Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Kaikki Mersujen tekniikkaan liittyvä keskustelu.
Vastaa Viestiin
nupaha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ma 30.08.2010 11:46
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja nupaha »

webastoguru kirjoitti: Pe 20.10.2023 18:32 Nuo Mercedes me etäpalvelujen sopimukset ovat asiakkaan ja tehtaan välinen sopimus, joten ne toimivat sopimuksen loppuun saakka. Valitettavasti vain Veholla on oikeus lisätä tuo LTE -moduuli auton kantakorttiin Suomessa. Myös valtuutetut merkkiliikkeet joutuvat kääntymään tässä asiassa Vehon puoleen ja sieltä ei lupaa vaan jostain syystä heru.

Näissäkin asioissa vaikuttaa usein myös auton malli ja omistajan status. Jos auto on uudehko S-malli tai omistajan tunnettu henkilö M-B organisaatiossa, silloin lupa voi tulla, vaikka se on evätty hetkeä aikaisemmin E -mallin omistajalta. Sanoo eräs nimimerkillä kokemusta omaava.

Virossa päivitykset eivät myöskään onnistu, koska paikallisen M-B maahantuojan Silber Auton osti Veho jo aikaa sitten. Ruotsissa vaikuttaa myös Veho, joten nuo 4G -päivitykset eivät varmaan onnistu helpolla sielläkään. Jos haluaa matkustaa ulkomaille 4G -päivitysasioissa, silloin on varminta suunnata keula kohti Saksaa, missä niitä on tehty jo vuosia ilman ongelmia. Samalla voi tehdä edulliset jouluostokset ja paluumatkan varrella sijaitseva Puttgarden on tunnettu halvoista juomista.
Kiitos taas Webastogurulle asiantuntevista tiedoista. :thumbup:
melastinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja melastinen »

Kiitokset myös täältä webastogurulle siitä, että jakaa avoimesti tietoa, jota maahantuoja pimittää.👍
nupaha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ma 30.08.2010 11:46
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja nupaha »

”Kivasti” aina muistuttaa tämä paska itsestään, kun kävelee töissä autolle painelemassa webastoa päälle. :evil:
Töistä kun pääsee lähtemään vähemmän säännöllisesti niin ei kellon paskakaan paljoa auta.
melastinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja melastinen »

Yritin kysellä selitystä, miksi tämä päivitys on kielletty Suomessa, muttei muualla, kuten vaikkapa siellä Saksassa. Laitoin viestiä Mercedes-Benz AG:n nettisivuilta, mutta (yllätys yllätys) vastaus tuli Vehosta suomeksi. Viimeinen kommentti oli tällainen:

Valitettavasti kyseessä on valmistajan maailmanlaajuisesti tekemä päätös olla päivittämättä moduuleja, emmekä me voi Suomessa ottaa kantaa muiden maiden liikkeiden tekemiin toimenpiteisiin. Kyseisen päätöksen laiminlyömisestä voi seurata myös mittavampiakin seuraamuksia liikkeille, jotka niitä tekevät, joten tästä syystä emme voi valitettavasti päivittää autojen kommunikointimoduuleja.
nupaha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ma 30.08.2010 11:46
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja nupaha »

melastinen kirjoitti: Su 29.10.2023 14:23 Yritin kysellä selitystä, miksi tämä päivitys on kielletty Suomessa, muttei muualla, kuten vaikkapa siellä Saksassa. Laitoin viestiä Mercedes-Benz AG:n nettisivuilta, mutta (yllätys yllätys) vastaus tuli Vehosta suomeksi. Viimeinen kommentti oli tällainen:

Valitettavasti kyseessä on valmistajan maailmanlaajuisesti tekemä päätös olla päivittämättä moduuleja, emmekä me voi Suomessa ottaa kantaa muiden maiden liikkeiden tekemiin toimenpiteisiin. Kyseisen päätöksen laiminlyömisestä voi seurata myös mittavampiakin seuraamuksia liikkeille, jotka niitä tekevät, joten tästä syystä emme voi valitettavasti päivittää autojen kommunikointimoduuleja.
Että tehdas olis oikein kieltänyt päivitykset tai saattaa tulla sanktioita… taitaa olla samaa selittelyä mitä täs on itte kukin saanut viesteihinsä… ja TAAS puuttuu se perustelu miksi ei voi… :evil:
melastinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja melastinen »

Ei tässä koko touhussa ole kyllä mitään järkeä. Jo se, ettei tehdas osallistu kustannuksiin millään tavalla tai se, ettei Veho päivitä huolenpitosopparin piikkiin 4G-moduulia aiheuttavat ihmetystä ainakin omassa päässäni. Mutta se, ettei teknisesti mahdollista päivitystä saa edes rahalla, on jotakin käsittämätöntä.

