Talvikäyttis ML320 1999

Mersujen (ja vain Mersujen tai suoraan niihin liittyvät) korjaustarinat, -ohjeet ja muut vastaavat projektikertomukset.
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 987
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Oletko suodattimen vaihtanut? Ohjaustehostimen siis
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Orlov kirjoitti: Su 12.11.2023 11:23 Oletko suodattimen vaihtanut? Ohjaustehostimen siis
Perkele. Unohtunut tarkastaa koko laite. Nämä uudet härvelit on ihan erilaisia kuin vanhat, missähän se sijaitsee siellä ? Tarttee alkaa juutubettaminen taikka siis etsiminen googlella. Nestekin on punaista, ja ajattelin että sen voisi vaihtaa oikeaan liemeen, tosin se ei haise ATF öljylle.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti: Su 12.11.2023 11:27
Orlov kirjoitti: Su 12.11.2023 11:23 Oletko suodattimen vaihtanut? Ohjaustehostimen siis
Perkele. Unohtunut tarkastaa koko laite. Nämä uudet härvelit on ihan erilaisia kuin vanhat, missähän se sijaitsee siellä ? Tarttee alkaa juutubettaminen taikka siis etsiminen googlella. Nestekin on punaista, ja ajattelin että sen voisi vaihtaa oikeaan liemeen, tosin se ei haise ATF öljylle.
Taitaa siinäkin olla siellä säilössä eli purkki vaihtuu samalla
Mökkillä
'
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 987
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Suodatin on kiinteästi asennettu säiliöön

Hulk nestettä löytyy ainakin motonetista

https://www.motonet.fi/tuote/liqui-moly ... ct=59-0047

22358 01 / LEMFÖRDER Tuolla saat orkkis osan, joku 26€ toimituksineen taisi olla aeromotorsilta

https://aeromotors.fi/kataloog/article/ ... -lemforder

Kuva
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Joo osanumero purkille A0004600183 ja tiiviste A0004661880 kannattanee vaihtaa samalla. Katsoin videon jo kuinka se vaihdetaan.

Febin tehostinöljyä olen käyttänyt, saa Fixukselta tuota.

Kannattaa siis kokeilla tuon purkin vaihtoa, vielä alle 200t ajettu mutta tuskin koskaan vaihdettu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Ja hylsyn malli E10, nääkin noita uusia :twisted:
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 987
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Kaikki melkolailla e hylsyjä, jos ei settiä ole, niin kannattaa hankkia :)

Öljynvaihtoon menee 2-3L , tuo vihreä öljy on siitä hyvä, jotta näkee vuodot jo värin perusteella :D
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti: Su 12.11.2023 11:45 Ja hylsyn malli E10, nääkin noita uusia :twisted:
Se hyvä niissä on että tavaliset 6 kulmaisetkin käy
Mökkillä
'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

FinlandMerceds kirjoitti: Su 12.11.2023 19:39
karra kirjoitti: Su 12.11.2023 11:45 Ja hylsyn malli E10, nääkin noita uusia :twisted:
Se hyvä niissä on että tavaliset 6 kulmaisetkin käy
En muista olenko noita joutunut koskaan availemaan. Pitää kokeilla ensin miten tavan hylsy sinne istuu.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti: Su 12.11.2023 21:15
FinlandMerceds kirjoitti: Su 12.11.2023 19:39
karra kirjoitti: Su 12.11.2023 11:45 Ja hylsyn malli E10, nääkin noita uusia :twisted:
Se hyvä niissä on että tavaliset 6 kulmaisetkin käy
En muista olenko noita joutunut koskaan availemaan. Pitää kokeilla ensin miten tavan hylsy sinne istuu.
Hyvin aukeaa yleensä
E troxsit tavalisilla hyvä laatuisilla
6 kulma hylsyillä
Jos ei ihan liikaa ole kiristetty
Mökkillä
'
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 987
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Eipä se kukkarolle käy, jos ostaa oikeanlaiset työkalut, se saattaa kyllä käydä , jos käytät vääriä työkaluja
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Auraus säädettiin maanantaina. Tilasin sunnuntaina Aeromotorsista säiliön, saapui eilen. E-hylsyjä Biltemasta ja Febin nestettä-

Vaihtelin tänään tehostimen nesteet, pari litraa meni kun huuhtelin että sai ne punaiset liemet pois. Ja säiliö siis meni uusiksi. Ei ainakaan tallissa nyt äännellyt, koeajolla selviää.

