500SL 1990

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Vastaa Viestiin
Avatar
pazo
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 273
Liittynyt: Ke 21.08.2013 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pazo »

Asentaessa venttiilikopan tiiviste karkaa hyvin helposti jostain kohtaa urastaan sivuun ja seurauksena on vuoto. Tavallisesti sen saa painettua kohdalleen löysäämällä hieman ruuveja.

Imuvuodot ovat yksi tavallisimmista M119 tyhjäkäynnin ongelmista; vanhetessaan kumiputket kovettuvat ja alkavat lopulta vuotaa. Netistä löytyy hyvin tarinaa tyhjäkäynnin mahdollisista haasteista.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

pazo kirjoitti: Su 01.10.2023 12:29 Asentaessa venttiilikopan tiiviste karkaa hyvin helposti jostain kohtaa urastaan sivuun ja seurauksena on vuoto. Tavallisesti sen saa painettua kohdalleen löysäämällä hieman ruuveja.

Imuvuodot ovat yksi tavallisimmista M119 tyhjäkäynnin ongelmista; vanhetessaan kumiputket kovettuvat ja alkavat lopulta vuotaa. Netistä löytyy hyvin tarinaa tyhjäkäynnin mahdollisista haasteista.
Tiiviste on kyllä ollut kohillaan kun olen peilin kanssa kattonut.. en tiiä sitten että onko huonon laadun tiiviste (Elring) mutta oikean puoleinen pitää öljyt sisällä.. täytyy tutkia tarkemmin ettei sitten ite kannessa ole jotain naarmua tai vastaavaa.. ilkeetä tuo öljynvuoto kun kone on muualta melkein kuiva :D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Täytyy vaihtaa öljysuodattimen ja lohkon väliin tiiviste kun itkettää sieltä öljyä ja samoin öljypaineen anturista tulee öljyä ulos. En halua mitään öljyvuotoja tässä enään :D
Miten tuo ohjaussimpukka, se vuotaa kanssa öljyä akselin luota ja se tippuu sitten alatukivarren kumiin (täytyy vaihtaa), auttaisko esim. Omega 917 aine tuonne sekaan? Öljyä ei ole tarvinut lisätä kesän aikana että ei niin paljon vuoda mutta vuotaa liikaa kumminkin ja kun on atf öljyä vielä niin valuu vaikka minne..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Ollut paljon muuta tekemistä kuin tämän kanssa touhuilua. Kotona tullut kaivettua vedenpoistoputkia maahan koska ruohikko tuli aina litimäräks sateella. Tarkoitus ois ens viikon aikana jatkaa tätä hommaa jossa seuraava homma on laittaa suuttimet paikalleen ja sitten taas kokeilla savulaitteella joko vuodot hävis..
JyrkiA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 16.05.2022 22:55

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja JyrkiA »

pasi84 kirjoitti: La 30.09.2023 11:08 Savutesterillä kokeilin imusarjasta laittaa savua sisään ja löyty kaks vuotoa. Yks vuotopaikka oli alipainesähköventtiilin tulppa ja toinen oli alipaineletkujen jakorasia joka on tulipellin takana. Imusarjaa ei siis tarvii irrottaa. Kaikki suuttimet toimii nyt myös kun käytin ne ultraäänipesussa, kaks niistä oli tukossa.
Moi
Kertoisitko tuosta testitavasta hieman enemmän ja tarkemmin. Millä se savu tehdään ja miten se ajetaan imusarjaan ym,

T.

Jyrki
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

JyrkiA kirjoitti: Ma 23.10.2023 17:50
pasi84 kirjoitti: La 30.09.2023 11:08 Savutesterillä kokeilin imusarjasta laittaa savua sisään ja löyty kaks vuotoa. Yks vuotopaikka oli alipainesähköventtiilin tulppa ja toinen oli alipaineletkujen jakorasia joka on tulipellin takana. Imusarjaa ei siis tarvii irrottaa. Kaikki suuttimet toimii nyt myös kun käytin ne ultraäänipesussa, kaks niistä oli tukossa.
Moi
Kertoisitko tuosta testitavasta hieman enemmän ja tarkemmin. Millä se savu tehdään ja miten se ajetaan imusarjaan ym,

T.