Valehteleeko Veho siis asiakkailleen päin naamaa, kuten olen tästä viestiketjusta ymmärtänyt?
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Varmasti suurin syy tuohon maahantuojan paskanpuhumiseen on se, että tehtaalla ei yksinkertaisesti ole riittävästi 4G -kommunikaatiomoduuleja näihin päivityksiin. Puhutaan joka tapauksessa miljoonista 4G -moduuleista, joita tarvittaisiin yksistään Euroopassa. Komponenttipulasta johtuen kaikki saatavissa olevat moduulit menevät uusiin autoihin tuotantolinjalle.

Toinen syy on todennäköisesti se, että he pelkäävät joutuvansa osallistumaan myös moduulien hankinta- ja asennuskustannuksiin. Ainakin 3/2018 tai sen jälkeen valmistettuihin autoihin, joissa on tehdasasennuksena 3G -moduuli he joutuvat pakosta asentamaan ilmaiseksi tuon 4G -moduulin. Muuten autot eivät täytä EU - ja katsastusmääräyksiä pakollisen hätäpuhelinjärjestelmän osalta sen jälkeen, kun 2G yhteydet ajetaan alas vuonna 2025. Tätä asiaa käsitellään nyt EU:ssa komission johdolla.

Saksassa näitä 4G -päivityksiä on tehty tosiaan keväästä 2021 alkaen ja tehdään koko ajan satoja päivittäin. Useimmat näistä ohjelmoinneista on tehty M-B merkkiliikkeissä, koska päivityksissä vaaditaan kuitenkin aina tehdasyhteydet testerin ja ohjelmoinnin osalta.

Näissä 4G -päivityksissä on kyse kuitenkin myös ihmishenkien pelastaminen vakavissa onnettomuuksissa. Tuon toimivan automaattisen hätäpuhelujärjestelmän on arvioitu pelastavan ihmishenkiä noin 5% vakavissa liikenneonnettomuuksissa. Yksistään Suomessa tapahtui viime vuonna yli 3000 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 196 ja loukkaantui 3794, joista vakavasti yli 400 henkilöä.

Näistä em. luvuista voi jokainen helposti laskea kuinka monta henkeä maahantuoja ja tehdas tulee todennäköisesti "tappamaan" tai tahallaan vahingoittamaan yksistään Suomessa tuolla vastuuttomalla sekä lainvastaisella toiminnallaan. Joten taitaa olla siellä M-B puolella peiliin katsomisen paikka viimeistään nyt, jos yrityksellä on edes jonkinlaisia eettisiä arvoja ja jotain vastuuta tekemisestään sekä asiakkaiden turvallisuudesta.

Välittömästi, kun ensimmäinen kuolonuhri tai vakava loukkaantuminen tulee liikenneonnettomuudessa sen takia, että tuo hätäpuhelinjärjestelmä ei ole toiminut vaaditulla tavalla onnettomuudessa. Varmasti silloin asianajajat ja mahdollisesti myös syyttäjät ovat valmiina haastamaan maahantuojan sekä tehtaan oikeuteen. Suomessa on saatu jo vähemmällä näytöllä oikeudessa murhasyyte epävarsinaisena laiminlyöntirikoksena ja siitä vielä tuomio käräjäoikeudessa.

Tehtaan olisi järjetöntä uhkailla sanktioilla niitä, jotka tekevät 4G -päivityksiä ja pelastavat mahdollisesti ihmishenkiä näissä vakavissa liikenneonnettomuuksissa. Aivan varmasti ne sanktiot tulevat lopulta ainoastaan tehtaalle ja maahantuojalle välittömästi, kun ensimmäinen henkilö tai yritys vetää heidät oikeuteen Suomessa tai ulkomailla.

Maahantuojan kannattaa muistaa myös Suomen lainsäädännöstä löytyvä kilpailulaki, jonka rikkomisesta voidaan tuomita sanktiot, jotka voivat olla 10% yrityksen liikevaihdosta. Eli tässä tapauksessa ne voisivat olla vaatimattomasti jopa 100 miljoonaa. Kilpailulaki 2. luku 7. pykälä: Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö; tuotannon, markkinoiden tai teknisen kehityksen rajoittaminen kuluttajan vahingoksi. 5 pykälä: kielletyt kilpailunrajoitukset; Toimet joilla rajoitetaan tai valvotaan tuotantoa, markkinoita, teknistä kehitystä taikka investointeja.