Talvirenkaat tuli tasapainotettua, vähän piti painoja siirtää, ja yhteen 5 grammaa lisää. Eturenkaissa on pystyheittoa, vasemmalla enemmän. Se varmaan tekee ajossa sellaista tutinaa mitä tosin ei aina havaitse. Jos jaksaisi niin siirtäisi ne taakse ja päinvastoin. Mielestäni renkaat on samoilla paikoilla kuin viime talvena.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Kyllä nyt se tehostimen jurina katosi, eli selkeä vika ja selkeä korjaus. Pikkaisen meni liikaa nestettä säiliöön, on kuumana nyt pari milliä yli ylärajan mutta eihän se noin tarkkaa voi olla kun systeemissä on paljon enemmin nestettä mitä tuossa säliössä itsessään on. Oli kylmän alueen alaosassa ja ihan vähän lirautin niin menikin kuuman ylärajan yli.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 987
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Hyvä :thumbup:
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

No höh. Taisi kosahtaa ilmamassamittari. Nelikaistatiellä alkoi ylämäessä puutumaan. Itse kun pääsin auton rattiin niin totesin että ei ota kierroksia, kyykkää kun painaa kaasua. Tasaisella kaasun lisäyksellä saa kierrokset ihan ylös, tai sinne 3 toniin ja risat. Ei vikavaloja.

Irroitin IMM pistokkeen, ei suurempaa merkistystä kaasun vasteeseen, ehkä meni vielä huonommaksi.

Luettiin Delphin testerillä vikakoodit perjantaina, no siellä oli vaikka mitä; IMM, molemmat lambdat ja jotain muutakin.

Nollattiin ja auto käyntiin, ei mitään vikakoodeja, ne oli tulleet varmaan silloin kun käytin autoa ilman IMM pistoketta. Vika edelleen päällä. Tilasin Hellan ilmamassamittarin Aeromotorsilta noin 70 euroa lähetettynä
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

karra kirjoitti: Su 10.12.2023 20:35 No höh. Taisi kosahtaa ilmamassamittari. Nelikaistatiellä alkoi ylämäessä puutumaan. Itse kun pääsin auton rattiin niin totesin että ei ota kierroksia, kyykkää kun painaa kaasua. Tasaisella kaasun lisäyksellä saa kierrokset ihan ylös, tai sinne 3 toniin ja risat. Ei vikavaloja.

Irroitin IMM pistokkeen, ei suurempaa merkistystä kaasun vasteeseen, ehkä meni vielä huonommaksi.

Luettiin Delphin testerillä vikakoodit perjantaina, no siellä oli vaikka mitä; IMM, molemmat lambdat ja jotain muutakin.

Nollattiin ja auto käyntiin, ei mitään vikakoodeja, ne oli tulleet varmaan silloin kun käytin autoa ilman IMM pistoketta. Vika edelleen päällä. Tilasin Hellan ilmamassamittarin Aeromotorsilta noin 70 euroa lähetettynä
Ei korjaantunut IMM vaihdolla. Ajossa periaatteessa ok mutta kun pitäisi kiihdyttää niin puutuu. Sama röpötys esiintyy kun antaa kaasua vaihde vapaalla. Tyhjäkäynniltä ottaa kohtuullisen hyvin kierroksia mutta jos pitää vaikka 15000 rpm ja polkasee pohjaan niin pupeltaa ihan kunnolla eikä ota enemmin kierroksia. Pakokaasu tuoksahtaa erilaiselta, ei välttämättä rikkaalta.