Jyrki
Hei. Savulaitteen voi tehä kun ottaa lasipurkin ja siihen metallikannen (esim kurkkupurkin). Siihen tehään sitten juotoskolville(sanotaanko sitä sellaiseks) reikä kanteen että sen pää menee vaan purkin sisälle ja kahva josta pidetään kiinni jää ulkopuolelle. Kanteen tehään myös reikä johon laitetaan alipaineletkua (josta savu pääsee ulos) ja sitten yks reikä auton renkaan venttiilille josta kompuralla saa ilmaa purkkiin sisälle. Kolvin pään ympärille laitetaan rääsyä missä on öljyä (rääsy laitetaan öljyliokseen vaikkapa vanhaa moottoriöljyä) ja annetaan kuivua ilmassa ensin ettei ole ihan litimärkä öljystä koska muuten juotoskolvi menee siitä rikki. Laitan linkin tähän youtube ohjeeseen (tosin ruotsinkielinen) mutta sieltä ite sen nappasin myös.
savukoneen teko (ruotsiksi)
JyrkiA
Vakiokalustoa
Vakiokalustoa
Viestit: 82
Liittynyt: Ma 16.05.2022 22:55

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja JyrkiA »

Aivan loistava juttu. Kiitos

t.
Jyrki
Raumalainen
Sisäänajossa
Sisäänajossa
Viestit: 38
Liittynyt: To 21.09.2023 21:38

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Raumalainen »

Iso kiitos.
08 Clk 220
Avatar
tomant
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3933
Liittynyt: Ti 06.06.2006 00:50
Viesti:

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja tomant »

Tallin palovaroittimesta kannattaa patteri ottaa pois ja muistaa laittaa se takaisin näiden savutestien jälkeen ,-)

tomant
Kiihdytin 190E 201.024 Kuva1,951 - 13,077 / 171,51
Käyttöautot C180 203.035, C230 T 202.083 ja 309D 602.417, edellinen C200 202.020
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

JyrkiA kirjoitti: Ma 23.10.2023 23:13 Aivan loistava juttu. Kiitos

t.
Jyrki
Oleppa hyvä :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Raumalainen kirjoitti: Ti 24.10.2023 00:37 Iso kiitos.
Oleppa hyvä :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

tomant kirjoitti: Ti 24.10.2023 09:29 Tallin palovaroittimesta kannattaa patteri ottaa pois ja muistaa laittaa se takaisin näiden savutestien jälkeen ,-)

tomant
Joo näin on :D
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Eilen tuli vähän laiteltua tätä,pitkästä aikaa koska pihahommat vienyt kaiken ajan kuukauden aikana.. No eilen vielä kokeilin suuttimet penkissä ja hyvin toimii nyt. Laitoin suuttimet takasin uusien tiivisteiden ja o-renkaiden kanssa ja voitelin ne jarrusatularasvalla ensin (kumitiivisteet).
Sitten oli aika taas kokeilla että alipaineet on kunnossa. Moottorin puolelle kokeilin savutesterillä ja näytti pitävän tiiviinä.

Ensin kokeilin ajatuksissaan alipainemittarilla tuosta imusarjasta ja eihän sinne saanut yhtään alipainetta.. Hetken mietiskelin että missä vika kunnes sitten aivot tuli mukaan että siellähän on joku/jotkut imuventtiilit varmaan auki :lol:
Savutesteri sitten näytti ihan ok joten en ala enempää purkamaan tässä vaiheessa.

Auton puolelle kokeilin sitten alipainemittarilla, se alipaineletku joka menee tulipellin läpi jakorasialle ja vuotohan siellä oli, ei pysynyt yhtään alipaineet sisällä. Otin jakorasiasta putket irti ja kokeilin putki kerrallaan ja siellä pysy paineet sisällä, onneks. Vika näyttäytyi jakorasiaan, ihan hirveen pieni reikä muovissa jota ei melkein silmällä edes nähnyt.. Paikkasin reiän ja nyt pysyy paineet sisällä.
Täytyy jossain vaiheessa laittaa jakorasia vaihtoon.

Seuraavaksi tarvii kattoa tuo vasemman puoleinen nokka-akselin stefa. Sen oon vaihtanut mutta valuttaa öljyä sieltä kuitenkin, sen verran katoin akselia eilen että on vähän urautumaa siinä, tosin ei sormeen tunnu ura. Millä sen saa paremmaks, esim hiomalla?