Maahantuoja on jo kerran hävinnyt oikeudessa jutun, joka koskee tuota määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä. Tämän jutun he tulisivat häviämään satavarmasti jokaisessa oikeusasteessa. Aikanaan EU -tuomioistuimessa istunut kaverin tuttu tuomari jo kyseli, milloin laitetaan asia vireille...
Viimeksi muokannut webastoguru, Ma 30.10.2023 12:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
marpelto
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 72
Liittynyt: Ma 03.02.2020 12:56

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja marpelto »

Jürgen kirjoitti: Ke 11.10.2023 16:13
tony kirjoitti: Ke 11.10.2023 12:46
marpelto kirjoitti: Ke 11.10.2023 10:40 Webaso Lisälämmittimeen saa onneksi kaukosäätimen joka pitäisi toimia 1000m:n päästä.
Ebaysitä löysin 120€ posikuluineen.

Uudelleen ohjelmoiti:"Uusi kake -> paina ohjausnappia kojelaudassa 20 s -> kun valo alkaa vilkkua paina kakesta "OFF" kunnes "OFF" ilmestyy näyttöön"

Kaken pitäisi tulla ens1 viikolla..Saa nähdä miten käy. Tuossa on onneksi palautusmahdollisuus jos ei jostain syystä toimikaan
Onko sulla orkkis Webasto ? Ilmoita ihmeessä kuinka kävi kun olet kokeillut toimivuuden.
Tämä edellyttää luultavammin sen kaken vastaanottimen olemassaoloa autossa. Mikäli ei ole alunperin ollut valittu kake varustetta autoon, niin sitä vastaanotintakaan ei sieltä taida löytyä.

Juuri näin...webastossa ei ole vastaanotinta. Sain peruttua "kake-tilauksen" ennekuin se edes ehti postiin. Sain rahat takaisin.
w246 B200 CNG vm.2016
melastinen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 142
Liittynyt: Ti 10.11.2009 13:48

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja melastinen »

webastoguru kirjoitti: Ma 30.10.2023 10:02 Varmasti suurin syy tuohon maahantuojan paskanpuhumiseen on se, että tehtaalla ei yksinkertaisesti ole riittävästi 4G -kommunikaatiomoduuleja näihin päivityksiin. Puhutaan joka tapauksessa miljoonista 4G -moduuleista, joita tarvittaisiin yksistään Euroopassa. Komponenttipulasta johtuen kaikki saatavissa olevat moduulit menevät uusiin autoihin tuotantolinjalle.

Toinen syy on todennäköisesti se, että he pelkäävät joutuvansa osallistumaan myös moduulien hankinta- ja asennuskustannuksiin. Ainakin 3/2018 tai sen jälkeen valmistettuihin autoihin, joissa on tehdasasennuksena 3G -moduuli he joutuvat pakosta asentamaan ilmaiseksi tuon 4G -moduulin. Muuten autot eivät täytä EU - ja katsastusmääräyksiä pakollisen hätäpuhelinjärjestelmän osalta sen jälkeen, kun 2G yhteydet ajetaan alas vuonna 2025. Tätä asiaa käsitellään nyt EU:ssa komission johdolla.

Saksassa näitä 4G -päivityksiä on tehty tosiaan keväästä 2021 alkaen ja tehdään koko ajan satoja päivittäin. Useimmat näistä ohjelmoinneista on tehty M-B merkkiliikkeissä, koska päivityksissä vaaditaan kuitenkin aina tehdasyhteydet testerin ja ohjelmoinnin osalta.

Näissä 4G -päivityksissä on kyse kuitenkin myös ihmishenkien pelastaminen vakavissa onnettomuuksissa. Tuon toimivan automaattisen hätäpuhelujärjestelmän on arvioitu pelastavan ihmishenkiä noin 5% vakavissa liikenneonnettomuuksissa. Yksistään Suomessa tapahtui viime vuonna yli 3000 henkilövahinkoon johtanutta tieliikenneonnettomuutta, joissa kuoli 196 ja loukkaantui 3794, joista vakavasti yli 400 henkilöä.

Näistä em. luvuista voi jokainen helposti laskea kuinka monta henkeä maahantuoja ja tehdas tulee todennäköisesti "tappamaan" tai tahallaan vahingoittamaan yksistään Suomessa tuolla vastuuttomalla sekä lainvastaisella toiminnallaan. Joten taitaa olla siellä M-B puolella peiliin katsomisen paikka viimeistään nyt, jos yrityksellä on edes jonkinlaisia eettisiä arvoja ja jotain vastuuta tekemisestään sekä asiakkaiden turvallisuudesta.

