huomaamaan missään tilanteessa - ainut oire on että rattia saa koko ajan olla vääntämässä milloin vasemmalle ja milloin oikealle ihan suoraan ajaessa, jotta kulkusuunta säilyisi... Kenties siellä joku pehmennyt pusla sitten voisi olla, tosin asia voi olla näppituntumalta hankala arvioida ilman vertailukohdetta.
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: W163 tänä pvnä, mahdollisuus vai ei

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

dneproshin kirjoitti: Ti 15.08.2023 19:28
FinlandMerceds kirjoitti: Ma 14.08.2023 09:23 yleensä se "ajamisen tarve" tulle takakelkasata/pehmeneistä puslista
säätää saa vaikka kuinka paljon ja minkä paja vain, kun ajossa vetoa on päällä/vaihtelle
niin kulmat "muttuu" ja sitten taas johonkin hipo 4 pyöräsuuntaus laiteesen niin näyttävät olevan kohdilaan,

semiostakin nähty että takavetoiseen autoon kulmat on mukamas kohdillan
vaikka haritusta oli monta milliä
eli kannatta katsoa mitä mikin on eikä vaan luottaa siihen juu vihreällä on
Voisipa ollakin hyvä idea tutkia takapäätä... Nyt kun asiaa muistelen niin suuntauksen jälkeen mainitsivat että takapäätä eivät millään meinanneet saada kestämään arvoissa... Selkeitä välyksiä tai kolinoita en itse ainakaan pysty huomaamaan missään tilanteessa - ainut oire on että rattia saa koko ajan olla vääntämässä milloin vasemmalle ja milloin oikealle ihan suoraan ajaessa, jotta kulkusuunta säilyisi... Kenties siellä joku pehmennyt pusla sitten voisi olla, tosin asia voi olla näppituntumalta hankala arvioida ilman vertailukohdetta.
Tarkista takakelkan kiinitys sekä
vertaa takakseliston
oik ja vas tukitankojen kumeja keskennän yleenäs oik pehmenee ensin
Mökkillä
'
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: W163 tänä pvnä, mahdollisuus vai ei

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Onkos kukaan kokeillut mahtuuko tässä tekemään jakoketjurempan m112 koneeseen ilman että ottaa koneen pois?

Toinen murhe nyt alkaa vetokoukku olemaan vähän turhan korkealla isompien renkaiden jälkeen ja vielä olisi tarkoitus nostaa. Kokemusta millä koukkua vähän alaspäin?
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1766
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: W163 tänä pvnä, mahdollisuus vai ei

Viesti Kirjoittaja sompio »

En kyllä tapausta sen tarkemmin tunne, mutta eikös pelkän ketjun vaihto onnistu ihan "uittamalla" venttiilikopan irroituksella.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Droc Rewop
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 75
Liittynyt: Su 24.02.2019 13:20

Re: W163 tänä pvnä, mahdollisuus vai ei

Viesti Kirjoittaja Droc Rewop »

Niin aivan jos rapinan saisi pois vain ketjun vaihtamalla. Mietin että olisi myös laahaimet uusinut mutta ehkä se on turhaa.
Vastaa Viestiin