Kuva
Siinä alipainemittausta suorittamassa. Mittari on bilteman:
alipainemittari
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Tullut pikkusen tänään touhuttua tämän kanssa. Nokka-akselin stefan siirsin niin sisäänpäin kuin pysty, katotaan vuotaako sitten vielä..
Ilmapumpun otin nyt sitten lopullisesti pois, ei ollut kytketty edes katsastuksessa ja egr:n otin pois ennen katsastusta myös eikä ollut mitään ongelmia pakokaasuarvojen kanssa. Turhia hölmöilyjä nuo vaan on.
Siinä ilmapumppu irti:
Kuva
Tuollaiselle se nyt sitten näyttää ilman pumppua. Lyhyempi remmi sinne vaan niin ei tarvii muuta :)
Kuva
Sitten katoin tuota alujäähytintä ja huomasin että vaihteiston öljyputkille lähtevät reiät ovat aika pienet.. orkkisputket ovat 7mm sisähalkasijaltaan ja nämä reiät on alle 6mm. En tiiä sitten vaikuttaako tuo siihen että vaihtaa niin myöhään ja vasta kun kone on kunnolla lämmin ja sadassa asteessa kuumalla ilmalla niin silloin vaihtaa normaalisti, silloinhan atf öljykin on ohuempaa ja liukenee ehkä paremmin tuosta läpi. En tiiä onko tämä nyt sitten pääsyy siihen että vaihtaa myöhään mutta ei se ainakaan asiaa paremmaks tee, työstän reiät 8,5mm kokoseksi.
Kuva

Tästä jatketaan sitten ens kerralla :D
MJPfin
Mersumies
Mersumies
Viestit: 3920
Liittynyt: Pe 14.09.2018 20:20

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MJPfin »

Hyvä rakennella hissukseen niin saat keväällä heti ajoon auton taas, mukava seurata edistymistä.
Stefa asiaan ei tullut huomattua kommentoida jos ei pidä niin samalla halkaisijalla joku tupla huulinen stefa jos sattuu löytymään.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Nämä kehittyy edistyessään, joten kaikki mitä eteen tulee on edistystä ja sitten saa alkaa uudestaan :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MJPfin kirjoitti: Pe 10.11.2023 00:10 Hyvä rakennella hissukseen niin saat keväällä heti ajoon auton taas, mukava seurata edistymistä.
Stefa asiaan ei tullut huomattua kommentoida jos ei pidä niin samalla halkaisijalla joku tupla huulinen stefa jos sattuu löytymään.
Joo nyt on aikaa hyvin, voi silti olla etten ehi kaikkia laittaa kuntoon ens sesongiks mutta aina jotain saa eteenpäin :) Joo täytyy kattoa tuota stefahommaa jos vielä vuotaa siirron jälkeen :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Orlov kirjoitti: Pe 10.11.2023 00:17 Nämä kehittyy edistyessään, joten kaikki mitä eteen tulee on edistystä ja sitten saa alkaa uudestaan :)
Joo aina on jotain tekemistä tässä :) Haluaa kuitenkin pitää jotenkin hyvässä kunnossa :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Nyt olen poranut nuo öljyjäähytiimen reiät isommaks, tuli 8,5mm reiät tilalle. Laitoin paineilmaa toisesta reiästä samaan aikaan niin työnsi metallisirut heti ulos sieltä.
Kuva
Huuhtelin kuitenkin vielä porauksen jälkeen atf öljyllä läpi..
Kuva
Nyt on sitten ilmapumppu poissa ja lyhyempi uus remmi paikallaan :)
Kuva
Tämä remmi käy jos ottaa ilmapumpun pois, autoon jossa ei ole ilmastointia.
Kuva
Uus ja vanha kaasuvaijeri. Ostin mb orkkisvaijerin.
Kuva
Alkaa taas näyttään joltakin :)
Kuva

Seuraavaksi otan vaihteiston öljypohjan irti ja vaihan tuon "bowden" vaijerin myös koska säätörattaan nuoli on rikki joten summassa täytyy säätää
vaijeria vaihteistoon. Hyvä saada ehjä vaijeri sinne koska sitten voi sulkea pois säätövian tuosta myöhästä vaihtamisesta.
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Otin vaihteiston öljypohjan irti ja tuollaiselle näyttää :) Onko normaalin näköstä? Ei haise palaneelle ainakaan.
Kuva
Varmuuden vuoksi laitoin tunkin vielä alle ettei mikään käänny kieroks. Ehkä vähän turhaa, kai nää aika tukevia on rakenteeltaan?
Kuva

Mietin että jos puran tuon venttiilipaketin auki ja vaihan sinne jouset ja tiivisteet niinkuin tein mun 300tdt ja se auttoi siihen ainakin..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Hommat jatkuu.. eilen irrotin vaihteiston venttiilipaketin:
Kuva
Siinä se venttiilipaketti on:
Kuva
Tuossa on sitten venttiilipaketin aluslevy:
Kuva

Täytyy tilata nyt tässä vaiheessa vähän osia ennenkuin alan ruuvaamaan venttiilipakettia auki :)
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 988
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Älä hävitä kuulia pöydästä :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Orlov kirjoitti: Su 19.11.2023 12:47 Älä hävitä kuulia pöydästä :)
Joo en :mrgreen: Onneks oon tehnyt tämmösen homman jo aikasemmin mun 300tdt joten tuttua hommaa vaikka siitä on vuosia aikaa :)
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