Välittömästi, kun ensimmäinen kuolonuhri tai vakava loukkaantuminen tulee liikenneonnettomuudessa sen takia, että tuo hätäpuhelinjärjestelmä ei ole toiminut vaaditulla tavalla onnettomuudessa. Varmasti silloin asianajajat ja mahdollisesti myös syyttäjät ovat valmiina haastamaan maahantuojan sekä tehtaan oikeuteen. Suomessa on saatu jo vähemmällä näytöllä oikeudessa murhasyyte epävarsinaisena laiminlyöntirikoksena ja siitä vielä tuomio käräjäoikeudessa.

Tehtaan olisi järjetöntä uhkailla sanktioilla niitä, jotka tekevät 4G -päivityksiä ja pelastavat mahdollisesti ihmishenkiä näissä vakavissa liikenneonnettomuuksissa. Aivan varmasti ne sanktiot tulevat lopulta ainoastaan tehtaalle ja maahantuojalle välittömästi, kun ensimmäinen henkilö tai yritys vetää heidät oikeuteen Suomessa tai ulkomailla.

Maahantuojan kannattaa muistaa myös Suomen lainsäädännöstä löytyvä kilpailulaki, jonka rikkomisesta voidaan tuomita sanktiot, jotka voivat olla 10% yrityksen liikevaihdosta. Eli tässä tapauksessa ne voisivat olla vaatimattomasti jopa 100 miljoonaa. Kilpailulaki 2. luku 7. pykälä: Määräävän markkina-aseman väärinkäyttö; tuotannon, markkinoiden tai teknisen kehityksen rajoittaminen kuluttajan vahingoksi. 5 pykälä: kielletyt kilpailunrajoitukset; Toimet joilla rajoitetaan tai valvotaan tuotantoa, markkinoita, teknistä kehitystä taikka investointeja.

Maahantuoja on jo kerran hävinnyt oikeudessa jutun, joka koskee tuota määräävän markkina-aseman väärinkäyttöä. Tämän jutun he tulisivat häviämään satavarmasti jokaisessa oikeusasteessa. Aikanaan EU -tuomioistuimessa istunut kaverin tuttu tuomari jo kyseli, milloin laitetaan asia vireille...
Kiitos taas kattavasta päivityksestä. :thumbup:

Erikoista tässä on myös se, että Veho suostuu kuitenkin myymään 4G-moduulin varaosana, muttei koodaamaan sitä auton kantakorttiin. Kuulemma Saksassa on hyllyssä ja saadaan muutamassa päivässä varaosatiskille (näin siis kertoivat reilu pari viikkoa sitten). Isommassa mittakaavassa toki komponenttipula vaikuttanee koko 3G-autokannan päivittämiseen.
nupaha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ma 30.08.2010 11:46
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja nupaha »

melastinen kirjoitti: Su 29.10.2023 22:31 Ei tässä koko touhussa ole kyllä mitään järkeä. Jo se, ettei tehdas osallistu kustannuksiin millään tavalla tai se, ettei Veho päivitä huolenpitosopparin piikkiin 4G-moduulia aiheuttavat ihmetystä ainakin omassa päässäni. Mutta se, ettei teknisesti mahdollista päivitystä saa edes rahalla, on jotakin käsittämätöntä.

Valehteleeko Veho siis asiakkailleen päin naamaa, kuten olen tästä viestiketjusta ymmärtänyt?
Tuli äsken vastaan mainos, jossa Audi mainosti parasta asiakastyytyväisyyttä. Kas kumma, kun Mb ei pysty samaa mainostaa… :lol:
No, saman 3g-asian kanssa kai Audikin joutuu painia, mutta tuskin sitä huonommin on hoidettu kuin Mb:llä.
Viimeksi muokannut nupaha, Pe 03.11.2023 16:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
nupaha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ma 30.08.2010 11:46
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Tupla
Jasu80
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ma 05.09.2022 05:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja Jasu80 »

Huomenna tulee vuosi täyteen, kun omaani webastogurun toimesta lämmitin asennettiin. Skellefteåssa ohjaus apin kautta ei juurikaan enään toimi, mutta täällä Suomessa se toimii (ainakin vielä toistaiseksi). Autossa on Peikerin 3G, jonka haluaisin kyllä päivittää heti kuin mahdollista.

https://www.mercedes-benz.fi/passengerc ... board.html <- tuolta kun katsoo tietoja, niin se näyttää seuraavaa.
Saas nähdä pitääkö paikkansa.
Sinulla ei ole tarvittavia oikeuksia nähdäksesi tämän viestin liitetiedostoja.
S205 250d ´15
Volvo S80 V8 ´07
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Tuo Peikerin moduuli on tiputtanut nuo yhteydet nyt 2G -verkkoon, joten ilmeisesti Ruotsin puolella verkko on jo ylikuormittunut tai muuten vaan hidas. Vastaava ongelma oli Saksassa aikaisemmin, minkä vuoksi tehdas lopetti etäyhteyspakettien myynnin Mercedes me kaupassa tammikuussa.