Vika tuli tankkauksen jälkeen viime viikon tiistaina. Pitää oottaa kun lauha keli tulee ja ottaa Re85 tankkiin, jos siellä on jotain joka on jäätänyt nyt. Ja voisi ajella ny kylmästi vaan jos niitä vikakoodeja tulee uudestaan, saisi sitten jotain vihiä että mitä lähtee seuraavaksi vaihtamaan.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Hain googlella vastaavaa vikaa ja muutama mielenkiintoinen threadi löytyi. Syynä voi olla todennäköisesti:
IMM eli ilmamassamittari (MAF)
bensapumppu
kaasuläpän moottori (tässähän on sähköinen kaasuläppä)

https://mercedesforum.com/forum/mercede ... ion-52635/
https://www.benzworld.org/threads/all-o ... 794/page-3
https://www.benzworld.org/threads/no-th ... e.1342675/

Kaasupolkimen asennontunnistimesta tulisi vikakoodi, tämän mukaan ja saanhan minä koneeseen kierroksia kun varovasti kaasuttaa:

https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=Tv1wvyrzYBI
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 987
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Emäntä ajoi 10 km kaupunkiin ja takas, otti pösön kun lähti taas liikkeelle ja sanoi että puutuu mäkeen. Luin nyt vikakoodit ja yksi oli:

P0173 joutokäynnin polttoaineen säätökerroin (ryhmä2); saavutettu raja.

Googlen mukaan tuo on sylinteriryhmä 2 polttoainekiskon säätöalueen maksimirajan saavutus, voi olla laihalla taikka rikkaalla. 90 % vioista on kuulemma MAF mutta muutakin voi olla:

What are the Possible Causes of the DTC P0173 Mercedes-Benz?
NOTE: The causes shown may not be a complete list of all potential problems, and it is possible that there may be other causes.

Intake air leaks
Faulty front heated oxygen sensor
Ignition misfiring
Faulty fuel injectors
Exhaust gas leaks
Incorrect fuel pressure
Lack of fuel
Faulty Mass Air Flow (MAF) sensor
Incorrect Positive Crankcase Ventilation (PCV) hose connection

Jotenkin epäilen tuota uutta osaa; Hellan paketissa ei ollut mitään teippejä, sen sai auki ja sisällä oli avonaisessa kuplamuovipussissa tuo MAF, ja siitä puuttui ne tulpat jolla ne yleensä on tulpattu.

Nyt kun saisi jostain lainaan varmuudella toimivan, ennen kun alkaa tilailemaan bensapumppua. Suodatin olisi toki hyvä vaihtaa, en edes tiedä missä se tuossa on - bensapumppu on bensatankin sisällä ja sinne pääse auton sisältä käsin kunhan kääntelee takapenkkejä kumoon.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
Orlov
Mersumies
Mersumies
Viestit: 987
Liittynyt: La 27.02.2021 23:00

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja Orlov »

Eikös noissa paketeissa ole koodi alkuperäisyyden varmistamiseksi?
Itse laittaisin valmistajalle kyselyn?
Avatar
sompio
Mersumies
Mersumies
Viestit: 1767
Liittynyt: Pe 13.10.2006 21:20
Paikkakunta: Kangasniemi

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja sompio »

Jos moottori on M112 niin minun Väykyssä oli vähän samantyyppiset oireet ja viaksi paljastui vasemman, olikohan sylinterikannen vai imusarjan takapään pienestä nipasta lähtevän letkun katkeaminen. Letku menee jonnekkin rintapellin sisälle.
M-B E 200 CDI -09 Emännällä
M-B E 320 TE 4-Matic -98 Minulla
M-B 230 TEA -92 Pojalla
Mersuilla jo vuodesta 1969
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

sompio kirjoitti: To 14.12.2023 19:26 Jos moottori on M112 niin minun Väykyssä oli vähän samantyyppiset oireet ja viaksi paljastui vasemman, olikohan sylinterikannen vai imusarjan takapään pienestä nipasta lähtevän letkun katkeaminen. Letku menee jonnekkin rintapellin sisälle.
Okei. Pitää tutkia tuotakin, josko sieltä löytyisi vastaavaa, kiitos!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

sompio kirjoitti: To 14.12.2023 19:26 Jos moottori on M112 niin minun Väykyssä oli vähän samantyyppiset oireet ja viaksi paljastui vasemman, olikohan sylinterikannen vai imusarjan takapään pienestä nipasta lähtevän letkun katkeaminen. Letku menee jonnekkin rintapellin sisälle.
Ei löytynyt sellaista letkua. Itse asiassa koneen ja rintapellin väli on aika selkeä tässä, on toki sähköjohtoja mutta ei ensimmäistäkään alipaineletkua siellä näkynyt.

Laitoin bensaa sumupulloon ja sumuttelin koneen ympäryksiä aika huolella, kun moottori kävi - ei hörähdellyt eli ei alipainevuotoja tällä menetelmällä havaittu.