Katellut just osia mitä tarviis että saan vakionopeussäätimen autoon, sitä kun ei ole ruksattu tähän uudesta :o Aika huonosti kyllä että siihen aikaan näin kalliiseen autoon se oli vielä lisävaruste. Mutta sen laitan tähän mb orkkisosilla :)
Avatar
epk
Valvoja
Valvoja
Viestit: 12596
Liittynyt: Pe 04.04.2003 15:13
Paikkakunta: 02

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja epk »

äkkilseltään konehuonetta katsoessa, eikös autossa ole ASR ? silloinhan se on helppo, vain viiksi paikalle.
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1530
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Eikö tuohon olisi nyt samalla vaivalla rakentanut oikeen kunnollisen vaihteistoöljyn jäähdyttimen?
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

epk kirjoitti: Ma 20.11.2023 06:13 äkkilseltään konehuonetta katsoessa, eikös autossa ole ASR ? silloinhan se on helppo, vain viiksi paikalle.
Joo autossa on asr.. tarvii viiksen,johtosarjan ja ohjausyksikön..
Avatar
pasi84
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1207
Liittynyt: La 03.03.2012 21:39

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja pasi84 »

MouTine kirjoitti: Ma 20.11.2023 07:54 Eikö tuohon olisi nyt samalla vaivalla rakentanut oikeen kunnollisen vaihteistoöljyn jäähdyttimen?
Ois ehkä rakentanut, mikä nyt sit on kunnollinen jäähytin. Erillinen jäähytin on hyvä mutta vaikeempi hallita lämpöä öljyssä silloin, orkkisvaihtoehto on siitä parempi. Siinä sitten on aina riski olemassa että jäähytin menee rikki ja nesteet sekottuu joka sitten pilaa vaihteiston(jos ei ajoissa huomaa).
Miettinyt tätä jäähytysjuttua moneen kertaan, toisaalta sitten auton suunnitteluvaiheessa kuitenkin päädytty tähän ratkasuun että öljyjäähytin on samassa moottorin jäähyttimen kanssa.. joten siinä on joku hyvä ajatus takana kuitenkin. Ja näin on ollu malleissa jälkeen ja myös ennen.

Sitä nyt en sano että en tee muutoksia mutta tarvii olla hyvät perustelut siihen, just tuo lämpötilan hoituminen on yks syy miks en halua muuttaa sitä mikä kerran on jo suunniteltu..
Avatar
Tenutähti
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1026
Liittynyt: Su 04.12.2005 22:19
Paikkakunta: Tornio

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja Tenutähti »

En tiedä pitääkö paikkansa mutta alkuperäisessä voisin kuvitella että laatikkoöljyn jäähdytin toimii myös lämmittimenä.
Jos jäähdytinneste lämpenee nopeampaa kuin vaihteiston öljy niin auttaako vaihteiston öljyä saavuttamaan nopeampaa optimaalisen lämpötilan?
Ainakin tietynlaisessa ajossa? Hä? Mitä sanoo viisaammat?

Mie olen laittanu allekirjoituksen farkkuun vuosia sitten erillisen kennon laatikkoöljylle. Dealerin ohjeita apinoimalla, vielä termostaatti lisänä. En tiedä onko termostaatilla mitään käytännön virkaa.
S211 320CDI -04
Vito 116CDI -13
Fiat 680H -79

Eihän se haittaa, jos lapsi on isänsä näköinen, kunhan on muuten terve!
Avatar
MouTine
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1530
Liittynyt: La 15.06.2013 11:08
Paikkakunta: Sirius.

Re: 500SL 1990

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Mulla on kaikissa automaattivaihteisissa ollut erillinen jäähdytin ilman tattia eikä mitään ongelmia. Ja saahan Mersulta jäähdytintä termostaatin kera, jos lämmönhallinta huolestuttaa. Itse en vaan näe järkeä öljyn lämmityksessä kesäkäytössä, muuutta makuasioita ja jokainen omillaan.
Nykyiset...
'14 MB E500 Coupe

Ollut joskus...
'07 MB CL63 AMG V8
'04 MB SLK55 AMG V8 Kleemann K2
'05 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K1
'00 MB CLK55 AMG V8 Kleemann K2
'94 Audi A8 4.2i V8
'92 BMW 850i 5.0i V12
'96 Ford Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 Lincoln TownCar 4.6i SOHC V8
'78 Ford Capri 2.9i BOA Cosworth V6
'77 Ford Capri 2.8i V6

...Ja pienet sille!
Vastaa Viestiin