Meillä on 5G -päivityksien yhteydessä päivitetty myös 2G -tukiasemia, joten meillä ei pitäisi vastaavaa ongelmaa olla ainakaan vielä. Sähkömittarit, hissien hälytykset ym. on meillä myös päivitetty jo enimmäkseen 4G -yhteyksille, joten vastaavaa ruuhkaa meille tuskin tulee 2G -verkossa. Näin ollen nuo M-B etäyhteydet olisi voinut pitää vielä myynnissä meillä Suomessa ainakin vielä ensi vuoden loppuun.

Todennäköisesti nämä 2G -yhteydet ajetaan alas myös Suomessa loppuvuodesta 2025. Joten saa nähdä toteutuuko M-B lupaus siitä, että etäohjaukset toimii sopimuskauden loppuun kuten he ovat luvanneet. Saattaa olla, että he joutuvat päivittämään sinulle 4G -yhteydet, jos haluavat seisoa lupausten takana. Tämä taitaa olla jo liikaa toivottu...ehkä pitäisi kirjoittaa Joulupukille toivomuslista näistä 4G -moduuleista.

Tuo Peikerin moduulin päivittäminen on tällä hetkellä kallista ja aikaa vievää, kuten Vehon päälliköt jo kertoivat aikaisemmin näistä 4G -päivityksistä. Saksan tehtaan porukalla on jokin edullisempi ratkaisu tähän ongelmaan, joten jäämme odottamaan lisätietoja sieltä suunnalta. Vastaavasti Hermes moduulien 4G -päivityksiä pystyy tekemään lähes kuka tahansa "kyläseppä", joten niiden päivitys on suhteellisen halpaa ja nopeaa.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
poteroa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 21.05.2021 06:40

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja poteroa »

Onko jollain nyt suoraa infoa minkä kaukosäädinpaketin ostaa jonka runttaa W213:een?

Tänään katosi webaston ohjaus, eikä siis näillä näkymin palaa.
B24 optiota ei ole, joten ainoa vaihtoehto on asentaa vastaanotin ja pelleillä kaukosäätimen kanssa.

TIetty jos vielä löytyisi opas jossa mainittu miten tuo LIN rele on tuonne tungettava? :)
poteroa
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 13
Liittynyt: Pe 21.05.2021 06:40

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja poteroa »

A2058207300 on ainakin mersun oma vastaanotin webastolle w213 ja moneen muuhunkin malliin, kaukosäädin on saman näköinen kuin uudempien avain.. Nyt kun vielä selviäisi että minne tuo asentuu autoon ja moduli koodaus. Liekkö vielä vaatii jotain piuha sarjaa.. Onkohan jollain taholla ajatusta mistä lähteä repimään paneleita irti?
Tuolla purkilla ei tarvitse Lin ohjausta miettiä, vastanee B24 optiota?

Pitää varmaan marmorille mennä kyselemään lisää tietoa..
DBFI
Asiantuntija
Asiantuntija
Viestit: 13196
Liittynyt: Pe 25.07.2008 21:26
Paikkakunta: Finland Proper

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja DBFI »

poteroa kirjoitti: Ke 06.12.2023 09:35 A2058207300 on ainakin mersun oma vastaanotin webastolle w213 ja moneen muuhunkin malliin, kaukosäädin on saman näköinen kuin uudempien avain.. Nyt kun vielä selviäisi että minne tuo asentuu autoon ja moduli koodaus. Liekkö vielä vaatii jotain piuha sarjaa.. Onkohan jollain taholla ajatusta mistä lähteä repimään paneleita irti?
Tuolla purkilla ei tarvitse Lin ohjausta miettiä, vastanee B24 optiota?

Pitää varmaan marmorille mennä kyselemään lisää tietoa..
Ei ollut WIS:issä tälle retrofit-ohjetta. Pitää lueskella korjausohjeita, kaavioita ja varaosakirjaa. Meinaatko että marmorilla käyttävät aikaansa ilmaiseksi jos itse meinaat asennuksen tehdä? Jos teetät niin eiköhän threadistä löydy sopiva tekijä.
Avatar
viheik
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 229
Liittynyt: Su 20.08.2006 22:05
Paikkakunta: Oulu

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja viheik »

[quote=poteroa post_id=1386851 time=1701848136 user_id=63574]
A2058207300 on ainakin mersun oma vastaanotin webastolle w213 ja moneen muuhunkin malliin, kaukosäädin on saman näköinen kuin uudempien avain.. Nyt kun vielä selviäisi että minne tuo asentuu autoon ja moduli koodaus. Liekkö vielä vaatii jotain piuha sarjaa.. Onkohan jollain taholla ajatusta mistä lähteä repimään paneleita irti?
Tuolla purkilla ei tarvitse Lin ohjausta miettiä, vastanee B24 optiota?