Otin polttoainekiskon paineenmittausnipan korkin auki ja painoin neulaa sisään. Eipä juuri ollut painetta, sellainen löysä ruiskaus tuli. Ei taida riittää paine ruiskusuuttimille!

Eli joko pumppu sökö tai suodatin tukossa. Molemmat uudet on tulossa, suodattimia on itse asiassa aika vaikea saada, tsekeissä on firma joka myy niitä ebayssa. Toki ebay.com eli USA tai Kiina toimittaa niitä. Ja marmoritiski kai.

Vikahan tuli tankkauksen jälkeen eli oisko bensassa ollut jotain? Uskaltaisiko laittaa jotain puhdistusainetta sinne tankkiin, taikka esim 2T-öljyä tms ATF öljyä, jos se liukastuttaisi pumppua? Ei visiisin taida olla Re85 kuuristakaan apua, tämä kestää muistaakseni 20% etanolia eli sen ei pitäisi mitään lisää rikkoa?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
FinlandMerceds
Mersumaanikko
Mersumaanikko
Viestit: 5315
Liittynyt: Ke 22.07.2015 10:48
Paikkakunta: Mökillä

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja FinlandMerceds »

karra kirjoitti: La 16.12.2023 14:22
sompio kirjoitti: To 14.12.2023 19:26 Jos moottori on M112 niin minun Väykyssä oli vähän samantyyppiset oireet ja viaksi paljastui vasemman, olikohan sylinterikannen vai imusarjan takapään pienestä nipasta lähtevän letkun katkeaminen. Letku menee jonnekkin rintapellin sisälle.
Ei löytynyt sellaista letkua. Itse asiassa koneen ja rintapellin väli on aika selkeä tässä, on toki sähköjohtoja mutta ei ensimmäistäkään alipaineletkua siellä näkynyt.

Laitoin bensaa sumupulloon ja sumuttelin koneen ympäryksiä aika huolella, kun moottori kävi - ei hörähdellyt eli ei alipainevuotoja tällä menetelmällä havaittu.

Otin polttoainekiskon paineenmittausnipan korkin auki ja painoin neulaa sisään. Eipä juuri ollut painetta, sellainen löysä ruiskaus tuli. Ei taida riittää paine ruiskusuuttimille!

Eli joko pumppu sökö tai suodatin tukossa. Molemmat uudet on tulossa, suodattimia on itse asiassa aika vaikea saada, tsekeissä on firma joka myy niitä ebayssa. Toki ebay.com eli USA tai Kiina toimittaa niitä. Ja marmoritiski kai.

Vikahan tuli tankkauksen jälkeen eli oisko bensassa ollut jotain? Uskaltaisiko laittaa jotain puhdistusainetta sinne tankkiin, taikka esim 2T-öljyä tms ATF öljyä, jos se liukastuttaisi pumppua? Ei visiisin taida olla Re85 kuuristakaan apua, tämä kestää muistaakseni 20% etanolia eli sen ei pitäisi mitään lisää rikkoa?
Jos epäilet että tankatessa on tullut muutakin kuin bensaa niin tankin tyhjenys ja putsaus
Mökkillä
'
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

FinlandMerceds kirjoitti: Ti 19.12.2023 13:59
karra kirjoitti: La 16.12.2023 14:22
Otin polttoainekiskon paineenmittausnipan korkin auki ja painoin neulaa sisään. Eipä juuri ollut painetta, sellainen löysä ruiskaus tuli. Ei taida riittää paine ruiskusuuttimille!

Eli joko pumppu sökö tai suodatin tukossa.
Jos epäilet että tankatessa on tullut muutakin kuin bensaa niin tankin tyhjenys ja putsaus
Sain lainaksi avaimen jolla sai bensakiskon mittausnipan venttiilin auki. Mittasin paineen; 0.5 bar eli niinkuin arvelinkin. Ei jaksanut edes lähteä käyntiin, millähän talkoilla tuon saa talliin sitten. Puomilla työntäen?
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Nyt tarttis apuja. XENTRY Parts kertoo ja marmorillakin sanovat että autoni oikea bensansuodatin on 1634770201 joka on korvattu uudemmalla pidemmällä filtterillä 1634770501 tai 1634770701. Tähän tarvii ostaa uusi letku joka kiertää suodattimen ympäri, koska uusi filsu on pitempi, letku on: A 163 470 37 64. Itselläni on autossa vielä orggis lyhyt suodatin paikoillaan eli ei koskaan vaihdettu.