Pitää varmaan marmorille mennä kyselemään lisää tietoa..
[/quote]

Vastaanottimen lisäksi vielä oikea antenni. Johtosarja on tehtävä itse kun liitin on sen verran erikoinen ettei sitä ole saatavilla. Virta, maa ja signaali. Mittaristo, keskipaneeli ja hansikaslokero irti. Lopuksi scn koodaus kantakorttiin marmorilla.
E220cdi -16 AMG Sedan 2020 ->
Ex.C220cdi -05 Avantgarde Sport Sedan 2008 -> sukupolvenvaihdoksella siirtyi pojalle. Poistunut.
Ex.W639 111. 2009 Poistunut
Ex.W447 116. 2018 Poistunut
W447 116. 2017
Splitti51
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 48
Liittynyt: Ti 14.08.2012 09:47
Paikkakunta: Uusimaa

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja Splitti51 »

Jos tämä juttu pitää paikkansa niin hätäpuhelut toimii vielä -29 vuoden loppuun 2G verkossa.
Jutussa väitetään että muutenkin hätäpuhelut käyttävät vain 2G/3G verkkoja ?
verkkouutiset
W213 220d 4matic -22
Ex-W205 300d 4matic -19
Ex-W205 250d 4matic -16
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3078
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja jysi »

No hyvä että asiaan on tullut selvyys eli 2G ylläpitovelvollisuus jatkuu 2029 loppuun = sulkeminen 2030. Kun äskettäin hallinto selvitti mielipiteitä 2G-verkon alasajoon, 54 vastanneesta 3 (kaikki operaattorit) kannatti ja 51 vastusti, tosin suuri taustasyy vastustukselle oli epäselvä aikataulu -> ei tarvetta muuttaa mitään.

2G-verkon alasajo tarkoittaa samalla täydellistä palveluiden loppumista 360/3G-modulilla varustetuille autoille.
Avatar
noroljan
Mersumies
Mersumies
Viestit: 2466
Liittynyt: Ke 04.08.2010 01:36
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja noroljan »

Tässä käsitelty asiakkaan ja Vehon välillä asiaa yhdestä näkökulmasta:
https://tekniikanmaailma.fi/mercedes-be ... ta-paatti/
W163 ML 270 CDI -02 (OM612+722.6)
W163 ML 430 -00 (M113+722.6)
C126 560 SEC -88 (M113+722.6) Projekti
W220 320 CDI -01 (OM613+722.6) Projekti
W906 Sprinter 315 CDI inva-auto (OM646+722.6)
W906 Sprinter 316 CDI Extrapitkä (OM651+722.6) Projekti
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Mikäli autoliike myy auton ja myynti-ilmoituksen varustelistassa lukee esim. polttoainekäyttöinen lisälämmitin puhelinohjauksella. Silloin se myös tarkoittaa että, autossa tulee olla: Toimiva polttoainekäyttöinen lisälämmitin, ei siis sähkölämmitin tai epäkunnossa oleva Webasto, Eberi jne. Täysin sama asia koskee myös tuota puhelinohjausta. Lisälämmittimen ohjaus täytyy toimia puhelimella, olipa se sitten Mercedes me, Webaston tai Eberin omilla sovelluksilla.

Ainakin Saka, Kamux ja Rinta-Jouppi ovat aina suostuneet jälkikäteen asentamaan omalla kustannuksella tarvittavat osat, jotta auto täyttää myynti-ilmoituksessa olevat varusteet. Muutamassa tapauksessa on ollut kyse M-B hybridiautoista, joka on myyty vahingossa polttoainekäyttöisellä lisälämmittimellä, vaikka autossa on ollut tehdasasennettu sähkölämmitin. Tällöin muutaman tuhannen euron lasku polttoainekäyttöisen lisälämmittimen asennuksesta on maksettu autoliikkeen toimesta ilman mitään mutinoita tai valituksia.