Minulla on orggis MB laatikossa oleva suodatin vuodelta 2008, ollut diilerin poistomyynnissä josta "jackie" on sen ostanut. Osanumero on 1634770801.
XENTRY tuntee osanumeron ja sanoo että se kuuluu 163 mersuun, jees. Netistäkin löytyy kuvia ja esim AutohauzAZ:lla on se ollut joskus myynnissä.

XENTRY Partsin mukaan facelift mallissakin on tuo sama 05 tai 07 numerolla oleva, kuten vanhemmassakin prefaceliftissa. Eli sama korvaava pitempi filsu sopisi koko ML320 valmistuksen aikakauden.

Näinköhän tuo sopii autooni? Tilaan puuttuvan letkun marmorilta aamulla, niitä on Helsingissä. Pitäs saada auto viikonloppuna kuntoon.

Vaihdan pumpun samalla.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Täällä on hyviä ohjeita liitteineen filsun vaihtoon:

https://www.benzworld.org/threads/looki ... 0.1489170/

Eka upgreidaus meni pieleen koska osa 05 01 antaa ääntä, se paineensäädin vinkuu joten filtteri päivitettiin sitten malliin 07 01. Tartee luottaa että 08 01 sopii, ainakin se on saman kokoinen ja samat liitännät. Vinkukoot jos on vinkuakseen.

Toivottavasti tähän modaukseen riittää vaan se yksi, silmukan tekevä letku. Ollut kahdenlaista viestiä, joko yksi letku lisää tai kaikki kolme uutta tulisi asentaa.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Jostain syystä vasta nyt sain nyt itsekin googlella pari-kolme tärppiä että ko filtteri olisi sopiva autooni.

https://www.autohausaz.com/pn/1634770801
https://www.pelicanparts.com/More_Info/ ... -08-01-INT

XENTRY Parts kertoo myös sen että kun alkuperäinen lyhyt vaihdetaan uudenmalliseen pitkään niin filtterin lisäksi pitää tilata:
soviteletku A 163 470 37 64
iso klemmari N 1634770801
nippuside A 002 997 24 90

Klemmarin varaosanumero sopii myös G-mallin polttoaineen täyttöputken kumiletkuun eli sellainenhan minulla on hyllyssä, kun vaihdoin omaani hieman järeämmä clämpit remontin yhteydessä. Pitää mallata sitä uuteen suodattimeen, sellaisen saa haettua vielä kyllä tarvikekaupastakin.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Upgreidaukseen tarvittava letku tilattu nyt marmorilta huomiseksi; 145 euroa. Suodattimen jätin siis tilaamatta, kun löytyi sopiva ihan melkein huudeilta. Olisi senkin saanut marmorilta, tosin Saksan pään tilaus ja hintaa 430 euroa!
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Avatar
karra
Mobilisti
Mobilisti
Viestit: 13274
Liittynyt: Ma 08.12.2003 13:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Talvikäyttis ML320 1999

Viesti Kirjoittaja karra »

Noniin, vanha filtteri on irti, kaikki lähti ehjänä auki. Vaihdoin bensapumpun, tankki näytti puhtaalta eikä pumpun imukaivokaan ollut likainen. Kevyt tummempi likahuntu oli vanhassa pumpussa.

Kun tyhjensin vanhan suodattimen lasiastiaan niin sieltä tuli aivan mustaa lientä ulos, se jäi ensin pinnalle mutta sekoittui sitten siihen mitä astiassa oli ja koko sisältö, vajaa 0,5 l muuttui melko mustaksi piakkoin.

Suodattimen paineensäätökalvo vaikutti ehjältä, mitä siihen koetin imeä ja puhallella.
1939 Pontiac Six 2D sedan projekti www.overdrive.fi/forum/threads/1939-pon ... ix.315079/
1971 300 SE L 6.3 museoauto
1987 560 SEC museoauto
1991 300 GE museoauto
1994 E 320 Cabrio kesämersu
1999 ML 320 talvikäyttis
2004 C 180 daily driver
2005 Peugeot 206 varalla (se toimiva)
https://www.youtube.com/user/karra224
Vastaa Viestiin