Mikäli autoliike ei jostain syystä suostu asentamaan tarvittavia varusteita tai antamaan ostajan vaatimaa asianmukaista hyvitystä tai perumaan kauppaa. Tällöin kannattaa palkata kallein asianajaja, mitä on saatavilla. Yleensä sopimukseen pääsemiseen riittää pelkkä asianajajan soitto. Järkevä myyjä suostuu maksamaan kaikki kulut viimeistään siinä vaiheessa, kun asiamies lähettää laskun tai haastehakemuksen oikeudelle tai hakee myyjää konkurssiin maksamattomasta laskusta. Joka tapauksessa ostaja voittaa oikeudessa näissä tapauksissa aina sata varmasti. Kyse on vain siitä haluaako myyjäliike selvitä asiasta suhteellisen halvalla vai todella kalliilla laskulla.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Jasu80
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 127
Liittynyt: Ma 05.09.2022 05:54
Paikkakunta: Tampere

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja Jasu80 »

Tämäpä. Tämän kun olisin tiennyt kanssa ennen kuin Webaston reilu vuosi sitten asennutin Mercedes me -puhelinohjauksella ilman kaukkaria. :lol:
S205 250d ´15
Volvo S80 V8 ´07
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

Nuo etäohjauspalvelut toimii meillä Suomessa todennäköisesti tarpeeksi luotettavasti 2G -verkossa myös 3G -moduuleilla 2026 tammikuuhun asti, jos sopimus on vaan sinne asti voimassa. Mikäli lisenssi loppuu sitä ennen, vaihtoehtoina on 4G -päivitys tai yksistään lisälämmittimen ohjaukseen erillisen 4G -boksin tai kauko-ohjaimen asentaminen. Moni on valitettavasti säästänyt väärässä paikassa ja ostanut 1 vuoden lisenssin, jolloin nuo etäohjaukset ovat loppuneet jo liian varhain.

Kaikki näiden M-B etäohjauksien päivitykset ovat yksistään kustannuskysymys. Esim. tuossa linkissä olevassa Tekniikan Maailman jutussa kyseiseen autoon olisi voinut helposti tehdä 4G -päivitys noin 1000 € kustannuksilla. Merkkiliikkeet tekevät muualla näitä 4G -päivityksiä edelleen päivittäin, joten se on asiakaspalvelua...
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Jürgen
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 369
Liittynyt: Su 05.06.2022 19:04

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja Jürgen »

Näissä autojen myynti-ilmoituksissa mainitaan usein että varmista varusteiden paikkansa pitävyys myyjältä. Jos kysyy, ja myyjä sanoo että juu juu, niin silloin se on sana sanaa vastaan jos lähdetään asiasta vääntämään.
Myyjä tietenkin sanoo että asiakas on nyt ymmärtänyt tämän asian vähän väärin...
Tarkka840
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ma 16.10.2023 14:34

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja Tarkka840 »

Voisikohan joku ilmiantaa hyvän pajan, jossa tuon hyödyttömän 3G-modulin voisi vaihdattaa kuranttiin 4G-versioon? Auto on W213 vm. 2017. Tarve on vain webaston etäkäyttöön. Veholta ei huvita edes kysyä, sen verran oli tyly kohtelu, kun kysyin, miksi sovellusta ei enää voi ostaa. Valmistajan ja maahantuojan kanta kai on, että autolle riittää kuuden vuoden käyttöikä, sitten pitää ostaa uusi.
Avatar
jysi
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3078
Liittynyt: Pe 23.05.2003 17:49
Paikkakunta: Salo

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja jysi »

Kyllä voi, matkaa vaan on vähintään 1000+ km riippumatta siitä mistä päin Suomea lähdet liikkeelle
nupaha
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 46
Liittynyt: Ma 30.08.2010 11:46
Paikkakunta: Pohojanmaa

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja nupaha »

Tarkka840 kirjoitti: Su 07.01.2024 19:35 Voisikohan joku ilmiantaa hyvän pajan, jossa tuon hyödyttömän 3G-modulin voisi vaihdattaa kuranttiin 4G-versioon? Auto on W213 vm. 2017. Tarve on vain webaston etäkäyttöön. Veholta ei huvita edes kysyä, sen verran oli tyly kohtelu, kun kysyin, miksi sovellusta ei enää voi ostaa. Valmistajan ja maahantuojan kanta kai on, että autolle riittää kuuden vuoden käyttöikä, sitten pitää ostaa uusi.
Laita privaviesti webastogurulle…
Maahantuojan toimintahan on ihan suoraa sieltä mihin ei aurinko paista eli /c:stä.
PoTero
Uusi tuttavuus
Uusi tuttavuus
Viestit: 1
Liittynyt: Ti 09.01.2024 19:33

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja PoTero »

Moikka,
Vaimon auto on vm. 2017 W176 A180 joka on varustettu tehdasasenteisella polttoainetoimisella lämmittimellä (Webasto). Loppukesästä lakkasi Mercedes Me:n kautta mm. Webaston etäohjaus, kuten niin monilla muillakin. Vaimolla ei ollut halua vaihtaa autoa ja Webasto oli kovin kaivattu varuste, joten jotain oli tehtävä. Vehon suuntaan kiukkuinen palaute ei luonnollisestikkaan johtanut mihinkään.
Lopulta ratkaisun tarjosi Uudenmaan Autovarustelu. Siellä asennettiin Webaston ThermoConnect 2, jolla pystyy ohjaamaan Webastoa puhelimen aplikaation kautta. Asennus meni hienosti, vaikka ottikin aikaa useamman tunnin, koska kyseessä oli kuulemma ensimmäinen W176 johon he asensivat TC2:n. Nyt Webaston ohjaus toimii hienosti appin kautta ja ainoa näkyvä autossa on yksi kytkin valoineen valokatkaisijan alla.
Hinta oli 950€. Kaukosäädinversio olisi maksanut 850€. Vaimon (ja minunkin) mielestä kannattava sijoitus.
Voimme suositella lämpimästi Uudenmaan Autovarustelua saman ongelman kanssa painiskeleville.
CDI_05
Mersumies
Mersumies
Viestit: 530
Liittynyt: La 28.03.2015 15:47

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja CDI_05 »

PoTero kirjoitti: Ti 09.01.2024 19:50 Moikka,
Vaimon auto on vm. 2017 W176 A180 joka on varustettu tehdasasenteisella polttoainetoimisella lämmittimellä (Webasto). Loppukesästä lakkasi Mercedes Me:n kautta mm. Webaston etäohjaus, kuten niin monilla muillakin. Vaimolla ei ollut halua vaihtaa autoa ja Webasto oli kovin kaivattu varuste, joten jotain oli tehtävä. Vehon suuntaan kiukkuinen palaute ei luonnollisestikkaan johtanut mihinkään.
Lopulta ratkaisun tarjosi Uudenmaan Autovarustelu. Siellä asennettiin Webaston ThermoConnect 2, jolla pystyy ohjaamaan Webastoa puhelimen aplikaation kautta. Asennus meni hienosti, vaikka ottikin aikaa useamman tunnin, koska kyseessä oli kuulemma ensimmäinen W176 johon he asensivat TC2:n. Nyt Webaston ohjaus toimii hienosti appin kautta ja ainoa näkyvä autossa on yksi kytkin valoineen valokatkaisijan alla.
Hinta oli 950€. Kaukosäädinversio olisi maksanut 850€. Vaimon (ja minunkin) mielestä kannattava sijoitus.
Voimme suositella lämpimästi Uudenmaan Autovarustelua saman ongelman kanssa painiskeleville.
Hyvä että löytyi mieleinen versio, vaikka on tossa hintaa :crazy:
Avatar
webastoguru
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 175
Liittynyt: Su 30.05.2021 13:46

Re: Mercedes Me / muut verkkoyhteyttä käyttävät palvelut ja 3G:n alasajo

Viesti Kirjoittaja webastoguru »

M-B A (W176), B (W246), CLA (W117), ML (W166) jne. mallit, joissa on tehdasasenteinen CAN -väyläohjattu Webasto. Näiden Webastojen puhelinohjauksien asentaminen ei vaadi mitään erikoistaitoja, vaan onnistuu helposti myös kätevältä tee se itse -mieheltä. Mikäli halutaan asennus tehdä mahdollisimman halvalla, silloin voidaan valita GSM -ohjaimeksi edullinen 2G -verkossa toimiva boksi tai vähän kalliimpi 4G -boksi. Molemmat toimivat Webaston omalla ilmaisella puhelinsovelluksella. Prepaid -korttia käytettäessä vuotuinen käyttökustannus on 10 €, mikä on yleensä minimi saldon lisäys Prepaid -kortille. Tällöin itse tehtynä koko paketin kokonaiskustannukset pysyvät helposti 50-200 € haarukassa auton varusteista riippuen.

Näissä asennuksissa ei tarvitse asentaa mitään erillisiä kytkin virityksiä auton kojetauluun. Webaston ohjaukset tapahtuu autosta entiseen malliin, joko auton ilmastoinnin paneelissa olevasta alkuperäisestä Webaston omasta katkaisijasta tai mittaristossa olevasta ajastimesta. Mikäli käytetään auton mallikohtaisia johtosarjoja hinta nousee jonkin verran, mutta tällöin asennus vie aikaa yleensä noin tunnin. Helpoin ja nopein tapa on tietysti tehdä 4G -päivitys, jolloin auton muut etäohjaukset pysyvät myös toiminnassa Mercedes me sovelluksessa.
"Me, haluttomat, tietämättömän johdolla, teemme mahdotonta kiittämättömille. Olemme tehneet niin paljon, niin kauan, niin vähällä, olemme nyt päteviä tekemään mitä tahansa ilman mitään..." K.J.J
Vastaa Viestiin